Hajdú-Bihari Napló, 1995. november (52. évfolyam, 257-282. szám)

1995-11-01 / 257. szám

HI. ÉVFOLYAM, 257. SZÁM ÁRA, 21,90 1995. XI. 1., SZERDA Kanada megmarad Montreal (MTI)­­ A hétfői népszavazáson a ka­nadai Québec tartomány függetlenségét ellen­zők a szavazatok 50,6 százalékával győztek, szemben a függetlenség híveinek 49,4 százalé­kával. Ezt mutatják a nem hivatalos végered­mény számai. A szavazatkülönbség minimális: mindössze 53 000.­­__________________________­____________ Ünnepelnek az együttélés hívei Fotó: AP Ezt kínálja a­z A csütörtökön megjelenő Táj-Kép mellékletek­ből ajánljuk:­­ Debreceni kiadás: A halottak napja az élők lelkiismeretűnek is vizsgája. Felsőfokú környe­zetvédelmi oktatás Debrecenben. Életkép a me­nekülttáborból. Jókedvű asszonyok klubja a Dobozi-lakótelepen. Muzsikálva, egészségün­kért. Jubilált a bál Ebesen. Magyar hímzések Amerikában. Hajdúsági kiadás: Sok a kárpót­lási jegy, kevés a licitálható föld. Építészeti ér­tékek Böszörményben. Megújult a múzeum Új­városon. Idegenforgalmi érdekegyeztetés Szo­­boszlón. „Mesterségmustra" Nádudvaron. A könyvelőből muzsikus lett Nánáson. Bihari ki­adás: A testvérvárosok tisztelete Ladányban. A bodóházi otthonok elvileg - papíron - gyü­mölcstárolok. A második rábéi falukönyv. Fi­atalok „mesterséglesőben" Zsákán. Új jelkép született Komádiban. Iskolanévadó és pálya­avató Berettyóújfaluban. Bocskai-nap Derecskén. Mit ad el a Főnix? A városban híre ment, hogy a Főnix Holding áruba bocsátotta egyes ingatlanait. A Napló szerkesztőségébe is eljutott szóbeszéd valóság­­tartalmáról Lepsényi Jánost, a társaság vezér­­igazgatóját kérdeztük. - Fogalmam sincs, miért terjedhetett el, hogy cégünk megválik értékeitől - közölte a vezérigazgató -, egyszerűen képtelen vagyok kideríteni, honnan eredhet a hír. Lepsényi Já­nos elárulta, hogy már őt is többször felhív­ták telefonon a vásárolni szándékozók. Az ér­deklődőket azonban értelemszerűen mindun­talan el kellett utasítania. Megtudtuk, a néhány üzletén korábban va­lóban túladó társaságról tavaly is hasonló m­en­­demondák terjedtek el. Azonban sem akkor, sem most szó nem volt értékesítésről. Jelen­leg már csak azért sem munkálnak ilyen indí­tékok, mivel a Főnix éppen egy már megkez­dett fejlesztést végez. Ennek részeként adták át a közelmúltban a három új üzletet, ss kez­dik meg hamarosan a továbbiak átalakítását. Ezer Alma gurul(na) Hellászka Biharkeresztes (HBN)­­ Amint arról a Naplóban már beszámol­tunk, a Pápa & Pápa Kft. biharke­­resztesi üzemében megkezdték a jellegzetesen magyar autó, az Al­ma Cabrio gyártását. Az első „nullszériás" példányok augusz­tusi sajtóbemutatóján Pápa Imre ügyvezető igazgató még hazai ke­reskedelmi hálózat kialakítását ígérte, azóta azonban gyökeres fordulatot vett a történet. A Nap­ló értesülései szerint - az engedé­lyezési eljárást követően - minden „szem" Alma külpiacra kerül(ne). Pápa Imre érdeklődésünkre el­mondta, hogy nemrégiben írt alá szerződést görög partnerével 1050 darab Alma Cabrio Hellas görög­­országi exportjáról. (Részletes beszámolónk a 2. oldalon.) A német Trabant és az olasz FIAT nászának magyar gyümölcse: Alma Cabrio Fotó: F. Szilágyi Imre Még a „levegőbe beszélnek” Debrecen (HBN - B. A.)­­ Több mint ezeregyszáz aláírást tartalma­zó petíciót adott át a repülőtér ügyében Hevessy József polgár­­mesternek Szabó Gyula, a 10-es számú választókerület önkormány­zati képviselője kedden. Mint a városatya megfogalmazta, a párt- és politikamentes lakossági kezdeményezésre azért került sor, mert a debreceni repülőtér ügyében bizonytalanságot és túltervezési ve­szélyt látnak. A petíció egyebek mel­let fölveti, vajon van-e a tervezett be­ruházáshoz tőke. Kifogásolja a továb­biakban, hogy az előzetes tanulmány­­tervek semmiféle utalást nem tesznek a várható zaj- és egyéb környezet­­szennyező hatásokról, és a leendő forgalom nagyságát is irreálisan be­csülik meg. A petíciót aláírók kérik többek között, hogy az önkormány­zat az előzetesen elkészített két tanul­mányt nyilvánítsa nem kellően meg­alapozottnak, és határozza meg a ter­vezett beruházás tőkeszükségletét. Mint írják, nem fogadható el, hogy először repülőteret fejlesszenek, és csak azután városrészt. Hevessy József elmondta, Debre­cen közlekedési infrastruktúrája na­gyon fejletlen, az autópálya belát­ható időn belül nem éri el a várost, így a nyugati befektetőket nagyon nehéz lesz idecsábítani. Ezt a véle­ményét egyébként megerősítették azoknak a