Hajdú-Bihari Napló, 1997. február (54. évfolyam, 27-50. szám)

1997-02-01 / 27. szám

.. - lel jjijLK Az igazmondás szándéka Debrecen (HBN - V. F.) - „A politikának meg kell tanulnia a művészettől, hogy ma­­­­radandó értéket csak akkor teremthet, er­kölcsöt akkor alakíthat, ha a forma és a bel­ső tartalom összhangban van, s akár a nagy művész, a jó politikus is csak igazat mond­hat."­­ E fenti szavakkal fogalmazta meg a tár­­latrendező szándékot Bertók Béla, a párt pol­­­­gári tagozatának elnöke a megyei Független Kisgazdapárt székházában 18 képzőművész részvételével rendezett kiállítást ajánlva.­­ „A művészet az élet egyik legfontosabb és­­ legbiztosabb kapaszkodója" - hangsúlyoz­ta péntek esti megnyitójában G. Nagyné Maczó Ágnes, az Országgyűlés alelnök­­ asszonya, aki egyben a kisgazdapárt alelnö­­ke, utalva az értékek maradandóságára, a­­ biztató­­s megtartóerőre. A február 7-ig nyitva tartó tárlaton má­­­ sok mellett Maghy Zoltán (a festőművészt a komolyzenei ősbemutatóval is gazdagított tárlatnyitón köszöntötték abból az alkalom­ból, hogy a héten lépett 95. életévébe), Bé­­nyi Árpád, Bíró Lajos, Győrfi Lajos, László Ákos, Madarász Gyula, Szilágyi Imre és a­­ kiállítást rendező Tamás István munkái is láthatók. G. Nagyné Maczó Ágnes Madarászné Kathy Margit ruhatervező iparművész kompozí­ciói előtt Fotó: Horváth Katalin ­msmmmm Mennyibe kerül a gépkocsi a munkaadónak? A munkájukhoz gépkocsit használó dolgo­zóknak a munkaadójuk a jármű hengerűr­tartalmától függően megállapított benzin­pénzt, valamint kilométerenként 3 forint amortizációs költséget, és kilométerenként 5 forint adóköteles gépjármű-költségtérítést fizet. Ez utóbbit január elsejétől tb-járulék is ter­heli, ami már-már elviselhetetlen terhet ró a munkaadókra. Szűcs Józsefnét, a megyei egészségbiztosítási pénztár járulék-, folyó­számla- és végrehajtási főosztályának veze­tőjét kérdeztük arról, hogy ez utóbbi költ­ségtérítés járulékkötelessé tétele miatt, mennyivel kellene a munkaadónak többet fizetnie.­­ 1997. január 1-jétől minden olyan kifi­zetés, ami az szja-törvény szerint adóköte­les, járulékköteles is egyben, így az eszten­dő első napjától kezdve az adóköteles gép­jármű-költségtérítés után a munkavállaló 10 százalék egészségbiztosítási és nyugdíjjá­rulékot, a munkaadó pedig 39 százalék tb­­járulékot fizet - tudtuk meg Szűcs József­­nétől. Davos: „Eligazítják” a világgazdasági fórum résztvevőit. A sváj­ci város vendége Göncz Árpád, Magyarország köztársasági el­nöke is, aki tárgyalt Constantinescu román elnökkel. Megálla­podtak abban, hogy Göncz Árpád romániai látogatása alkalmá­val együtt látogatnak Erdélybe Fotó: AP Sikerévek után vészhelyzetben a járműjavító Pál Csaba Debrecen (HBN)­­ Talán furcsán hang­zik, de egy évek óta stabilan működő cég léte szinte egyik pillanatról a másik­ra kérdésessé tud válni. A MÁV Debre­ceni Járműjavító Kft. ebbe a helyzetbe került, s a talpon maradáshoz kényszer­­intézkedéseket kell bevezetniük. Kerékgyártó Imre, a kft. ügyvezető igazgatója szerint a veszélyhelyzet oka a magyar vasúti teherfuvarozás összeom­lása, a MÁV járműjavítási megrendelé­seinek elmaradása. Tavaly a második fél évben még úgy látszott, hogy a három ha­zai vasúti járműjavítással foglalkozó cég (a debreceni, a miskolci,és a szombathe­lyi) összesen 4600 teherkocsi felülvizs­gálatára kap megrendelést. Decemberben ez a szám 2100 körülire módosult, s ezen felül még egy 500-as szériáról is szó van, de úgy tűnik, a MÁV-nak egyelőre nincs pénze arra, hogy ezeket a munkákat meg­rendelje. Vasúti tartálykocsik javítására pedig - bár Debrecen e kocsik rendbe hozásának egyetlen hazai bázisa - immár két éve nem kaptak megbízást a MÁV-tól. (További információnk a 2. oldalon.) Egyelőre