Hajdú-Bihari Napló, 1998. május (55. évfolyam, 102-126. szám)

1998-05-05 / 104. szám

1998. MÁJUS 5., KEDD HARMADIK OLDAL HAJDÚ-BIHARI NAPLÓ 3 Újra Szép magyar könyv-díjas a Csokonai Kiadó Júniusban alapításának 10. évfordulóját ünnepli e debreceni szellemi műhely Debrecen (HBN - A. L.) - A könyvhét idején lesz tízéves a Csokonai Kiadó. Az ünneplésre másik oka is lesz e debreceni szellemi műhelynek: mint már évek óta, a zsűri az idén is Szép magyar könyv-díjjal ismerte el egyik kötetüket, Jankovics Mar­cell jelképkalendáriumát.­ ­ Ez az eredmény tanúsítja: ki­adónk körül míves könyvműhely alakult ki, amely a nyilvánosság előtt is megmutatkozik, hiszen a városnak azok a jelentős képzőmű­vészei, akik a könyvtervezést és -művészetet is művelik, kiállítása­ikon e kiadványainkat is bemutat­ják. Legutóbb a KLTE-n Oláh Ti­bor tárlatán figyelhettük ezt meg, június elején ilyen értelemben Su­lyok Géza és Sulyok Zsuzsa kö­zös kiállításának egy része kapcso­lódik a kiadóhoz - kommentálja a sikerszériát Mazsu János igazgató. A kiadó vezetője az elmúlt tíz év - amelynek során óriási fordu­latot vett a kultúra és a könyvki­adás világa is - eredményei közül kiemeli: úgy tudtak hosszú időn át a változási folyamatokban talpon maradni, hogy folytatták elődeik közszolgálati hivatást vállaló tra­dícióját, segítve a város és a régió szellemi műhelyeit. S folytatták az erdélyi kultúra anyaországi közve­títését. Jelentős eredményük az is, amely - mint az igazgató mondja - a megújulásra a legjobb lehető­séget kínálta: az élvonalbeli okta­tó- és tudományos műhelyek szel­lemi termésének publikálása. Az egyetemi szak- és tankönyvek ki­adását tekintik olyan útnak, ame­lyen elindulva a kiadó nem csupán megtartani, de erősíteni is tudta a pozícióját. Ezek köré építik a könyvkiadási programjukat a jö­vőben. A közönség által már ismert Csokonai História Könyvek és a Történelmi Kézikönyvtár darabjai mellett indítják az Alföld folyóirat­tal közösen az Alföld Könyvtár so­rozatot. Ennek első kötete, Sze­gedy-Maszák Mihály Irodalmi ká­nonok című munkája a könyvhét­re jelenik meg. Jön a Csokonai His­tória sorozat két friss alkotása is: Bényei Miklós A polgári és nem­zeti kultúra felé című tanulmány­kötete és Papp Klára munkája, a Biharország jobbágynépe. A helyi szellemi műhelyekhez kapcsolódik Ujváry Zoltán Palóc anekdoták cí­mű kötete is, Szilágyi Imre rajzai­val. A kiterjedő külföldi kapcsola­taik jegyében adaptálják az oszt­rák, német filozófia eredményeit. A sorozat első kötete Wolfgang Röd Bevezetés a kritikai filozófiá­ba­­ Kant filozófájának főbb prob­lémái­­ című műve, amelynek ér­dekessége, hogy magyarul előbb jelenik meg, mint németül. A drog elleni küzdelem, illetve a megelő­zés segítésére jelentetik meg - ugyancsak a könyvhétre - Rácz Zsuzsa újságírónak a Kábítósze­retet című munkáját, amely ripor­tokat tartalmaz a hazai droghely­zetről. Miután a kiadói évfordulót a könyvhéthez kapcsolják, jeles szer­zőiket - köztük Wolfgang Rödöt is - meghívták e rendezvénysorozat­ra, amelyen az írók dedikálják majd munkáikat. A nyár folyamán Csorba Lász­ló Reform és forradalom (1830-1849) című kötetével folytat­ják a Történelmi Kézikönyvtár ki­adását. Megkezdték egy új sorozat előkészítő munkálatait: a nők tár­sadalomban, történelemben, társa­dalomban, művészetekben betöl­tött szerepével kapcsolatos nem­zetközi szakirodalom klasszikus alkotásait adják közre magyarul. A téli könyvvásárra a három első kö­tet jelenik meg. A kiadó a fordítás más irányában is munkálkodik: a magyar kultúra eredeti alkotásai­nak a nagyvilágban való megis­mertetése jegyében Jankovics Mar­cell A Nap könyve című munkáját angolra ültetik át. Más könyvek mellett ezt tervezik bemutatni az 1999-es frankfurti könyvvásáron. Az idei Szép magyar