Hajdú-Bihari Napló, 2001. július (58. évfolyam, 151-177. szám)

2001-07-18 / 166. szám

8. oldal ■AúviDZty____________________| • Százéves a Gödöllői Művésztelep. A centenárium alkalmából három kiállítás idézi a szecesszió hazai fellegvárának em­lékeit: a tárlat Gödöllőn, a városi mú­zeumban és a Petőfi Sándor Művelődési Központban november 4-ig, míg a buda­pesti Iparművészeti Múzeumban szep­tember 30-ig látható. • Végvári vigasságok. Az egri vármúzeum kiemelkedő rendezvényét az idén július 21-29. között rendezik. A fesztiválon töb­bek között sor kerül haditorna-bemutató­ra, régi zenei együttesek koncertjére, sze­repelnek középkori táncokat bemutató csoportok. Mellékhatás Bényei József Jelentem, jól vagyok. Ezt azoknak a rá­diós szerkesztőknek mondom, akik az el­múlt hónapokban mindenféle nyavalyát végigélettek velem, kiváló megelőző és ta­nácsadó, egészségvédelmi műsoraikkal. Ha ezt a dömpinget túléltem, hosszú életű le­szek a Földön. (Ha csak az új elnök meg nem valósítja tervét, miszerint még több egészségügyi műsort szolgáltat a rádió.) Egyelőre mellékhatást sem észlelek. Azaz... Valamit mégis. Végighallgattam a Kossuth rádió hét végi gasztronómiai és idegenforgalmi műsorait, és nem rontot­tam el a gyomrom. Igaz, csak hallgattam, nem főztem, nem ettem. (Maradtam a csa­ládi húslevesnél és tárkonyos csirkénél. Idegenforgalom nélkül.) Hallgatás közben próbáltam számolni is. Kinek is szólnak ezek a műsorok? Mennyi forintra van szüksége valakinek, hogy az ínycsiklando­zó ajánlott finomságokat megfőzze vagy megvegye? Vajon tényleg azok hallgatják ezeket a műsorokat, akik fizetni is tud­nak? No, itt jelentkezik az első mellékhatás. A gyomorideg. Vajon az-e a közszol­­gálatiság a rádióban, ha egy meglehetősen szűk, fizetőképes közönség extra igényei­re támaszkodnak? Vajon az közszol­­gálatiság-e, ha nem veszik figyelembe, hogy az ország lakosságának nagy száza­léka örül, ha egyszerű ételekből hetente egyszer jóllakhat? Aztán van másik mellékhatás is. Miu­tán a rádióban egymást érik a különböző napok, hetek, gondolkodom. Miért nem merik odaírni ezekre a műsorokra, hogy ezek bizony szolgáltatásnak álcázott rek­lámok. Az egyiket a Matáv, a másikat a Westel (és így tovább) jegyzi, támogatja. Nem baj ez. Sőt, természetes. De miért ál­cázzuk báránynak a farkast? Miért láza­dozik a közszolgálati tévé néhány műso­rában a globalizáció és a fogyasztói szem­lélet ellen, amikor maga is ezt népszerű­síti és szolgálja? Mellékhatásként jelentkezik továbbá az a kétely is, meddig szabad a jelenlegi me­rev keretek közé szorítani az adók műso­rait. Persze, hogy kell a rend, a kiegyen­súlyozottság, a pontosság. Csak az ember kezdi unni, hogy a hét minden napján ugyanabban az időben ugyanazt hallja, nagyjából ugyanazoktól. Most, hogy új fő­nöke van a rádiónak, szelíden figyelmez­tetni kellene, hogy a rádió is lehet a mo­bilitás, az érdekesség, a színes variációk eszköze és fóruma. Talán akkor sikerül­ne növelni hatásfokát, az iránta való ér­deklődést, a befogadási folyamatot. Mel­lékhatások nélkül. (A gasztronómia és idegenforgalom hétvégéje a Kossuth rádióban, szombat, va­sárnap) 2001. július 18., szerda NAP­I KULTÚRA A megnyúzott emberi test alkotóereje A mindennapi érzések világa jelenik meg Bulecza Gábor festői naplójában Fábián György Hajdúböszörmény (HBN) - A festmény készülhet hosszas, aprólékos műgonddal, de kirobbanó lendülettel is. Az első pillanatban