Hajdú-Bihari Napló, 2009. július (66. évfolyam, 152-178. szám)
2009-07-01 / 152. szám
2009. július 1., szerda NÉZŐPONT Cívisbusz Katatics László laszlo.ratalics@inform.hu Ma eldől, igaza lesz-e a kétkedőknek, akik hónapok óta óvnak attól, hogy a Hajdú Volántól a Cívisbusz Konzorcium irányítása alá kerül a debreceni buszközlekedés. A szocialisták (Zsíros Zsolt, Varga Zoltán) és a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Jónás Zoltán) egymástól függetlenül többször beszéltek a nyilvánosság előtt arról, hogy mivel összességében kevesebb jármű áll majd rendelkezésre, illetve azon belül a szóló buszok aránya nagyobb lesz, mint a Volán idején, zsúfoltság várható, különösen a szeptemberi tanítási időszak kezdetén. A DKV erre lényegében úgy válaszolt, hogy ha ilyen gond lesz, képesek megoldani. Július elsején hátizsákos diákok tömegeire nem kell számítani, az igazi megmérettetés tehát még hátra van, ezzel együtt kíváncsian várjuk, kinek lesz igaza. Elbizakodott, hibára ítélt ember az, aki mindenestül lesöpri magáról a kritikát, ezzel együtt hadd jegyezzem meg: egy város buszközlekedésének átvétele mégoly hosszú ráhangolódás után se feltétlen zökkenőmentes... Ahogy az apaságra se lehet felkészülni, hiába az eltökéltség, a fogadkozás, úgy kétszázezer ember utazási igényeinek hiánytalan kielégítése se megy egyik napról a másikra. Persze, a DKV és a város magyarázza ezt meg azoknak, akiknek mától mélyebben a zsebükbe kell nyúlniuk a pénztárak előtt, miután a korábbiakkal ellentétben kizárólag kombinált bérleteket lehet vásárolni. Mégis jó lenne, ha a legalább a következő napokat a türelem jellemezné, a buszokon és a közbeszédben egyaránt. Egymás torkának esni, hej, ráérünk arra még. blog.haon.hu /’’■jji Ne csak olvassa, szóljon is hozzá! Akár népszavazással Debrecen (HRN) Üdvözli a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (Derke), hogy a város önkormányzata a javaslatukra kezdeményezi a 15 és a 30 napos bérlet, illetve a 10 és 20 darabos gyűjtőjegyek és hétvégi családi jegyek bevezetését. Elfogadhatatlannak tartják azonban az új tarifarendszert, mert szűkíti a választékot, és az utasok jelentős hányadát különösen hátrányosan érinti - írták. Álláspontjukat minden tekintetben osztja a Civil Fórum nevű szervezet - jelentette be keddi tájékoztatóján Gondola Zsolt, az egyesület vezetője. - Az egységes bérlet bevezetését a Derke korainak tartja. Realitása csak a kötött pályás hálózat bővülése és új hálózati struktúra kialakítását követően lesz - fogalmaztak. Szerintük a gyakorlatilag változatlan struktúrához párosuló jelentős mértékű áremelkedés hatásaként az utasszámcsökkenés a 8-10 százalékot is elérheti. Indokoltnak tartják az éjszakai járatok bevezetését, hozzátéve: Debrecen az egyetlen nagyváros az országban, ahol az utolsó vonattól nem lehet tömegközlekedést használva tovább utazni. „Amennyiben nem látunk egyértelmű előrelépést, népszavazási kezdeményezéssel fogunk élni az éjszakai közlekedés, valamint a megszűnő bérlettípusok újbóli bevezetéséről” - tartalmazza a közlemény. ■BB_ www.haon.hu Szóljon hozzá Ön is a Hajdú Online-on! VILLÁMVOKS Az Ön családjában van-e allergiás? Szavazók száma: 59 2009. 06. 