Hajdú-Bihari Napló, 2005. október (62. évfolyam, 230-255. szám)

2005-10-01 / 230. szám

2005. október 1., szombat Harmincezer utasnál több Debrecen (HBN)­­ Egyszerre hat repü­lőgép „állomásozott” pénteken délelőtt a debreceni repülőtéren. Az utóbbi időben szerencsére egyre többször van ekkora for­galom a légikikötőben, amely a múlt évi kö­zel 14 500 fős utasforgalmat idén már ed­dig megduplázta, hiszen túllépte a 30 ezres utasszámot. Pénteken két turistákat szállító char­tergép, a müncheni menetrend szerinti já­rat, valamint még három - úgy tudjuk, hogy a csütörtök este Debrecenben mérkő­zést játszó donyecki labdarúgócsapatot és kísérőiket szállító - repülőgép állt egy idő­ben a debreceni reptér betonján. NÉZŐPONT Aki dudás akar lenni Fábián György________ gyorgy.fabian.rnaplo.haon.hu Legyen szó Bakfark-lantfantáziáról vagy a leggyomorfordítóbb hevimetálról, Ludwig Hernya általános zenefüggő volt, és ha az ember zenefüggő, és egyre kevesebb zenét hallgat - mert nincs meg az az áldott tulaj­donsága, hogy érdemes muzsika élvezése közben tudjon alkotó, ipari vagy háztartási tevékenységet végezni (és viszont)­­, akkor jönnek az elvonási tünetek. Ludwig Hernya pedig eléggé függő volt, olyannyi­ra, hogy egykor hangszert is ragadott, s kis híján kedélyes rockbandát alapított Hörghuruth néven. Persze a szépen muzsi­káláshoz, adottságokon túl, három dolog kell: türelem, kitartás stb. Hát ez az! Lud­wig Hernyánál is itt akadt el a masina, s az idők ragacsos párája szállott a magasz­tos hangszerista elfajulásra. Az elvonás azonban továbbra sem hagy­ta cserben, sőt, amikor Ludwig Hernya mégis a közelébe került egy-egy dicső ze­nei történésnek, reá-reáhomálylott a bizo­nyosság, hogy őbelőle már rocksztár sem lesz, jobb volna, ha őt is eltüntetné a David Kopperfild. Lehettem volna akármi, de nem volt türelmem kivárni, zsongott a fejében a hajlott hátú sláger, és akkor mi van a még időigényesebb stílusokkal, mű­fajokkal? A tébolyló életroham nem kedvez az elmélyedésnek, a felszínen meg úgyis hajókázott Ludwig Hernya nap mint nap eleget. Márpedig csak elmerülni érdemes, fejest a lét borzongató mélységeibe, bele lehet kortyolni, az sem baj, ha a füledbe megy, vagy felszippantod. Lehessen az például a zene világnap­ján. Ünnep­­ aztán pedig folyik tovább a trutyi. De sebaj. Hiszen épp ezért szeretjük ezt az életet. Felülragasztott plakátok Budapest (MTI) - Fekete négyzeteket ra­gasztottak az MSZP plakátjaira Hajdú-Bihar megyében - közölte a szocialisták megyei elnöke pénteken. Oláh Lajos a Fideszt sejti az akció mögött. Azért feltételezi ezt - mond­ta mert 2002-ben és 2004-ben is a Fidesz ra­gasztotta le az óriásplakátjaikat. Rácz Róbert, a Fidesz regionális politikai igazgatója így reagált: „Oláh Lajos ne a Fideszre haragud­jon azért, mert a választók rosszul tűrik a szocialisták sikerpropagandáját.” Oláh Lajos viszont arra kéri a Hajdú-Bi­har megyei Fidesz-elnököt, Kósa Lajost és a pártelnököt, Orbán Viktort, amennyiben nem a Fidesz áll a plakátok leragasztása mögött, ők is ítéljék el az MSZP plakátjainak meg­rongálását. VILLÁMVOKS Utoléri-e az MSZP támogatottsága a Fideszét? Szavazók száma: 1183 2005. 09. 30. 