Haladás, 1947 (3. évfolyam, 1-52. szám)
1947-01-02 / 1. szám
.HALADÁS. EGY RÓ EGYÉNISÉG Világért sem akarom most peilingérre állítni ezt a aagy©a_ to-1 konszenves és nagyon szabályos fiatalembert,, akit cikkem modelljeiől választottam. De kinél mérhetnénk le jobban a társadalmiváltozásokat, mint embereken? Hol tükröződnek jobban a korfordulói, mint az emberi lélekben? Itt játszódik le előttünk a magyar társadalom, eddig hihetetlen méretű forradalmi átalakulása és némely ,sietős kollektivisták azt hiszik,, hogy a tömegek feltyvelkedése jelzi ezt a változást. Bocsássanak meg nekem, a tömegekkel szemben nagyon szkeptikus vagyok, nem csupán azért, mert bizonyos gyanakvással figyelem nagyon bizonytalan körvonalú lélektanukat és kedélyük máridén hullámzásait !a hullámok tetején diadalmas jelszavak száguldanak előre, avagy hajótüzött más jelszavak roncsai szóródnak szét az enyészet élére...), hanem mezi makssisul individualista, vagy ha úgy tetszik, humanista lévén,,eségis csak az embert, az egyént tartom a dolgok végső mértékének, sőt céljának. Íme, itt van modellem, kin a nyájas olvasó végigtanuilmányozhatja, mekkorát változott rövid idő alatt a világ. Szó sincsen itt valami megrendítő világnézeti élményről. Ez a fiatalember nagyon szabályos egyéniség, egyáltalában nem volt szalonbolsevik, nem bántották szertelen vágyak, nem anarchista, nem költői lélek, nem nyugtalanította azelőtt semmiféle szociális lelkiismeret Precíz, pontos ember, a mama kedvence, otthonülő és jóindulatú, mérnök, a műegyetem egyik ékessége volt. Egyéniségét talán még jobban megvilágíthatom, ha közlöm, hogy igen vallásos keyély, aki buzgó kongreganista volt, mégsem szakadt el lelkiatyáitól. Oh, emlékszem, mily felhevülten ésihletetten magyarázta nekem a Zaravetz püspök úr tárgyalásán lejátszódott emlékezetes eseményeiket. Barátom is ott volt a tüntető Tömachien, az egész Margit-körúti társadalom kivonult, sőt messzibb Től is érkeztek hívek,vallást hogy tegyenek a bíróság előtt Tömeges jelenlétükkel a perbe idézett püspök, azelőtt lángoló szavú ferences szímnot, a szegedi gondolat Kapisztránia mellett. Ugyanis barátom a budai társadalom tagja, most is sokat látogatja a budai úricsaládok ebédeit, vacsoráit, zsúrjait, ahol az úrifiúk, úrilányok, papák és mamák már ugyan nem olyan magukbiztosak, sőt diadalmasak, mint például néhai Gömbös Gyula korában, de azért újra megy minden a röpiben, a szellemsís társasélet tovább folytatódik, hangulatvilágítás és mindennemű modern szellemiség irodalom, művészet, rrs.zichoan;*?!::is marxizmus, radikalizmus és egyéb aktuális és kínos probléfiák gondos távoztartása mellett. De nem hiszem azt sem, hogy nagyon lelkesednék például azért, hogy közben hadai körökben már írta: Gogolák Lajos listákat köröznek ma szereplő, gyanús, félreteendő emberekről... Ideális típus lett volna ez a fiatalember a konszolidáció korában! Pontos, precíz, nem törődik mással, csak ami hivatása. Emellett mélységesen vallásos, ezt újra meg újra meg kell jegyeznem róla. A ferences atyák Margit-körúti köréhez tartozik és éjjeli szekrényén ott tartja a katolikus nevelésről szóló kézikönyveket. Tóth Tihamér erényes ,és buzdító ifjúságiírásait ma is magatartása zsinórmértékéül fogadja el, például a «Ne igyál!» című füzetet szívesen adná oda öccsének, barátainak kötelező olvasmányul. Nyaranta gyakran sétálgat szép alkonyatkor a budai rendház kertjében, az apró virágágyak, ültetvények, finom gyümölcsfák között; szinte hajszálnyira olyan ez a kert, mint a világon