Hajdú-Bihari Napló, 2017. május (74. évfolyam, 100-125. szám)

2017-05-22 / 117. szám

2017. MÁJUS 22., HÉTFŐ NAPLÓ ■ ' mm ■­­ •­­ m • m mm m mm A nagy évszámok versenye -1817 öröksége A feladatok nem lexi­kális tudást követel­nek, hanem gyakorlati készségeket feltételez a megoldásuk. DEBRECEN. Április 24., hat óra ötven perc, debreceni Nagyál­lomás. Kevés ember ácsorog a peronon, hiszen azzal a vo­nattal már lehetetlen, hogy a kisiskolások, gimnazisták vagy munkába járó emberek eljussanak időben céljukhoz. Közülük kitűnik két olyan személy, aki nem feltétlenül illik oda. Egy vörös hajú hölgy óriási fekete bőrönddel feltű­nően magyaráz egy holdjáró­nak beillő bakancsot viselő lánynak. Egy órával korábban három könyvtáros tanár és 7-8. osztályos tanítványaik indultak szintén útnak, hogy részt vegyenek a Bod Péter Országos Könyvtárhasználati Verseny kétnapos döntőjén Budapesten. Kellemetlenül korán kellett kelnünk­­ hogy egy szép alli­­terációval éljünk. Úti célunk az újpesti Könyves Kálmán Gimnázium, illetve az Or­szágos Pedagógiai Könyvtár és Múzeum (OPKM) volt. Az előbbi gyönyörű iskolai könyvtára adott otthont a ver­senynek, az utóbbiban múze­umpedagógiai foglalkozáson és az ünnepélyes eredmény­­hirdetésen vehettünk részt. Palatábla, szorult helyzet Az első nap délelőttjén a re­gisztráció után a 7-8. osztá­lyosok (I. kategória) meg­mérettetése zajlott, mialatt a „nagyokat”, a II. kategória 9-10. osztályos versenyzőit körbevezették a Tündérpalo­tának nevezett, gyönyörűen felújított OPKM épületében. Délután cserélt a két csapat, s míg az idősebbek versenyez­tek, a „kicsik” ülhettek be egy száz évvel ezelőtti tanórára, régi iskolapadokba préselőd­­ve. Imádkozhattunk, hogy be ne szoruljunk, majd felcsap­hattunk színésznek, eljátsz­hattunk egy régi iskolai je­lentet, palatáblára írhattunk, régi kifejezéseket fejthettünk meg, s kaptunk jutalmazó, il­­letve büntető kártyákat. Sze­rencsére körmöst már nem. Megnézhettük a könyvtárat és a még csodálatosabb „rak­tárat”. Több száz éves köny­veket, iskolai ellenőrzőket, értesítőket láttunk. Később, mialatt mi a minél jobb ered­ményért dolgoztunk, tanára­ink érdekes programokon ve­hettek részt. Megnézhették a Könyves Kálmán Gimnázium csillagvizsgálóját s az újpesti Polgármesteri Hivatalt. Az első nap estéjén, a szál­lásunkon adódott a legtöbb lehetőség arra, hogy meg­ismerjük versenytársain­kat, megosszuk egymással a rendezvénnyel kapcsola­tos véleményünket, tapasz­talatainkat, s új barátokat szerezzünk. A második nap délelőttjén szabad program keretében mi, a Hajdú-Bihar megyét képviselő versenyzők és tanáraink az Erzsébet híd környékén sétáltunk, meg­látogattuk Elek apó kútját a Döbrentei téren, és találkoz­hattunk annak megálmodójá­val, a magyar költészet egyik óriásával, Kányádi Sándor bá­csival. Hatalmas élmény volt ez, melyet sosem felejtünk el! Később a Planetáriumban néztünk meg egy 3D-s filmet a Naprendszer rejtelmeiről. Több, mint könyvtárhasználat Az eredményhirdetésen az­tán senki sem volt elkese­redve, hiszen az ország első 12 helyezettje között lenni a több, mint ezer résztvevőből már elég jutalom. Boldogok vagyunk, hogy ott lehettünk. Kellemes élményekkel, egy országos első, negyedik, ötö­dik és hatodik hellyel­­ vala­mint értékes ajándékokkal indultunk haza. Mindezek mellett a megmérettetés egy kétnapos budapesti kirándu­lást is jelentett, Rita hoteles nagyszerű szállással, étkezés­sel, jó hangulattal. Kiváló em­bereket ismerhettünk meg, sokat tanulhattunk a verseny­társaktól és tanárainktól egy­aránt, tapasztalatokat gyűjt­­hettünk. A vetélkedő, ahogy az országos szervező és a zsűri is hangsúlyozta, sokkal több, mint könyvtár-haszná­lati verseny. A feladatok nem lexikális tudást követelnek, hanem gyakorlati