Hajdú-Bihari Napló, 2001. augusztus (58. évfolyam, 178-203. szám)
2001-08-01 / 178. szám
Éjszaka A határvadászok jobban látnak /6. Új hely Iparnegyed a reptértől délre /7. Egyetemek A fizetősön mindig van hely /8. Győzelem Lipták Tamás magyar bajnok /10. IDŐJÁRÁS: Napos idő Nappal 29, 31 °C Éjszaka 15, 17 ° C Hűsítő vízfüggöny. Ha hinni lehet az előrejelzéseknek, a mai átmeneti megtorpanás után hét végére ugyancsak magasra, 35 fok közelébe kúszik a hőmérő higanyszála, s jól jön a majd hűsítő vízsugár Fotó: Iklódy János • Újból benyújtják. Az MSZP elnöksége kedden ismét benyújtotta hitelesítés céljából az Országos Választási Bizottsághoz (OVB) népszavazásra bocsátandó kérdéseit, de - az OVB korábbi döntésének megfelelően - immár négy külön íven. Az MSZP-nek külön-külön kellett benyújtania kérdéseit, amelyekhez egyenként 200-200 ezer aláírást kell összegyűjtenie négy hónapon belül, ha az OVB hitelesíti az ívek mintapéldányát. • Túlterhelés okozta a tragédiát. Túlterhelés okozta a Synergon Rt. vezetőit szállító Cessna gép júniusi tragédiáját - állapította meg a roncsok szilárdságtani vizsgálata. A szakvélemény szerint egyértelműen a túlterhelés okolható a hat halálos áldozatot követelő balesetért. A Cessna 210-es kisrepülőgép Zágrábból Siófokra tartva, két pilótával és négy utassal - a Synergon Rt. vezetőivel - a fedélzetén zuhant le június 14-én Tapsony közelében. H llll llllllll II II Ilii IIIlllll HAJDÚ-BIHARI napló |n| 4001 Debrecen, Postafiók 72 9 770133 10503311 01 1 78 @(52) 525-400 Kormányturisták a gyógy-idegenforgalomért A miniszterelnök is szeretné, ha a debreceni nagyon komoly légikikötővé válna Hajdúszoboszló (HBN - J. A.) - A kormánynak szándékában áll egy korszerű debreceni repülőtér felépítését támogatni - mondta Orbán Viktor a kihelyezett kormányülést követő sajtótájékoztatón. A fürdőváros vendége volt a kormány kedden. Immár szokássá váló kihelyezett ülésüket követően tájékoztatták a sajtó képviselőit az ülés fő napirendi pontjáról, az egészségturizmus fejlesztési programjáról, majd válaszoltak az újságírók kérdéseire. A turizmus egyik kulcskérdése, hogy a vendégek könynyen megközelíthessék úti céljukat. Megyénkben ennek talán legfontosabb pillére a minden igényt kielégítő debreceni repülőtér kialakítása. A Napló a kormány e célú szándékait firtató kérdésére Orbán Viktor miniszterelnök elmondta: „A reptér ügyében döntő előrelépés történt, mert a város végre képes ezt a létesítményt működtetni. Debrecen polgármesterével folyamatosan egyezkedünk, és ha meg tudunk egyezni egy ésszerű repülőtér-fejlesztési koncepcióban, akkor a kormány hajlandó ebben részt vállalni, akár anyagi erővel is.” Ebben a kormány tagjaival találkozó hajdúszoboszlói vállalkozók által is kulcskérdésnek tartott kérdésben találkoznak a kormányzat szándékai és a helyi érdekek, hiszen Orbán Viktor szavai megerősítették: „Szeretnénk, ha Debrecen egy nagyon komoly légikikötővé válna.” Matolcsy György gazdasági miniszter megerősítette szándékukat: a cívisvárosban támogatott konferenciaturizmus is a korszerű repülőtérrel nyerne igazi értelmet. A gyógyturizmus fejlesztési támogatásainak célpontjai eddig (általában turisztikai koncepciókra való hivatkozásokkal) leginkább ott valósulhattak meg, ahol eddig is hagyományai voltak az idegenforgalom ezen ágának. A sajtótájékoztatón a Napló megkérdezte, hogy a Széchenyi-terv turizmusra fordítandó keretének Szoboszlón bejelentett emelése eredményez-e bővülést a támogatott települések körében. „Leporoltunk egy 1975-ben kiadott ENSZ-tanulmányt” - közölte erre válaszul Matolcsy György. Ebben az áll, hogy Magyarországot hogyan lehetne felhozni a