mindenfelé, Spanyolországban, Unbriában, Dunántúlon és egyebütt a ferences kertek, csupa báj, szelídség, mérték és harmónia, a célszerűség és a természet békéje pih€n növényeiben. Itt szokta venni kegyes és szelíd lelkiatyja intéseit, innét hozza haza a megnyugtató és kegyes olvasmányokat, melyek elaltatják összes kételyeit. Az ily lelkekből születtek a XIX-ik század elejének nagy francia változásai közt a szüntelen belső ellenállók, akik élesztgették a restauráció tüzét; az ily emberek azok, akik anélkül, hogy bárminemű osztályhelyzet is kényszerítené őket reá, a maradandóság oldalán ütnek pártot makacsul, szegényen és ingathatatlanul. Temperamentumuk nem engedi, hogy megértsék a magános egyénig, vagy a lázadó társadalom veszélyes lengéseit Semmi sem köti őket a múlthoz, mégis a megismerés és megértés hiányában konokul ragaszkodnának a régihez. Íme, derék barátom, akinek szabályossága és szoliditása, korrekt úriembersége és egyéb jótulajdonságai előtt dicsérettel kellene megállanom, ha magam is nemlennék csupa emberi nyughatatlanság és türelmetlenség, semmiféle kapcsolattal nem kötődik az elmúlt korokhoz; családja fényessége régen elhomályosult, anyagi helyzeteigazán mindennek mondható, csak olyannak nem, hogy a maradandóság, a reakció," az átkos feudalizmus oldalán kellene a modern időkkel szembeszállnia, csoká mégis mereven kitartott a múlt oldalán és nagyon roszszallotta a mostanában megjelenő újságokat, mondom Zadravetz püspök úrért rajongott politikailag és sok másokkal együtt buzgón hallgatja a hercegprímás intelmeit. Nemrégiben azonban nevezetes változás történt életében. A társadalmi-gazdasági kollektív tételek hitvallói talán szívesen hallják majd, ha elmondom. Ezt a rokonszenves és szabályos konzervatív fiatalembert, akiről img elfelejtettem megmondani, hogy igazán, de "igazán nem volt soha"szélsőségesen jobboldali, sőt talán mostanig so-Ferda Manyi is csak 15°/o-ot kereshet visszanézünk egyházaink egyműködésére, meg kell állapítanunk, hogy a haladás szellemét és a visszanyert emberi szabadságot elaki egy-egy magános pap , (néha főpap) ápolgatta, csaknem saját kedvtelésére. Arait maga a tiszteletreállítani, hogy pártpolitikai szempont, ha felfogottak volnának és nagyon elvakult hívő kell legyen az, aki bármelyikükre rásüitté a reakciós bélyeget. Márpedig mint a két úriember, az első kissé óvatosabban, a második már sokkal ő»»'-intébb és nyitabb amerikai formában megmondotta, hogy a magyar ferrszolgálat a külföld felé, enyhén szólva, kissé fogyatékos és mindarról, ami ebben az országban a fegyverszünet óta történt, arról a majdnem egész Európában páratlan és eredményes erőfeszítésről, fcanpolyoz. • zisk ' a magyar nép erőfeszítéséről, amelynek mai aránylagos jólétünket köszönhetjük, sem az európai Nyugat, sem A Amerika nem szerzett kellő időőben és keltő formában tudomást. Egyedüli kivétel a Szovjetárnió, amint ez a moszkvai rádió ismételt kommentárjaiból igen.Állupílható, de a moszkvai jólértesültség nem magyar forrásokra, harm egyénül a Szovjet, vere Icienő hírszolgálatának arankájára vezethető vissza. Nem csupán politikai hírszolgálatról és tájékozásról van itt szó, de hiányzik az irodalmi, a művészeti, főleg azonban a gazdasági hírszolgálat. Ilyen hírszolgálatunk egyáltalán nincs. Miést márd odáig j. tolniuk, hogy Bécsen keresztül as. . yfezirák-cseh Társaság kőnyomatosan szolgáltartja MagyarorSzágról a gazda- sági híranyagot. X zereaiök, ha mennél nagyobb "és • komolyabb visszhangja lenne annak a cikknek, amit a „Nép. Szava* kal'ác',»nyi száma írt a korrupció ellen. Valóban meg kell hallaniok illetékes füleknek is végre,« hogy a közvélemény tele van üzletek és megvesztegetések ellenőrizhetetlen hírévé, hogy a demokrácia hemzseg a Marabeandtól, akik azonban tehetségükig el nenkellen.