Hajdú-Bihari Napló, 2009. július (66. évfolyam, 152-178. szám)

2009-07-01 / 152. szám

2009. július 1., szerda NÉZŐPONT Cívisbusz Katatics László laszlo.ratalics@inform.hu M­a eldől, igaza lesz-e a kétkedők­nek, akik hónapok óta óvnak attól, hogy a Hajdú Volántól a Cívisbusz Konzor­cium irányítása alá kerül a debreceni buszközlekedés. A szocialisták (Zsíros Zsolt, Varga Zol­tán) és a Debreceni Regionális Közleke­dési Egyesület (Jónás Zoltán) egymás­tól függetlenül többször beszéltek­ a nyil­vánosság előtt arról, hogy mivel összes­ségében kevesebb jármű áll majd ren­delkezésre, illetve azon belül a szó­ló buszok aránya nagyobb lesz, mint a Volán idején, zsúfoltság várható, különö­sen a szeptemberi tanítási időszak kez­detén. A DKV erre lényegében úgy vála­szolt, hogy ha ilyen gond lesz, képesek megoldani. Július elsején hátizsákos diákok töme­geire nem kell számítani, az igazi meg­mérettetés tehát még hátra van, ezzel együtt kíváncsian várjuk, kinek lesz iga­za. Elbizakodott, hibára ítélt ember az, aki mindenestül lesöpri magáról a kriti­kát, ezzel együtt hadd jegyezzem meg: egy város buszközlekedésének átvétele mégoly hosszú ráhangolódás után se fel­tétlen zökkenőmentes... Ahogy az apa­ságra se lehet felkészülni, hiába az eltö­kéltség, a fogadkozás, úgy kétszáz­ezer ember utazási igényeinek hiány­talan kielégítése se megy egyik nap­ról a másikra. Persze, a DKV és a város magyarázza ezt meg azoknak, akiknek mától mélyebben a zsebükbe kell nyúl­niuk a pénztárak előtt, miután a koráb­biakkal ellentétben kizárólag kombinált bérleteket lehet vásárolni. Mégis jó lenne, ha a legalább a következő­ napokat a türelem jellemezné, a buszokon és a közbeszédben egyaránt. Egymás torkának esni, hej, ráérünk arra még. blog.haon.hu­­ /’­’■jji Ne csak olvassa, szóljon is hozzá! Akár népszavazással Debrecen (HRN)­­ Üdvözli a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke), hogy a város önkormányzata a javaslatukra kezde­ményezi a 15 és a 30 napos bérlet, illetve a 10 és 20 darabos gyűjtőjegyek és hétvégi csalá­di jegyek bevezetését. Elfogadhatatlannak tart­ják azonban az új tarifarendszert, mert szűkí­ti a választékot, és az utasok jelentős hányadát különösen hátrányosan érinti - írták. Álláspontjukat minden tekintetben osztja a Civil Fórum nevű szervezet - jelentette be ked­di tájékoztatóján Gondola Zsolt, az egyesület vezetője. - Az egységes bérlet bevezetését a Derke korainak tartja. Realitása csak a kötött pályás hálózat bővülése és új hálózati struktúra kialakítását követően lesz - fogalmaztak. Sze­rintük a gyakorlatilag változatlan struktúrá­hoz párosuló jelentős mértékű áremelkedés hatásaként az utasszámcsökkenés a 8-10 száza­lékot is elérheti. Indokoltnak tartják az éjsza­kai járatok bevezetését, hozzátéve: Debrecen az egyetlen nagyváros az országban, ahol az utol­só vonattól nem lehet tömegközlekedést hasz­nálva tovább utazni. „Amennyiben nem látunk egyértelmű előrelépést, népszavazási kezde­ményezéssel fogunk élni az éjszakai közleke­dés, valamint a megszűnő bérlettípusok újbóli bevezetéséről” - tartalmazza a közlemény. ■BB_ www.haon.hu Szóljon hozzá Ön is a Hajdú Online-on! VILLÁMVOKS Az Ön családjában van-e allergiás? Szavazók száma: 59 2009. 06. 