Hajdú-Bihari Napló, 1997. április (54. évfolyam, 75-100. szám)

1997-04-05 / 79. szám

n BÉNYEI JÓZSEF Kettős kereszt Az éjjel sírtál, mint a gyermek, göcögve, törten, nyekeregve. Ki tudja, milyen ijedelmek szabadultak rá a szívedre, milyen fekete félelmekben merült meg a tántorgó álom. Szemedhez érek, szirma­d ebben: szél fújt át almafavirágon. Elűzöm-e riasztó álmod? Tudok-e még vigyázni arra a mozdulatra, amikor áldott két melled magát kitakarja, s arcodon felragyog a mámor emléke és sikoltó vágya s jóízek csordulnak a szádból míg hívó számat megtalálja? Hol már a könny... A lélek érik máglyáján a kigyulladt testnek s mormolja emberi igéit a legtisztább kettős keresztnek. : Szárnyak Már nem tanítalak meg sírni. Szikkadt csőrét szárnyába rejti. s a madár sír, WS könnyei sáros gyöngyszemek. f Ülj mellém, r tedd fel rejtőző szemüveged s mesélj a röppenésről. ÍV Ne gyűlölj érte. jp Nem az ígéret volt a vétkes. r A szárnyak szabadsága szent. Elégia ül. i &L \ i ■■■■'</*% '/ | í , . , % ';.y f Válladra könyököl a szél. Pn ’ Milyen fehér vagy. j Sír a hajnal. k, Térdelj a hulló csillagporba I kibontott hajjal, alázattal, | mert dér pergett a nyírtevésre I s a meztelen fák nem beszélnek. 1 Fordulj el. : Úgysem látom a vállad ívét , ha sírnál némán. J§. Nagyon fájna­k üres szemem Ha megsajnálnád. I Kártyavár Az ember épít.­­ Házat, temetőt sárból és kőből rak magának. Megcélozza a csillagot, ám a föld végül belefárad hordani hátán vért, virágot, s álmait Mindenki Fiának; fe­lsóhaj­t s összeom­l­anak szívünk fölött a kártyavárak. I ijt. -i .­.. ' 1. ' ' \ ' '' ff*«* „Ariadné szerelme olyan, mint az alvás. Nincsen benne fenntartás. (...) Egész élete odaadás. (...) Itt nincs teher és nehézség és nyűg. A női lény igazi megvalósulása. S mert az emberi nő nem tudja magát odaadni, azért válik olyanná, mintha az ember nyakába egy zsák korpát akasztanának..." (Hamvas Béla) g A titok körül (RÉSZLET A SZERZŐ AZ ÖRÖM ALJÁN CÍMŰ, MEGJELENÉS ELŐTT ÁLLÓ REGÉNYÉBŐL) A festő (Mihálynak hívták, de szégyellte, nem szerette, ha így szólították, s mikor Munkácsy­­val ugratták, azt mondta, hogy ez nem festőnek, inkább kocsis­nak vagy kazánfűtőnek való ke­resztnév) egy időben gyakran hangoztatta magáról, hogy a szemnek és a léleknek dolgo­zik, azoknak készíti a képeit, akiknek van szemük a látáshoz, és van lelkük ahhoz, hogy való­ban meglássák azt, amit néz­nek, aztán megmozduljon ben­nük valami, amitől ők maguk is megváltoznak, gazdagodnak egy kicsit. Mihály a törzsasztalánál ült a gyengén megvilágított helyiség­ben, és rám várt. Vagy valakire. Pontosabban, nem is a törzs­asztalánál, hanem a törzshe­lyén, mert mint megtudtam, az­nap cserélték ki az asztalokat. Becsukott szemmel tapogatta a térítőt, éppen csak visszakö­szönt, amikor üdvözöltem, s le­ültem vele szemben. - A hullámokat érzem - mondta. - A tengerét és a he­gyeket. Elmerülni látszott a létezés­ben, a korsóban habzó sörről nem is beszélve. Úgy simította végig a világnak azt az asztalla­pon kirajzolódó kis szeletét, mint a vakok. - Taktilis emlékezés - suttog­ta tovább, s nekem úgy tűnt, hogy átvedlett költővé egy pil­lanatra. - Egy női test. Érzéki keblek. Csókolni volna jó... Kinyitotta a szemét, azt