Hajdú-Bihari Napló, 2002. október (59. évfolyam, 229-254. szám)
2002-10-01 / 229. szám
2002. október 1., kedd RÖVIDEN ES Az önkormányzatokért. A kormányzat segíteni kívánja a helyi közösségeket saját programjaik megvalósításában - mondta Medgyessy Péter miniszterelnök a helyi önkormányzatok napja alkalmából. Lamperth Mónika belügyminiszter pedig bejelentette, hogy egy szakmai testület már dolgozik a közigazgatás átalakításának koncepcióján. Ennek egyes, hasznosítható elemei már a jövő évi költségvetésben megjelennek - mondta a belügyminiszter. NÉZŐPONT Megint mindenki jó Szabó Katalin e-mail: szabó.katalin@inform.hu Megvendégelték a választókat. A megye egyik településén maga a polgármester ajánlotta a lakosság bizalmába pártja képviselőjelöltjét a jó hangulatú állófogadáson. Helyesen tette. Nem pénzt adtak az ajánlószelvényekért, ami, ugye, törvénytelen, nem kopogtak be a lakásokba, ami zavaró, hanem meghívtak mindenkit, aki érdeklődést mutatott. Bár így tenne minden jelölt! Ismerkedésre, eszmecserére alkalmas forma. Aztán úgyis mindenki arra voksol, akit egyébként bármilyen okból szívesen látna a választottak között. A megye másik két jelöltje kiegyenesítette az autóval szinte járhatatlan utca hepehupáit. Ez is jó. Engedélyük ugyan nem volt rá, pedig, mint utóbb kiderült, kellett volna. Már csak azon oknál fogva is - mondta a hivatalnok -, mert, ha mondjuk jövő tavasszal az önkormányzat asztfaltoztatná az utat, akkor bizony előbb fel kell szedni a zúzott követ, s az pénzbe kerül. De legyen ez a jelölt és hivatal dolga, mi csak örvendezzünk a cselekedet hasznán. Bár így szorgoskodna mindenki! Jó dolog az is, ha fontos szervezetek nyilvánosságra került pénzügyi problémáira hirtelen megoldást találnak a polgármesterek. A korábban süket fülek napjainkban kihegyeződnek, és a jelöltek mozgósítják valamennyi tartalékukat. Aki már helyzetben van (polgármester vagy sikeres képviselő), ismeri a járást, tudja, mit kell tenni a hajrában. A többi meg legyen találékony (és áldozatkész, az anyagiakat tekintve is), ha be akar futni. Legalább ennyi haszna származzon a lakosságnak abból, hogy kampány van. A legjobb kampányolás persze az, ami a megválasztás napjától a következő választásig, azaz négy éven át tart. Tegyük hozzá, erre nagyon kevés példa akad, de van ilyen. Hogy aztán meghozza-e a sikert, vagy beugrunk egy jó tál ételnek és más, egyszeri befektetésnek, esete válogatja. Nekünk az lenne jó, ha négy évig szívós munkával, kampányban pedig gazdag meglepetésekkel csalogatnának a szavazóurnákhoz. VILLÁMVOKS Lemaradnak a dobogóról Szavazóink szerint nem lesz dobogós a Loki. A leadott voksok száma: 101 igen: 27% nem: 73% Mai kérdésünk: Lesz-e valaha jelentős nemzetközi légiforgalom a debreceni repülőtéren? Szavazatát leadhatja: Ki ■nisék www.haan.hu NAPLÓ SMS-ben is szavazhat: 06-30/30-30-265 Nil Pio AKTUÁLIS / 3 „A közlekedés itt valami iszonyú” A környékbeliek szerint szinte csoda, hogy idáig még nem történt halálos baleset Debrecen (HBN - E. I., M. Zs.) A tegnap délelőtti, két gyermek életét követelő tragédia minden eddiginél jobban felkorbácsolta a környéken élők és dolgozók indulatait, mivel ennyire súlyos baleset itt még nem történt, bár ez - ahogy a megkérdezettek fogalmaztak - maga a csoda. Kuprák Piroska pontosan a két utca sarkán lévő lakberendezési bolt üzletvezetője. Elmondása szerint idegileg elviselhetetlen az állandó fékcsikorgás, a csattanások, az ütközések. Minden héten - Úgy képzelje el, ezt már nem lehet kibírni! - fakadt ki a hölgy érthető felindultsággal, hiszen a baleset pontosan a boltjánál történt. - Régóta ez megy, hiába próbáljuk jelezni az illetékeseknek, évekkel korábban a képviselőnk az önkormányzat elé is vitte az ügyet, mégsem történik semmi. A felüljáró irányából őrült sebességgel jönnek a kocsik, semmi nem lassítja őket, a Baross felől pedig a stoptáblával nem igazán törődnek, kijönnek egészen a forgalomig, egyszerűen katasztrofális. Minden héten van valami, átlag havonta egy komolyabb dolog, de a fékcsikorgást szinte egyfolytában hallom. A múltkor majdnem „bejött az üzletbe” egy autó, és nagyon sokan sérültek már meg súlyosan a balesetekben. A mostani esetben nem értem. Azt mondják, elég gyorsan jött a srác, és csak az ütközéskor kezdett el fékezni. Az valami iszonyú volt, ahogy a gyerekeket elcsapta... Zebra kellene ide nagyon gyorsan, hogy fékezze a sebességet, a Baross felől pedig lámpa, különben semmi