készsége­ket feltételez a megoldásuk: adott kutatási témához kell forrásokat keresni. Komoly információkereső és rendszerező képességet igényel az összetett feladat: a zsűri arra is kíváncsi, ho­gyan tudjuk hasznosítani a megszerzett információkat, milyen hiteles forrásokat használunk, hogyan hivat­kozunk, jegyzetelünk, és hogyan tudjuk a zsűri előtt előadni a munkánkat, érvelve saját javaslataink, állításaink mellett. Nem kis feladat volt 70 perc alatt megalkotni és 5 perc alatt megtartani előadá­sunkat arról, hogy egy 1817- ben velünk egykorú, ismert személyt miért is hívnánk meg ballagási bankettünkre, hogy hiteles tanúként mesél­jen kortársairól (legalább 6-10 főről). Azt is bizonyítanunk kellett többek között - forrá­sokkal igazolva - hogy ezek a kortársak ismerték egymást, s volt / lehetett köztük kapcso­lat. Aki érez magában vállalko­zó szellemet, 7-10. osztályos tanuló, kötődik a könyvek­hez, kreatív, és meg szeretné mérettetni magát egy magas színvonalú versenyen, amely remek hangulatban zajlik, s mindemellett „vidékiként” vállalja a kora reggeli felke­lést, annak csak ajánlani tud­juk ezt a vetélkedőt! Mi ott leszünk jövőre is! HAJDÚ-BIHARI DÖNTŐSÖK Nem kis feladat volt megalkotni és megtartani az előadást Élmény- és tudásbővítő út Tequeiro,ti amo, ich liebe dich, szeretlek - 4 ország, 4 kultúra. DEBRECEN. Több mint 30 diák és egy felejthetetlen együtt töltött hét Spanyolországban. Röviden így lehetne össze­foglalni a bethlenes diákok kalandját Spanyolországban, de ennél sokkal többről szólt. Az Erasmus-*- ’Stick together’ című programjának köszön­hetően egy teljes hetet töltött öt magyar diák és két tanár Eldában, egy hangulatos spa­nyol kisvárosban. Ez a néhány napos program minden résztvevő számára egy életre szóló élményt je­lentett. Ennek köszönhetően nemcsak a spanyol kultúrá­val és új emberekkel sikerült megismerkednünk, de be­pillantást nyerhettünk az ott élők mindennapjaiba is. Az áprilisi Erasmus+ hét célja az esélyegyenlőség népsze­rűsítése, azon belül a mentá­lis és mozgássérült emberek hétköznapjainak megismeré­se volt. Néhány órára testkö­zelből tapasztalhattuk meg, milyen nehézségekkel és aka­dályokkal kell megküzdeniük ezeknek az embereknek nap mint nap, és ennek ellenére is teljes, boldog életet tud­nak élni. Példát lehetne ró­luk venni, annyira irigylésre méltó a kitartásuk, életszere­­tetük. Nyelvtanulás szempontjá­ból is hasznosnak bizonyult ez a hét. Nemcsak az angol tudásunkat fejleszthettük to­vább, de ízelítőt is kaptunk a spanyol, olasz és német nyelvekből. A rengeteg új in­formáció és élmény mellett sok új barátra is leltünk, akik Németországból és Olaszor­szágból utaztak Elbába, hogy ott a magyarral és spanyollal együtt négy ország kultúrája találkozhasson. Szerencsések vagyunk, hiszen körülöttünk mindenki (diák, pedagógus, fogadó család) azon fárado­zott, hogy a legjobban érezzük magunkat. Igazán hálásak va­gyunk nekik ezért, és örülünk, hogy élményekkel, tudással gazdagon térhettünk haza. CSIRE FANNI I­.B ÉS PAPP PÉTER 10.A DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgim­­náziuma Eldai életkép fotó: magánarchívum „Kidumálta” a kitüntetést boston. Rapalbumot nyújtott be diplomamunkaként az angol tankszéken a Harvard egyetem egy végzős diákja. Obasi Shaw a világhírű egye­tem történetében az első, aki ilyen diplomamunkát készí­tett. A Liminal Minds című album A mínusz osztályza­tot kapott, ami biztosította a hallgató számára, hogy kitün­tetéssel végezze el az egyete­met - közölte az intézmény. A tíz számot tartalmazó album azt a barátságtalan és sötét képet tükrözi, hogy mit jelent feketének lenni az Egyesült Államokban. Min­den egyes dal más-más egyén szemszögéből szólal meg, az ötletet Geoffrey Chaucer Canterbury mesék