Hajdú-Bihari Napló, 2002. március (59. évfolyam, 51-75. szám)
2002-03-27 / 72. szám
2002. március 27., szerda RÖVIDEN A Színházi világnap. A Nemzetközi Színházi Intézet határozata alapján 1962 óta tartják a színházi világnapot, emlékezve a párizsi Nemzetek Színházának 1957. március 27-i évadnyitójára. Ezen a napon a színészeket köszöntik, s 1978 óta minden országban nemzeti üzenetet is megfogalmaznak az esemény alkalmából. 0 Nyelvvizsga. A Felvételi Információs Szolgálat április 6-án országos nyelvvizsga nyílt napot rendez. Az érdeklődők a 06/1/4-730-769-es számon jelentkezhetnek. Naplemente. Macskássy Izolda alkotása a Malomparkban, a Havrics Galériában látható KÉPERNYŐ Majdnem bohóc Boda István Utólag, tehát már a mű ismeretében meg lehet érteni a Magyar 1-et, hogy ódzkodott az új Linda-sorozat műsorra tűzésétől. Zagyva egy ötrészes ez a bűnügyi história, mintha minden szándék arra irányulna, hogy önmaga ellen fordítsa a nézőit. Hogy miért ingerelte őket a régi siker, megmagyarázhatatlan. Ugye volt egyszer, annak idején egy törékeny nyomozónő, aki épp azáltal nyűgözte le a rajongóit, hogy a fordítottja volt a sémának. A nagy behemót ellenfeleket olyan elegánsan tanította móresre, hogy az embernek megmelegedett a szíve. Fürgén, keményen, villámsebesen lepte meg ellenfeleit, s azok még fel sem tudtak ocsúdni, máris kattant rajtuk a bilincs. S mi ezt a képtelenséget elfogadtuk, helyénvalónak és természetesnek is tartottuk. S nem csak fizikai értelemben. Morális tanulságai okán is tapsoltunk neki, elvégre az általános képlet nyert bizonyítást általa: a jó győz a rossz felett. S ugyanakkor ezeknek a történeteknek megvolt a többé-kevésbé jól kigondolt vonala, kerekre zárva, humorral fűszerezve. Sőt ahogyan mostanában mondják: életszerű is volt, ott szerepelhetett bármelyik rendőrőrs bűnügyi krónikájában. Ezzel szemben az új Linda a merő képtelenség a maga provinciális esztétikájával. Mondjuk meg őszintén: nincs annál szánalmasabb, mint mikor valaki a maga epigonizmusát a látszat eredetiségével akarja - szeretné hitelesíteni. Egy kis fölénnyel, egy kis pökhendiséggel, holott a dilettantizmus úgy kiabál belőle, mint a magára hagyott gyerekből a félelem. Olyan öltözékben feszíteni, ami nagy is ránk, és nem is illik az egyéniségünkhöz nevetséges. Van abban valami szánalmas, mikor a honi szakértelem amerikai változattal rukkol elő, azzal tetszelegvén, hogy aztán most én hű de fene nagy fenomén vagyok. Ez a téveszme csinált Görbe Nórából már-már karikatúrát, Szerednyei Bélából és Bodrogi Gyulából majdnem bohócot. Szegényeket olyan szánnivaló helyzetekbe kényszerítették, ami itt-ott már megalázó. Az igazi „telitalálat” azonban Blaskó Péter. Ő nem csak méltósággal, de iróniával is viseli azt a sérelmet, ami rajta esett. A hóbort érdekében még hajlandó arra a jelenetre is, amelyikben egy borbély tevékenykedik a feje körül. Holott az ezredes úr már rég elhullajtotta egykori sörényét. Szóval ez a Linda már nem az a Linda. Valaki kitalálta neki ezt a tépett karaktert, amitől se nem rendőr, se nem Görbe Nóra. Jön-megy misztikus révületében, van egy lakókocsija, s miközben ő szunyái, szegény vőlegénye csak silózza a zöld étket, mert hogy vegetáriánus lett a menyecskének való... (Linda, m 1, kedd 20.05) I *J • I ■ N ■ MI * NAPLÓKULTÚRA A képzeletre hatnak az olvasmányok Személyiségformáló, élményeket adó, emberi magatartásformákat tükröző könyvek Debrecen (HBN) - A bőség zavarával küzdünk, ha gyermekeinknek könyvet akarunk vásárolni. Melyeket tanítják nekik pedagógusaik? Melyek az értékes művek? - kérdeztük az idén májusban először megrendezendő gyermekkönyvhét alkalmából. Nagyon fontos a gyermek olvasóvá nevelése, mert olvasmányaik kitörési lehetőséget jelentenek nekik, fantáziájuk megélését. Tudatosabbá vált az irodalmi élményformálás, gazdagodott, színesedett a tankönyvek tematikája, 10-15 tankönyvcsaládból választhatnak a pedagógusok. Az olvasmányok igazodnak az új fejlődés- és gyermeklélektani kutatásokhoz. A szemelvényekben folytonosság van a klasszikus élmények és a gyerekek életkori