«all'Ozzák a nagy francia megvesztegetett forradalmár erkölcsi romlottságának buzgó utánzását. Nagyon meg kír szivlinni Száva Iván! cikkét, bele kell nyúlni kíméletben isz abba a horrusbus dagályba, amely J elnyeléssel fenyejteti a demookrácia tekintélyét és morális varázsát. Nem J kell megelégedni azzal, hogy ez gyer- J mekbetegség, hogy minden forra da• lom kitermeli a maga brávóit és a haszonlesfiit Semmiféle pártérdek ^ nem lenet elég erős és vastag ahhoz, hogy a pansiiiit'ákat jótékonyan eltakarja. A „nem látok-rem hallok" elve J nem dominálhat csak azért, mert a • panamista megbízható párttag, sőt X talán a pártnak is, cseppen csurrant valami acsúnya üzletekből. Elvárjuk a „Népszavá"-tól, hogy nent elégszik X ezzel ez, első felhorkanással és dör-ö mögéssal, hanem a megafont állán- idóan nyitva tartja és nemcsak álta- talánosságban fogja kikiállni, hogy kor- £ rupció dübting. nemcsak a gyermeket, hanem a tetteseket is nevén fogja * nevteni, hanem politizáut, maga és családja • anyagi helyzete nevezetes lépésre] késztette. Különféle kapcsolatok ré- c onsiguer Sauvageot után Sír. ' ISI Solumer tapintott rá a magyar, külpolitika legfájóbb pontjára. Sem a francia professzorról, sem pedig az UNRRA igen rokonszenves magyarországi vezetőjéről nem lehet elmondani, hogy ennek az országnak és ennek a népnek nem volna őszinte vén állást kapott egy oly államonl a méltó szervezet végzett az újjáéledg ** »S?a' barátja, act sem lehet róluk úti ípftfHKpn o.h(fi1 Tminkíiík^. A .... _ állítani hftív nM.'mnnlitik^l Myji5n,-w»vil úti irodáb&n, ahol csak munkások • világban, kai van dolga, kemény, egyre relül láva emberekkel; egész nap közöttük él, annak — legalább is bajakoránt seia lehetünk raegeléngedve. Istent csaknem hivatalosul elideje, hogy kedves kis menyasszo-i kört,,bc,,ík a gondolatától nvacsúrjait látogassa, kénytelenüla legtöbb ivószéken, a hívőket valóegészen kikapcsolódott a megszo- • ban Mak műveltségük tudta megakakolt úritársaságból. Hónapokig nem datírozni abban, hogy ne essenek abba láttam, hónapokig alig látták ismert a szellemi zsiraavarba, amelynek eredrései. Egészen megváltozott körlményei még hosszú ideig nem tűnnek ben. Még ugyan némi aggályokat keszűrvünk elől. Ide ahol nem találtáplal a divatos pártok és szak- 4 &proff 5.3,mb., a méltóságteljes misztiszervezetek hasnyában. Meg fennen f., , . . , _ , _ . .. J, ..... s , • kumua rejtett szó ezzel az emberi aluhangoztatja — feliuatvsa nyomán a keresztény társadaloomfilozófia ' jelentőségét. De most már nyugtalanul és kényszemletten ül az úri zsúrokon, dühösen kifakad az es-pressozó úrilányok és úrifiúk ellen, kegyetlen gunyorral emlegeti a Bel-város népét, mely a nemzeti jöve-' delemmel léhán és garázdán gaz-dálkodik. Megkérdezem tőle, mi idézte elő benne azt a fordulatot?! Azt mondja: látja naphosszat eze-ket a szegény munkásokat, egész hónapban annyit keresnek, mint amennyit a belvárosi léha alakok egy este elvennek vacsorára, közben meg családjuk otthon nehezen él, nehéz munkában törik magnnkay íme, a sokat emlegetett szociális élmény átalakító ereje. Most már rejtett szó ezzel az ember műveltséggel, ott bizony mondjuk, hogy rombolást végzett. Nem hisszük, hogy az egyházaknak ne lenne más