Hajdú-Bihari Napló, 2005. október (62. évfolyam, 230-255. szám)
2005-10-01 / 230. szám
2005. október 1., szombat Harmincezer utasnál több Debrecen (HBN) Egyszerre hat repülőgép „állomásozott” pénteken délelőtt a debreceni repülőtéren. Az utóbbi időben szerencsére egyre többször van ekkora forgalom a légikikötőben, amely a múlt évi közel 14 500 fős utasforgalmat idén már eddig megduplázta, hiszen túllépte a 30 ezres utasszámot. Pénteken két turistákat szállító chartergép, a müncheni menetrend szerinti járat, valamint még három - úgy tudjuk, hogy a csütörtök este Debrecenben mérkőzést játszó donyecki labdarúgócsapatot és kísérőiket szállító - repülőgép állt egy időben a debreceni reptér betonján. NÉZŐPONT Aki dudás akar lenni Fábián György________ gyorgy.fabian.rnaplo.haon.hu Legyen szó Bakfark-lantfantáziáról vagy a leggyomorfordítóbb hevimetálról, Ludwig Hernya általános zenefüggő volt, és ha az ember zenefüggő, és egyre kevesebb zenét hallgat - mert nincs meg az az áldott tulajdonsága, hogy érdemes muzsika élvezése közben tudjon alkotó, ipari vagy háztartási tevékenységet végezni (és viszont), akkor jönnek az elvonási tünetek. Ludwig Hernya pedig eléggé függő volt, olyannyira, hogy egykor hangszert is ragadott, s kis híján kedélyes rockbandát alapított Hörghuruth néven. Persze a szépen muzsikáláshoz, adottságokon túl, három dolog kell: türelem, kitartás stb. Hát ez az! Ludwig Hernyánál is itt akadt el a masina, s az idők ragacsos párája szállott a magasztos hangszerista elfajulásra. Az elvonás azonban továbbra sem hagyta cserben, sőt, amikor Ludwig Hernya mégis a közelébe került egy-egy dicső zenei történésnek, reá-reáhomálylott a bizonyosság, hogy őbelőle már rocksztár sem lesz, jobb volna, ha őt is eltüntetné a David Kopperfild. Lehettem volna akármi, de nem volt türelmem kivárni, zsongott a fejében a hajlott hátú sláger, és akkor mi van a még időigényesebb stílusokkal, műfajokkal? A tébolyló életroham nem kedvez az elmélyedésnek, a felszínen meg úgyis hajókázott Ludwig Hernya nap mint nap eleget. Márpedig csak elmerülni érdemes, fejest a lét borzongató mélységeibe, bele lehet kortyolni, az sem baj, ha a füledbe megy, vagy felszippantod. Lehessen az például a zene világnapján. Ünnep aztán pedig folyik tovább a trutyi. De sebaj. Hiszen épp ezért szeretjük ezt az életet. Felülragasztott plakátok Budapest (MTI) - Fekete négyzeteket ragasztottak az MSZP plakátjaira Hajdú-Bihar megyében - közölte a szocialisták megyei elnöke pénteken. Oláh Lajos a Fideszt sejti az akció mögött. Azért feltételezi ezt - mondta mert 2002-ben és 2004-ben is a Fidesz ragasztotta le az óriásplakátjaikat. Rácz Róbert, a Fidesz regionális politikai igazgatója így reagált: „Oláh Lajos ne a Fideszre haragudjon azért, mert a választók rosszul tűrik a szocialisták sikerpropagandáját.” Oláh Lajos viszont arra kéri a Hajdú-Bihar megyei Fidesz-elnököt, Kósa Lajost és a pártelnököt, Orbán Viktort, amennyiben nem a Fidesz áll a plakátok leragasztása mögött, ők is ítéljék el az MSZP plakátjainak megrongálását. VILLÁMVOKS Utoléri-e az MSZP támogatottsága a Fideszét? Szavazók száma: 1183 2005. 09. 30. 