fölszabadu­ló energia fontossága nem elhanyagolható a Hajdúsági Nemzetközi Művésztelepen sem - különösen, ha nagy a hőség. Amikor Bulecza Gábor ungvá­ri festőművészt a törekvéseiről faggatom, arról beszél: minden festő, aki alkotótáborba jön, sa­ját elképzeléseit igyekszik meg­valósítani. Számára ez nem kol­lektív tevékenység: saját problé­máival néz szembe a munkán keresztül. A képsorozat, amelyet itt készített: napló. A minden­napi történésekről levont követ­keztetései jelennek meg, saját ér­zéseinek lenyomataként. Olykor sikeresnek mondható a napja, olykor nem, s mindez tükröző­dik a képein. Akciófestészet Mutat egy festményt, és el­mondja: próbál nagy erővel, mintegy „action painting” fel­fogásban alkotni - amikor is nem maga a kép a fontos, ha­nem a festés mint művelet, mint cselekvés de nem volt annyi ereje, hogy befejezze. S amikor nem tud egy pillanat alatt elké­szülni, akkor elkezd bajlódni, gondolkodni, hiszen nincs már meg az az első ihlet, illetve in­kább az az energiamennyiség, amellyel „helyből” teljessé tehe­ti a képet. Hozzáteszi: az effajta alkotói mechanizmusnak olyan sokféle megközelítése lehet, hogy két napig is tudna beszél­ni róla: a különböző festékekről, eszközökről, a különféle realitá­sú színekről, foltokról, az ecset­vonásokról. Elmondja: többféle technikát és eszközt hozott magával, s azokból próbál kiindulni. Mindez persze nem mindig bi­zonyul elegendőnek, olykor így is nehéz rálelnie a megfelelő anyagra, s akkor mindig az ille­tő új matéria jellegzetes tulaj­donságainak a kifürkészésével kell kezdenie. Keserűen kínzatul A böszörményi művésztele­pen - ahol két évvel ezelőtt már járt - most a hőség ragadta ma­gával alkotói fantáziáját. A kín­­zatás állapota, a nagy erőfeszí­tést igénylő, az emberi testet mintegy megnyúzó hatások bír­ták ihletve: ha akar valamit ten­ni ebben az állapotban, a nap tá­madása ellen, az olyan kihívást jelent, amely termékenyítően hat alkotókészségére. Öröm számára, hogy ezen a telepen újra találkozhat régi fes­tő barátaival, s mindemellett igen érdekesnek tartja az új ar­cokat, akik olyan megoldások­kal foglalkoznak, amelyeket még nem látott: más tájakról hoztak új ötleteket, új nézőpon­tokat. Bulecza Gábor: „Nehéz rálelni a megfelelő anyagra" Fotó: Iklódy János Akinek nehéz, angolul még nehezebb Amerikai szakértők szerint a tanulási problémák felismerése terén fejlődnünk kell Debrecen (HBN - F. Gy.)­­ A Kölcsey Ferenc Református Tanítóképző Főiskolán a na­pokban ért véget az a két­hetes amerikai-magyar kur­zus, amely az angolnyelv-ta­­nítás módszertani nehézsé­geire hívja föl a hallgatók figyelmét. A második alkalommal meg­rendezett továbbképzésen tizen­három hazai pedagógus, illetve főiskolai hallgató vett részt, s ugyanennyien érkeztek az egye­sült államokbeli Észak-karolinai Egyetemről. Az előadásokat tar­tó tengerentúliak közül Christi­ne Bongartz és Caroline Linse, az egyetem oktatói elmondták: a kurzus egyik része az angol nyelvnek szerte a világon beszélt változatairól szól, illetve azok nyelvoktatásra gyakorolt hatá­sainak fontosságát emeli ki. Másfelől a sérült gyermekekkel kapcsolatos nyelvoktatás-mód­szertani problémákról értekez­nek. A látássérült vagy a disz­lexiás gyerekek különleges olva­sási technikákat igényelnek ide­gen nyelven. Ha pedig hallássé­rült a gyermek, vagy a figyelem­összpontosítási képessége ütkö­zik zavarokba, idegen nyelven még nagyobb megértési nehézsé­gekre