könyv-díjas kötet Napló-reprodukció Adatőrségen: a mentősök kötelezettségei Budapest (MTI)­­ Legtöbbünk már gyermekkorában tisztában van az­zal, hogy mi a feladata a rendőrök­nek, illetve a mentősöknek. A mai gyerekeknek ebből a szempontból még egyszerűbb a helyzetük, hi­szen sajnos krimiken, vagy példá­ul a népszerű amerikai sorozat, a Vészhelyzet epizódjain nőnek fel, így ők biztosan nincsenek szerep­­tévesztésben, ha teszem azt far­sangkor rendőrnek vagy mentős­nek öltöznek. Ezért is volt annyi­ra megdöbbentő, amikor a Társa­ság a Szabadságjogokért jogsegély­­szolgálata egy konkrét ügy kap­csán arról tájékoztatta az adatvé­delmi ombudsmant, hogy bizony előfordulnak olyan esetek, amikor a mentősök az orvosi segítségért hozzájuk fordulókat eleve „bűn­elkövetőként kezelik", és az ügye­letes által bűncselekményi hely­színnek ítélt címre már a rendőr­séggel együtt érkeznek. Az ominózus esetben egy bará­ti összejövetelen két diáklány ma­rihuánás cigarettát szívott. Mind­ketten rosszul lettek, ezért telefo­non segítséget kértek a veszprémi mentőállomástól. A mentősök kér­désére természetesen beszámoltak rosszullétük feltehető okáról is. Ám akkor még nem sejtették, hogy ennek a „vallomásnak" milyen ko­moly következménye lesz. Álmuk­ban sem jutott volna eszükbe, hogy a mentőállomás szolgálatve­zetője hívásuk után nyomban ér­tesíti a rendőrséget és a mentősök­kel együtt rendőrök is érkeznek a házibulira. A félbeszakadt baráti összejövetelen azután a hívatlanul érkező rendőrök is „tették" a dol­gukat. A diáklányok kórházba ke­rültek, ám a rendőri intézkedés nyomán kábítószerrel visszaélés bűncselekménye elkövetésének alapos gyanúja miatt büntetőeljá­rás indult ellenük. Az egészségügyről szóló tör­vény szerint az Országos Mentő­­szolgálat feladata a „baleset vagy egyéb okból sürgős ellátásra szo­ruló személyek első egészségügyi, illetőleg első orvosi ellátása". Olyan jogszabályi előírás, amely a mentősök feladatkörébe utalná a hozzájuk forduló (drogfogyasztó) betegek feljelentését, egyszerűen nem létezik. Viszont az egészség­ügyi dolgozókat, így a mentősöket is terhelő titoktartási kötelezettség alapján, a gyógykezelt beteg egész­ségi állapotára vonatkozó adatok (drogfogyasztás miatti rosszullét), valamint a gyógykezeléssel kap­csolatban megtudott egyéb adatok (név, lakcím, tartózkodási hely stb.) nem adhatók ki még a rendőr­ségnek sem. Az egészségügyi és a hozzájuk kapcsolódó személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló, idén életbe lépett törvény is csak akkor engedi meg az orvos­nak, hogy egy betegről bejelentést tegyen a rendőrségnek, ha nyolc napon túl gyógyuló sérülést szen­vedett, és a sérülés feltehetően bűncselekmény következménye. Az EMU nem futómadár, hanem pénzügyi unió Az árfolyamok rögzítésével a márka és a frank (is) egymás váltópénzei lesznek Nagy Gábor Miklós Debrecen (HBN) - Minden kétsé­get kizárólag az Európai Unió ed­digi történetének egyik legjelen­tősebb döntését hozták meg a hét végén maratoni tanácskozásuk után az Unió állam- és kormány­fői, amikor úgy határoztak, hogy 1999. január 1-jével, tizenegy ál­lam részvételével útjára indítják az Európai Monetáris Uniót, az EMU-t. A döntés - nem túlzás - nemcsak a kontinens gazdaságát, de az egész világgazdaságot te­kintve is történelmi léptékű. De miről is határoztak vasár­napra virradóra az Unió vezető politikusai? Még 1989 áprilisában tették közzé az Európai Bizottság akkori elnökéről elnevezett Delors­­tervet, amelyet az 1991-es maast­­richti szerződés szentesített, és amely három szakaszban a nem­zeti valuták teljes és visszavonha­tatlan konvertibilitását, a bank- és pénzpiacok teljes integrációja mel­lett a tőkeátutalások teljes libera­lizálását, valamint az árfolyam-le­begtetési sávok szűkítését