Hajdú-Bihari Napló, 1995. január (52. évfolyam, 1-26. szám)

1995-01-23 / 19. szám

1995. JANUÁR 23., HÉTFŐ Köbei földrengés Köbei (MTI) - A kanszai régióban bekövet­kezett nagy erejű földrengés okozta súlyos gazdasági károk miatt jórészt értelmét vesz­tette a japán kormánynak az a célkitűzése, amely 2,8 százalékban jelölte meg az 1995. pénzügyi évben elérendő gazdasági növeke­dés mértékét - vélekedett a nemzetközi ke­reskedelmi és ipari miniszter. Hasimoto Rju­­taro „nagyon súlyosnak" nevezte a földren­gés várható jövőbeli gazdasági kihatásait, s felvetette a kérdést, hogy egyáltalán használ­hatók-e még a gazdasági előrejelzésekben a katasztrófa előtt kiszámított mutatók. PIAC­­­GAZDASÁG • Tavaly mintegy 90 milliárd forinttal, ezen belül decemberben csaknem 10 milliárd fo­rinttal növekedett a lakossági devizaszám­lák értéke, amely az elmúlt év végén az elő­zetes adatok szerint meghaladta a 290 mil­liárd forintot, azaz több mint 2,6 milliárd dollár volt. A Magyar Nemzeti Bankban el­mondták, hogy decemberben a befizetések értéke 56 milliárd, a kifizetéseké 46 mil­liárd forint volt a konverziókkal együtt. A lakossági devizaszámlák értéke 1993-ban 204,4 milliárd forint volt. ÁRFOLYAMOK Kárpótlási jegy Hivatalos árfolyamok A megadott számok 1 egységre értendők, forintban: 1 100 egység, + 1000 egység Érvényben: 1995. január 20. VALUTA DEVIZA Pénznem Vétel Eladás Középárfolyam Angol font 174,14 177,62 175,81 Ausztrál dollár 84,44 86,04 85,24 Belga és lux. frank* 351,75 358,67 355,21 Bél korona 18,37 18,73 18,56 Finn márka 23,42 23,88 23,66 Francia bank 20,93 21,35 21,14 Görög drachma* 45,96 46,88 Holland forint 64,65 65,91 65,29 ír font 172,36 175,82 174,15 .Japán |en* 110,76 112,96 111,78 Kanadai dollár 77,05 78,63 77,90 Kuvaiti dinár 366,97 374,21 371,43 Német márka 72,48 73,90 73,22 Norvég korona 16,57 16,89 16,73 Olasz líra** 68,61 70,01 69,37 Osztrák schilling 10,30 10,50 10,41 Portugál escudo* 70,10 71,50 70,93 Spanyol pezeta* 83,10 84,82 83,95 Svájci frank 86,05 87,75 87,09 Svéd korona 14,78 15,08 14,90 USA-dollár 109,81 111,95 110.91 ECU (Közös Piac) 137,03 139,75­ _ 138,36 HIRDETÉS' -------------------5-----------------------1 % -----------—-------------*------------------------------■*---------|'-------------------------------------00 agK ’" 1 JEkt /álillli ÜÜ« «fill «H a® Mg mk mW jraf && iS mBK M |Sf . VEIw iSv ue/afe&| ASI? wEI n fii Jm iSSfai—r ESS fS8 SM­­!Srw«A Bjg Mwf ^8b&S Fir­SI afair SB Ha Ön megfogadta, hogy az új évben kétszer is meggondolja mire adja ki a pénzét, most kínálkozik egy jó lehetőség. A Westel és a NOKIA közös akciójában a NOKIA 150 mobiltelefonhoz 30 000 Ft+ÁFA-val olcsóbban juthat hozzá január 16. és február 4. között. Keresse fel ügyfélszolgálati irodáinkat, ahol élhet kedvező lízing-konstrukcióinkkal, melyekben már akár 20% előleg befizetése után magával viheti a készüléket. És még egy szokatlan januári hír: A WESTEL Rádiótelefon Kft. saját hatáskörében előfizetőit érintően )1]­ 1995. január 1-től nem változtatta tarifáit. m­asímJÍL­­­MESTEI. AUTÓPIAC Mikepércs (HBN) - A Szilágyi Autókereskedés Kft. mikepércsi telepén az elmúlt héten az alábbi üzletek köttettek: Ford Transit (6 éves) 950 000, VÁZ 210713 (5 éves) 365 000, VÁZ 2107 (8 éves) 275 000, Wartburg 353 k­m. (10 éves) 50 000, Polski Fiat 125/650 (9 éves) 87 000, Sko­da 120­0 (11 éves) 80 000, Citroen BX 19 (11 éves) 270 000, Audi 80 L (16 éves) 