30., 17 óra Következő kérdésünk: Önnek tetszenek-e az új debreceni buszok? NAPLÓ : www .haon.hu Szavazzon! Aktuális kérdéseinkre Ön is leadhatja szavazatát. NAPLÓ AKTUÁLIS / 3 Cívisbuszokkal az utasokért ■ A júniusi bérleteket július 7-ig elfogadják az új szolgáltató járatain, a régi jegyek nem jók. Debrecen (HBN - ÉR) - Kedden éjszaka még a Hajdú Volán autóbuszai fejezték be az utasok szállítását, de szerda hajnalban már a Cívisbuszok gördültek ki a Határ úti telephelyről, hogy felvegyék a korán kelőket a város útjain. Kevesebb csuklós Megtörtént a tavaly decemberben elhatározott váltás, a DKV Zrt. átvette a helyi buszközlekedés üzemeltetését. Az utasforgalmi felmérések alapján összeállított menetrend nagyon sokak számára hozott változást, amiről az új szolgáltató igyekezett idejében tájékoztatni a lakosságot. Annyi már elmondható, hogy a korábbinál kevesebb csuklós jármű fog közlekedni, ami csúcsidőben különösen érzékenyen érintheti az utasokat, de az új szolgáltató ígérete szerint igény esetén újabbakat szereznek be a jelenlegi 144 darabos járműparkhoz. Az Euro 5-ös motorral szerelt Volvo buszok egészen biztos magasabb komfortérzetet fognak biztosítani, s ha ez pontos menetrend szerinti közlekedéssel párosul, elnyerik az emberek tetszését. Az átállás nemcsak a szolgáltató számára tartogat újdonságokat, az utasoknak is érdemes odafigyelni a váltásra. Ez nemcsak a megváltozott menetrendre vonatkozik, hanem az utazás feltételeire is. Jegyeket, bérleteket Ilyen például, hogy a Hajdú Volán és a DKV által eddig kiadott vonatjegyek már nem érvényesek, viszont július 7-ig, keddig még lehet utazni a korábban megváltott bérletszelvényekkel. A bérletigazolványok továbbra is jók, azokat csak jövő év közepén kell majd kicserélni, kivéve az időközben lejárókat, azokat folyamatosan a DKV Zrt. által kiadott váltja fel. Továbbra is válthatók bérletek a Hajdú Volán Zrt. pénztáraiban, és természetesen az új szolgáltató pénztáraiban is kaphatók lesznek. A kizárólag a DKV Zrt. által kibocsátott vonatjegyek ára elővételben 240, a járművezetőnél 300 forint. Mindhárom járműfajtára (villamos, troli, busz) a napijegy 820, a háromnapos 2190 forint. A pótdíjak mértéke: helyszínen 3 ezer, öt munkanapon belül 6 ezer, 30 napon belül 12 ezer, azon túl 20 ezer forint. A bérlet utólagos bemutatása esetén öt napon belül 600 forintot kell fizetni. Cívisbuszon. Nagyon sokak számára hozott változást a szolgáltatóváltás (Fotó: Archiv) A DKV Zrt. árai július elsejétől (forint) : |||H 30 napon belüli kiegyenlítés esetén: 12 000 m mm 30 napot meghaladó teljesítés esetén: 20 000 Vonaljegy:______ 240 . i | | ■ Járművezetőnél vásárolt jegy: 300 (■[ L Kombinált napijegy: 820 I B Kombinált 3 napos jegy: 2190 i I ■" Általános kombinált bérlet: 5 890 I I Arcképnélküli kombinált bérlet 17 670 a íj Kisgyermekes kombinált bérlet 2 970 ■ i Tanuló/nyugdíjas kombinált bérlet: 2 980 W i £ W Helyszíni kiegyenlítés esetén: 3 000 "MPlk" 5 napon belüli kiegyenlítés esetén: 6 000 Grafika: Napló Ugyanúgy ingyen jár Debrecen (HBN) - Kovács Gáborné, az Értelmi Fogyatékosokért Szülői Egyesület elnöke azzal az aggodalmával kereste meg szerkesztőségünket, vajon érvényesek maradnak-e a DKV által működtetett járatokon az ingyenes utazásra jogosító igazolványok július elsejétől? - Várható, hogy esetleg korlátozzák a kedvezményezettek körét? - kérdezte. - Természetesen ugyanúgy érvényesek az ingyenes utazásra jogosító igazolványok (az azokon feltüntetett időpontig), mint korábban a Hajdú Volán járatain - adott választ Kovács Attila, a DKV Zrt. marketing- és kommunikációs vezetője, hozzátéve: ez egyébként nem az utazási társaságok által biztosított, hanem kormányrendelet által szabályozott kedvezmény. www.hdlon.hu Szóljon hozzá Ön is a Hajdú Online-on! VÁLTOZÓ VONALAK, JÁRATSZÁMOK • . ... . Mire figyeljünk különösen? Az 1-es, 1Y-os, 2-es, 3-as, -4-es, 4Y-os, 5-ös, 7-es, 8-as és 9-es jelzésű autóbusz-vonalak számozása rendre 41-esre, 41Y-osra, 42-esre, 