Hajdú-Bihari Napló, 2001. augusztus (58. évfolyam, 178-203. szám)

2001-08-01 / 178. szám

Éjszaka A határvadászok jobban látnak /6. Új hely Iparnegyed a reptértől délre /7. Egyetemek A fizetősön mindig van hely /8. Győzelem Lipták Tamás magyar bajnok /10. IDŐJÁRÁS: Napos idő Nappal 29, 31 °C Éjszaka 15, 17 ° C Hűsítő vízfüggöny. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, a mai átmeneti meg­torpanás után hét végére ugyancsak ma­gasra, 35 fok közelébe kúszik a hőmérő higanyszála, s jól jön a majd hűsítő víz­sugár Fotó: Iklódy János • Újból benyújtják. Az MSZP elnöksége kedden ismét benyújtotta hitelesítés cél­jából az Országos Választási Bizottsághoz (OVB) népszavazásra bocsátandó kérdé­seit, de - az OVB korábbi döntésének megfelelően - immár négy külön íven. Az MSZP-nek külön-külön kellett benyújtania kérdéseit, amelyekhez egyenként 200-200 ezer aláírást kell összegyűjtenie négy hó­napon belül, ha az OVB hitelesíti az ívek mintapéldányát. • Túlterhelés okozta a tragédiát. Túlter­helés okozta a Synergon Rt. vezetőit szál­lító Cessna gép júniusi tragédiáját - álla­pította meg a roncsok szilárdságtani vizs­gálata. A szakvélemény szerint egyértel­műen a túlterhelés okolható a hat halá­los áldozatot követelő balesetért. A Cessna 210-es kisrepülőgép Zágrábból Sió­fokra tartva, két pilótával és négy utas­sal - a Synergon Rt. vezetőivel - a fedél­zetén zuhant le június 14-én Tapsony közelében. H llll llllllll II II Ilii IIIlllll HAJDÚ-BIHARI napló |n| 4001 Debrecen, Postafiók 72 9 770133 10503311 01 1 78 @(52) 525-400 Kormányturisták a gyógy-idegenforgalomért A miniszterelnök is szeretné, ha a debreceni nagyon komoly légikikötővé válna Hajdúszoboszló (HBN - J. A.) - A kormánynak szándéká­ban áll egy korszerű debre­ceni repülőtér felépítését támogatni - mondta Orbán Viktor a kihelyezett kor­mányülést követő sajtótájé­koztatón. A fürdőváros vendége volt a kormány kedden. Immár szokás­sá váló kihelyezett ülésüket kö­vetően tájékoztatták a sajtó kép­viselőit az ülés fő napirendi pontjáról, az egészségturizmus fejlesztési programjáról, majd válaszoltak az újságírók kérdé­seire. A turizmus egyik kulcs­kérdése, hogy a vendégek köny­­nyen megközelíthessék úti célju­kat. Megyénkben ennek talán legfontosabb pillére a minden igényt kielégítő debreceni repü­lőtér kialakítása. A Napló a kor­mány e célú szándékait firtató kérdésére Orbán Viktor minisz­terelnök elmondta: „A reptér ügyében döntő előrelépés tör­tént, mert a város végre képes ezt a létesítményt működtetni. Debrecen polgármesterével fo­lyamatosan egyezkedünk, és ha meg tudunk egyezni egy éssze­rű repülőtér-fejlesztési koncep­cióban, akkor a kormány hajlan­dó ebben részt vállalni, akár anyagi erővel is.” Ebben a­­ kor­mány tagjaival találkozó hajdú­­szoboszlói vállalkozók által is kulcskérdésnek tartott­­ kérdés­ben találkoznak a kormányzat szándékai és a helyi érdekek, hiszen Orbán Viktor szavai megerősítették: „Szeretnénk, ha Debrecen egy nagyon komoly lé­gikikötővé válna.” Matolcsy György gazdasági miniszter megerősítette szándékukat: a cí­visvárosban támogatott kon­ferenciaturizmus is a korszerű repülőtérrel nyerne igazi értel­met. A gyógyturizmus fejlesztési tá­mogatásainak célpontjai eddig (általában turisztikai koncep­ciókra való hivatkozásokkal) leginkább ott valósulhattak meg, ahol eddig is hagyományai vol­tak az idegenforgalom ezen ágá­nak. A sajtótájékoztatón a Nap­ló megkérdezte, hogy a Széche­­nyi-terv turizmusra fordítandó keretének Szoboszlón bejelentett emelése eredményez-e bővülést a támogatott települések körében. „Leporoltunk egy 1975-ben ki­adott ENSZ-tanulmányt” - kö­zölte erre válaszul Matolcsy György. Ebben az áll, hogy Ma­gyarországot hogyan lehetne fel­hozni a gyógyturizmus első he­lyeinek egyikére a termálvíz­kincs hasznosításával. A tanul­mány keletkezése óta azonban sok helyen találtak termálvizet, illetve fejlesztettek az országban, ezekkel aktulizálni kellett a fej­lesztési koncepciót. A miniszter hozzátette, nem­csak e két kör, hanem azok a te­lepülések is részesedhetnek a Széchenyi-terv e programjaiból, amelyek eddig még nem fejlesz­tettek, ám most vannak születő­ben olyan jó fejlesztési elképze­lések, amelyeket a helyi befekte­tői körök és az önkormányzat is támogatnak.