160 000, VÁZ 2108 L (8 éves) 2600, VÁZ 2108 L (8 éves) 286 000, Wartburg 353 L (10 éves) 70 000, Dacia 1310 (11 éves) 80 000, Ford Capri (15 éves) 150 000. GAZDASÁG EU-támogatás Bonn (MTI) - Az Európai Unió 1,5 milliárd márkával (1 milliárd dol­lár) támogatja az Egyiptomot, a palesztin területeket, Izraelt és Jor­dániát összekötő főútvonal-háló­zat építési terveinek finanszírozá­sát - jelentette a Reuter. A kezde­ményezést Eberhard Rhein, az EU bizottságának képviselője ismer­tette a regionális gazdasági együtt­működési munkacsoport kétnapos tanácskozását követően. Gazda és termény Kijev (MTI) - Szabadon rendel­kezhetnek ezentúl az ukrán egyé­ni gazdák és a szövetkezetek me­zőgazdasági terményükkel - egye­bek között ezt tartalmazza a Kijev­­ben nyilvánosságra hozott elnöki rendelet. Eddig a termény felét­­kétharmadát az állam által meg­szabott, nyomott áron adhatta el a termelő és csak a fennmaradt ré­széért kérhetett piaci árat. A levágott nád nagyrészt exportra megy A nehézségek ellenére, a gépek mellett egyre több az emberi munkaer Velence, Hortobágy (MTI-HBN) - Nádarató nagyüzem van ezek­ben a napokban a Velencei-ta­von. A 8 centiméteresre hízott jégpáncélt „megszállták" a fűka­szos nádvágók. A dinnyési Ale­xander Holding Rt. gépei és munkásai mellett építőipari vál­lalkozások, nádazó kisiparosok, a keresetüket nádvágással kiegé­szítő tó környéki lakosok is részt vesznek a betakarításban. Az idén ugyanis pályázat útján lehe­tett jogot nyerni az értékes, szá­raz vízinövény vágására. A pályázat célja az volt, hogy ezen a télen legalább 500 hektáron levágják a tavon a száraz nádat, hogy a vízbe süllyedt, s ott bom­lásnak induló szálak ne növeljék a tó szervesanyag-tartalmát, s ne rontsák a víz minőségét. Az elmúlt években ugyanis a tó 987 hektáros nádállományának csak töredékét - alig több mint 180 hektárt takarí­tottak be. A „lábon maradt" náda­sok pedig nemcsak a vizet szennyezték, hanem nagymérték­ben leromlott a minőségük is; fel­dolgozásra alkalmatlanokká váltak. Mivel a nád értékes exportcikk, komoly kára származna a gazda­ságnak a rossz minőség miatti piacvesztésekből. A szakemberek szerint a leromlott nádasok újbó­li megerősödéséhez legalább két­­három évi, rendszeres karbantar­tó betakarításra van szükség. A Közép-dunántúli Vízügyi Igazga­tóság és a Természetvédelmi Igaz­gatóság éppen ezért a vízminőség és a növényzet védelmére ösztön­ző pályázatot írt ki a nádvágásra vállalkozók számára. A módszer sikeres volt, az utób­bi években még soha nem dolgoz­tak annyian a velencei-tavi náda­soknál, mint az idén. Az Alexan­der Holding Rt.­­ az egyik legna­gyobb hazai nádfeldolgozó cég­­ az idén 3-3,5 millió kéve nádat akar betakarítani az általa bérelt velencei-tavi, alföldi és balatoni, kisbalatoni területekről. Ennek mintegy 70 százalékát nádszövet­nek, nádpallónak, nádtakarónak feldolgozva, külföldön értékesíti. A Hortobágyi Nádgazdaság Kft. a Hortobágyi és a Kiskunsági Nemzeti Park területén végzi a nád aratását. Bujdosó Attila ügy­vezető igazgató elmondta: idén mintegy 2,5-3 millió kéve nád be­takarításával számolnak körülbe­lül 3000-3500 hektár területről, amelyet a gazdaság nádüzemei­ben dolgoznak fel. Mint megtud­tuk, a nád minősége jelentősen el­tér a különböző területeken. A fe­dolgozott mennyiségnek csakne 60 százaléka exportra, a többi h­­ai felhasználásra kerül - tájéko­zatta a Naplót az igazgató, hozz­téve: az aratási