multinacionális cégeknek a képviselői, akikkel nemrég folyta­tott megbeszélést. A polgármester hangsúlyozta, komoly fejlesztési ta­nulmányok még nem készültek a repülőtérrel kapcsolatban, így a la­kosság olyan témával foglalkozik, amelyben még az önkormányzat­nak sincs határozott elképzelése. Most tehát egyelőre a levegőbe be­szélnek. A Napló kérdésére válaszolva Szabó Gyula önkormányzati képvi­selő elmondta, azon a területen, ahonnan a csaknem 1200 aláírás összegyűlt, 3200 választópolgár él, s a többség aláírásának az elmara­dása nem azt jelenti, hogy támogat­ják a repülőtér tervét, hanem vára­kozó állásponton vannak, illetve fél­nek, hogy aláírásuk miatt a későb­biekben valamilyen hátrányát szen­vednek. Mit mutat a térkép? Fotó: Horváth Katalin 0/jüty yp aa 1 v­r­ 1.«­­ s Mm . *1 Horn Gyula Londonban Budapest (MTI)­­ Horn Gyu­la miniszterelnök kedden John Major brit kormányfő meghí­vására kétnapos hivatalos munkalátogatásra Londonba utazott. A kormányfő és a kí­séretében lévő Bokros Lajos pénzügyminiszter vendéglátó­jával és a londoni kabinet szá­mos tagjával folytat megbeszé­léseket, s találkozik az üzleti élet vezető képviselőivel is. Emelkedő adók Budapest - A Parlamentben Akar László pénzügyi államtitkár beter­jesztette az államháztartási törvény módosítását. Mint rámutatott: az ál­lamkincstár felállításával több tíz­­milliárd forintot takaríthat meg a költségvetés, és áttekinthetőbb lesz az állami pénzek felhasználása. Az Országgyűlés megkezdte az adótörvények módosításának tárgya­lását is. Eszerint jövőre 15 százalék­kal emelkednek a fogyasztási adók. Ezek érintik az üzemanyagok és a szeszes italok árát. A gépjármű­súlyadó legalább kétszeresére növek­szik január 1-jétől. A pontos mérté­ket az önkormányzatok szabják meg. A jövőben az adóhatóságnak lehető­sége lesz arra, hogy becsléssel állapít­hassa meg a fizetendő adót, ameny­­nyiben irreálisnak tartja a bevallást. Naponta olvassa az újságot, hallgassa a rádiót! Debrecen (HBN) - A Hajdú-bi­hari Napló és a hajdúböszörmé­nyi Keleti Főcsatorna rádió no­vember 1-jétől - azaz mától - új, közös játékot indít. Az eszten­dő végéig a 98,9 MHz-es hul­lámhosszon fogható Keleti Fő­csatorna délutáni műsoraiban, minden nap 15 és 17 óra között egy kérdés hangzik el, mely a Napló aznapi számának vala­melyik írásával kapcsolatos. Aki az (52) 372-089-es telefon­számon a leggyorsabban hívja fel a rádiót, s közli a helyes vá­laszt, az Napló-pólót kap aján­dékba, melyet a Keleti Főcsator­na szerkesztőségében (Hajdú­­böszörmény, Kálvin tér 17.) ve­het át. Az, aki már pólót nyert, ne hagyja azonban abba a játé­kot! Olvassa rendszeresen la­punkat, s hallgassa a rádiót, fejt­se meg a feladványokat, hiszen aki öt helyes választ ad - vagyis öt pólót összegyűjt - december 31-ig, az részt vehet a szilvesz­teri sorsoláson, melynek fődíja egy hónapos Napló-előfizetés! A Keleti Főcsatornát hallgatva délutánonként mindig legyen keze ügyében a Napló! Tőkés javaslata a megbékélésre Bukarest (MTI)­­ A román-ma­gyar történelmi megbékélés ügyében hamarosan sorra kerü­lő politikai tárgyalásokon a ro­mán államfő által javasolt fran­cia-német megbékélési modell helyett az olasz-osztrák, illetve a dél-tiroli mintát kell követen­dőnek tekinteni. Ezt indítványozta Tőkés Lász­ló püspök, az RMDSZ tiszteletbe­li elnöke nyílt levelében Ion Ilies­cu román és Göncz Árpád magyar államfőnek. Az október 31-i kelte­zésű levelet a nagyváradi püspök azon a keddi sajtótájékoztatón is­mertette, melyet a kezdeményezé­séről szóló bejelentés végett hívott össze Nagyváradon. A levélben, amelyet később eljuttatott az RMDSZ elnöki hivatalához is, az­zal indokolja javaslatát, hogy míg a francia-német viszony elsősor­ban államközi rendezést igényelt, addig a „magyar-román kapcso­latok tétje inkább a romániai ma­gyar nemzetközösség helyzetének a rendezése, úgy, ahogyan a dél­­tiroli németek esetében is volt" - hangsúlyozta Tőkés László. Nyílt levele szerint a román­magyar megbékélés mindaddig nem valósul meg, amíg a román­romániai magyar viszonyban nem áll be változás, ennek pedig egyet­len útja a romániai magyarság stá­tusának, egyéni és kollektív joga­inak a biztosítása, mégpedig az olasz-osztrák megegyezés jól be­vált mintája szerint. Tőkés László levelében rámutatott: a romániai magyarság óvakodik attól, hogy az elzászi németek sorsára jusson, „mert nem asszimiláció, hanem társadalmi beilleszkedés révén Ro­mánia alkotó nemzeti közösségé­vé akar válni".

Next