gyógyturizmus első helyeinek egyikére a termálvízkincs hasznosításával. A tanulmány keletkezése óta azonban sok helyen találtak termálvizet, illetve fejlesztettek az országban, ezekkel aktulizálni kellett a fejlesztési koncepciót. A miniszter hozzátette, nemcsak e két kör, hanem azok a települések is részesedhetnek a Széchenyi-terv e programjaiból, amelyek eddig még nem fejlesztettek, ám most vannak születőben olyan jó fejlesztési elképzelések, amelyeket a helyi befektetői körök és az önkormányzat is támogatnak.3. A Harangháztól ellépve, a hőség ellenére is igazán élvezte egymás társaságát Márton Attila országgyűlési képviselő, Orbán Viktor miniszterelnök és Sóvágó László polgármester, akik a kihelyezett kormányülés után tettek sétát Hajdúszoboszlón3., 6. Fotó: czeglédi Zsolt Munkácsy-kép: lejárt a határidő Debrecen (HBN) A Golgota megvásárlása kikerülhetetlen parancs a magyar állam számára. A közadakozás révén a lakosság bizonyítja: el van kötelezve a Munkácsy-kép itthon tartása mellett. S a tranzakció kivitelezését segítheti az a tény, hogy a kép az eredeti letéti szerződés szerint is eltölthet Magyarországon még öt évet, minden külön eljárás nélkül. Persze csak akkor, ha a tulajdonos közben máshogy nem dönt. A Krisztus Pilátus előtt című másik gigászi alkotás sorsa most egy igazoláson múlik, amely megszerzésének határideje július 31-én lejárt. A minisztérium illetékese tegnap tárgyalt a folytatásról, eredményt mára ígérnek. /8. Megállapodnak a patikusokkal Budapest (MTI) Levélben értesítette kedden délután a Magyar Gyógyszerész Kamara (MGYK) az egészségügyi minisztert arról, hogy a köztestület országos elnöksége aznap elfogadta a megegyezést tartalmazó szándéknyyatkozatot - tájékoztatta Eke Károly, az Egészségügyi Minisztérium sajtó- és protokollirodájának vezetője az MTI-t. Közölte, hogy a szaktárca, az MGYK, a Magyar Gyógyszerészeti Társaság és a Magángyógyszerészek Országos Szövetsége közötti megállapodást tartalmazó előzetes okiratot szerdán írják alá a minisztériumban. Hozzátette: azért előzetes okiratról van szó, mert az abban foglalt intézkedések végrehajtásához a kormány döntése is szükséges. A szerdai aláírást követően sajtótájékoztatón ismertetik a megállapodás részleteit. A kapubontás olcsóbb lesz Budapest (MR) Több milliárd forintnyi veszteséget okozhat egyes becslések szerint a kapuk elbontása az M1-es és az M3-as autópályán. Egyrészt drága lesz maga a bontás, másrészt nagy lesz a bevételkiesés, hiszen a kapuk hiányában sokkal többen bliccelnek majd a sztrádákon. Bakonyi István, a Nemzeti Autópálya kapcsolati igazgatója szerint a kormány július 20-i határozatában úgy intézkedik, hogy akkor kell az M3-as autópályát és az M1-es autópálya Győr-Hegyeshalom szakaszán lebontani a kapukat, ha egyidejűleg kiépítenek egy elektronikus felügyeleti és ellenőrzési rendszert. Reményei szerint a bliccelők aránya nem növekedik, hiszen egy ellenőrzési rendszert vezetnek be a kapubontással egy időben. A lebontott autópályakapukat viszont a Vám- és Pénzügyőrség és a Határőrség tudja majd hasznosítani. Manninger Jenő államtitkár szerint az, hogy a bontás pontosan mennyibe kerül, azt majd a részletes terveknél derül ki. „Azért azt is nézni kell feltétlenül, hogy a korábbi koncepció, ahol a kapukat dolgozták ki, ha azt valósítanánk meg, több mint száz kaput kellene építeni az M3-ason, az M1-esen, és ez több mint tízmilliárd forintba kerülne, tehát a lebontás-áthelyezés egyik oka az is, hogy jövőre új autópályaszakaszok lépnek be, az M3-as, az M7-es 2003 januárjától, és nyilván egy olyan rendszer azért nem maradhat, ahol az egyharmadában van kapu, kétharmadában nincs.”