Hajdú-Bihari Napló, 1993. október (50. évfolyam, 229-254. szám)

1993-10-01 / 229. szám

A BtM­i mm |­'l 1 mm '■ Mml 1 ----------------------------------------­*■9 | E N­ A ma is időszerű Julius Caesar bemutatója 4 * | ■'Vmt' Hét év alatt alig játszották a Hamlet közvetlen testvérdarabját |Hgfi fcf||Jg «É| | 6.oldal prmiTTTrrrTin~"~Tn" 1 wn ...... min 1 1 miiin m um nimmni ihm uillnl^|||l'■llll miini 11 L. ÉVFOLYAM: 229. SZÁM ÁRA: 15,40 1993. X. 1., PÉNTEK H | jff­ Idegenforgalom: elkezdődött a rendcsinálás ■■J3 IeM Hp|g m( íJm® «HflS gFxSVag fgk Nem árt odafigyelni, milyen útra melyik utazási­­irodával indu- ■ ■EmS Kk­am lünkei 3. oldal ■J* Epil i Alföld-expo ‘93 - cél a hagyományteremtés M S W* ■** BSSr­m II llf ' If A ha­zai gazdaság valamennyi szegmenséből mintegy száz cég ér-W&M n­ % Bl V ■^'1 M ■pa kezett a kiállításra 5. oldal 0 3b ______________■ .. ^ N­­ ­ Ezt kínálja a I­r-A Jenő. Hétvége című­­ mellékletünk tartalmából; Most már három „Szárszónk" van; Épített örökség, műem­lékek és védelmük; Még egyszer Ady End­re első verseskötetéről; A debreceni csata legendája és valósága; Marion Brando sze­gény gazdag lánya, Egy forinttal drágulnak az üzemanyagok Budapest (MTI) 7 Egy forinttal kell többet fi­zetni a Mól- és Áfor-kutaknál október 5-től a különböző üzemanyagokért, illetőleg az ipari tüzelőolajért és a háztartási tüzelőola­jért. A termékek kiskereskedelmi árai ennek alapján jövő héten keddtől a következők: a 91-es oktánszámú, ólmozatlan 73,50 forintba, a 92-es oktánszámú 76 forintba, a 95-ös ól­mozatlan 75,50 forintba, a 98-as oktánszá­mú benzin 78,50 forintba kerül majd. A mo­torikus gázolaj ára 61, az ipari tüzelőolajé 60 forint lesz. A háztartási tüzelőolaj - amit azonban csak utalványra lehet vásárolni - 23,80 forintba kerül október 5-től. Földrengés Indiában: tízezer halott Újdelhi (MTI)­­ Több mint tízezer ember vesztette életét a Nyugat-Indiában csütör­tök hajnalban bekövetkezett földrengés kö­vetkeztében - közölte a katasztrófa sújtotta Mahárástra állam szóvivője. A tíz-tizenöt­­ezer lakosú Killari kisvárosban több mint ezren haltak meg. A város gyakorlatilag a föld színével vált egyenlővé. A Bombaytől keletre fekvő Oszmánábád körzetben 3000 ember vesztette életét. A sebesültek számát itt nyolcezerre becsülik. A Richter-skála sze­rint 6,4 erősségű földrengés 1991 óta a leg­súlyosabb Indiában. Drezda: Az utolsó simításokat végzik a szakiparosok a szász tartományi parlament épületén Fotó: AP • KÍNAI GÉPELTÉRÍTÉS. Újabb kínai utasszállító repülőgépet térítettek csütörtö­kön Tajvanra, április óta immár a negyedi­ket. Ezúttal a Sichuan Airlines nevű szecsuáni lé­gitársaság Csinan-Kanton járata tett kénysze­rű kitérőt Tajpej felé, fedélzetén 57 utassal és 11 fős személyzettel. • MADONNA NEM MEGY FRANKFURT­BA. A világ körüli turnén lévő Madonna úgy döntött, lemondja szombatra tervezett frank­furti koncertjét. A rendezők szerint a koncert „megoldhatatlan műszaki, szállítási gondok" miatt marad el. ^......., - -.....nr-r,.....................—...............