Hajdú-Bihari Napló, 2000. március (57. évfolyam, 51-76. szám)
2000-03-01 / 51. szám
2000. március 1., szerda nézörül'Sf 1 Vidék vidéke Erdei Sándor Mikszáth- és Móricz-megírta időkben a parlamenti képviselőjelöltek a vidéken tett korteskörútjukra muníciónak elsősorban nem szellemieket vittek, hanem bort hordószámra, no meg ígéreteket (sőt: valóságos hazugságokat), hogy ilyen és olyan jó világ lesz itt, ha rám adod (ó, imádott honfi) a voksodat. Az ígéretekből aztán szinte semmi sem valósult meg. Az idők elmúltak, ám a politikai szellemiség lényege megmaradt, noha éppen a mostani kormány igyekszik valamit lendíteni a vidéki ember életén. Természetesen nem szívjóságból, hanem kényszertől hajtva, ha ugyanis csatlakozni akarunk magunkhoz, vagyis ahhoz a földhöz, ahol lakunk, a jó öreg Európához, muszáj valamit fejleszteni az infrastruktúrán. Megintcsak nem azért, hogy az itteniek kedvére tegyenek, mert életüket látva elkámpicsorodik a politikusi lélek, hanem az ide érkező, a pénzének jó fiaztatóhelyet kereső befektetők kényelmét szolgálandó. Még jó, hogy persze mi is hasznát vehetjük a telefonnak, jó útnak, teleháznak, csatornáknak, szemétégetőknek, üzleteknek, elektronikának, repülőtérnek. Debrecen maga is vidék, s mi lehetne elmaradottabb, mint a vidék vidéke. Polgár szinte „főváros" a görbeháziaknak, s Görbeháza is centrum a bagotaiaknak, Hortobágy az árkusiaknak és szásztelkieknek, Nagyhegyes az elepieknek. Minél messzebb megyünk a centrumoktól, annál nagyobb a szegénység, az iskolázatlanság, szakképzetlenség, a munkanélküliség, a nyomor, annál lyukasabb a szociális háló, ingatagabb a közbiztonság. Egyre több a magára maradt, nélkülöző öregember, nagyobbak a közlekedési nehézségek. S aki a legtávolabb lakik még a kisebb centrumoktól is, annak kerül legtöbbe a gyógyszer, a vonat- és buszjegy, az egész élet. Az ilyen emberekről írta a költő: „aki szegény, az a legszegényebb". Azért javasoljuk, hogy majd a nagy fejlesztés után is szőrmentén mutogassák a vidéket a nyugatiaknak - csak úgy, gépen szállva föléje ne engedjék be őket az áporodott levegőjű, elfeledett megyezugokba. Koreai kapcsolatok Debrecen (HBN) - A református egyház munkájával ismerkedett és a magyar-koreai gazdasági kapcsolatok fejlesztési lehetőségeiről tájékozódott kedden Debrecenben a Koreai Köztársaság nagykövete. Hwa-Ghil Han először Bölcskei Gusztávot, a Tiszántúli Református Egyházkerület püspökét kereste fel. A püspökkel folytatott megbeszélést követően a nagykövetségi delegáció tagjai a Református Kollégiumot és a Nagytemplomot látogatták meg, majd a térség gazdasági helyzetéről, a koreai befektetések, a magyar-koreai gazdasági együttműködések fejlesztésének lehetőségeiről folytattak eszmecserét a kereskedelmi és iparkamara vezetőivel. Hazánk összes külkereskedelmi forgalmából a Koreai Köztársaság kevesebb mint 1 százalékkal részesedik, mind az export, mind az import tekintetében. 1999-ben az oda irányuló magyar export értéke 39,1 millió dollárt tett ki, míg Koreából 355,5 millió dollár értékű árut hoztunk be. Hajdú-Bihar megyét tekintve ugyanezek az értékek csupán 0,09, illetve 0,6 millió dollár voltak. A koreai nagykövet szerint - aki kedden a Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara elnökével és főtitkárával is találkozott - hazája kifelé lábal a gazdasági válságból, ezért cégei újra megengedhetik maguknak, hogy Magyarországon, s azon belül ebben a régióban is érdeklődjenek további beruházási lehetőségek iránt. Hwa-Ghil Han koreai nagykövetet Bölcskei Gusztáv református püspök fogadta Fotó: Florváth Katalin NAPIG aktuális 