Hajdú-Bihari Napló, 2008. május (65. évfolyam, 102-126. szám)

2008-05-02 / 102. szám

2008. május 2., péntek NÉZŐPONT Májusfa helyett Üveges Szilvia szilvia.uveges@naplo.haon.hu M­ilyen abszurd, munkaszüneti nap­pal - jó esetben semmittevéssel - ünne­peljük a munkát. Sétálunk a tavaszi nap­sütésben, kirándulunk, strandolunk, befi­zetünk egy wellness-szállóba a hosszú hétvégére, így köszöntjük - no nem a mindennapos robotot, hanem sokkal in­kább - a tavaszt, az újjászületést, sőt a szerelmet. Emlékszünk még rá? A május­ra lassan már csak címszó a néprajzi le­xikon lapján - ha tudná korunk embere, hogy egyes magyarázatok szerint fallikus szimbólum, nyilván sokkal népszerűbb lenne a kötelező felvonulást csaknem húsz éve elhagyhattuk, majálisaink meg­fakultak, régi szokásaink megkopnak az évtizedek rohanásában. Viszont kaptunk egy hosszú hétvégét - sőt nem is egyet, a következő is az lesz a pünkösd miatt. Szükség van rá: léleg­zetvételnyi szünet túlpörgetett életünk­ben. Inkább megtoldjuk a múlt hetet még egy munkanappal, csak legyen pil­lanatnyi pihenő, a rövid szabadság édes illúziója (a szerencsésebbeknek). Amikor legalább egy-két napra zárva vannak a hiper- és szupermarketek, amikor meg lehet csinálni a nagytakarítást, vagy meg­látogathatjuk a rokonokat. Lenyírhatjuk a füvet, vagy rosszabb esetben bőgethetjük egész nap otthon a hifit, tévét, boldogít­va a szomszédságot. Útnak indulhatunk: megnézhetjük az állatkihajtást a Hortobágyon, a zöldbe boruló erdőket a hegyekben, törődhe­tünk termálvízben, vagy akár Székelyföld felé is vehetjük az irányt. Vannak örök­ségeink és hagyományaink... Rajtunk múlik, hogy bedarálja-e őket - és minket - a huszonegyedik század meg az a gyilkos tempó, amivel hajtjuk az életünket, vagy a dédunokáinknak is lesznek ünnepeik... MEGKÉRDEZTÜK j j j j j j j j j j j j -j v j J j j j -j j ■ -j ■j j -J -j j j j -j -j j j j "«* V j j j J j j j -j j j j ■ Milyen nyári munkát végeznél szívesen? Boros Zita tanuló A diákmunkák eléggé kihasználják a fiatalokat, kevés az órabér, és olyan munkákat hirdetnek, amiket nem fel­tétlenül vállalnék el. Nekem szeren­csém volt, 600 forintot kaptam órán­ként. Patai Zoltán hallgató Én inkább valahol külföldön vállalnék állást. Pincérként vagy edzőtermi al­kalmazottként szívesen dolgoznék, Angliában, vagy Spanyolországban, mert ott magasabb a minimálbér. Balázs Gergő tanuló is Olyan munkát szeretnék, ahol kevés munkával sokat lehet keresni. Fizikai munkát inkább nem vállalnék, de a szellemi se legyen túl fárasztó. Bár­mi, ami könnyű, elvállalom. Birinyi Balázs tanuló Valami olyat, ami jól jövedelmezik, és van mellette időm a barátaimra és a családomra. Fizikailag annyira ne le­gyen fárasztó, például fesztiválon szí­vesen csapolnék sört. Csontos Máté tanuló Bármilyen munka, amire jelentkeznék és fel is vennének. Elsősorban szóró­­lapozás, vagy kisebb fizikai munkák. Nem idegenkedek az olyan munká­tól, ami nem szellemi. A lényeg, hogy dolgozhassak. VILLÁMVOKS Javul-e a kormány teljesítménye az át­alakulás után? Szavazók száma: 179 2008. 05. 01. Következő kérdésünk: Biztonságosabbá teszik fél éven belül Debrecenben az ipari parkhoz vezető vasúti átjárót? Szavazzon! Aktuális kérdéseinkre Ön is leadhatja szavazatát. NAPI. A civilek mást is felvetnek . A szakhatóságok a Kishatár utcaihoz hason­ló kereszteződést szeret­nének a 33-ason. Debrecen (HBN - RaL) -Nehéz volna összeszámolni, hogy az elmúlt években men­nyi baleset történt a Tócó­­völgy és Látókép közötti vas­úti pálya átjáróiban. Különö­sen veszélyesnek bizonyulnak azok a mindössze fénysorom­póval és táblával védett ke­reszteződések, ahová a forgal­mas 33-as főút debreceni ki- és bevezető szakaszáról for­dulnak le a járművezetők. Az ipari parknál található átjáró­ban kedd reggel meghalt egy vonattal ütköző autós; tavaly március óta ez volt ott a ne­gyedik baleset. A félkaros nem elég Az év elején A szakható­ságok képviselői a múlt évben területbejárást tartottak.