Hajdú-Bihari Napló, 2018. július (75. évfolyam, 151-176. szám)
2018-07-16 / 163. szám
8 Kultúra NAPLÓ Nagyon vigyázz, hogy mit is kívánsz! A Nagyerdei Szabadtéri Színpad idei programkínálata a krimi műfajának kedvelőit sem hagyja cserben. Debrecen. Hogy micsoda különbségek lehetnek annak függvényében, hogy ki írta és hol játszódik bűnügyi történetek között, jól mutatja, hogy amíg az idei repertoár nyitóelőadása, Agatha Christie Váratlan vendége a hűvös angol krimi berkeibe vezette be a közönséget, addig a július 9-én bemutatott Alfonso Paso írta darabból, a műfaji követelmények ellenére sem hiányzik a spanyol szenvedély. A legsikeresebb 20. századi spanyol szerző a Hazudj inkább, kedvesem! című darabjával Radó Denise rendezésében a Játékszín művészei Budapesten stílszerűen ez év január elején debütáltak, hiszen a történet karácsony szentestén játszódik. A Bátonyi György megálmodta díszlet azonban a nyári színház nézőit is azonnal tájékoztatja a szüzsé időpontjáról. Az ízlésesen berendezett lakásbelső - amely inkább marokkói, semmint spanyol hatást kelt - színpadhoz legközelebb eső részén karácsonyfa áll, amely alól még a bedobozolt ajándékok sem hiányoznak. Ebbe az enteriőrbe lép be, a szenteste eseményeit megszervezendő, a ház asszonya, Júlia (Tóth Enikő) és a szobalánya, Eliza (Román Judit). Antréjuk tökéletes ritmusa már jelzi: nemcsak egyenként is profi színészekkel találkozhatunk, hanem egy, a legapróbb részletekig tökéletesen összehangolt, a művészek részéről egymásra rendkívüli módon odafigyelő játékot fogunk látni. A sztereotípiák, ha lebomlanak A színművészek egymásra való odafigyelésére több szempontból is nagy szükség van. Nemcsak azért, mert a spanyol vérmérsékletnek megfelelően egy rendkívül pörgő, gyors váltásokkal és tüzes szócsatákkal tarkított darabról van szó, ahol egy másodpercnyi csúszás is boríthatja a következő jelenetet, hanem amiatt is, mert a történet a művészektől komoly, szintén a partner ügyességén is múló fizikai teljesítményt követel. Ez pedig azzal a sztereotípia-lebomlással van összefüggésben, amely az egész krimi magját képezi. Adott ugyanis egy unatkozó háziasszony, akiről a férje, Carlos (Kerekes József) és a ház barátja, Lorenzo (Csonka András) is tudja: a szürke hétköznapjait különböző, egyébként ártalmatlan, de egyre idegesítőbb hazugságokkal igyekszik színesebbé tenni, olyannyira, hogy már senki nem hisz el neki semmit. A szobalány elvileg egy csendes, visszahúzódó, a szentestét is egyedül eltölteni kívánó fiatal lány, ám a ház úrnőjének vágya és kívánalma, hogy az életét végre Viggel valami izgalmas esemény felpezsdítse, nemcsak, hogy bekövetkezik, hanem épp ezáltal a tökéletesen megbízhatónak látszó szobalány által fog megvalósulni. A lány a gazdái távoztával behívja bűnöző barátját a házba, hogy az előre kitervelt rablást végrehajtsák. Csakhogy a barát, Juan „bepipul”, és elteszi láb alól a minden lében kanál barátnőjét. A szobalányt játszó Román Judit azonban nem távozik, hanem „holtában” is végig a színen marad, és szinte mindenki őt dobálja ide-oda. Román Judit teljesítménye tehát, az, hogy az első tíz perc után a majd kétórás előadást „hullaként” csinálja végig, önmagában is lenyűgöző, ám „mozgatása”, egyik helyről a másikra cipelése már a kollégái rendkívüli ügyességén is múlik. Mivel az ily módon félreismert szobalányt a barátja és annak bűntársa (Gieler Csaba) nem tudja idejében, a háziak hazatérte előtt kivinni a házból, a hullával szembesülvén az izgalmakra vágyó szépaszszony kénytelen-kelletlen bűnrészességet kell, hogy vállaljon. Megfenyegetik, hogy hogyha hívja a rendőrséget, ő is úgy végzi, mint a szobalánya. Az eddig tehát hazugságokkal tarkított, unalmas életet élő nő valódi eseménnyel találja szembe magát, amit nemcsak, hogy nem árulhat el a férjének, hanem tudja, ha szólna róla, el sem hinné neki. Az ily módon a személyiségproblémáinak csapdájába eső Júlia karaktere önmagában elgondolkodtató. Amikor valóban bajba kerül, egész addigi viselkedése miatt segítségre már nem számíthat. A kívánalmai beteljesülésébe belezavarodott szépaszszonyt kiválóan alakító Tóth Enikő azonban ott lel szövetségesre, ahol nem is gondolná, a Csonka András által sziporkázóan megformált házibarát, Lorenzo személyében. Mivel a komód alá rejtett hullával, illetve a rablóval egy idő után Lorenzo is szembesül, óriási dilemma elé kerül: legjobb barátja, Carlos felé kénytelen továbbra is azt közvetíteni, hogy minden, ami a házban történik, az asszony újabb képzelgése, így a férj nem szembesül azzal, hogy jelenleg tényleges bűntény zajlik a házában. Mindeközben be kell ismernie, ezúttal