3. oldal Nincs esélyegyenlőség a közlekedésben A 65 év felettiek nem utazgatnak csak azért, hogy kihasználják az ingyenes lehetőséget Debrecen (HBN - E. S.) - Régi igazság, hogy a boldoguláshoz az esélyegyenlőség tökéletesen sohasem valósítható meg. A megye településein messze nem azonosak például a közlekedési viszonyok, lehetőségek. Nem mindegy, hogy Sárándról akar-e bejutni valaki Debrecenbe, vagy Tiszagyulaházáról. S nem csak az lényeges körülmény, hogy milyen messze lakik valaki, hanem az is, hogy milyen járművel utazik be a megyeszékhelyre: busszal-e vagy vonattal? A busz drágább ugyan, mint a vonat, ám cserébe’ van bizonyos háztól házig jellege, ami miatt sokan jobban szeretik a vonatnál. Az illetékesekkel való beszélgetésünk során az is kiderült, hogy míg a vonatközlekedés visszaszorulóban van, addig a buszközlekedés rugalmassága okán - tért nyer. A környezetvédők nem örülnek ennek, ugyanis a vonat kevésbé szenynyezi a levegőt. Segítik a betegek beutazását A betegség miatt utazókat segíti a társadalombiztosítás. Ám ami az egészségügyi ellátást illeti, itt sem lesz tökéletes esélyegyenlőség, ugyanis sohasem lesz mindegy, hogy valaki hol esik össze rosszullétében: a debreceni Piac utcán vagy az újtikosi faluszélen. Nagyjából erre a következtetésre (is) jutunk Szűcs Miklóssal, a Kenézy Gyula Kórház és Rendelőintézet orvosigazgató-helyettesével, akit a járóbeteg-ellátást irányítja. A Bethlen utcai rendelőintézet vezetője szerint fennakadás nélkül működik az ilyen utazások finanszírozása. Ma a beteg és az ellátórendszer között nem mozog pénz, a háziorvos vagy szakorvos - ha jogos a gyógyítás céljából történő utazás - kiadja a betegnek nemcsak a beutalót, hanem az oda-vissza szóló utazási igazolást is, s erre a Volán és a MÁV kiadja a jegyet. E cégeknek a pénzt - szerződés értelmében - az Egészségbiztosítási Pénztár fizeti. A szemészeti, nőgyógyászati valamint a fül-orr-gége rendelőkben beutaló nélkül is ellátják az embert. Ám ha ide utazik be az ember vidékről beutaló nélkül, akkor a rendelőben csak a visszaútra kaphat utazási igazolást. Az utazásban sok kedvezmény segít - mondja Balogh Gyula, a Hajdú Volán Rt. forgalmi és marketingigazgatója. Az utasok 55 százaléka vesz igénybe kedvezményt a 26 fajta közül. Azt is megtudjuk tőle, hogy a Volán a megye minden településére jár, sőt a kis telepekre, tanyaközpontokba is, mint Elep, Szásztelek vagy Konyári-Sóstófürdő - Balogh Gyula 13 külterületi lakott helyet említ -, igaz, itt messze nincsenek olyan jó közlekedési lehetőségek, mint mondjuk Mikepércsen, Derecskén vagy Vámospércsen. Mindenhová jár a Volán - a zsáktelepülésekre is -, ahol az útviszonyok - a szilárd burkolat és az út szélessége - ezt megengedik. Oda nem tud menni, ahol a busz elsüllyedne, elakadna - ilyen kis zuga viszont már nemigen van a megyének. Nem utaznak feleslegesen A megye településeinek 75 százalékáról be lehet jutni Debrecenbe átszállás nélkül - tájékoztat tovább Balogh Gyula. Akinek át kell szállnia, az leginkább Hajdúszoboszlón vagy Berettyóújfaluban teszi, lévén itt a Volánnak pályaudvara. Sokan panaszolják a menetjegyek drágaságát, viszont a szállítók szerint nem a jegyek drágák, hanem a fizetések alacsonyak, s erről nem ők tehetnek. Rugalmassága miatt sokan a buszt választják Fotó: Horváth Katalin Nehéz választások Vannak esetek, amikor nem lehet választani busz és vonat között, vagy nem érdemes. Például: el lehet ugyan jutni Debrecenből Berettyóújfaluba vonattal is, de több időbe és pénzbe kerül, hisz érinteni kell Püspökladányt. A jó 30 kiométeres út így 80 kilométeressé válik. Érdemesebb