­­ A Nemzeti Közlekedési Hatóság véleménye az volt, hogy pusz­tán félkaros csapórudak fel­szerelésével nem oldódik meg a probléma. A figyelmetlen közlekedők hetente többet is eltörnek ezekből. Azaz, ha va­laki a közeledő vonat észlelé­se nélkül fordul az átjáróba, lehet, hogy a félkaros csapó­­rúd önmagában nem menti meg a bajtól - tudtuk meg Smid Norberttől, a MÁV Zrt. területi igazgatóságának saj­tóreferensétől. Épp ezért, az említett hatóság álláspontja szerint csak közúti jelzőlám­pákkal és félkaros csapóru­­dakkal egyszerre lehet kellően biztonságossá tenni a keresz­teződést. - A vasúttársaság a maga részéről megtette a tőle telhetőt - tartotta fontosnak közölni Smid Norbert. A MÁV által elmondottakat Kle­­nóczki Károly, a Magyar Köz­út Kht. területi igazgatója megerősítette. Mint rámuta­tott, az autópálya megépülésé­vel tovább nőtt a 33-as főút ezen szakaszának forgalma, még nagyobb körültekintést igényel a főútról történő le- és felhajtás, illetve a vele párhu­zamos vasúti síneken való át­hajtás. - Ezért az év elején kezdeményeztük a közúti ke­reszteződés lámpás kiépítését. A közeli, Kishatár útihoz ha­sonló, biztonságos csomópon­tot szeretnénk - tájékoztatott. A döntés most a Nemzeti Inf­rastruktúra Fejlesztő Zrt. ke­zében van. Ők azt ígérték, hogy a jövő héten utánanéz­nek, hol tart az ügy. Érvek, ellenérvek - ahogy Ön látja. A főútról balra lefordulni szán­dékozó járművezető a szemből érkező, általában erős forga­lomra koncentrál. Mivel nincs külön kanyarodó - osztályozó­­ sáv felfestve, minél hamarabb el akarja hagyni a főutat, hogy ne tartsa fel a belső sávban ha­ladókat. A kereszteződés veszélye Helyszín: 33-as főút, nyugati ipari park, Debrecen határa Osztályozósáv kellene A Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület két megoldást lát. Az egyik a szakhatóságok által is meg­fogalmazott fejlesztés azzal, hogy mindenképp szüksé­ges egy osztályozósávot kialakítani a balra lefordu­­lóknak. Feleslegesen ne áll­jon a forgalom a belső sáv­ban - említette Vincze Já­nos alelnök. Ugyanakkor az egyesület meglátása szerint nem is biztos, hogy feltétle­nül szükséges sok milliót áldozni a kereszteződésre. - Ha az ipari parkot a jó­val biztonságosabb Kisha­tár utcai vasúti átjáró fe­lől lehetne megközelíteni, a 33-as főút forgalma zavarta­lanabb lenne és a baleset­­veszély is megszűnne - hangsúlyozta Vincze János. Május elsejei kihívás Debrecen (HBN)­­ Gyalogo­san és kerékpárral is nekivág­hattak a vállalkozó kedvűek annak a teljesítménytúrának, amelyet csütörtökön rendez­tek meg Debrecen környéki erdőkben. Azok, akik a lábu­kat használták „közlekedési eszközként”, 15, 25, 35 és 50 ki­lométeres útvonalak közül vá­laszthattak, a biciklisek pedig 40 és 60 kilométeres távon te­hették próbára magukat. No­ha nem versenyről volt szó, bizonyos szintidőkön belül kellett teljesíteni a túrákat. Kitartás nélkül nem megy (Fotó: Molnár Péter) AKTUÁLIS / 3 Bertók Lajosra emlékeztek Bocskaikert (HBN)­­ Két éve lesz idén nyáron, hogy Bertók Lajos Jászai Mari-dí­jas színművész pályája tragi­kus véget ért. Születésnapján, május 1-jén ismét felidézték alakját Bocskaikertben, édes­anyja házában, illetve előző­leg emlékfutáson. Csohány János professzor beszédében szólt többek kö­zött Lajos színészi halhatat­lanságáról, és köszönetet mondott a szüleinek, akik az emléknappal és az emlékszó- ELISMERÉSEK Criticai Lapok pályaszakasz díja, 2001. POSZT: Legjobb férfi főszereplő díja a Bűn és bűnhődés a rácsok mögött-ben nyújtott alakításáért, 2002. Színikritikusok díja: Legjobb fér­fi főszereplő díja az Egy őrült naplójában nyújtott alakításáért, 2003. Jászai Mari-díj, 2004. Súgó csiga-díj, 2004. Színikritikusok díja: Posztumusz életműdíj, 2006. ha (fényképek, személyes tár­gyak, díjak) létrehozásával a nyilvánosság számára is nyi­tottan ápolják fiuk emlékét. Csohány János (Fotó: Deckner Szilvia) Bertók Lajos (Fotó: Magánarchívum) A strand ajándéka. Hajdúszoboszlón sokéves hagyo­mány, hogy sze­zonnyitáskor, május elsején kitárják a kapukat, ingyenes a strandolás. Bár teg­nap még nem volt igazi nyáridő, mint a felvételen is látni, ezrek vágyódtak mégis a lubickolás­ra, illetve a kényel­mes időzésre a me­leg vízben. (Fotó: Molnár Péter)

Next