30., 17 óra Következő kérdésünk: Önnek tetszenek-e az új debreceni buszok? NAPLÓ : www .haon.hu Szavazzon! Aktuális kérdéseinkre Ön is leadhatja szavazatát. NAPLÓ AKTUÁLIS / 3 Cívisbuszokkal az utasokért ■ A júniusi bérleteket július 7-ig elfogadják az új szolgáltató járatain, a régi jegyek nem jók. Debrecen (HBN - É­­R) - Ked­den éjszaka még a Hajdú Volán autóbuszai fejezték be az uta­sok szállítását, de szerda hajnal­ban már a Cívisbuszok gördül­tek ki a Határ úti telephelyről, hogy felvegyék a korán kelőket a város útjain. Kevesebb csuklós Megtörtént a tavaly decem­berben elhatározott váltás, a DKV Zrt. átvette a helyi busz­­közlekedés üzemeltetését. Az utasforgalmi felmérések alapján összeállított menetrend nagyon sokak számára hozott változást, amiről az új szolgáltató igye­kezett idejében tájékoztatni a lakosságot. Annyi már elmond­ható, hogy a korábbinál keve­sebb csuklós jármű fog közle­kedni, ami csúcsidőben különö­sen érzékenyen érintheti az uta­sokat, de az új szolgáltató ígé­rete szerint igény esetén újab­bakat szereznek be a jelenlegi 144 darabos járműparkhoz. Az Euro 5-ös motorral szerelt Volvo buszok egészen biztos magasabb komfortérzetet fognak biztosí­tani, s ha ez pontos menetrend szerinti közlekedéssel párosul, elnyerik az emberek tetszését. Az átállás nemcsak a szolgál­tató számára tartogat újdonsá­gokat, az utasoknak is érdemes odafigyelni a váltásra. Ez nem­csak a megváltozott menetrend­re vonatkozik, hanem az utazás feltételeire is. Jegyeket, bérleteket Ilyen például, hogy a Haj­dú Volán és a DKV által eddig kiadott vonatjegyek már nem érvényesek, viszont július 7-ig, keddig még lehet utazni a koráb­ban megváltott bérletszelvé­nyekkel. A bérletigazolványok továbbra is jók, azokat csak jövő év közepén kell majd kicserélni, kivéve az időközben lejárókat, azokat folyamatosan a DKV Zrt. által kiadott váltja fel. Tovább­ra is válthatók bérletek a Haj­dú Volán Zrt. pénztáraiban, és természetesen az új szolgáltató pénztáraiban is kaphatók lesz­nek. A kizárólag a DKV Zrt. által kibocsátott vonatjegyek ára elővételben 240, a járműve­zetőnél 300 forint. Mindhárom járműfajtára (villamos, troli, busz) a napijegy 820, a háromna­pos 2190 forint. A pótdíjak mér­téke: helyszínen 3 ezer, öt mun­kanapon belül 6 ezer, 30 napon belül 12 ezer, azon túl 20 ezer forint. A bérlet utólagos bemu­tatása esetén öt napon belül 600 forintot kell fizetni. Cívisbuszon. Nagyon sokak számára hozott változást a szolgáltatóváltás (Fotó: Archiv) A DKV Zrt. árai július elsejétől (forint) : |||H 30 napon belüli kiegyenlítés esetén: 12 000 m mm 30 napot meghaladó teljesítés esetén: 20 000 Vonaljegy:______ 240 . i | | ■ Járművezetőnél vásárolt jegy: 300 (■[ L Kombinált napijegy: 820 I B Kombinált 3 napos jegy: 2190 i I­ ■" Általános kombinált bérlet: 5 890 I I Arcképnélküli kombinált bérlet 17 670 a íj Kisgyermekes kombinált bérlet 2 970 ■ i Tanuló/nyugdíjas kombinált bérlet: 2 980 W i £ W Helyszíni kiegyenlítés esetén: 3 000 "MPlk" 5 napon belüli kiegyenlítés esetén: 6 000 Grafika: Napló Ugyanúgy ingyen jár Debrecen (HBN) - Kovács Gáborné, az Értelmi Fogyatéko­sokért Szülői Egyesület elnöke azzal az aggodalmával kereste meg szerkesztőségünket, vajon érvényesek maradnak-e a DKV által működtetett járatokon az ingyenes utazásra jogosító iga­zolványok július elsejétől? - Vár­ható, hogy esetleg korlátozzák a kedvezményezettek körét? - kérdezte. - Természetesen ugyanúgy érvényesek az ingyenes utazás­ra jogosító igazolványok (az azo­kon feltüntetett időpontig), mint korábban a Hajdú Volán járata­in - adott választ Kovács Attila, a DKV Zrt. marketing- és kom­munikációs vezetője, hozzátéve: ez egyébként nem az utazási tár­saságok által biztosított, hanem kormányrendelet által szabályo­zott kedvezmény. www.hdlon.hu Szóljon hozzá Ön is a Hajdú Online-on! VÁLTOZÓ VONALAK, JÁRATSZÁMOK • . ... . Mire figyeljünk különösen?