buszszal menni. Mind a vasútnál, mind a Volánnál azt tapasztalják, hogy a 65 év felettiek ingyenes utazásának lehetősége nem növelte a kedvet a jövés-menéshez, aki korábban nem volt agilis, csupán az utazás ingyenessége nem tette azzá. Gyorsítják a gyorsforgalmi út építését Budapest (MTI) A kormány keddi határozata értelmében az ÁPV Rt. 32 milliárd forinttal emeli a Magyar Fejlesztési Bank Rt. (MFB) alaptőkéjét, a gyorsforgalmi autópálya program felgyorsítása érdekében - közölte Matolcsy György gazdasági miniszter a kabinet ülése utáni sajtótájékoztatón. A miniszter beszámolt arról, hogy a kormány felkérte az MFB-t: az eredetileg 10 évesre tervezett, 600 kilométernyi út felépítését célzó programot 5 év alatt hajtsák végre, legalább 5 százalékkal csökkentsék a költségeket, és a beruházásokban a korábbinál nagyobb szerepet kapjanak a hazai pénzintézetek, illetve kis- és középvállalkozások. Matolcsy György tájékoztatása szerint az állami forrásokon túlmenően az MFB hiteleket vesz fel, illetve lakossági kötvényeket bocsát ki az autópályaépítés finanszírozására. A kormánydöntést gazdaságtörténeti mérföldkőként értékelő miniszter elmondta, hogy még az idei év első felében megkezdődik az M3-as autópálya további szakaszának, valamint a szekszárdi hídnak és a miskolci elkerülő útnak az építése. Matolcsy György közölte: az autópálya-program az első projektje a több választási cikluson átvelő Nemzeti Fejlesztési Tervnek, amelyet egy tudomány-, kutatás- és innovációfejlesztési, illetve egy gyógyvíz-hasznosítási program követ majd. Csak autóbusszal. Két-három óránként indul jármű a falu központjából. A viteldíj oda-vissza körülbelül ezerötszáz forint. Persze hogy sok! De akinek el kell utazni, az rászánja ezt a pénzt. Régebben jóval olcsóbb volt a menetjegy, az utóbbi időben sokat emelkedett a tarifa. Az utazás egyre nagyobb megterhelést jelent az itt élőknek, mert sok a nyugdíjas és a munkanélküli. Bácsi Józsefné Komádiéha kocsival megyek és akkor Furtán keresztül egy óra alatt Debrecenbe érek. Busszal éppen duplája az utazási idő, mert sok helyen megáll és kerülővel, nem a legrövidebb úton megy. Jó lenne egy olyan járat, amelyik Furta felé közlekedne. Aztán ha reggel nyolcra kell Debrecenbe érkezni, akkor már el kell indulni a fél ötös járattal, ráadásul Körösszegapátiban át kell szállni. Farkas Gyuláné Komádi Nem sok embernek van saját járműve, így csak busszal mehetünk. Egyébként én csak dicsérni tudom a buszközlekedést. A Békéscsabáról és Gyuláról érkező buszok sűrítik a megyénkbeli járatokat. Komádiban és Körösszakálban van ugyan vasútállomás, de messze vannak a településektől és busz sincs oda. Aztán Vésztőn sokat kellene várni a csatlakozásra, így az itt élők ritkán utaznak vonaton. Balogh Lajos Magyarhomorog Főleg Újfaluba indul gyakran busz. Onnan meg szinte óránként Debrecenbe. Talán délelőtt és kora délután van két-két óra, amikor nincs járat. Valamennyivel több mint ezeregyszáz forint a viteldíj oda-vissza, de a sokféle kedvezmény közül szinte mindenki talál magának valót. Probléma, hogy reggelente olyan sokan vannak a buszon, hogy a sofőr már meg sem áll. Várhatjuk a következőt. Balázs Béláné Körösszakál Egy kilométerre van a buszmegálló a falutól. Onnan aztán minden órában indul jármű Debrecenbe. A településre csak a reggeli és a délutáni járatok mennek be. Azok szállítják az iskolásokat, óvodásokat. A Gyuláról és Békéscsabáról érkező buszok az igazán jók. Azokról nem kell átszállni, és nagyon kényelmes rajtuk az utazás. A buszok tiszták, gyorsak, a sofőr udvarias a felszállókkal. Balogh Gyuláné Körmösdpuszta