számíthat. A megoldás so­rán az első teendő: a tanárok is­merjék föl e gyerekek problé­máit. A további lépések sora a szemüveg használatának javasla­tától kezdve pszichológus közre­működéséig terjedhet. Az okta­tók szerint magyar viszonylat­ban is igen fontos, hogy az itte­ni tanárok és pedagógusjelöltek ráébredjenek e terület fontossá­gára, s arra­ fejlesztésre szorul. Sokféle angolról szólt az eszmecsere Fotó: Horváth Katalin Ez a perc az élet Kalmár György !Egy játékot szeretnék ajánlani az olvasónak. Egy olyan játékot, mely véleményem szerint sokak­nak nagy segítségére lehet a ko­runkra jellemző kulturális betegsé­gek ellensúlyozásában, azaz végső soron életünk boldogabbá és ér­telmesebbé tételében. A játék igen egyszerű. Célja az, hogy a jövőbeli tervek és a múltbéli emlé­kek közepette megtanuljuk utolérni magunkat a jelen pillana­tában, azaz minél többet ott le­gyünk, ahol valóban vagyunk. A cél az, hogy életünknek mind több valódi, élménye, valóban, igazában megélt pillanata legyen, ne töltsük életünket elmúlt dol­gok utáni sóvárgással, vagy a jö­allsán-zak­­iról rinne en \/cróeó­val. A játék, amellett, hogy véle­ményem szerint nagyon hasznos lehet, rettentő érdekes és örömte­li is. Nem kell mást tennünk, mint néha egy pillanatra abbahagyni azt, amit éppen teszünk, és azt gondolni: Ez a perc az életem. Úgy kell megélnem azt a percet, mintha az a perc lenne az utolsó, az egész, mindaz, ami adatott, mindaz, amiben meg kell találjam magamat, a helyemet, az életem értelmét, örömét, mintha ebben a percben kellene megismernem mindazt, aminek a megismerésére megszülettem, mintha ebben a percben meg kellene tanulnom, meg kellene éreznem mindazt, ami fontos, amire szükségem van ahhoz, ahogy az életem ne mal­tr­r­­al hu­ttón x­ zisan artelmptioní'il és eseménytelenül. Furcsa dolog ez, de egy percben rengeteg do­log megtalálható. Csak körül kell nézni, csak intenzívvé kell tenni a belső megismerést. Játsszuk nyu­godtan, befelé figyelve, nem eről­ködve, hagyva, hogy megtaláljuk az érzékelést. Kezdjünk el szemlé­lődni. Figyeljük meg hol vagyunk, a hely­színeit, hangulatait. Szép-e a hely, ahol vagyunk. Általában próbáljuk megtalálni, felismerni a szépséget magunkban és magunk körül. Figyeljünk magunkra, a tes­tünkre: ha feszült, lazítsuk el. Esetleg sóhajtsunk egy nagyot, fújjuk ki a feszültséget. Üljünk, álljunk úgy, ahogy jól esik. Figyel­jünk a testünkből jövő érzetekre, találjuk meg az örömöt, ami egy­szerűen a nyugodt légzésből, a vér keringéséből, általában az életből fakad. Érezzük meg a dol­gokat, csodáljuk meg azt, ami kö­rülöttünk és bennünk szép. Gon­­dolkodjunk el csendben és mélyen arról, ami éppen van, a helyünk­ről mindebben. Adjunk magunk­nak időt. Közben esetleg újra­kezdhetjük a munkát, de figyel­jünk magunkra, figyeljünk a dol­gokra, érezzük meg, hogy mindez milyen is. Tegyük mindezt egy mélyebb tudatossággal. I­/Mindezt tehetjük bármiféle mechanikus munka (például mo­sogatás), vagy utazás közben is, a lényeg, hogy néha feleszméljünk és egy-egy percet intenzívebben érzékeljünk. Ezt a fajta játékot egyes buddhista iskolák passzív meditációnak neveznék. Sok nyu­galmat hoz, és az élet gazdago­dását. Próbálkozzunk meg vele minden nap, és ne ijedjünk meg tőle. Ha az elején megrázó is le­het, meghozza gyümölcseit. Más­felől arra is gondolhatunk, hogy még mindig jobb most elkezdeni, mint amikor már valóban csak egy perc van hátra.

Next