43-asra, 44-esre, 44Y-osra, 45-ösre, 47-esre, 48-asra és 49-esre változik, azaz a régi jelzések elé egy 4-es számjegy kerül. A továbbiakban az 1 és 9 közötti vonalszámokat a kötött pályás elektromos vontatású járatok (villamos, trolibusz) jelzésére használják. • A következőkben felsorolt autóbuszvonalak menetrendjében nem történik változás: 16, 33, 37. . Az eddig 17F jelzéssel közlekedő járatok július 1-jétől a 46-os jelzéssel közlekednek. . Az alábbi járatokat az utasszámlálási adatok alapján, valamint a járatok racionalizása miatt összevonták, így az utasok két városrészt a belvároson keresztül összekötő vonalon közvetlenül utazhatnak például Debrecen-Józsa-Dobozi lakótelep, vagy a Tócóskert-Veres Péter utca között. Ez a megoldás az átszállás nélküli utazási kényelem mellett gazdaságilag is kedvezőbb az utasnak - fogalmaz a DKV Zrt. közleménye. . A 23-as jelzésű járatot a 40-es jelzésű járattal vontál össze, a továbbiakban 23-as jelzéssel közlekedik. . A 25-ös, 25Y-os jelzésű járatokat a 27-es jelzésű járattal vonták össze, a továbbiakban 25-ös és 25Y-os jelzéssel (a Miklós utcát nem érintve) közlekednek. . A 28-as jelzésű vonalat a 34, 35, 35Y, 36 jelzésű józsai vonalakkal vonták össze. . A 34-es, a 35Y-OS és a 36-os jelzésű járatok hétvégén is közlekednek a 34A, 35A és a 36A jelzésű járatok helyett. A fel nem sorolt autóbuszvonalakat érintő módosításokat megtalálják a menetrendi tájékoztatóban, (2009. június 17-étől) az ügyfélszolgálati irodában, valamint a Petőfi téri és a Segner téri forgalomindító helyeken - tudatta a DKV Zrt. (Forrás: a DKV Zrt. közleménye) A DKV Zrt. ügyfélszolgálati irodája: Malompark II., 4027 Debrecen, Füredi út 27. Telefon: 06 (52) 531 513, fax: 06 (52) 531 514, mobil: 06 (30) 682 8456, e-mail: ügyfélszolgálati® bkv.hu. Nyitva tartás: hétfő-csütörtök: 8-17, péntek: 8-16 óráig. Igazságosnak tartja-e az új bérletkonstrukciót? Máyer Dávid csak busszal szokott járni, nagyon ritkán villamossal, mégis igazságosnak tartja ezt a konstrukciót. Mivel még tanul, a családi kasszából kell fedeznie, de szerencsére ez nem jelent anyagi gondot. Pankotai Zsófi és családja csak busszal közlekedik, ezért nekik eléggé költséges lesz jövő hónaptól a bérletvásárlás, sajnos ez más családokra is igaz. Szerinte jobb volt a régi rendszer. Gyüre Józsefné úgy véli, hogy ha csak az egyik lehetőséget használja, akkor miért kellene megvennie az összes többire feljogosító bérletet. Családjával vidékről járnak be Debrecenbe, így még több lesz a kiadásuk, ezentúl jobban oda kell figyelniük arra, hogyan osztják be a havi keresetüket. Részemről előnyös ez a megMáyer Dávid .Igazságosnak tartom ezt a konstrukciót." Pankotai Zsófi, Gyüre Józsefné: „Jobb volt a régi rend „Családommal vidékről szer." járunk be."oldás, mivel így könnyebben el tudok jutni az egyetemre - mondta Czine László. - Sajnálom az idős embereket, mert nekik ez egyáltalán nem éri meg, az árakat a szociális helyzethez mérten kellett volna megalkotni - tette hozzá. Pál Alex is gyakrabban közlekedik busszal, de biztos abban, hogy ki fogja tudni használni azt, hogy mind a három tömegközlekedési eszközt igénybe veheti. Úgy véli, az árak is igazságosak, így van ezzel Raskó László is. Ő is úgy gondolja, hogy ez a megoldás sokkal gazdaságosabb, bár ő eddig is kombinált bérletet vett, most olcsóbban fog hozzájutni. De szerinte lenne még mit változtatni az árakon. _ ■ forum.haon.hu Érvek, ellenérvek - ahogy Ön látja Czine László: „Könnyebben eljutok az egyetemre." Pál Alex, Raskó László: „Ki fogom tudni hasz- „Ez a megoldás sokkal nálun." gazdaságosabb."