­ ­ Az 1-es, 1Y-os, 2-es, 3-as, -4-es, 4Y-os, 5-ös, 7-es, 8-as és 9-es jel­zésű autóbusz-vonalak számozása rendre 41-esre, 41Y-osra, 42-esre, 43-asra, 44-esre, 44Y-osra, 45-ösre, 47-esre, 48-asra és 49-esre válto­zik, azaz a régi jelzések elé egy 4-es számjegy kerül. A továbbiakban az 1 és 9 közötti vonalszámokat a kötött pályás elektromos vontatású járatok (villamos, trolibusz) jelzésére hasz­nálják. • A következőkben felsorolt autóbusz­­vonalak menetrendjében nem törté­nik változás: 16, 33, 37. . Az eddig 17F jelzéssel közlekedő járatok július 1-jétől a 46-os jelzés­sel közlekednek. . Az alábbi járatokat az utasszámlá­lási adatok alapján, valamint a jára­tok racionalizása miatt összevonták, így az utasok két városrészt a bel­városon keresztül összekötő vona­lon közvetlenül utazhatnak például Debrecen-Józsa-Dobozi lakótelep, vagy a Tócóskert-Veres Péter utca között. Ez a megoldás az átszállás nélküli utazási kényelem mellett gaz­daságilag is kedvezőbb az utasnak - fogalmaz a DKV Zrt. közleménye. . A 23-as jelzésű járatot a 40-es jelzésű járattal vontál össze, a továbbiakban 23-as jelzéssel köz­lekedik. . A 25-ös, 25Y-os jelzésű járato­kat a 27-es jelzésű járattal von­ták össze, a továbbiakban 25-ös és 25Y-os jelzéssel (a Miklós utcát nem érintve) közlekednek. . A 28-as jelzésű vonalat a 34, 35, 35Y, 36 jelzésű józsai vonalakkal vonták össze. . A 34-es, a 35Y-OS és a 36-os jel­zésű járatok hétvégén is közleked­nek a 34A, 35A és a 36A jelzésű járatok helyett. A fel nem sorolt autóbuszvonalakat érintő módosításokat megtalálják a menetrendi tájékoztatóban, (2009. június 17-étől) az ügyfélszolgálati irodában, valamint a Petőfi téri és a Segner téri forgalomindító helye­ken - tudatta a DKV Zrt. (Forrás: a DKV Zrt. közleménye) A DKV Zrt. ügyfélszolgálati irodá­ja: Malompark II., 4027 Debrecen, Füredi út 27. Telefon: 06 (52) 531 513, fax: 06 (52) 531 514, mobil: 06 (30) 682 8456, e-mail: ügyfélszolgálati® bkv.hu. Nyitva tartás: hétfő-csütörtök: 8-17, péntek: 8-16 óráig. Igazságosnak tartja-e az új bérletkonstrukciót? Máyer Dávid csak busszal szo­kott járni, nagyon ritkán vil­lamossal, mégis igazságosnak tartja ezt a konstrukciót. Mivel még tanul, a családi kasszából kell fedeznie, de szerencsére ez nem jelent anyagi gondot. Pankotai Zsófi és családja csak busszal közlekedik, ezért nekik eléggé költséges lesz jövő hónaptól a bérletvásárlás, saj­nos ez más családokra is igaz. Szerinte jobb volt a régi rend­szer. Gyüre Józsefné úgy véli, hogy ha csak az egyik lehetőséget használja, akkor miért kellene megvennie az összes többire fel­jogosító bérletet. Családjával vidékről járnak be Debrecenbe, így még több lesz a kiadásuk, ezentúl job­ban oda kell figyelniük arra, hogyan osztják be a havi kere­setüket.­­ Részemről előnyös ez a meg­Máyer Dávid­ .Igazságosnak tartom ezt a konstrukciót." Pankotai Zsófi, Gyüre Józsefné: „Jobb volt a régi rend­ „Családommal vidékről szer." járunk be."­oldás, mivel így könnyebben el tudok jutni az egyetemre - mondta Czine László. - Sajnálom az idős embereket, mert nekik ez egyáltalán nem éri meg, az árakat a szociális helyzethez mérten kellett volna megalkot­ni - tette hozzá. Pál Alex is gyakrabban közle­kedik busszal, de biztos abban, hogy ki fogja tudni használni azt, hogy mind a három tömeg­­közlekedési eszközt igénybe veheti. Úgy véli, az árak is igaz­ságosak, így van ezzel Raskó Lász­ló is. Ő is úgy gondolja, hogy ez a megoldás sokkal gazdasá­gosabb, bár ő eddig is kombi­nált bérletet vett, most olcsób­ban fog hozzájutni. De szerin­te lenne még mit változtatni az árakon. _ ■ forum.haon.hu Érvek, ellenérvek - ahogy Ön látja Czine László: „Könnyebben eljutok az egyetemre." Pál Alex, Raskó László: „Ki fogom tudni hasz- „Ez a megoldás sokkal nálun." gazdaságosabb."

Next