Hajdú-Bihari Napló, 2002. október (59. évfolyam, 229-254. szám)

2002-10-01 / 229. szám

2002. október 1., kedd RÖVIDEN ES Az önkormányzatokért. A kormányzat segíteni kívánja a helyi közösségeket sa­ját programjaik megvalósításában - mond­ta Medgyessy Péter miniszterelnök a helyi önkormányzatok napja alkalmából. Lam­­perth Mónika belügyminiszter pedig beje­lentette, hogy egy szakmai testület már dol­gozik a közigazgatás átalakításának kon­cepcióján. Ennek egyes, hasznosítható ele­mei már a jövő évi költségvetésben meg­jelennek - mondta a belügyminiszter. NÉZŐPONT Megint mindenki jó Szabó Katalin e-mail: szabó.katalin@inform.hu M­­egvendégelték a választókat. A me­gye egyik településén maga a polgármester ajánlotta a lakosság bizalmába pártja kép­viselőjelöltjét a jó hangulatú állófogadáson. Helyesen tette. Nem pénzt adtak az ajánló­szelvényekért, ami, ugye, törvénytelen, nem kopogtak be a lakásokba, ami zavaró, hanem meghívtak mindenkit, aki érdeklő­dést mutatott. Bár így tenne minden jelölt! Ismerkedésre, eszmecserére alkalmas for­ma. Aztán úgyis mindenki arra voksol, akit egyébként bármilyen okból szívesen látna a választottak között. A­ megye másik két jelöltje kiegyenesí­tette az autóval szinte járhatatlan utca he­pehupáit. Ez is jó. Engedélyük ugyan nem volt rá, pedig, mint utóbb kiderült, kellett volna. Már csak azon oknál fogva is - mondta a hivatalnok -, mert, ha mondjuk jövő tavasszal az önkormányzat asztfaltoz­­tatná az utat, akkor bizony előbb fel kell szedni a zúzott követ, s az pénzbe kerül. De legyen ez a jelölt és hivatal dolga, mi csak örvendezzünk a cselekedet hasznán. Bár így szorgoskodna mindenki! Jó dolog az is, ha fontos szervezetek nyilvánosságra került pénzügyi problémáira hirtelen megoldást találnak a polgármesterek. A ko­rábban süket fülek napjainkban kihegye­­ződnek, és a jelöltek mozgósítják vala­mennyi tartalékukat. Aki már helyzetben van (polgármester vagy sikeres képviselő), ismeri a járást, tudja, mit kell tenni a hajrá­ban. A többi meg legyen találékony (és ál­dozatkész, az anyagiakat tekintve is), ha be akar futni. Legalább ennyi haszna származ­zon a lakosságnak abból, hogy kampány van. A legjobb kampányolás persze az, ami a megválasztás napjától a következő vá­lasztásig, azaz négy éven át tart. Tegyük hozzá, erre nagyon kevés példa akad, de van ilyen. Hogy aztán meghozza-e a sikert, vagy beugrunk egy jó tál ételnek és más, egyszeri befektetésnek, esete válogatja. Ne­künk az lenne jó, ha négy évig szívós munkával, kampányban pedig gazdag meg­lepetésekkel csalogatnának a szavazóur­nákhoz. VILLÁMVOKS Lemaradnak a dobogóról Szavazóink szerint nem lesz dobogós a Loki. A leadott voksok száma: 101 igen: 27% nem: 73% Mai kérdésünk: Lesz-e valaha jelentős nemzetközi légiforgalom a debreceni repülőtéren?­­ Szavazatát leadhatja: Ki ■nis­ék www.haan.hu NAPLÓ SMS-ben is szavazhat: 06-30/30-30-265 Nil Pio AKTUÁLIS / 3 „A közlekedés itt valami iszonyú” A környékbeliek szerint szinte csoda, hogy idáig még nem történt halálos baleset Debrecen (HBN - E. I., M. Zs.)­­ A tegnap délelőtti, két gyermek életét követelő tra­gédia minden eddiginél job­ban felkorbácsolta a környé­ken élők és dolgozók indula­tait, mivel ennyire súlyos baleset itt még nem történt, bár ez - ahogy a megkérde­zettek fogalmaztak - maga a csoda. Kuprák Piroska pontosan a két utca sarkán lévő lakberen­dezési bolt üzletvezetője. Elmon­dása szerint idegileg elviselhetet­len az állandó fékcsikorgás, a csattanások, az ütközések. Minden héten - Úgy képzelje el, ezt már nem lehet kibírni! - fakadt ki a hölgy érthető felindultsággal, hi­szen a baleset pontosan a boltjá­nál történt. - Régóta ez megy, hiába próbáljuk jelezni az illeté­keseknek, évekkel korábban a képviselőnk az önkormányzat elé is vitte az ügyet, mégsem törté­nik semmi. A felüljáró irányából őrült sebességgel jönnek a ko­csik, semmi nem lassítja őket, a Baross felől pedig a stoptáblával nem igazán törődnek, kijönnek egészen a forgalomig, egyszerűen katasztrofális. Minden héten van valami, átlag havonta egy komo­lyabb dolog, de a fékcsikorgást szinte egyfolytában hallom. A múltkor majdnem „bejött az üz­letbe” egy autó, és nagyon sokan sérültek már meg súlyosan a balesetekben. A mostani esetben nem értem. Azt mondják, elég gyorsan jött a srác, és csak az üt­közéskor kezdett el fékezni. Az valami iszonyú volt, ahogy a gye­rekeket elcsapta... Zebra kellene ide nagyon gyorsan, hogy fékez­ze a sebességet, a Baross felől pe­dig lámpa, különben semmi nem