Hajdú-Bihari Napló, 2018. november (75. évfolyam, 254-278. szám)

2018-11-14 / 264. szám

2018. NOVEMBER 14., SZERDA NAPLÓ Varázslat helyett giccsparádé A soproni dESZKa tár­sulat a Kowalsky meg a Vega dalaira és a Holt költők társasága című filmre épített­ DEBRECEN: Egyszerűen képte­len voltam eldönteni, hogy lemezbemutató-koncertet, musical-paródiát vagy el­fuserált filmutánzatot látok a színpadon az idei Őszi Feszti­vál egyik unikumaként beha­rangozott Varázsszavak című előadás közben hétvégén a Kölcsey Központban. A Varázsszavak című előa­dás kapcsán egyfelől azt min­denképp szeretném leszögez­ni, hogy ha valaki promotálni szeretne valamit, akkor ennek az előadásnak a reklámozásá­ból rengeteget tanulhat. Azon­nal felkeltette az érdeklődése­met mindaz, amit előzetesen ígértek az alkotók. Hiszen ki ne szeretné a legjobb eredeti forgatókönyvéért annak ide­jén, 1989-ben Oscar-díjat kapó Holt költők társasága című kultfilmet, és vajon ki ne len­ne kíváncsi rá, hogy egy ép és fogyatékkal élőket - középis­kolásokat, egyetemistákat, ta­nárokat - egyesítő, foglalkoz­tató amatőr színtársulat mit tud létrehozni a színpadon a filmből kiindulva. Pláne akkor, ha - olvashattuk a marketing anyagban - a darabhoz neves fővédnökök, mint például Tö­­rőcsik Mari, Benkő László vagy épp Kocsis Fülöp is a nevüket adták. Másfelől a kezdeményezés is mindenképpen üdvözlen­dő: a mai világban, amikor a középiskolás korosztály - ha nem figyelünk oda kellően rájuk - hajlamos elkallódni és valóban „rossz társaságba ke­veredni”, nagyszerű, ha van valaki, jelesül Betuker Botond rendező, aki a fiatalokat össze­fogja, és a színházcsinálással értelmes elfoglaltságot bizto­sít számukra. Leszögezendő, a több mint három órás előa­dás létrehozása rengeteg időt, energiát, munkát követelt a csapattól. Akik közül külö­nösen a három fiú, az utcáról az új tanár által az iskolába bevitt, drogos srácot, Smukit (Schmuck Domokos), a szoba­társát, Balázst (Giczi Balázs), és a minden lében kanál Ka­reszt (Godó Zsolt „Karcsi”) ábrázoló fiú játéka figyelemre méltó, s nagy tehetség bennük szunnyadásáról árulkodik. A bajok máshol kezdődnek A produkció tartalmával és esztétikai minőségével renge­teg probléma van. Az ugyanis, hogy több mint három óráig tart egy előadás, amikor a tar­talmi mondanivalója maxi­mum fél-egy órában közölhető lenne, és a többi időt „muszáj” a Kowalsky meg a Vega együt­tes dalaival, plusz mindenféle egyéb muzsikával kitölteni, számomra csak egy valamit feltételezhet. Azt, hogy a ze­nekar nyilván szponzorálja az amatőr társulatot, akik így az előadásból kénytelenek egy­fajta „lemezbemutató-koncer­tet” kreálni, s az előadás adott pontjain akkor is bejátszani egy-egy nótát a Kowalskytól, amikor annak nemcsak, hogy nincs odaillő mondanivalója, de még „agyon is csapja” az előző jelenet hangulatát, jelen­téstartalmát. Erre jó példa, amikor a fia­talok­­ a Holt költők társasága film analógiájára - elsőként találkoznak a Kapitánnyal, vagyis az irodalmat újszerűen láttató tanárukkal (Szentpáli Csaba), aki komoly előadást tart arról, hogy hogyan is néz­zenek az osztályterem falán látható költők képeire, mit is olvassanak ki a szemükből. A következő percben megszólal az egyik Kowalskyék-féle slá­ger, ami nemcsak, hogy mon­dandójában veri szét az előző jelenetet, de a tanárt is telje­sen hiteltelenné teszi. A filmes párhuzam is hibádzik Itt jön be a képbe az, hogy mennyire nem tudott ez a tár­sulat az eredeti filmmel sem­mit kezdeni. A Szentpáli Csaba alakította pedagógus