és végül az árfolyamok visszavonhatatlan rögzítését - és ezzel együtt egysé­ges valuta bevezetését - tűzte ki célul. Ez utóbbi szakasz elindításá­ról döntöttek a hét végén az Euró­pai Unió állam- és kormányfői. Csak stabil országoknál A döntés értelmében január 1- jétől örök időkre rögzítik az EMU- ban részt vevő országok valutái­nak egymáshoz, valamint az euro névre keresztelt egységes valutá­hoz viszonyított árfolyamát. És no­ha az euro - amit azért „egységes" és nem pedig „közös" valutának neveznek, mert 2002 után nem egy, az ECU-hoz hasonló közös, hanem az egyetlen hivatalos fize­tőeszköz lesz az Európai Monetá­ris Unió országaiban­­ a minden­napokban, a bolti vásárlások során igazán csak az ezredforduló után lesz használatos, addig pedig első­sorban a banki átutalásoknál szá­molnak vele, és egy-két évig eltart a jelenlegi valuták kivonása, az ár­folyamok rögzítése révén már ja­nuár 1-jétől is csupán egyetlen fi­zetőeszközről beszélhetünk az EMU országaiban. A francia frank, a német márka, az olasz líra vagy éppen a holland forint állandó ár­folyamok mellett éppen olyan vál­tópénzei lesznek egymásnak és az eurónak, mint nálunk a fillér a fo­rintnak, csak nem egy a százhoz, hanem mondjuk egy az ötvenhá­rom egész kilenctizedhez arány­ban. Nagy kockázatot jelent az árfo­lyamok rögzítése, így csak gazda­ságilag rendkívül stabil, tehát ala­csony inflációjú, viszonylag ala­csony államadóssággal és költség­­vetési hiánnyal rendelkező orszá­gok között lehetséges. Éppen ezért nem felelt meg az ezeket a feltéte­leket előirányzó, úgynevezett ma­­astrichti konvergenciakritériumok­nak Görögország, és éppen ezért lehetne vitatkozni arról, vajon he­lyes-e, hogy Olaszország is alapí­tó tagja az EMU-nak. V­ersenyképesebben Az árfolyamok változtatása, kü­lönösen a leértékelés - miként ná­lunk is - a gazdaságpolitika egyik leghatásosabb eszköze, jelentős külkereskedelmi hiány esetén ta­lán a leghatékonyabb segítség a gazdaság egyensúlyba hozásához. A leértékeléssel ugyanis drágáb­bá válik, következésképpen csök­ken az import, vagy legalábbis az import növekedési üteme, és jö­vedelmezőbbé válik, tehát növek­szik a kivitel volumene, aminek köszönhetően csökken a külkeres­kedelmi mérleg hiánya, és javul az ország pénzügyi egyensúlya. Az árfolyamok rögzítésével, az egysé­ges valuta bevezetésével éppen et­től a gazdaságpolitikai eszköztől kénytelenek megválni a monetáris unióba belépő országok. Nagy a kockázat, de nagy a nye­reség is, amit az egységes pénz be­vezetésével elérnek a gazdasági élet szereplői az Európai Monetá­ris Unióban. A közelmúltban vala­ki utánaszámolt, hogy mennyit ve­szít a valutaátváltással, ezer német márkával indult, és szépen egymás után váltotta át azt az egyes tagor­szágok valutáira. Amikor végül „körbeért", és ismét márkához ju­tott, az induló ezreséből már öt­száz sem maradt. Ez az átváltási veszteség szűnik meg az egységes valuta bevezetésével, aminek kö­szönhetően nem csak hogy olajo­­zottabbá válik az egységes piac működése, de „kifelé", Ameriká­val és a távol-keleti országokkal szemben a világ piacain is ver­senyképesebbé válik az Európai Unió. Pál Csaba A bürokrácia alkonya A gazdaságban ma már széles körben el­­terjedt az a nézet, hogy az a cég, amelyik az európai uniós csatlakozás időpontjáig nem szerzi meg az ISO 9000-es szabványsorozat valamelyike szerinti minőségtanúsítványt, az rövidesen akár a rolót is lehúzhatja. Az egy­séges piacon ugyanis majdhogynem alap­­követelménynek számít a vállalati minőség­­irányítási rendszer szabványok szerinti mű­ködtetése: az ISO-tanúsítványt felmutatni ké­pes cégek iránt nagyobb a partnerek bizal­ma. Mivel az ISO nem egy adott termék minősé­gére, hanem a cégnél folytatott összes, a mi­nőséggel kapcsolatos tevékenységre