nem változik. A közelben lakó Medve Ernő ugyanígy jellemezte a helyzetet, szerinte is tűrhetetlen és életveszélyes az útkereszteződés közlekedése, nem beszélve arról, jegyezte meg, hogy az utca végén van a Benedek téri általános iskola, ami önmagáért beszél. Valamit tenni kell A Faraktár utca túloldalán lévő presszóban dolgozó Horváth Katalin, aki egyébként a közelben is lakik, szintén hasonlóan vélekedik: - Szörnyű a helyzet, és tényleg nem változik, nagyon régóta. Szerintem ritka az a nap, amikor semmi nem történik, de azért ez a mai borzalmas volt. Én úgy hallottam, hogy a nő egy kocsi takarásából lépett ki a gyerekekkel, és már lehetetlen volt megállni. Az is nagyon veszélyes, hogy a Baross utcán csak egy irányban lehetne átmenni a Faraktáron, de sokan visszafelé is jönnek. Tenni kell valamit a hatóságoknak, különben, sajnos megismétlődhetnek a ma történtek. Halálos gázolás Az elemzés remélhetőleg nemcsak a mostani tragikus baleset okait tisztázza, de a hasonló esetek megelőzését is szolgálja Fotók: Czeglédi Zsolt Szomorú mementó Átkelő itt csak lámpával létesülhetne „Elfogadott” tény, ha a legközelebbi zebráig akár 200-300 métert is gyalogolni kell Bár a járókelők nap mint nap átvágnak, a Faraktár és Baross utcák kereszteződésében nincs zebra. Az illetékes hatóságtól, a Hajdú-Bihar Megyei Közlekedési Felügyelettől érdeklődtünk: milyen feltételek mellett lehet egy útszakaszon gyalogosátkelőt kijelölni? Korábban ezt az út szélessége, a jármű- és a gyalogosforgalom mértéke határozta meg, manapság azonban erre már, illetve még nincs szabvány. Míg az újabb érvényes útmutatás elkészül, gyakorlati tapasztalatok alapján döntenek - értesültünk a közlekedési felügyelet közúti és vasúti osztályának vezetőjétől. Szabvány híján Varga Lászlóné érdeklődésünkre elmondta: minden - a hozzájuk közvetlenül vagy az útkezelő közvetítésével eljuttatott, lakosságtól származó kérelmet egyedileg vizsgálnak meg, keresve az átkelőhely létesítésének indokait és feltételeit. A rendszeresen gyalogosútvonalként használt útszakasznak alapvetően lakott településen belül kell lennie, megfelelő közvilágítással. Minden esetben szükséges, hogy szilárd burkolatú járda csatlakozzon hozzá, kijelölésének pedig elengedhetetlen feltétele, hogy az útszakasz mindkét irányból belátható legyen, az autósok időben észlelhessék az átkelő gyalogosokat. Mint az osztályvezető asszony elmondta, noha az átkelő lehetőségének és szükségességének vizsgálata a közlekedési felügyelet feladata, a megvalósítást már az út kezelőjének kell vállalnia. Neki kell a világításról gondoskodni, a burkolati jeleket felfesteni, a közlekedési táblákat kihelyezni, sőt iskolák, buszmegállók közelében esetenként korlátot telepíteni. Az útkezelő - az önkormányzat vagy a megyei közútkezelő cég - kötelességei közé tartozik a meglévő átkelőhelyek ellenőrzése, forgalmi viszonyainak legalább 5 évenkénti felülvizsgálata is. Sok a kérelem Varga Lászlónétól megtudtuk: feltehetően a forgalom folyamatos növekedése miatt meglehetősen sok kérelemmel találkoznak. Lépten-nyomon azonban nem jelölhetnek ki gyalogos-átkelőhelyeket, az ugyanis csökkentené az utak járműáteresztő képességét, torlódást okozna. Noha napi tapasztalat, hogy a gyalogosok igen sokszor toronyiránt vágnak át az úttesten, a magyar forgalmi rendben elfogadott az, hogy a legközelebbi zebráig esetenként 200-300 métert is gyalogolni kell. A Nap utcai és a Faraktár utcai, 4-es számú főút csomópontja közötti gyalogos-átkelőhelyek között körülbelül 300 méter távolság van, a baleset helyszíne pedig ez utóbbitól 100 méterre sincs - mondta az osztályvezető asszony a gázolás körülményeiről szólva, s hozzátette: ha itt átkelőhely létesülne, azt a csomópont közelsége miatt - a jelenleg érvényben lévő jogszabályok szerint - csak jelzőlámpával szabályozottan lehetne kialakítani. Tragikus számok Nincs kijelölt gyalogosátkelő A baleset helyszínén gyalogosátkelő nincs, erre kijelölt, jelzőlámpával ellátott hely fentebb, a Faraktár és a Hajnal utcák csomópontjában van - tájékoztatott Ilkovics Elza, az út kezelője, a debreceni polgármesteri hivatal címzetes főtanácsosa. Mint elmondta: az utca tömegközlekedési útvonal, az 50 kilométer per órás sebességhatárt tábla jelzi. A Baross utca felől stoptábla van. A kereszteződés nehezen belátható, amikor ugyanis a Faraktár utcai csomópont járműosztályozója megtelik, az autók sokszor a Baross utca előtt is végig állnak.