Hajdú-Bihari Napló, 1997. szeptember (54. évfolyam, 203-228. szám)

1997-09-01 / 203. szám

1997. SZEPTEMBER 1., HÉTFŐ HARMADIK OLDAL HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ 3 A „világ végére” is eljutnak az információk Művelődési miniszter a könyvtárak, az egyetemisták és a kis iskolák segítéséről Arany Lajos Debrecen (HBN)­­ Példásnak nevezte a megyeszékhelyünkön tett látogatása során Magyar Bá­lint művelődési és közoktatási miniszter a helyi felsőoktatási intézmények integrációjának folyamatát, s ugyanilyennek mi­nősítette a Kassai úton épülő egyetemi campust, amely már az egységesülés jegyében szüle­tik. A tárca vezetője egyúttal biz­tatott egy már korábbi debrece­ni elképzelés megvalósítására, a KLTE és az önkormányzat, ille­tőleg a városi, a megyei és az egyetemi könyvtár összefogásá­ra, a könyvtári funkciók közös megoldása jegyében. Marad nemzeti könyvtár­ ­ A kulturális törvénytervezetben nincs világos jelzés arra, hogy a Kossuth-egyetem könyvtára tovább­ra is nemzeti gyűjtőkörű könyvtár lesz. Legutóbb a parlament kulturá­lis bizottságának alelnöke, Zsig­­mond Attila Debrecenben jártában úgy ítélte meg: a törvénytervezet a könyvtárügy tekintetében általában is visszalépést jelent, s előkészítése során a nemzeti könyvtár fogalmá­nak meghatározása körül félreértés történhetett, abból fakadhatott az egyetemi könyvtár kimaradása a nemzeti gyűjtőkörű könyvtárak kö­zül. A törvénymódosítás benyújtá­sáról beszélt. Miniszter úr miként vélekedik a törvénytervezet e mu­lasztásáról, hogyan fordulhatott elő ez a kihagyás, s várható-e, hogy az ország egyik legjelentősebb könyv­tára továbbra is megőrzi a nemzeti rangját? - Egy új törvény megszületé­se számos kormány- és minisz­teri rendeletet von maga után. A felsőoktatási törvény módosítá­sa például 43 ilyen típusú ren­delet megalkotását írja elő. Bizo­nyos értelemben szabad döntés kérdése, hogy a szabályozások magában a törvényben vagy pe­dig annak végrehajtási utasításá­ban, illetve kormány- vagy mi­niszteri rendeletben történnek. A törvényalkotó szándéka a KLTE- könyvtár feladatköreinek nem­hogy csökkentése, hanem egye­nesen növelése volt akkor, ami­kor a kísérő kormányrendelet­ben ezt az intézményt a sajtóter­mékek köteles példányainak szolgáltatásában a második he­lyen említette. Másrészt akkor, amikor új dokumentumellátó szolgáltatásos rendszer gazdájá­nak kívánta megnevezni. Érzéki csalódás keletkezett tehát ez ügyben, mert miután nemzeti gyűjtőkörű könyvtárként nem szerepelt e debreceni intézmény a törvény tervezetében, úgy tűnt, mintha egyfajta leértékelés­ről lenne szó. De nem így van. Nemzeti könyvtárként, azaz ál­lami költségvetésből fenntartott­­ként volt mindössze megne­vezve az Országos Széchényi Könyvtár. Nem kívánok tehát ebből presztízskérdést csinálni, hiszen szándékaink teljesen egy­beesnek a debreceni könyvtár vezetőinek az elképzeléseivel, így a magam részéről szívesen támogatok egy olyan módosító indítványt - létrehozásában se­gédkezünk is -, amely a KLTE könyvtárát a törvény szövegé­ben nemzeti gyűjtőkörű könyv­tárként szerepelteti. Lesz lakhatási támogatás - Maradva a felsőoktatás vizein, a sokat emlegetett esélyegyenlőség jegyében a hallgatók tényleg kaphat­nak-e, S mikortól úgynevezett lak­hatási támogatást? Erről igenlő ér­telemben szólt a minisztérium, nem­régiben Debrecenben Számor Kata­lin főosztályvezető. E dotáció szük­sége nyilvánvaló, hiszen a diákott­honi helyek száma kevés, új kollé­giumok építésére pedig nincs pénz.