című 14. századi klasszikus történet­gyűjteményéből vette és öt­vözte James Baldwin írónak a rendőri erőszakot, a rabszol­gaságot ábrázoló munkáival - közölte Shaw. A diák témavezetője, Josh Bell hangsúlyozta, hogy Shaw „egy komoly művész, és egy csodálatos fickó”. hbn . Szívesen hozzászólna cikkeinkhez? Keresse a Hajdú-bihari Naplót a népszerű közösségi portálon is! www.facebook.com/haJdublha­­rlnaplo Diák újságíróink A mai SÉTA-oldal elkészítésében segítettek: Csire Fanni 11. B és Papp Péter 10. A DSZC Bethlen Gábor Közgazdasági Szakgimnáziuma Felkészítő tanár: Molnár Erika Gőz Márton 9. B Debreceni Ady Endre Gimnázium Nagy Alexandra Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium Felkészítő tanár: Kluka Hajnalka Balogh Viktória (9. B), Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium Csajbók Imola (7. o.) Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskola, Debreczeni Dorina (8. B), Hajdúbö­szörményi Bocskai István Gimnázium, Kálnai Áron (8. A), Debreceni Ady Endre Gimnázium, Felkészítő tanár: Kluka Hajnalka Sajtó és tanulás 7 Helyi helyezettek I. kategória Csajbók Imola (7. o.), Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskola, 6. he­lyezés, felkészítő tanár: Barnáné Tóth Krisztina; Debreczeni Dorina (8. B), Hajdúböszörményi Bocskai István Gimnázium, 5. helyezés, felkészítő tanár: Czégény Márta; Kálnai Áron (8. A), Debreceni Ady Endre Gimná­zium, 1. helyezés, felkészítő tanár: Peternainé Juhász Zsuzsa II. kategória Balogh Viktória (9. B), Debreceni Fa­zekas Mihály Gimnázium, 4. helyezés, felkészítő tanár: Fenyvesi Judit Budapesti kirándulás kulturális élményekkel Múzeumlátogatás és színházi előadás szere­pelt a programban. Debrecen. 2017 tavaszán a Deb­receni Ady Endre Gimnázium művészeti munkaközössége kirándulást szervezett Bu­dapestre, ahol az érdeklődő diákok két napot tölthettek el. Ottlétünk folyamán elláto­gattunk a Petőfi Irodalmi Mú­zeumba, ahol egy kötetlen és fiatalos idegenvezetés során megismerkedhettünk Petőfi Sándor életével. Persze mind­ez nem hagyományos iskolai módon történt, hiszen a tárlat­­vezetés során sokkal nagyobb hangsúlyt kaptak azok az életrajzi adatok, amelyek nem mindennap hangoznak el egy irodalomóra keretein belül. A múzeumlátogatást köve­tően utunk a Madách Színház felé vezetett. Aznap este A nyomorultak című előadást láthattuk. A színpadon a 19. század viszontagságos világa elevenedett meg, ahol az em­beri helytállás került a közép­pontba. A színdarab fősze­replője egy Jean Valjean nevű rab, akit egy túlságosan köte­lességtudó felügyelőtiszt, Ja­vert évtizedeken át üldözött. A darab színvonalas és szóra­koztató, ezzel együtt tanul­ságos és mélyreható volt. Az előadás hatalmas sikert ara­tott mind a diákság, mind az idősebb korosztály köreiben, köszönhetően a kiemelkedő színészi teljesítményeknek. Az élet körforgásáról Másnap az Ódry Színpadon kísérhettük figyelemmel egy a Színház- és Filmművészeti Egyetemen tanuló diák egy­személyes bábjátékát, mely szimbolikus formavilágával igen nagy hatást gyakorolt ránk. A rövid színdarab az élet körforgását, az emberi lélek és identitás belső vívódását jelenítette meg. A fiatal szí­nész testének minden izmát felhasználva mutatta be ezt a zavaros és végeláthatatlan harcot, amely talán minden emberben ott dúl nap mint nap. Este felszálltunk a ha­zafelé induló vonatra, elfog­laltuk a kis csapatunk részére fenntartott helyeket, elme­rengtünk a látott és hallott dolgokon, majd mindannyian rádöbbentünk, hogy ennyi élmény után biztosan jelent­hetjük ki: nem is olyan ósdi dolog a színház! GŐZ MÁRTON 9. B ÉS NAGY ALEXANDRA Debreceni Ady Endre Gimnázium, Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium Jelenet A nyomorultak című musicalből fotó: madách színház

Next