nem tudják, mikor kerülnek újra sínre. Fotó: Iklódy János Vízkereszt - bolondozók és önbolondítók Debrecen (HBN) - Shakespeare egyik legkedveltebb vígjátékát, a Vízkereszt vagy amit akartok cí­mű darabot mutatta be tegnap, ja­nuár 31-én este a Csokonai Szín­ház Pinczés István rendezésében. Viola hajótörést szenved Illyria partjainál. Azt hiszi, hogy védel­mezője, ikertestvére, Sebastiano el­pusztult a viharban. Álruhát ölt és Cesario néven beáll az illyriai her­ceghez. Beleszeret gazdájába, aki Olivia grófnőért eped. Olivia pe­dig Cesarióba „esik bele", azaz Violába. És így tovább fölöttébb kalandosan, romantikusan és sze­relmesen. Mindenki szerelmes lesz mindenkibe, sok-sok helyzet- és jellemkomikum színesíti a pro­dukciót, a végén persze minden­ki megleli a maga párját. A cselé­dek világában is folyik a bolondo­zás, a szerző ügyel arra, hogy itt is megtalálja zsák a foltját. A főbb szerepeket Majzik Edit, Oláh Zsuzsa, Garay Nagy Tamás, Czintos József, Tóth Zoltán, Ottlik Ádám játsszák, a zenét Boros György és Jámbor József szerez­te, a jelmezeket Gyarmathy Ágnes, a díszletet Dávid Attila tervezte. Garay Nagy Tamás (Orsino, Illyria hercege) és Majzik Edit (Viola, Sebastiano ikertestvére) jelenete Fotó: Iklódy János Újabb korszerű villamos érkezett Debrecen (HBN - P. Z. M.)­­ Ked­den érkezett, s már próbaköveit futja az 502-es számot viselő Ganz-Hunslet villamos. Amint azt Sáriné Világosi Éva, a Debreceni Közlekedési Vállalat gazdasági igazgatóhelyettese érdeklődésünk­re elmondta, a villamosban - uta­sok helyett - homokzsákok kap­tak helyet, mellyel a járműnek a 8,8 kilométer hosszúságú pályán az előírás szerint 1000 kilométert kell gurulnia. Jó hír az utazókö­zönségnek, hogy a városba érke­zett második ilyen típusú villa­mos, vagyis az 501-es, jövő hét szerdán áll forgalomba. A tervek szerint április 30-ig az összes meg­rendelt villamoskocsi megérkezik Debrecenbe. A prototípushoz képest történtek változtatások a járművön, például „domborúbb” lett a vezető előtti ablak Fotó: Horváth Katalin Egyelőre nem épül szálloda az Új vigadó helyén A Napló a múlt évben több­ször is hírt adott róla, hogy le­bontják az Új vigadót és he­lyére szállodát építenek, sőt a szálloda építési tervét is közöl­te, amelyet több hozzászóló véleményezett. Legutóbb vi­szont arról számolt be, hogy „nehezen átlátható helyzet ala­kult ki az Új vigadó körül". Mint kiderült, e tudósítás né­hány állítása nem felelt meg a valóságnak. A tudósításban a többségi tu­lajdonosként emlegetett Panin­­■­vest Kft. a cikk megjelenésének napján nem volt tulajdonosa az Új vigadónak - bár ilyen minő­ségben nyilatkozott - igaz, vé­teli szándéka már szerepelt a földhivatal tulajdoni lapjának széljegyzetében, de a társtulaj­donosok bejelentették elővásár­lási joggal kapcsolatos jogfenn­­­­tartásukat. A Rekk Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője,­­Kiripolszky Károly januárban megerősítette, hogy a szállo­daépítés rövidesen kezdődik, jóllehet 1996. szeptember 30-án már megszületett az állam­­igazgatási eljárás keretében ki­jelölt balmazújvárosi önkor­mányzat felfüggesztő határo­zata, amely arra való hivatko­zással, hogy a beépíteni szán­dékolt ingatlant és a környe­zetét magába foglaló terület­re részletes rendezési tervet kell készíteni, s ez nem állt ren­delkezésre, az építési enge­délyezési eljárást felfüggesz­tette. Ennek következtében jelen­leg sem bontási, sem építési en­gedély nem adható ki, tehát nem tűnik el hamarosan az Új vigadó. Lehet, hogy helyén egykor majd szálloda épül, de ez egye­lőre a jövő zenéje. A Napló eredeti szándéka szerint részletes cikkben kíván foglalkozni a helyzettel, mi­helyt minden érdekelt kifejtet­te álláspontját.­­ [

Next