sajátosságainak megfelelő igények, tapasztalatok között - mondta Gaszner Ferencné, a Kölcsey tanítóképző főiskola anyanyelvi és irodalmi tanszékének docense. - A műfeldolgozásban a szövegelemzés került előtérbe, lehetővé téve, hogy a mű világával, az élménnyel, a személyiségüket befolyásoló magatartással foglalkozzanak a gyerekek. A klasszikusok mellett megjelentek igen modern irodalmunk abszurd, groteszk történetei is. Az anti lányregény Harisnyás Pippi történetében nincs semmi a régi rózsaszín lányregényekből. A gyermekként átélhető világról K Lázár Ervin Mikkamakka történeteiben, Békés Pál Félőlény című regényében. Tordon Ákos Paradicsommal tömik a fejem, és Egy öreg mozdony karácsonya című meséi emberi magatartásformákat tükröznek, a világ egységét tudatosítják, mint az Andersenmesék. Eric Kästner Május 35. című művének egy kisiskolás áll a középpontjában. A magyar kis herceg, Gyurkovics Tibor Rikiki című könyve a szülőkkel együtt is olvasható. A kicsiknek fontos, hogy a természetet is irodalmi élményként éljék meg, mint Schmidt Egon, Fekete István, Döbrentey Kornél műveiben, állattörténeteiben. A gyermeklírát képviselik Páskándi Géza verses meséi, Veres Miklós versei, Tandori Dezső medvetörténetei. Harry Potter a képzeletre és érzelemre hat, rajonganak érte a gyerekek. Megjelent a piacon a gyermekhorror is, mely ártalmas, ha a borzalom megjelenítése a célja. Csak úgy viselhető el, ha ellentéte, a jó is szerepel a műben, ami menedéket ad. Anakronisztikussá váltak a klasszikus indiántörténetek, de ha lennének követői Kari Maynak vagy Coopernek, felkeltenék a felsősök érdeklődését Szembesülnünk kell azzal, hog Jókai eszményítése már távol világnak tűnik. De ha történetei a jó és a rossz harcaként fogja fel, örök érvényűek Benede Elek, Móra Ferenc meséivé együtt. Jókai elutasítása azt jelenti, elfelejtkezett róluk a pedagógus szakma, pedig a magya lélek miatt megkerülhetetlenel A gyermeki látásmódot helyezik középpontba a könyvek Kiosztották a magyar Grammy-díjakat Budapest (HBN) A hajógyári szigeti Events Hallban tartották meg a napokban a tizedik Arany Zsiráf díjkiosztó ünnepséget, amelyen a hazai és külföldi könnyűzene legjobbjait jutalmazták 15 kategóriában. A Magyar Hanglemezkiadók Szövetsége (Mahasz) által 1992- ben alapított, a lemezeladási listák előkelő helyeit elérő zenekaroknak, énekeseknek szóló díjak odaítéléséről egy újságírókból, zenészekből, producerekből és más szakemberekből álló 200 fős jelölőbizottság döntött. Az eseményt kísérő, másfél órás műsorban fellépett az év hazai felfedezettjének választott Zanzibar, a szakma előtt most bemutatkozó Blow Up együttes, és a már sztárcsapatnak számító TNT. A külföld felé kacsingató Jamie Winchester és Hrutka Róbert egy akusztikus dallal lepte meg a közönséget, de színpadra lépett St. Martin és az év modern rockalbumát létrehozó, debrece ARANY ZSIRÁF 2001 A díjazott magyar előadók és Tankcsapda is, az életműdíjat átvevő Katona Klári pedig két dalt énekelt el a „Magyar Grammy-gálán”. A táblázatunkban felsorolt magyar győztesek mellett öt külföldi előadót is jutalmazott a zsűri. Eric Claptont az év rock albumáért, Kylie Minogue-ot az év pop albumáért, a Jamiroquait pedig az esztendő legjobb dance lemezéért. A legjobb modern rock album a Linkin Parké lett idén, míg a rap és hip-hop kategória győztesének Missy Elliottot választották. Az év rock albuma Lovasi András: Bandi a hegyről Az év pop albuma Crystal: Két utazó Az év dance albuma Sterbinszky: Gates Of Mind Az év modern rock albuma Tankcsapda: Agyarország Az év rap albuma Sub Bass Monster: Tovább is van Az év szórakoztató albuma Füstifecskék Az év jazz-world albuma Ghymes: Üzenet Az év felfedezettje Zanzibar: Nem vagyok tökéletes Az év dala Bery és Váczi Eszter: Egyedül Az év klipje Draft: Dombok felett Váczi Eszter Fotó: Internet NAPOS OLDAL Laciba Tar Sándor A lakók nyáron az öreg ház körfolyosóján cigarettáznak, levegőznek, majd visszabújnak vackaikba, csak Laci ba marad, a középkorú, munkanélküli műszerész bicikliket javít a gangon, gazdag kölykök drága