mondta, hogy nem is gondolta volna, mekkora hatalma lehet a tapintásnak. - Láthatóvá válik minden, ami szinte láthatatlan. Jelentése lesz annak, amit amúgy észre sem veszünk. Félelmetes ez a világ. A kezét néztem és az asztal­terítőt, próbáltam rájönni, hogy mit tapogathat alatta, mi az, ami ilyen líraivá tette. - Olyan titkokra lehet rátalál­ni - mondta -, amelyek egyéb­ként nem is titkok. És ebben van az egész dolog félelmetes­sége. Abban, hogy fogalmunk sincsen arról, jól gondoltuk-e, amikor kimondtuk valamiről, hogy jelentéktelen. Mert azok­kal a dolgokkal, amiket egyszer már jelentéktelennek ítéltünk, általában nem is foglalkozunk többet. Ezzel szemben nagyon sok mindenről kiderül, hogy amibe annyi energiát fektet­tünk, teljesen jelentéktelen. H­onnan tudjuk tehát, hogy mi az, ami fontos lehet számunkra, és mi az, ami nem? Honnan ta­láljuk ki, hogy mi az igaz? Majd benyúlt a terítő alá, úgy, mintha egy szoknya vagy egy blúz alá nyúlt volna be. Egészen felemelte az asztalterí­tőt, és csalódott arccal mutatta meg, amit lát. (Közben elmond­ta, hogy amíg rám várt­­ vagy valakire egyszer már elját­szotta magában ezt az egész je­lenetet, sőt, még azt is kitalálta, hogy mit fog mondani. Ő tehát már a belépésemkor tudta, hogy mi van a terítő alatt.) Egy szög és egy facsavar rozsdátlan, új kalapja ugrott-domborodott ki az asztal­lapból. Szidni kezdte magát, hogy mennyire ostoba. Mert miért nem hagyta meg illúziónak a szemmel láthatatlant, a csak ta­­pinthatót. Miért nem hagyta meg titoknak? Mert amikor a ti­toknak hitt dologról kiderül, hogy nem az, a valóság elveszí­ti minden képességét a varázs­latra. - Képzeld el - fordult hoz­zám hogy megtetszik egy nő! - Ezt nem kell elképzelnem - jegyeztem meg. - Szóval, megtetszik egy nő, és egészen belebolondulsz a nyakába, a bokájába vagy a szemébe. Gondolatban levet­kőzteted, egészen belegerjedsz saját fantáziáidba, pedig csak az arcát látod. A nyakát, a sze­mét vagy a bokáját nézed olyan nagy áhítattal. Aztán, tegyük fel, sikerül úgy összeismerkedni a nővel, hogy hazaviszed és le­vetkőzteted, de akkor már nem csak gondolatban. És akkor de­rül ki, hogy nincs is feneke, vagy hogy túl nagyok a mellei. Pedig milyen titokzatosnak ta­láltad előtte! Be kell vallanod, hogy csak te láttad őt titokza­tosnak, a valóság viszont egé­szen kiábrándító képet mutat. Mintha a konyhát keresnéd egy ismeretlen lakásban, mert na­gyon éhes vagy, s tudod, hogy ott mindenféle finomságok so­rakoznak a tálalóasztalon, és nem a konyhába, hanem a bu­diba nyitsz be, ahonnan csak úgy árad a légfrissítő és az em­beri végtermék szaga. - Csalódtam benned - mondtam neki, miután végig­hallgattam. Némileg ironikus­nak szántam a hangsúlyt, s ta­lán túlságosan is annak sikerült, csipkedve önérzetét. - Egy fes­tőnek igazán tudnia kellene ítélni egy nő bokájából is. - Na, de itt van ennek a for­dítottja - folytatta, mint aki meg sem hallotta az iménti megjegy­zést. - Nem tetszik különöskép­pen a nő, de megfog a szemé­vel. Van valami a szemében, amitől képtelen vagy szabadul­ni. Ismét csak azt érzed, hogy kell itt lenni valamilyen titok­nak. Megpróbálsz közelebb ke­rülni a nőhöz, csak azért, hogy megfejtsd ezt a titkot. Hogy