­­3. A Harangháztól ellépve, a hőség ellenére is igazán élvezte egymás társaságát Márton Attila országgyűlési képviselő, Orbán Viktor mi­niszterelnök és Sóvágó László polgármester, akik a kihelyezett kormányülés után tettek sétát Hajdúszoboszlón­­3., 6. Fotó: czeglédi Zsolt Munkácsy-kép: lejárt a határidő Debrecen (HBN)­­ A Golgota megvásárlása kikerülhetetlen pa­rancs a magyar állam számára. A közadakozás révén a lakosság bizonyítja: el van kötelezve a Munkácsy-kép itthon tartása mellett. S a tranzakció kivitele­zését segítheti az a tény, hogy a kép az eredeti letéti szerződés szerint is eltölthet Magyarorszá­gon még öt évet, minden külön eljárás nélkül. Persze csak ak­kor, ha a tulajdonos közben más­hogy nem dönt. A Krisztus Pilátus előtt című másik gigászi alkotás sorsa most egy igazoláson múlik, amely megszerzésének határideje július 31-én lejárt. A minisztérium ille­tékese tegnap tárgyalt a folyta­tásról, eredményt mára ígér­nek. /8. Megállapodnak a patikusokkal Budapest (MTI)­­ Levélben érte­sítette kedden délután a Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) az egészségügyi minisztert arról, hogy a köztestület országos elnök­sége aznap elfogadta a megegye­zést tartalmazó szándéknyyatko­­zatot - tájékoztatta Eke Károly, az Egészségügyi Minisztérium sajtó- és protokollirodájának ve­zetője az MTI-t. Közölte, hogy a szaktárca, az MGYK, a Magyar Gyógyszerészeti Társaság és a Magán­gyógyszerészek Országos Szövetsége közötti megállapodást tartalmazó előzetes okiratot szer­dán írják alá a minisztériumban. Hozzátette: azért előzetes okirat­ról van szó, mert az abban foglalt intézkedések végrehajtásához a kormány döntése is szükséges. A szerdai aláírást követően sajtótá­jékoztatón ismertetik a megálla­podás részleteit. A kapubontás olcsóbb lesz Budapest (MR)­­ Több milliárd forintnyi veszte­séget okozhat egyes becslések szerint a kapuk elbontása az M1-es és az M3-as autópályán. Egyrészt drága lesz maga a bontás, másrészt nagy lesz a bevételkiesés, hiszen a ka­puk hiányában sokkal töb­ben bliccelnek majd a sztrá­dákon. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya kapcsolati igazga­tója szerint a kormány július 20-i határozatában úgy intéz­kedik, hogy akkor kell az M3-as autópályát és az M1-es autópálya Győr-Hegyeshalom szakaszán lebontani a kapu­kat, ha egyidejűleg kiépítenek egy elektronikus felügyeleti és ellenőrzési rendszert. Re­ményei szerint a bliccelők aránya nem növekedik, hi­szen egy ellenőrzési rendszert vezetnek be a kapubontással egy időben. A lebontott autópályaka­pukat viszont a Vám- és Pén­zügyőrség és a Határőrség tudja majd hasznosítani. Manninger Jenő államtitkár szerint az, hogy a bontás pon­tosan mennyibe kerül, azt majd a részletes terveknél de­rül ki. „Azért azt is nézni kell feltétlenül, hogy a korábbi koncepció, ahol a kapukat dolgozták ki, ha azt valósíta­nánk meg, több mint száz kaput kellene építeni az M3-ason, az M1-esen, és ez több mint tízmilliárd forintba kerülne, tehát a lebontás-áthe­lyezés egyik oka az is, hogy jövőre új autópályaszakaszok lépnek be, az M3-as, az M7-es 2003 januárjától, és nyilván egy olyan rendszer azért nem maradhat, ahol az egyharma­­dában van kapu, kétharmadá­ban nincs.”

Next