vonat­kozik, nem csak a gyártók, hanem a szol­gáltatók is minősíttethetik magukat. Bizonyá­ra így jutott eszébe Kaposvár önkormányza­tának - mint szolgáltatónak - is, hogy neki­vágjon az ISO-tanúsítvány megszerzéséhez vezető - nem is túl könnyű - útnak. A város képviselő-testületének megítélése szerint ugyanis nem csak a gazdasági életben, ha­nem a közigazgatásban is szükség van az európai uniós harmonizációra, az egységes normák átvételére. Mint a hírekből kiderül, már Magyarországon sem a kaposvári az első önkormányzat ebben a „műfajban”, hi­szen Veszprém, Hódmezővásárhely és Nyír­egyháza mellett a negyedik, mely vállalkoz­ni kíván a megmérettetésre. Az sem riasztja vissza a kaposváriakat, hogy ha nem sikerül a felkészüléshez szükséges mintegy 5 millió forintot pályázaton elnyerniük a kormányzat­tól, akkor a saját költségvetésükből kell a pénzt előteremteni. Félő, hogy ezeknek a városoknak a példá­ja nem talál annyi követőre a hazai önkor­mányzatok körében, mint a tanúsított cége­ké a gazdasági életben. Nagy bátorság szük­ségeltetik ugyanis ahhoz, hogy egy önkor­mányzat megpróbáljon megszabadulni lénye­géből fakadó hatalmi gőgjétől és a túlbürok­ratizáltságától. A minőségbiztosítási rendszert alkalmazók ügyintézése átláthatóbbá, ellen­őrizhetőbbé válik ügyfeleik, partnereik szá­mára. Az önkormányzatok esetében ez min­den bizonnyal azt jelenti, hogy az állampol­gár - ügyes-bajos dolgait intézendő - a hi­vatalba betérve tökéletesebb alaptájékozta­tással, gördülékenyebb, gyorsabb és hatéko­nyabb ügymenettel találkozik. Magyarán meg­szűnik a packázás, a megfelelő informálás hiányában tájékozatlan ügyfél hülyének né­zése, s az akták tologatása. S ha mindez nem így lenne, az az önkormányzaton - vagyis a szolgáltatón - számon kérhető. Ha nem is fognak tülekedni az önkormány­zatok az ISO-minősítés megszerzéséért, ta­lán eljön az az idő, amikor nem négy, de negyvennégy, vagy még ennél is több pol­gármesteri hivatalban lesz majd elfogadható minőségű az ügyfélfogadás. Ennyi példa - s az állampolgári igényesség erősödése - pe­dig esetleg elegendő lesz ahhoz, hogy a töb­bi önkormányzat - tanúsítvány nélkül is - vál­toztasson bürokratikus gyakorlatán. A n □ Ugrás a sötétbe? Budapest (MTI)­­ Tizenegy nyugat-euró­pai ország új, közös pénz bevezetéséről dön­tött. Az euro 1999. januártól válik fizetőesz­közzé, egyelőre a banki műveletekben. Ba­logh Elemér professzor, a Német Külügyi Társaság tagja erről a kétségkívül fontos döntésről egyebek között úgy nyilatkozott, hogy „ugrás a sötétbe". Az MTI-Press erről kérdezte a Münchenben élő professzort. - Miért tartja veszélyesnek a döntést? - Mert ilyet nem csináltak még a világtör­ténelem során. Egyedül Amerikában volt ha­sonló, amikor az egyes államok a független­ségi háború után még saját pénzt bocsátot­tak ki, s később egységesítették a pénzt. - Ez miért veszélyes? - Félő, hogy az euro nem lesz olyan sta­bil, mint amilyennek tervezik. Már most lát­szik az az irányzat, hogy egyre többen - sze­rintem áttekinthetetlen módon - retusálják a pénzügyi helyzetüket, például Bajoror­szágban, Németországban állami vállalato­kat adnak el magáncégeknek. De nem azért, mert rosszul megy, hanem azért, hogy a be­vételt betegyék az államkasszába, így sze­retnék csökkenteni az államháztartási hi­ányt, vagyis megfelelni a maastrichti elő­írásoknak. Ez egy évben megy, de mi lesz a következő évben? Ettől függetlenül magam is vallom, hogy az egységes európai pénz­re tényleg szükség van, hiszen Európának sürgős az amerikai és japán gazdasági nyo­más ellensúlyozása. Sok költséget meg lehet majd takarítani, például az átváltással járó­kat. Feszültség viszont abban is lesz, hogy közös a pénz, ám az államok nagy mérték­ben önálló gazdaságpolitikát folytatnak majd.

Next