időszakban 11 asszonyt foglalkoztatnak a feldo­gozásban, és több százan veszni részt az aratómunkában. „A ná­aratás igen kemény fizikai mint amit az is bizonyít, hogy régen ki­aikusok végezték a téli idősza­bon. Ma az aratógépek mellé egyre többen kényszerülnek el a nehéz munkára, amiről már­m azt hittük, hogy el is felejtették emberek - mondta Bujdosó Atti Az aratási munkák a nemet parkok területén - a madarak­­ kezése miatt - február 28-ig, azokon kívüli területeken várh­tóan március végéig befejeződn - tudtuk meg végül a szakembr­től. A nád minősége területenként eltérő Fotó: Iklódy Ján Elvesztette piacvezető szerepét a Lada Budapest (MTI)­­ A Magyar Gép­járműimportőrök Egyesületéhez tartozó márkaképviseletek 1994- ben személygépkocsiból és terep­járóból összesen 22 százalékkal, haszonjárműből pedig 11,8 szá­zalékkal többet értékesítettek, mint 1993-ban - derül ki a 29 márka-vezérképviseletet tömörí­tő egyesület összesítéséből. Az adatok nem tartalmazzák a Suzu­­ki-értékesítések számait, mert a Suzuki nem tagja az egyesület­nek. Új személygépkocsikból 1994- ben 73 ezer 346-ot, haszonjármű­ből pedig 12 ezer 154-et adtak el a magyar piacon az egyesülethez tartozó vezérképviseletek. A sze­mélygépkocsik értékesítésében - az egyesületen belül - elvesztette piacvezető szerepét a Lada, s he­lyét az Opel vette át. Míg 1993-ban az orosz márka a piac 27,7 száza­lékát tudhatta magáénak, 1994- ben a bővülő eladások ellenére is már csak 23,9 százalékkal részese­dett. Az Opel, bár gyakorlatilag nem változott 27 százalékos piaci része­sedése, a Lada visszaszorulása után a ranglista első helyén áll. La­dából tavaly 17 ezer 494, Opelből pedig 20 ezer 271 kelt el. Az el­adásokban dobogós még harma­dik helyezésével és 9,2 százalékos részesedésével a Volkswagen, ne­gyedik a Renault 6,2 százalékos, ötödik pedig a Ford 5,8 százalékos részesedéssel. A maradék 27,3 szá­zalékon 24 márka osztozik. A haszonjárművek elmúlt évi kereskedelmében a piacvezető a Toyota, 1874 eladott autóval, 15,4 százalékos piaci részesedéssel. Második a Ford 1495, harmadik a Volkswagen 1408, negyedik pedig az Opel 1256 eladott kisteherautó­val. Kis szeletét képviseli a piac­nak, ám jelentősen bővítette el­múlt évi haszonjármű-eladásait a Citroen, a Land-Rover, a Tavria, a Peugeot és a Skoda, s újként jelent meg az indiai Tata. A személygépkocsi-eladásokban az Opel a Ladával, a Renault pedig a Forddal cserélt helyet HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ ! KITEKINTŐ • Oroszország, Kazahsztán Omán megállapodott arról, hol megkezdik a tengizi olajmezők a fekete-tengeri új olajkikötő­ összekötő vezeték első, 250 kil­méteres szakaszának építését - jentette a UPI. A csővezeték nem csak tengizi, hanem azeri és ny­gat-szibériai olajat is szállít ma az új fekete-tengeri orosz kiköt­be. • Személykocsik és haszonjárm­űek összeszerelését kezdi meg év végén a Ford Lengyelorszá­gan. A Varsótól északnyugat fekvő Plonsk városában épülő s­ját üzemben Escort- és Trans modelleket szerelnek össze -­lentette be a vállalat Varsóba kezdetben évi 20 ezer Escort- 10 ezer Transit-modellt szer­­nek össze importált alkatrészé­ből. • A svéd kormány bejelente, hogy március 1-jétől többé ne hoznak forgalomba ólmozott be­zint a skandináv országban - ra az AFP Stockholmból. A své környezeti minisztérium szeri nincs többé szükség ólmoző üzemanyagra, hiszen minden jé­mű környezetkímélő benzint fut.

Next