járműveit, akik a számukra ellenséges proli környezetben félénken várakoznak, míg a mester dolgozik. A „műhely" Laci bá ajtaja előtt van, a mellette lévő ablak résében néha egy kandi lányfej jelenik meg, amolyan vad szépség, haja fekete, mint a szén, a napfényben szinte lángol, szikrázik, és akit Laci bá egy horkantással mindig visszaparancsol a lakás homályába. Gyerekképű, piszeorrú, alig serdült fiú hozza a montenbárkját, bácsi, mondja, csináljon vele valamit, nehezen megy. A férfi ránéz, a fiú őrá, tizenöt lehet, gondolja Laci bá, annyi idős lehet, mint apám, gondolja a fiú. Azt mondták, van egy lánya, az vajon hol lehet? Laci ba közben egy elmés szerkezettel megemeli a biciklit, tudsz keményen hajtani, kérdezi a fiút. Tudok hát! Na, akkor, hogy is hívnak? Csaba! Na, Csaba, ülj fel! Hová? A biciklire, ember! Csaba lenéz az udvarra, a korlát alacsony, így is majdnem átesik rajta, hát még ha felül! Nyílik az ablak, a lány feje világít ki a résen, Csaba szájtátva csodálja. Félsz, hallja a kérdést, Laci bá türelmetlen, haladjunk! Hess, mozdul oldalra, ez a lánynak szól, neked meg nyomás! Csaba felül, hajt, gyorsan, gyorsabban, még gyorsabban, Laci bá bólogatva nézi, majd int, állj meg! Mi baja, kérdezi a fiú, mikor lihegve leszáll a gépről. Semmi, mondja Laci bá, kipucolom, átzsírozom és kész. Mindenkit le szeretnék győzni, mondja a fiú bizalmasan. Akarod vagy csak szeretnéd, kérdezi Laci bá. Akarom, feleli a fiú, Laci bá felnéz rá a kis sámliról, akkor le is fogod, mondja komolyan. A fiú feszeng, egyik lábáról a másikra áll, orrot fúj, leguggol Laci bá mellé, majd feláll, megint leguggol, mi van, kérdezi Laci bá, pisilni kell? Nem, mondja zavarban a fiú, azt szeretném kérdezni, hogy az a lány... Miféle lány, kérdezi Laci bá, nincs itt semmiféle lány! Az előbb láttam... Káprázott a szemed, mondja a férfi. Csaba gondolkozik, tetszik tudni, engem nem vesznek észre, mondja szomorú képpel, nem foglalkoznak velem. Szeretnéd, kérdezi Laci bá meghatódva, hát persze, vágja rá a fiú. Akkor szállj le a bicikliről, mondja a férfi nevetve, így elrohansz mellettük. Hiába minden, az ablak nem nyílik, a bicikli pedig már kész, csillog-villog. Mivel tartozik, kérdezi a fiú, semmivel, mondja a férfi, jó szóval! Nem lett gyorsabb, csak könnyebben jár. Neem, mondja a fiú, de a mester hajthatatlan, semmi munka volt. Pucolás. Ez neked is szól. A fiú vacakol, húzza az időt. Laci bá kedvtelve nézi, sóhajt, ha lenne egy ilyen fiam, csinálnék neki olyan gépet, hogy az űrhajót is lehagyná! Komolyan, kérdezi a fiú mohón, Laci bá kuncog, dehogy! Úgy értsed, hogy szeretném. A fiú háttal a korlátnak dől. Engem is szeretne? Mért szeretnélek? Most se kért pénzt, mondja a fiú, aztán felkapja a gépet, és átdobja a korláton. Laci ba elhűlten nézi, a fiú vidám. Na, hozhatom megint magához, mondja. Ha meg elveszem a lányát, akkor a fia leszek, teszi hozzá, és az ablak felé les, a maga biciklijével meg lehagyok mindenkit! Milyen lányomat? Nincs nekem lányom! Ó, de kár, kesereg a fiú, lenéz a biciklire, annak vége, hallja Laci bá hangját, vállat von. Apám majd vesz másikat. Jöhetek máskor is? Laci bá ránéz, később azt mondja: ezt majd tőle kérdezd meg, fiam. Eredj. Bent van. Korábbi írások: www.haon.hu / 8 A tehetségekért Debrecen (HBN) - Az évente megrendezendő nemzetközi mesterkurzus negyedik alkalommal nyitja meg kapuit a nyáron az érdeklődő hazai és külföldi művészek, hallgatók és művészetkedvelők számára. A hárfa, a zongora, a barokk furulya, a rajz- és festőművészeti kurzus mellett idén először a legtermészetesebb „hangszer”, az emberi hang, az ének is képviselteti magát az összejövetelen, amelynek a Kodály Zoltán Zeneművészeti Szakközépiskola ad otthont. A kurzus művészeti vezetősége igyekszik anyagilag is támogatni a tehetséges fiatalok részvételét a nyári továbbképzésen, így született meg a - vásárlással egybekötött - képzőművészeti kiállítássorozat ötlete. A grafikai és festőművészeti tárlat mellett egy különleges kirándulás, hortobágyi szekerezés színesíti majd a július 22-től 29-ig tartó programokat.