karakter­ből egyszerűen minden olyan tulajdonság hiányzik, amiről azt gondolnánk, hogy egy fel­forgató tanáregyéniség szemé­lyiségének elengedhetetlen része kell legyen. Amikor a fent említett zenére a komoly­nak ható monológja után - el­nézést a kifejezésért - de „ba­­zári majom” módjára táncolni kezd a diákjai előtt, végleg el­lehetetlenül a szemünkben. A hiteltelen jelenléte pedig ettől kezdve minden szava­­ a film­ből vett „ragadd meg a napot” analógiájára megpróbálja a fiatalok gondolkodásmódját megváltoztatni, átformálni - szintén semmitmondóvá, sőt giccsessé válik. Sorjáznak ugyan a szeretet, a bocsánat, a változás, a más szemszög, a carpe diem, a forradalom, a szív, a sajnálom szavak és kifejezések, de ezek így, a hiteltelen játék, illetve a rossz koreográfia miatt üres, elcsépelt gondolatok marad­nak csupán. Ha ezen kifejezé­seknek nem érezzük a súlyát, akkor abból sajnos egyenesen következik, hogy amikor a film történetét és egyik sze­replője sorsát, Neil Perryt kö­vetve az egyik fiatal, Balázs öngyilkos lesz, nem érzünk semmiféle katarzist. A tragé­dia jelenete is reménytelenül giccses, főleg, ha valakinek feltűnik, hogy a család utolsó együtt töltött estéjét, s Balázs utolsó óráit ábrázoló rész hát­terében, a konyha falára az alkotók nem átallottak mást, mint az Utolsó vacsora képét kifüggeszteni. Eklektika a giccsben Ráadásul az előadás drama­turgiáját tekintve rendkívül eklektikus is. Főleg zenei té­ren. Amikor Chopin Etűdjeiből vagy Wagner A walkürjéből származó részleteket követő­en felhangzott a Hosszú fekete haj című, nem is tudom minek nevezzem, talán „rémálom”, vagy a Boldog, boldog szü­letésnapot kezdetű primitív dalocska, akkor már feltettem magamnak a kérdést: hová lehet ezt még fokozni? Főleg akkor, amikor a záró jelenetnél óhatatlanul is beugranak a film gyönyörű utolsó képsorai, s az ember zsigerileg érzi a kettő közötti különbséget. Hang­súlyozom: nem azért, mert a fiatalok „ne tették volna oda” magukat, hanem amiatt a sú­lyos esztétikai eltévelyedés miatt, amely az egész darabot jellemzi. De ekkor már csak arra volt erőm, hogy egyet kí­vánjak magamnak, bárcsak ne jutott volna eszembe a film, mert akkor talán nyugodtab­­ban távozhattam volna a néző­térről. GYÜRKY KATALIN A két felvonásos musical egy jelenete fotó: Katey István A filmtörténelembe beírva A fődíjat ítélték oda az új magyar thrillernek egy német mustrán. Budapest. Ujj Mészáros Ká­roly X - A rendszerből töröl­ve című thrillere nyerte a 32. Braunschweigi Nemzetközi Filmfesztivál 10 ezer eurós fődíját - adta hírül a Magyar Nemzeti Filmalap. A német­­országi nagyvárosban meg­rendezett szemlén több mint 300 alkotást mutattak be az elmúlt napokban. A Volkswa­gen Filmdíjat, amelyet a szak­mai zsűri ítélt oda a magyar thrillernek, Muhi András pro­ducer vette át a szombat esti díjátadón. A Liza, a rókatündér alkotó­csapatának új filmje, az X - A rendszerből törölve című szö­vevényes thriller a filmalap támogatásával készült. For­gatókönyvét Hegedűs Bálint és Ujj Mészáros Károly írta, az operatőr Szecsanov Martin volt, producerei pedig Muhi András és Ferenczy Gábor. A főszereplő Balsai Móni, a to­vábbi szerepekben Schmied Zoltán, Kulka János, Básti Juli, Szirtes Ági, Fekete Ernő, Kőszegi Ákos, Schneider Zol­tán, Molnár Áron, Olasz Rená­­tó és Szabó Győző látható. A különleges látványvilá­­gú, erős hangulatú, fordula­tokban gazdag produkciót november 1-je óta vetítik a hazai mozikban. mti Balsai Móni, az X - A rendszerből törölve című film főszereplője FOTÓ: PINTÉR