­­ A művelődési tárca jövő évi költségvetését több tényező erő­sen befolyásolja. Az egyik a va­tikáni megállapodásból szárma­zó terheknek a növekedése. Ez bizony ötmilliárd forintos plusz kiadást jelenti a következő esz­tendő költségvetésében, ami ter­mészetesen azt jelenti, hogy adott gazdasági körülmények között, szűkül a mozgástér más területeken. Enn­ek ellenére a művelődési tárca - mondhatni -a semmiből varázsolt elő az 1998-as költségvetésből mintegy 730 millió forintnak megfelelő összeget, amely a lakhatási támo­gatás jövő szeptemberi bevezeté­séhez elegendő. Tehát ha e do­táció az 1998-as tanév elejétől megkezdődik, akkor 1999-től már természetesen egész évben kell szolgáltatni. E támogatás mintegy 3000 forintot jelentene fejenként azoknak a hallgatók­nak, akik nem a lakhelyükön ta­nulnak, illetve nem kollégium­ban laknak (a diákotthonokban lakók után 2600 forintot így is fi­zet az állam). Előrelépésnek tar­tom már magának a lakhatási tá­mogatás intézményének a létre­hozását s ennek a jövő évi tör­vénytervezetben történő szere­peltetését is. Persze, boldog len­nék, ha olyan gazdasági helyze­tet lehetne előidézni, amelyben e juttatást a hallgatók már a jövő év szeptembere előtt is megkap­hatnák. Internet a falvakban is­ ­ Tanévkezdő kérdés: miképp íté­li meg azt az ellentmondást, hogy miközben számosan a hazai oktatá­sügy világszínvonaláról beszélnek, ugyanakkor sok település iskolája ar­ról ismerhető fel, hogy az a legroz­zantabb épület? A demográfiai mu­tatók szerint, például Debrecenben is, a város kertségei felé irányuló mozgás figyelhető meg, ugyanakkor az tapasztalható ezeken a települé­seken, illetve a város környéki kis is­kolákban, hogy teljesen lerobbant ál­lapotban vannak, méltatlan körül­mények között tanulnak a gyerekek. Van-e a tárcának elképzelése arra, hogy ne lehetetlenüljön el, szűnjön meg a kultúra e kis településeken, s ezzel ne néptelenedjenek el a falvak? Mert az iskolamegszűnések által is előidézett folyamat már megindult.­­ Nem hiszem, hogy ez nagy ütemben történne, vagy ilyen folyamat igazán zajlana, mert az iskolák számában radikális vál­tozás nem állt be. Azok a sta­tisztikák, amelyek megszűnő is­kolákról szólnak, csalókák. A jogi kategória értelmében ugyanis, ha egy iskolát átadnak az egyháznak, akkor előbb jogi­lag megszüntetik, tehát előbb megjelenik mint megszűnő in­tézmény, s utána jelentkezik a kimutatásokban egyházi iskola­ként. Ilyen volt az elmúlt pár évben körülbelül félszáz. Ez a mutató az idézőjelbe tett „megszűnő" iskolák számát gyarapítja. Ugyanígy, ha kis te­lepülések társulnak az iskolai funkciók ellátására, s egyazon iskolai vezetés áll fenn, ez me­gint megszűnő iskolát jelent a statisztikákban. Ha tehát kettő­ből egy iskola, egy társult intéz­mény alakul, ez úgy tűnik, mintha megszűnne az iskola, holott ténylegesen nem ez törté­nik. Vagyis a megszűnő iskolák száma minimális ahhoz képest, amilyen egyébként a demográ­fiai helyzet, és amit az ezzel összefüggő apály jelent ma Ma­gyarországon. Ezúton is szeret­ném jelezni: itthon jelenleg 189 olyan tanintézmény működik, amelyben kevesebb mint húsz diák tanul. Nem egy osztályban, hanem az egész iskolában együtt! És csaknem ötven olyan iskola van, amelybe tíz vagy an­nál kevesebb tanuló jár. Ezek az intézmények, ahol tehát mond­juk elsőtől negyedikig, osztat­lan