nem az asszony túlzott képzelőereje játszadozik velük. A két tűz közé szorult Lorenzo karaktere így a tipikus házibarát sztereotípiáját bontja le, a ház urához mindvégig lojális, a feleség felé pedig mindössze udvarias családi és karácsonyi „kellék” a felszínre e helyzetben nem hozható bűntény miatt már nem viselkedhet úgy, ahogyan azt évtizedeken keresztül tette. Ha színt vall, azzal a feleséget hozza óriási bajba, ha nem beszél, akkor pedig tovább adja a lovat a férj alá, aki az asszonyhoz a beteges „képzelgései” miatt már pszichiátert akar hívni. A szerepjátékosok itt valódiak Carlos helyzetét tovább súlyosbítja, hogy a házban egyre inkább sokasodnak azok a figurák, akik az aszszony eddigi hazugságainak sorában csupán elképzelt kellékekként voltak jelen. Úgy mint álruhába bújt „szerepjátékosok”, akik a kitalált történeteket még inkább színesebbé tették. Csakhogy itt ezek az alakok életre kelnek: a bűntárs papi ruhába bújik, a karácsonykor megszaporodó bűntények sorát pedig apácának öltözött fiatalemberek akarják gyarapítani. Az alakokkal szembesülve Carlos még jobban elbizonytalanodik. Látványuk és tényleges testi közelségük miatt már azt se tudja, hol van, miközben a hullát még mindig nem sikerült kicsempésznie se neki, se másnak a komód alól. Helyzetkomikumok során keresztül tapasztalhatjuk meg tehát azt, hogy menynyire nehéz, rendkívüli összpontosítást igénylő feladat igényesen eljátszani egy bűnügyi komédiát. Amelyben ráadásul korántsem statikus, hanem változó, a helyzethez illeszkedő karaktereket kell megformálni, s mindezt igényes humor kíséretében. Ebben az előadásban azonban szerencsére a nevettetés érdekében a túlzásnak, a ripacskodásnak, a magamutogatásnak még csak a csíráját se tapasztalhatjuk, hanem végtelenül profi és kiművelt színészi játékot látunk, amely természetesen a rendező, Radó Denise nagy érdeme is. GYÜRKY KATALIN naplo@naplo.hu Elgondolkodtató karakterek A csendes szobalány bűntárssá válik, de az messze nem a tervei szerint alakul A házibarát Lorenzo (Csonka András bal oldalon) szorult szituációba kerül, mást mutat Júliának és Carlosnak FOTÓ: MATEY ISTVÁN Kedves Előfizetőink! Szeretettel meghívjuk Önöket a Campus Fesztiválra, 2018. július 18-22. között. Önök napijegyeiket július 10-ig kedvezményesen a 0. napra 6640 Ft-ért, a többi napra 8090 Ft-ért, július 11-től a 0. napra 7115 Ft-ért, a többi napra 10 440 Ft-ért vásárolhatják meg munkanapokon 8.00 órától 15.00 óráig szerkesztőségünkben (Debrecen, Dósa nádor tér 10.). Teljes áru jegyek kaphatók az ismert jegyirodákban és az Interticket országos hálózatában. További információ: www. campusfesztival.hu m n 1 hirdetés 2018. JÚLIUS 16., HÉTFŐ Alkotók Júlia: Tóth Enikő Eliza: Román Judit Lorenzo: Csonka András Carlos: Kerekes József Rosa: Szőlőskei Tímea Juan: Vadász Gábor Detektív: Kocsó Gábor Pap: Gieler Csaba Apácák: Petyi János írta: Alfonso Paso Fordította: Horvát János Rendezte: Radó Denise Díszlettervező: Rátonyi György Jelmeztervező: Kovács Yvette Alida Rendezőasszisztens: Petyi János, Varga Miklós Telt ház várható a Campuson A Nagyerdei Stadion körül már megkezdődött fesztivál építése, DEBRECEN. A július 18-án, szerdán startoló nagyerdei fesztivál iránt óriási az érdeklődés, már tavaly is átlépte a Campus a százezres nézőszámot, de idén új csúcs várható. Az Ignite Kelet-Európában egyedül Debrecenben tartja jubileumi koncertjét, de Akon sem lépett még fel ebben a régióban. A The Rumjacks Ausztráliából érkezik, és sokan várják Lovasi András életműkoncertjét, a Tankcsapda és Ákos buliját is. „A tavalyinak majdnem kétszerese a bérletes és napijegyes elővétel, így reális esélye van annak, hogy aki nem veszi meg előre a belépőjét, már nem tudja a helyszínen koncertkezdés előtt megtenni, mert van egy létszám, ami után a fesztiválozók biztonsága és kényelme érdekében kitesszük a megtelt táblát. Arra biztatnék mindenkit, hogy tervezze meg előre a hétvégi programját, hogy biztosan ott tudjon lenni a fesztiválon” - tanácsolja Miklósvölgyi Péter fesztiváligazgató az érdeklődőknek. A Nagyerdei Stadion körül idén is mindenhol színes programok várják a közönséget, a főszervező azt is elárulta, hogy az Ady Endre út felől elérhető főbejárattól indul majd egy levegőbe vezetett járda, a nagyszínpadi gyorssáv, így a stadion megkerülése nélkül egyből a National Instruments Nagyszínpadhoz juthatnak a koncertlátogatók. Az autósoknak érdemes előre tájékozódniuk, mert a stadion környékén több úton korlátozások lesznek vasárnap éjfélig. Bővebb információk a rendezvény Facebook-oldalán, illetve: www. campusfesztival.hu Lovasi András is fellép fotó: m 1.