LEO ■ A gimnáziumi galéria ötéves A Csokonai Vizuális Műhely Galéria különle­ges kiállítással ünnepli fennállásának ötödik évfordulóját: ez alkalom­ból a Békessy Béla utcai gimnáziumban eddig bemutatkozók műveiből válogattak. A galéria megálmodói, Szabó Elemér vizuális antro­pológus és Éles Bulcsú grafikusművész nyitotta meg kedden a december 15-ig látogatható tárlatot. Köszöntőt mondott dr. Molnárné Szecskó Ágnes intézményvezető. FOTÓ: DERENCSÉNYI ISTVÁN Kultúra 11 Tanár - Szentpáli Csaba: Balázs - Giczi Balázs, Smuki - Schmuck Domonkos: Apa - Bavadich „Kapa” József; Igazgató - Szendrő Attila, Szalai István Diákok: Anderson Jázmin, Balázs Lili Csenge, Domnánics Júlia, Forgács Hajnalka, Godó Zsolt „Karcsi”, Halász Patrícia, Horváth Nina, Horváth Szonja, Kiss Fanni, Kovács Borbála, Kovács Veronika, Kozák Krisztina, Moharosi Metissza, Németh Lili, Pinezich Panna, Poór Antónia, Soós Linda Tanári kar Bander Mónika, Péczeti Erika, Rácz Nikolett, Sziráki Kriszti­na, Levkovits József, Szabó Attila, Szalai István Továbbá Pötös Jolán, Rózsavölgyi János Rendező: Betuker Botond Rendezőasszisztens: Szalai Péterné Táncok: Soós Linda Erdélyi díj a Susotázsnak­ ­BUDAPEST. A magyarorszá­gi Tóth Barnabás Susotázs (Chuchotage) című munkája nyerte a marosvásárhelyi 26. Alter-Native Nemzetközi Rö­vidfilmfesztivál fődíját. Az idén a zsűri a döntőben 24 ország 48 rövidfilmje közül választotta ki a díjazottakat. A rövidfilmes versenybe ere­detileg több mint ezer filmet neveztek be. A vasárnap befejeződött fesztivál Románia legrégebbi filmes seregszemléje. Ez al­kalommal az országban elő­ször vetítették Nemes Jeles László Napszállta című mű­vét is. MTI Röviden Bihor & Bihor - hangverseny DEBRECEN. A Nagyváradi Álla­mi Filharmónia vendégjáté­kát hallhatják a Kölcsey Köz­pontban november 14-én. A Bihor & Bihor című koncerten könnyed hangvételű bécsi klasszikus első rész várható, majd egy Csajkovszkij-szim­­fónia. Az est szólistája Gáti Sándor oboaművész, dirigál Mark Kadin ukrán származá­sú orosz karmester. hbn Vitéz Mihály városának titkai Debrecen, Horog Máté grafi­káiból és Szatmári Alexand­rának az „Alföldi szellemes városjárás” különböző hely­színein készült fotóiból nyílik tárlat november 17-én 16 óra­kor. A kiállítást Csokonai Vi­téz Mihály születésének 245. évfordulója alkalmából szer­vezik a Susmus Caféban (Da­rabos u. 19.), a költő egykori lakó- és halálozási helyén, hbn Horog Máté fotó: matey­­. Terítéken három tanulmánykötet DEBRECEN. „Válogatás a re­formáció emlékévének ma­gyar nyelvű tudományos könyvterméséből” címmel könyvbemutatót szervez a hittudományi egyetem és a Debreceni Egyetem Magyar emlékezethelyek Kutatócso­portja november 16-án 10 órá­tól a Debreceni Református Kollégium kistanácstermé­ben. A program nyitott, vár­ják az érdeklődőket. hbn Kémcső, bögre és ukulele is inspirált Debrecen. Hazánk első kötele­zően eszközhasználatos slam poetry versenyét rendezték pénteken a Vojtina Bábszín­házban. A DebreSlamre 18-an jelentkeztek, a helyi Szernor Zoltán első, a szegedi Gömö­­ri Eszter második lett, míg a „bronzérmen” két debreceni szövegelő, Szabó-Thalmeiner Dóra és Somogyi Tibor oszto­zott. HBN Szernov Zoltán fotó: sztélék­­. Kultúrakínálatunk Amerikában NEW YORK. Tizenötezer néző volt kíváncsi a magyar kul­túrát népszerűsítő, vasárnap zárult kéthetes rendezvény­­sorozat előadásaira New Yorkban. A David H. Koch Színházban a Magyar Állami­­ Operaház produkcióit láthat­ta a közönség, továbbá kon­certeztek a Virtuózok fiatal művészei is. MTI

Next