19 óra Következő kérdésünk: Elégedett-e a Loki nemzetközi szereplésével? www.haon.hu Szavazzon! Aktuális kérdéseinkre Ön is leadhatja szavazatát. Net Pi­o Jól haladnak az útépítők Elkészültek a tölté­sek, kész a betonalap, helyükre kerültek a hi­dak fő tartógerendái. Debrecen (HBN - G. I.) - Jól haladnak az útépítők a 4- es főút Debrecent elkerülő szakaszának kivitelezésével. A nyár végén és az ősz első heteiben kedvezőbb volt szá­mukra az időjárás, mint ko­rábban, és az esők sem kény­szerítettek rájuk olyan hosszú szüneteket, mint ezt megelőzően, amikor a mun­kák túlnyomó része töltésépí­tés volt. Elkészültek a töltések Szeptember utolsó hetére a töltések - egy-két rövid sza­kasz kivételével - elkészül­tek, és 85-90 százalékban ké­szen van az úgynevezett so­ványbeton-útalap is, tájékoz­tatta a Naplót Pataki Zoltán, ........................ A hídépítés miatt másfél két hét múlva ideig­lenesen eltereljük a Kishegyesi út forgalmát. Pataki Zoltán ..........................., a kivitelező Mota Hungária Rt. főépítésvezetője, akivel a hét közepén jártuk végig - szinte mindenütt aszfalton haladva - a munkaterületet. A 33-as főút feletti hídra ve­zető töltések egyikéből hiányzik még a felső har­minc centiméternyi réteg. A jelenlegi 4-es főúttól a Kishegyesi úti felüljáróig már csaknem mindenütt raj­ta vannak az út betonalapján az alsó, egyenként 7 centimé­ter vastag aszfaltrétegek, több helyen pedig éppen asz­faltozáshoz készültek, az üvegszál-erősítésű aszfaltrá­csot terítették a betonalapra. A hidak fő tartógerendái is mind a helyükön. A 33-as fő­út fölött átívelő, rendkívül széles, négynyílású hídon, amely önmagában is hatal­mas munkaterület benyomá­sát kelti, a hét közepén leg­alább negyvenen végezték a vasbetonpályalemez-szerelést. Ideiglenes elterelő út Az épülő Kishegyesi úti hídnál másfél-két hét múlva forgalomeltereléssel kell szá­molniuk a gépjárművezetők­nek. A híd nyugati oldalán ideiglenes elterelő utat készí­tenek, oda irányítják majd a Kishegyesi út forgalmát, és az elterelést mindaddig (kö­rülbelül november végéig) fenntartják, amíg a híd el nem készül. A híd hosszan kifuttatott töltéseinek végén egy-egy körforgalom létest azokba csatlakoznak majd . autópálya le- és felhaj­tóág. Bizonyos hiányérzetet ke a szemlélőben, hogy a 35-i főút feletti, sok lábon át hosszú híd csak fél szélessé­gen készül el, noha a töli­seket a híd mindkét végi teljes autópálya-szélességei kialakították. Ez az első szembetűnő­je annak, hogy az elkerülő következő, mintegy 12 ki méter hosszú szakaszát a 3- es főút nyomvonalában, a - ös hídjától kezdve már­is kétszer egy forgalmi sávon építik. Üvegszállal erősített aszfaltrácsot terítenek a betonalapra (Fotók: Gulyás lm Több autó, több adóbevétel, de lassul a gyarapodás üteme ■ A gépjárműadó fon­tos, de nem a legjelen­tősebb bevételi forrása Debrecennek. Debrecen (HBN) - A gépjár­műadó beszedésével kapcsola­tos adatokból jól látszik, hogy a városban az utóbbi eszten­dőkben folyamatosan növek­szik a nyilvántartott gépjármű­vek száma. Törvényben szabott Ennél is dinamikusabban emelkedik a befolyó gépjármű­adó összege. Ez abból ered -­ tudtuk meg Hornyik Lászlótól, a debreceni polgármesteri hi­vatal adóügyi osztályának ve­zetőjétől -, hogy 2004-ig helyi rendeletekben határozták meg ezen adó mértékét, azóta vi­szont ez az ország egész terü­letén azonos, törvényben meg­szabott módon működik, s mértéke jelentősen emelkedett is. A gépjárműadóból szárma­zó bevételt nem címzetten használja fel az önkormányzat - tehát nem ebből