változik. A közelben lakó Medve Ernő ugyanígy jellemezte a hely­zetet, szerinte is tűrhetetlen és életveszélyes az útkereszteződés közlekedése, nem beszélve arról, jegyezte meg, hogy az utca végén van a Benedek téri általános is­kola, ami önmagáért beszél. Valamit tenni kell A Faraktár utca túloldalán lé­vő presszóban dolgozó Horváth Katalin, aki egyébként a közel­ben is lakik, szintén hasonlóan vélekedik: - Szörnyű a helyzet, és tény­leg nem változik, nagyon régó­ta. Szerintem ritka az a nap, ami­kor semmi nem történik, de azért ez a mai borzalmas volt. Én úgy hallottam, hogy a nő egy ko­csi takarásából lépett ki a gye­rekekkel, és már lehetetlen volt megállni. Az is nagyon veszélyes, hogy a Baross utcán csak egy irány­ban lehetne átmenni a Faraktá­ron, de sokan visszafelé is jön­nek. Tenni kell valamit a ható­ságoknak, különben, sajnos megismétlődhetnek a ma történ­tek. Halálos gázolás Az elemzés remélhetőleg nemcsak a mostani tragikus baleset okait tisztázza, de a hasonló esetek megelő­zését is szolgálja Fotók: Czeglédi Zsolt Szomorú mementó Átkelő itt csak lámpával létesülhetne „Elfogadott” tény, ha a legközelebbi zebráig akár 200-300 métert is gyalogolni kell Bár a járókelők nap mint nap átvágnak, a Faraktár és Baross utcák kereszteződésé­ben nincs zebra. Az illetékes hatóságtól, a Hajdú-Bihar Megyei Közlekedési Felügye­lettől érdeklődtünk: milyen feltételek mellett lehet egy útszakaszon gyalogosátkelőt kijelölni? Korábban ezt az út szélessége, a jármű- és a gyalogosforgalom mértéke határozta meg, manap­ság azonban erre már, illetve még nincs szabvány. Míg az újabb érvényes útmutatás elké­szül, gyakorlati tapasztalatok alapján döntenek - értesültünk a közlekedési felügyelet közúti és vasúti osztályának vezetőjétől. Szabvány híján Varga Lászlóné érdeklődé­sünkre elmondta: minden - a hozzájuk közvetlenül vagy az út­kezelő közvetítésével eljuttatott, lakosságtól származó­­ kérelmet egyedileg vizsgálnak meg, keres­ve az átkelőhely létesítésének in­dokait és feltételeit. A rendszere­sen gyalogosútvonalként hasz­nált útszakasznak alapvetően la­kott településen belül kell lennie, megfelelő közvilágítással. Min­den esetben szükséges, hogy szilárd burkolatú járda csatlakoz­zon hozzá, kijelölésének pedig elengedhetetlen feltétele, hogy az útszakasz mindkét irányból be­látható legyen, az autósok időben észlelhessék az átkelő gyalogo­sokat. Mint az osztályvezető asszony elmondta, noha az átke­lő lehetőségének és szükségessé­gének vizsgálata a közlekedési felügyelet feladata, a megvalósí­tást már az út kezelőjének kell vállalnia. Neki kell a világításról gondoskodni, a burkolati jeleket felfesteni, a közlekedési táblákat kihelyezni, sőt iskolák, busz­megállók közelében esetenként korlátot telepíteni. Az útkezelő - az önkormányzat vagy a me­gyei közútkezelő cég - kötelessé­gei közé tartozik a meglévő átke­lőhelyek ellenőrzése, forgalmi vi­szonyainak legalább 5 évenkénti felülvizsgálata is. Sok a kérelem Varga Lászlónétól megtudtuk: feltehetően a forgalom folyama­tos növekedése miatt meglehető­sen sok kérelemmel találkoznak. Lépten-nyomon azonban nem je­lölhetnek ki gyalogos-átkelőhe­lyeket, az ugyanis csökkentené az utak járműáteresztő képessé­gét, torlódást okozna. Noha napi tapasztalat, hogy a gyalogosok igen sokszor toronyiránt vágnak át az úttesten, a magyar forgal­mi rendben elfogadott az, hogy a legközelebbi zebráig ese­tenként 200-300 métert is gyalo­golni kell.­­ A Nap utcai és a Faraktár utcai, 4-es számú főút csomópont­ja közötti gyalogos-átkelőhelyek között körülbelül 300 méter távol­ság van, a baleset helyszíne pe­dig ez utóbbitól 100 méterre sincs - mondta az osztályvezető asszony a gázolás körülményei­ről szólva, s hozzátette: ha itt át­kelőhely létesülne, azt a csomó­pont közelsége miatt - a jelenleg érvényben lévő jogszabályok sze­rint - csak jelzőlámpával szabá­lyozottan lehetne kialakítani. Tragikus számok Nincs kijelölt gyalogosátkelő A baleset helyszínén gyalo­gosátkelő nincs, erre kijelölt, jel­zőlámpával ellátott hely fentebb, a Faraktár és a Hajnal utcák cso­mópontjában van - tájékoztatott Ilkovics Elza, az út kezelője, a debreceni polgármesteri hivatal címzetes főtanácsosa. Mint el­mondta: az utca tömegközlekedé­si útvonal, az 50 kilométer per órás sebességhatárt tábla jelzi. A Baross utca felől stoptábla van. A kereszteződés nehezen belátha­tó, amikor ugyanis a Faraktár utcai csomópont járműosztályo­zója megtelik, az autók sokszor a Baross utca előtt is végig áll­nak.

Next