19 óra Következő kérdésünk: Elégedett-e a Loki nemzetközi szereplésével? www.haon.hu Szavazzon! Aktuális kérdéseinkre Ön is leadhatja szavazatát. Net Pio Jól haladnak az útépítők Elkészültek a töltések, kész a betonalap, helyükre kerültek a hidak fő tartógerendái. Debrecen (HBN - G. I.) - Jól haladnak az útépítők a 4- es főút Debrecent elkerülő szakaszának kivitelezésével. A nyár végén és az ősz első heteiben kedvezőbb volt számukra az időjárás, mint korábban, és az esők sem kényszerítettek rájuk olyan hosszú szüneteket, mint ezt megelőzően, amikor a munkák túlnyomó része töltésépítés volt. Elkészültek a töltések Szeptember utolsó hetére a töltések - egy-két rövid szakasz kivételével - elkészültek, és 85-90 százalékban készen van az úgynevezett soványbeton-útalap is, tájékoztatta a Naplót Pataki Zoltán, ........................ A hídépítés miatt másfél két hét múlva ideiglenesen eltereljük a Kishegyesi út forgalmát. Pataki Zoltán ..........................., a kivitelező Mota Hungária Rt. főépítésvezetője, akivel a hét közepén jártuk végig - szinte mindenütt aszfalton haladva - a munkaterületet. A 33-as főút feletti hídra vezető töltések egyikéből hiányzik még a felső harminc centiméternyi réteg. A jelenlegi 4-es főúttól a Kishegyesi úti felüljáróig már csaknem mindenütt rajta vannak az út betonalapján az alsó, egyenként 7 centiméter vastag aszfaltrétegek, több helyen pedig éppen aszfaltozáshoz készültek, az üvegszál-erősítésű aszfaltrácsot terítették a betonalapra. A hidak fő tartógerendái is mind a helyükön. A 33-as főút fölött átívelő, rendkívül széles, négynyílású hídon, amely önmagában is hatalmas munkaterület benyomását kelti, a hét közepén legalább negyvenen végezték a vasbetonpályalemez-szerelést. Ideiglenes elterelő út Az épülő Kishegyesi úti hídnál másfél-két hét múlva forgalomeltereléssel kell számolniuk a gépjárművezetőknek. A híd nyugati oldalán ideiglenes elterelő utat készítenek, oda irányítják majd a Kishegyesi út forgalmát, és az elterelést mindaddig (körülbelül november végéig) fenntartják, amíg a híd el nem készül. A híd hosszan kifuttatott töltéseinek végén egy-egy körforgalom létest azokba csatlakoznak majd . autópálya le- és felhajtóág. Bizonyos hiányérzetet ke a szemlélőben, hogy a 35-i főút feletti, sok lábon át hosszú híd csak fél szélességen készül el, noha a töliseket a híd mindkét végi teljes autópálya-szélességei kialakították. Ez az első szembetűnője annak, hogy az elkerülő következő, mintegy 12 ki méter hosszú szakaszát a 3- es főút nyomvonalában, a - ös hídjától kezdve máris kétszer egy forgalmi sávon építik. Üvegszállal erősített aszfaltrácsot terítenek a betonalapra (Fotók: Gulyás lm Több autó, több adóbevétel, de lassul a gyarapodás üteme ■ A gépjárműadó fontos, de nem a legjelentősebb bevételi forrása Debrecennek. Debrecen (HBN) - A gépjárműadó beszedésével kapcsolatos adatokból jól látszik, hogy a városban az utóbbi esztendőkben folyamatosan növekszik a nyilvántartott gépjárművek száma. Törvényben szabott Ennél is dinamikusabban emelkedik a befolyó gépjárműadó összege. Ez abból ered - tudtuk meg Hornyik Lászlótól, a debreceni polgármesteri hivatal adóügyi osztályának vezetőjétől -, hogy 2004-ig helyi rendeletekben határozták meg ezen adó mértékét, azóta viszont ez az ország egész területén azonos, törvényben megszabott módon működik, s mértéke jelentősen emelkedett is. A gépjárműadóból származó bevételt nem címzetten használja fel az önkormányzat - tehát nem ebből fedezik például az utak rekonstrukciójának költségeit hanem ez is a bevételi „nagy kalapba” kerül, vagyis bármilyen költségvetési célra felhasználható. A város 2005-ös költségvetésének főösszege 41 milliárd forint, abból a gépjárműadó-bevétel kevéssel meghaladja az 1 milliárd forintot. Ebből is látható, hogy nem ez a legjelentősebb bevételi forrása a városnak. Érdemes odafigyelni A múlt évtől a gépjármű tulajdonjogának változásával kapcsolatos, az okmányirodáknál történő bejelentés egyúttal a gépjárműadó-bevallás teljesítését is magában foglalja, tehát az adózónak erről nem kell külön bejelentést tennie. Az adó alanya a gépjárműnek az a tulajdonosa - vagy üzemben tartója -, akinek a nevére a forgalmi engedélyt kiállították. Minden gépjárművet eladó tulajdonos jól felfogott érdeke tehát az, hogy az okmányirodában erről a bejelentést megtegye, nehogy a már értékesített jármű adója továbbra is őt terhelje. NAPLÓ hbntippek.haon.hu Amit a gépjárműadóról tudni kell címmel a témáról tájékoztató anyag letölthető a Hajdú Online internetes portálról (34 KB). AKTUÁLIS / 3 Csak a minőség számít . Inkább járó betegként lássák el, akiket nem szükséges a kórházban tartani. Debrecen (HBN - P. É.) - Három évvel nőtt hazánkban a születéskor várható élettartam. Ez az örömteli tény az egészségbiztosításnak több kiadással jár. Az a siker rejlik ugyanis az adatok mögött, hogy a szív-, érrendszeri és daganatos betegek közül jóval többen maradnak életben. Őket többnyire hosszadalmasan kezelni kell - említette Kiss József, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár főigazgatója pénteken a városházán, ahol az egészségbiztosítás átalakításáról tartott előadást. Azt támasztotta ezzel alá többek között, hogy a korszerű rendszer kiépítéséből nem következik az, hogy fenntartása olcsóbb lesz. Kitért arra, hogy az államháztartási hiány felétaz egészségbiztosításból mutatja ki a politika, pedig nem valóságos, ham idetelepített hiány (példáu fogvatartottak kezelési költve itt jelenik meg, mikor az egészségügyre tartozik e kiadás). Szektorsemleges az egységügy finanszírozása hazában. Nem számít, hogy álló intézmény vagy vállalat szolgáltatja azokat. Egyet szempont lehet csak a miség. Ez csak a rendszerben vőkre vonatkozik - mon Székely Tamás, az OEP főiggató-helyettese. Kifejtette, pasztalták, hogy gyakran hol járnak jobban a kórház ha fekvő betegként kezelt olyan pácienseket, akik nem szorulnak rá, holott „egészséges” egészségügybe háziorvosnál, illetve járó beként kezelik a betegek töblét. Összevonták ezért a kilátás típus kasszáját, így aztézmények áttehetnek pénz olcsóbb járóbeteg-ellátásba A hatóságok vezetői együtt keresik a megoldást (Fotó: Gulyás Van esély kompromisszumra Debrecen (HBN) A 4-es főút elkerülő szakaszának második részéről, annak is a Bocskaikert melletti tervezett nyomvonaláról tartottak megbeszélést az érdekeltek és a hatóságok képviselői pénteken a megyeházán. A bocskaikertiek elfogadhatatlannak tartják, hogy az utat a községtől 55 méterre építsék meg, a távolságot 900 méterre színék növelni, amelyre azaz kevés az esély. A vita a kromisszum irányába hat amely szerint a falutól méterre lehetne kijelölt nyomvonalat, de kon megállapodás az állami fizeti szolgálat képviselőji távolmaradása miatt jezhetett létre.