fedezik pél­dául az utak rekonstrukciójá­nak költségeit hanem ez is a bevételi „nagy kalapba” ke­rül, vagyis bármilyen költség­­vetési­ célra felhasználható. A város 2005-ös költségvetésének főösszege 41 milliárd forint, ab­ból a gépjárműadó-bevétel ke­véssel meghaladja az 1 mil­liárd forintot. Ebből is látható, hogy nem ez a legjelentősebb bevételi forrása a városnak. Érdemes odafigyelni A múlt évtől a gépjármű tu­lajdonjogának változásával kapcsolatos, az okmányirodák­nál történő bejelentés egyúttal a gépjárműadó-bevallás teljesí­tését is magában foglalja, tehát az adózónak erről nem kell kü­lön bejelentést tennie. Az adó alanya a gépjárműnek az a tu­lajdonosa - vagy üzemben tar­tója -, akinek a nevére a for­galmi engedélyt kiállították. Minden gépjárművet eladó tu­lajdonos jól felfogott érdeke te­hát az, hogy az okmányirodá­ban erről a bejelentést megte­gye, nehogy a már értékesített jármű adója továbbra is őt ter­helje. NAPLÓ hbntippek.haon.hu Amit a gépjárműadóról tudni kell címmel a témáról tájékoztató anyag letölthető a Hajdú Online internetes portálról (34 KB). AKTUÁLIS / 3 Csak a minőség számít . Inkább járó betegként lássák el, akiket nem szükséges a kórházban tartani. Debrecen (HBN - P. É.) - Három évvel nőtt hazánkban a születéskor várható élettartam. Ez az örömteli tény az egész­ségbiztosításnak több kiadás­sal jár. Az a siker rejlik ugyan­is az adatok mögött, hogy a szív-, érrendszeri és daganatos betegek közül jóval többen ma­radnak életben. Őket többnyi­re hosszadalmasan kezelni kell - említette Kiss József, az Or­szágos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója pénteken a városházán, ahol az egészség­­biztosítás átalakításáról tartott előadást. Azt támasztotta ezzel alá többek között, hogy a kor­szerű rendszer kiépítéséből nem következik az, hogy fenn­tartása olcsóbb lesz. Kitért ar­ra, hogy az államháztartási hiány felét­­az egészségbiztosí­tásból mutatja ki a politika, pedig nem valóságos, ham idetelepített hiány (példáu fogvatartottak kezelési költ­ve itt jelenik meg, mikor­­ az egészségügyre tartozik e kiadás).­­ Szektorsemleges az egy­ségügy finanszírozása hazá­ban. Nem számít, hogy álló intézmény vagy vállalat szolgáltatja azokat. Egyet szempont lehet csak­ a mi­ség. Ez csak a rendszerben vőkre vonatkozik - mon Székely Tamás, az OEP főig­gató-helyettese. Kifejtette, pasztalták, hogy gyakran hol járnak jobban a kórház ha fekvő betegként kezelt olyan pácienseket, akik­­ nem szorulnak rá, holott „egészséges” egészségügybe háziorvosnál, illetve járó be­ként kezelik a betegek töbl­­ét. Összevonták ezért a ki­látás típus kasszáját, így az­tézmények áttehetnek pénz olcsóbb járóbeteg-ellátásba A hatóságok vezetői együtt keresik a megoldást (Fotó: Gulyás Van esély kompromisszumra Debrecen (HBN)­­ A 4-es főút elkerülő szakaszának má­sodik részéről, annak is a Bocskaikert melletti tervezett nyomvonaláról tartottak meg­beszélést az érdekeltek és a hatóságok képviselői pénteken a megyeházán. A bocskaiker­­tiek elfogadhatatlannak tart­ják, hogy az utat a községtől 55 méterre építsék meg, a tá­volságot 900 méterre szí­nék növelni, amelyre azaz kevés az esély. A vita a k­­romisszum irányába hat amely szerint a falutól méterre lehetne kijelölt nyomvonalat, de kon megállapodás az állami f­izeti szolgálat képviselőji távolmaradása miatt jez­hetett létre.

Next