osztályban kevesebb mint tíz a nebulók száma, a gyerekek érdekét egyáltalán nem szolgál­ják. Ezért is hirdettük meg ta­valy, a diákok érdekében, a tár­sulási programot, amelynek so­rán gyakorlatilag mindenki ka­pott iskolabuszt, aki igényelt. Egyébként a falvak intézmény­megtartó szerepe rendkívül fon­tos. Az esélyegyenlőséget szol­gálja az a program is, amelyet az Internetbe történő bekapcso­lással elkezdett a minisztérium e tanévben, a középiskolák te­kintetében, s eddig már kétszáz általános iskolára is kiterjesz­tett, s a következő években az elemi iskolák ügyében tovább folytatja. Ennek értelmében a legkisebb iskolákba is eljut az Interneten keresztül az a kul­turális és oktatási információs tömeg, amely eddig városi­­ vagy leginkább elit városi - ok­tatási intézmények privilégiuma volt. Magyar Bálint művelődési és közoktatási miniszter Fotó: Iklódy János Tanévkezdés négytantermes új iskola avatásával Hajdúbagos (HBN - K. Zs.) - Hajdúbagoson az új, négytanter­mes iskola átadását a település szellemi és anyagi gazdagodása ünnepének nevezte Takács Im­re, a térség országgyűlési kép­viselője iskolaavató és tanévnyi­tó beszédében vasárnap délelőtt. A közel másfél év alatt elkészült épület lehetővé teszi, hogy a község mind a 24­ általános is­kolás tanulója a jövőben egy épületben tanulhat. Az 1995-ben életveszélyessé vált négytantermes iskola pótlá­sára még abban az évben céltá­mogatást nyújtott be az önkor­mányzat. A 25 millióra tervezett költségből 12 millió forintot meg­kapott Hajdúbagos, a fennmara­dó összeget pedig saját költség­­vetésből teremtette elő. Ehhez az egyházi ingatlanok visszaadásá­ért kapott 8 millió forinttal a re­formátus egyház az építési költ­ségekhez jelentős mértékben já­rult hozzá. A két régebbi épüle­tet összekötő új iskolában a föld­szinten négy tanterem kapott he­lyet, az emeleten pedig a községi igényeket is kielégítő könyvtár és az informatika tanterem. Ez utób­bit az egyik alapítványtól nyert több mint félmillió forintból sze­relték fel korszerű eszközökkel, és hamarosan az internetre is csatlakozhat az intézmény. Isko­laavató beszédében Takács Imre országgyűlési képviselő kitért a pedagógusok helyzetére is. Mint azt kifejtette, egyre nőnek a ta­nárokkal szembeni társadalmi kö­vetelmények, amivel nincs össz­hangban az anyagi, és gyakran az erkölcsi megbecsülés sem. Fotó: Kovács Zsolt Ünnep volt a faluban Bakó Endre Kulturális kötőerő A jelzős szerkezetet Pomogáts Bélának, az írószövetség elnökének szombati cikkéből köl­csönöztem. A Magyar Nemzetben megjelent írás ismét annak az aggodalomnak ad hangot, hogy a magyar irodalmi közgondolkodást to­vábbra is ellentétek szabdalják, a különböző felfogást képviselő táborok és képviselőik kö­zött nincs párbeszéd. Ennek a néma küzde­lemnek­ (a támogatási lehetőségek megszer­zése körüli harc azonban olykor távolról sem csendes!), amely a szerző szerint nem füg­getlen a társadalom jelen állapotától és az ide­ológiai gyökerű ellentétektől, végső soron a kö­zönség és maga az irodalom vallja kárát. Bizonyos, hogy a magyar történelem során az irodalom többször is nagyobb szerephez ju­tott alapvető rendeltetésénél, mert nem volt az országnak markáns politikai intézményrend­szere. Gondoljunk csak a nyelvújítás és felvi­lágosodás korára, vagy Petőfiék szerepére a forradalom és szabadságharc előkészítésében! Számtalan megnyilatkozást, ars poeticát lehet­ne idézni legnagyobb