-----------------------------1 Horváth Árpád Debrecen (HBN) - Tegnap Téglá­son, majd Debrecenben járt az Állami Vagyonügynökség (Ávü) igazgatóságának két tagja, Dicz­­házi Bertalan kormányfőtanácsos és Csuhaj V. Imre, a privatizáciéért felelős tárca nélküli miniszter ka­binetfőnöke. A Hajdúsági Ipar­művekben és az Ávü debreceni ügyfélszolgálati irodájában tett látogatásuk után sajtótájékozta­tón válaszoltak az újságírók kér­déseire. Amint Diczházi Bertalan el­mondta, Szabó Tamás közelmúlt­beli látogatása után azért tartották fontosnak ismét felkeresni a Haj­dúsági Iparműveket, mert a priva­tizáció előtt álló céggel kapcsola­tos kérdések 2000 dolgozó kilátá­sait és egy számos termék tekinte­tében monopolhelyzetet élvező hazai ipari vállalat sorsát érintik. „A privatizációs tender kiírására várhatóan októberben sor kerül, és a döntés meghozatalakor csak a papírok fekszenek majd a döntés­hozók asztalán, ezért fontosak a személyes benyomások" - jelen­tette ki a kormányfőtanácsos. Mint kiderült, a HIM részvényeiből 20 százalékot tartanak vissza a kár­pótlási jeggyel rendelkező befek­tetők részére, az viszont még nem eldöntött, hogy a társaság teljes tő­kéjének 51 vagy 80 százalékát fog­ják-e értékesíteni. Diczházi Berta­lan - mint kifejtette - a 80 száza­lékos magántulajdonba adás mel­lett van, ugyanis véleménye sze­rint hatékony működés kizárólag magántulajdonban várható el. No­­votni Lajos, a HIM Rt. vezérigaz­gatója arról tájékoztatta a sajtó képviselőit, hogy szerdán már meg is kezdődött a kárpótlási je­gyek ellenében történő részvény­­jegyzés, s a folyamat a program szerint zajlik. Az év végéig vala­mennyi állami tulajdonban lévő vállalatot társasággá kívánunk ala­kítani - mondotta a kormányfő­­tanácsos, majd hozzátette: várha­tóan 1994 közepéig lezárul a pri­vatizáció az építőiparban, a keres­kedelemben és a textiliparban, és az élelmiszer-ipari, valamint a ke­reskedelmi vállalatok magántu­lajdonba adásakor prioritást biz­tosítanak a hazai befektetők szá­mára. Előnyt biztosítani a hazai befektetőknek Várhatóan októberben írják ki a Hajdúsági Iparművek privatizációs tenderét A HIM részvényeiből 20 százalékot tartanak vissza a kárpótlási jegy­­gyel rendelkező befektetők részére Fotó: Iklódy János Csökmő és Komádi ivóvizének arzénmentesítése Budapest (ISB - D. A.) - Hajdú- Bihar megyéből Csökmő és Komá­di önkormányzatának pályázatát fogadták el, amikor a héten dön­tött az Országgyűlés A helyi ön­kormányzatok 1993. évi új induló címzett támogatásáról, továbbá a felülvizsgált kórház-rekonstruk­ciókról született törvényjavaslat szavazásakor. Mint Józsa Fábián belügyi ál­lamtitkár kifejtette, 366 benyújtott címzett támogatási kérelemből a kormány mindössze 21-et javasolt, s ez egészült még ki két további módosítással. Az elutasított javas­latok között van 94 olyan kérelem, amely dokumentumhiányos. 130 esetben olyan beruházáshozáshoz kérte az önkormányzat a támoga­tást, amely az 1992. évi LXXXIX. törvény szerint nem támogatha­tó. Azaz: ha valaki céltámogatás­ra jogosult, akkor - a kórházakat kivéve - nem kérhet címzett támo­gatást. (Az eset pikantériája, hogy a parlament - a kormány előter­jesztésében nem szereplő - egy ilyen „törvénytelen" támogatást, Szentendre víztisztító telepének bővítését az államtitkári tiltakozás ellenére mégis beszavazta a ked­vezményezettek közé!) Miközben 121 kérelem megfe­lelt