ki­derüljön: valóban olyan szép-e a lelke, amilyennek gondoltad, s ami hosszú távon feledtetni tudja testének hiányosságait? Ha nem teszel semmit, akkor megmarad titoknak az egész nő, akár kívül szép, akár belül, és úgy fogsz rá gondolni, hogy mekkora nagy lehetőséget sza­lasztottál el a boldogságra. Ám ha az lesz a döntésed, hogy mégis meg akarod fejteni azt a titkot, amit a szemében láttál, kiderülhet, hogy nincsen titok benne. Egyszerűen csak benned volt meg az a vakító érzés a ti­tokzatosságra. A fene se tudja, hogyan kell dönteni. Minden­esetre, én szeretem a titkokat. Ezért lenne az a legjobb, ha meghagynám annak akár a nőt, akár bármi mást, amivel talál­kozom. Nem kellene tenni semmi egyebet, egyszerűen csak lefesteni ezt a lehetséges titkot. - Biztos, hogy ez lenne a legjobb - helyeseltem, s hozzá­tettem, hogy ha vásznat készít elő, ecsetet vesz a kezébe s le­festi, akkor viszont meg is fejti a titkot. - Igazad van - mondta -, ak­kor már nem érhetnének ilyen taktilis vagy nem is tudom, mi­lyen csalódások. Mert olyannak teremtem, amilyennek akarom. Jobban mondva, olyan lesz a ti­tok, amilyen én vagyok. Cigarettára gyújtott, mento­losra, s megkínált vele, pedig tudta, hogy én az ilyet képtelen vagyok elszívni, mert két slukk után szinte azonnal rám jön a hányinger, erős köhögési ro­hammal kísérve. Szoktam is mondani, hogy akkor lenne biztos a dohányzásról való le­szokásom, ha semmilyen más cigit nem gyártanának, csak mentolosat. Mélyet szívott be­lőle, aztán folytatta: - Csak az a baj, hogy egyre kevesebbet dolgozom. Ma már szinte egyáltalán nem érzek ih­letést a festéshez. Helyette ál­landóan a kezemmel akarom megfogni, megtapogatni a dol­gokat, hogy tényleg olyanok-e, amilyennek gondolom őket. Ezért vagyok szomorú és állan­dóan csalódott. Persze, ezek a csalódások egyre inkább reális­sá is teszik az embert. Megtanít­ják vele, hogy nem a dolgok képével kell élni, hanem ma­gukkal a dolgokkal. De erre rá is vagyunk kényszerítve - foly­tatta -, mert amúgy, ha nem akarod elfogadni a tárgyszerű valóságot, egyre nehezebb élni. - Nem gondolod, hogy ép­pen ezzel ölöd meg magad? - kérdeztem, s közben megigazí­tottam az összegyűrődött térí­tőt. - Azzal követsz el nagy bűnt, már-már öngyilkosságot, hogy nem akarod a magad kép­mására teremteni a titkot? Legyintett, hogy ugyan már, hogy beszélhetek ilyen elru­­gaszkodottan a valóságról. Kit érdekel az ő belső valósága? - No, és mihez kezdesz az álmokkal? - fordultam hozzá is­mét. - Azokat, bárhogy is sze­retnéd, képtelen vagy megtapo­gatni. Nem tudod eldönteni egyikről sem, hogy milyenek lennének, ha valamilyen csoda révén lenne rá módod, hogy le­vetkőztesd őket. - Hát, éppen ez az! - fakadt ki váratlanul, szinte dühvel, s hogy megnyugtassa magát, uj­jaival a terítő alatti domborula­tokat kereste. - Éppen erről be­szélek, amikor a titkokról meg a csalódásokról fecsegek itt ne­ked mindenféléket. Elhallgatott, ideges kortyokat nyelt a sörből, majd odahajolt hozzám, nagyon bizalmasan nézett a szemembe, félig-med­­dig könyörgőn is. Egészen hal­kan, suttogva szólt: - Én már nagyon régen nem álmodtam. Ezért nem festek. De ezt ne áruld el senkinek sem. Vitéz Ferenc : □ it. .. jmmmmmmm 1 2 5 5 68

Next