íróink műveiből, amelyek az irodalom feladatául a nemzeti sorskérdések szépírói ábrázolását, kifejezését jelölték meg, egyúttal elutasítva az öncélú művészkedést. Voltak ennek is képviselői, de szerényebb élet­művet tudtak felmutatni, így aztán sok-sok nemzedék irodalmi nevelésének alapmotívu­ma e négy szócska volt: „a haza minden előtt.” Ez a szemlélet nem csak beépült szépségesz­ményünkbe, a művekkel szemben támasztott elvárásainkba, de meghatározóvá, sőt kizáró­lagossá vált, ezt kerestük vagy hiányoltuk a versekben, regényekben. Mindig is folyt per­sze a személyiségelvű és a közösségelvű iro­dalmi felfogás harca, de inkább csak elszige­telten, nem a nagyközönség színe előtt. Most azonban, a kilencvenes évek óta azok az írók és irodalmi menedzserek jutottak előnyhöz, akik a művészet öncélúságát vallják, s eluta­sítják a művészetnek mint kulturális rítusnak és kötőerőnek (Pomogáts Béla idézi René Wel­­lek és Austin Warren kategóriáit) a fontossá­gát. A posztmodernekről van szó, akik a tu­dományos intézményekben egyre inkább do­minálnak, átírták a magyar irodalom történtét, sőt a középiskolás tankönyveket is. Némely hangsúlyváltoztatásuk természetesen indokolt, de itt olyan radikális értékfelforgatás játszódott le, amelynek következtében például egy Illyés Gyula, egy Németh László, sőt egy Móricz Zsigmond legfeljebb csak kiegészítő jelenség­nek számíthat a más nevekkel fémjelzett fővo­nulat árnyékában. A fiatal írónemzedék olyan transzavantgárd írásmódot utánoz, amely nem ismeri el a sze­mélyességet a versben, a történetet a regény­ben, a kritika kódolt nyelvét pedig csak a be­avatottak értik. Mindezek következtében iroda­lom és közönség egyre inkább távolodik egy­mástól. 3 . , Pál Csaba A bulvársajtó áldozata Valaki meghalt, s ezzel megszületett már életében megfogamzott legendája. Ferenc József császár felesége, Erzsébet - azaz Sisi Éva Peron - azaz Evita s más tragikus sorsú, sokak által már-már profán szentként tisztelt történelmi nőalakok sorá­ba került vasárnap hajnali értelmetlen halá­lával Diana Spencer - vagyis Lady Di az angol trónörökös egykori hitvese. A válása nyomán a királyi család tekinté­lyének védőernyője alól lényegében kikerült - ezáltal sajátos módon „törvényen kívülivé” vált -, párkapcsolatait az utóbbi időben már nem is nagyon titkoló, csinos hercegnő a le­­sifotósok, a paparazzik „szabad prédájává” lett. Követése azóta vált igazi hajtóvadászat­tá, mióta kiderült, hogy új barátja ugyan a királyi udvarral is kapcsolatban álló család­ból való, igen gazdag, de mégiscsak egy „idegen”, egyiptomi származású. Ez a tény mintha még jobban fokozta volna „törvényenkívüliségét”, aminek érzetét a le­­sifotósokban elmélyítették az ebben a szitu­ációban az ellesett pillanatokat megörökítő fotókért a bulvársajtó által kínált - minden bizonnyal busás - összegek. Sokszor hallhattunk már arról, hogy a pa­parazzik célpontául szolgáló hírességek nem bírták tovább, elvették és összetörték az elérhető közelségben lévő fotósok gé­peit, vagy éppen betörték a leskelődők or­rát. Talán ez az első olyan eset, amikor a fotósok célpontjai­­ sajnos meglehet, hogy részben saját, az autójukat vezető sofőrt a sebesség fokozására utasító döntésük nyomán­­ a szó szoros értelmében áldo­zatául estek a túlzott „érdeklődésnek”. Ez pedig felveti azt a kérdést, van-e egyálta­lán józan ésszel indokolható alapja a vég­letekig vitt szenzációhajhászásnak?

Next