a törvényben előírt feltételek­nek és társadalmi szempontból fontos cél megvalósítását szolgál­ta. Józsa Fábián hangsúlyozta: a döntés során az volt a legfőbb szempont, hogy mely beruházá­sok halaszthatatlanok. Ennek értelmében Hajdú-Bihar megyéből Csökmő és Komádi ön­­kormányzata jutott címzett támo­gatáshoz. Mindkét település ivó­vizének arzénmentesítésére. Csök­mő 1993-ra 8 millió 700 ezer, 1994- re pedig 22 millió 800 ezret igé­nyelt. Komádi esetében idén 13 millió 300 ezer, jövőre pedig 19 millió 900 ezer Ft a címzett állami támogatás mértéke. Autómustra és kiegészítő cikkek Cívis Mobil kiállítás a közlekedésbiztonság jegyében Petneházi Attila Debrecen (HBN) - Meglátni és megszeretni - állíthatja bizton a tudósító azokról a járműcsodák­ról, amelyeket a Debreceni autó- és járműipari kiállításon és vásá­ron a Kölcsey művelődési központ parkolójában immár ötödik alka­lommal vonultattak fel a rende­zők. A Cívis Mobil ötletgazdái - a Kölcsey Ferenc Művelődési Köz­pont és a Partner Kft. - ezúttal ké­tarcú kiállítás megszervezésére tö­rekedtek, ami azt jelenti, hogy a már megszokott autóbustra és ki­egészítő cikkek vására mellett to­vábbi újdonságokkal színesítik a programot. A szeptember 30. és október 3. közötti rendezvényen a kiállítók és a látogatók számára közleke­désbiztonsági vetélkedőt szervez­nek, és ettől az évtől folyamatosan szeretnék kiadni a látogatók által legszebbnek ítélt személygépko­csinak járó, „Cívis Mobil autója" elnevezésű díjat. A Rajkai Zsolt államtitkár által csütörtökön megnyitott kiállításra 21 márkakereskedő 20 márka 82 autójával érkezett, köztük olyan patinás gyártók, mint a Volkswa­gen, az Audi, a Peugeot, a Re­nault, az Opel és a Rover márka­­kereskedői. A volt szocialista au­tógyárak - Skoda, ARO, Lada - szintén bemutatkoznak, csakúgy, mint a cseh Tatra gyár, amely nemrég került többségi amerikai tulajdonba. Láthatók a rendezvényen ha­szongépjárművek, lakókocsik és lakóautók, a Deltra cég pedig egy versenyautót mutat be az érdeklő­dőknek. Újdonság a Cívis Mobi­lon a Seat és a Volvo megjelené­se, nem így a gépkocsikhoz tarto­zó kiegészítő cikkeket gyártó és forgalmazó cégek - immár hagyo­mányosnak tekinthető - bemutat­kozója. A megnyitónap délelőttjén a hűvös idő ellenére is szépszámú érdek­lődő kereste fel a kiállítást Fotó: Iklódy János Van-e még jegy a DVSC-meccsre? A labdarúgócsapat kife­jezett óhajára - bár óriási az érdeklődés - továbbra is a Oláh Gábor utcai stadionban játssza mérkőzéseit a DVSC, így a tavalyi bajnok Kispest- Honvédot is a Nagyerdőn fogadja, pedig rendkívül korlátozott a befogadóké­pessége a stadionnak. Kap­hatók-e még belépők? - kér­deztük Erdei Zoltántól, a DVSC ügyvezető elnökhe­lyettesétől. - Miután a jégpálya körü­li lelátó áthelyezésével to­vábbi 1200-1500 állóhelyet tudunk biztosítani, összesen 6500 jegyet adunk ki. Ebből 1860, azaz az összes ülőhely­re szóló már elfogyott és is gazdára talált. Korlátozott számban még lehet kapni je­gyet, de mindenkinek azt ja­vasoljuk, hogy minél hama­rabb vásárolja meg, mert tá­volabbi vidékekről például Füzesgyarmatról, Mátészal­káról is érkeznek az érdek­lődők. Ráadásul 300 darabot biztosítanunk kell a vendég­szurkolók számára is.

Next