és több mondanivalója, minthogy híveit gyanakvóvá tegye a demokrácia iránt és kedvüket szegje a szabadságban nyújtott élettől. Az egyházaknak nem lehet mestersége a reakció, ami azonis látszik, hogy amit ebzen a téren végez, az nem ügyes, legfeljebb" körmönfontnak nevezhető. Az egyháznak szüksége van szabadságra, de éljen is vele, mert attul szabadon hirdetheti, hogy minden ember egyforma jogokkal és szabadnak születik, ott megvan az egyház igazi szabadsága, amennyire csak lehet e fölli világ siralomvölgyében. Ezekkel a gondolatokkal üdve Újév napján a fasizmustól kevesebbet beszél lelkiatyjáról, lass a^tiljtk.san eltünedeznek asztaláról a m^'szabadult egyházakat olvasmanyok és egeszen masfajta r brosurák jelennek mert ott legutóbb egy úri társaságban, hallom, hevesen és kegyetlenül kifakadt, hogy belso.'...a a Belvárosba, vagy az Operába, díszelőadásra a kelenföldi pályamunkásokat és szétveri ezt az egész úri csőcseléket! íme, a vallásos élmény ereje... Az embereknek hitre van szükségük, — ez a fiatalember is mindenáron hinni akar."Új világ nyílt meg előtte, — mily boldogsággal veti magát az új világ élére, maholnap egészen elfeledi a régit. Az UNESCO gyakorlati munkáját • már megkezdette Párizsban és ' egyes hetilapokban már olvashatók az.ak az előadások, amelyeket ott l'NESCO esillerc alatt egyes trac. ' cia és más tudósok, írók, ujságók, • különböző párizsi intézményekben és ' termeikben tartanak. Első pillantásra , en a műsor megdöbbentő. A hasonlatosság egy korábbi, i)ieg';chetesen dics. • te'ecuil kimú'í intézménnyé!, a Compt. J tation InSollectacher, kísérteties. N«nj . ilyes játékot akartunk. k5tribesin ezt mondja Prllslky egy cikkében, ami?Ig. üjen az ő sajátos, erőteljes, egyenes és Nem foglalok állást e kérdésben. •Az őszinte modorában alaposan megbírálja de tudom, sokan, nagyon sokan' í az UNESCO indulását. Igen nagy aranyak ilyenek, korszerű emberek, átalakulók, akiknek viaszlelkébe a kemény kor beleégeti a maga vonásait. Barátom a kor egyik hérosza, névtelen hőse, akinek sikerült, ami sokak előtt örökre zárva maradt. Mi a tanulság? Ezt a konzervatív fiatalembert, régi úri család leszármazottját, ezt a derék, precíz, pontos, szolid embert, úri összejövetelek reménységét, a polgári társadalom oszlopát befogadta , de* 5' veszély; hogy ez a szép gondolat imroír másodszor jelentéktelen és befolyástalan n^rozetki5^i önképzőkörbe fullad. Angliában, amely igen nagy reményeket fűzött ehhez az új intézményhez, igen e^íts a csalódás Iro halmi és roményos körökben. Magyarország" még nem tagja az intéz-Kénynek, de mint minden kis ország, sokat várhatott volna az UNESCO-tól, ha ez valóban azzá fejlődnék, aminek tervezték, szellemi központnak, amely a leromlott és koldusbotra jutott Európa elpusztíthatatlan szellemi erőit újból összefoglalja, egymáskor, fűzi és abból a nagy hagyományból, amellyel dicsekedhetünk, fegyvert ko-r vácsolt volna a süttérség elleni harcra.# A reményt még nem kell feladnunk, mert lehetséges, hogy a meglepjen a riiós egészséggel éledő francia indemokrácia, hát hírű lett. Neki 3ike- a TMány és irodalom az angolokkal karrült, mások előtt a kapuk zárva töltve aiegálatja az UNESCO, azon maradtak. JDe mi lenne, ha a jolv Z«« "ton, arady «'l«bB vagy atobb bak és tiszták előtt mégis széle • zsákutcába vezetne. sebbre tárnák a kapukat? ! BOLDOG UJ EVET tis'^es*"iselőinek e melltartó TmtTTTmmTrvfifTr Kezdete d. u. 13 órakor. MUNKÁNÁL TÁNCNÁL SPORTNÁL LEGJOBB ELEMI SZER Kések: J' M T. drogéria RÁKÓCZI-CT 15, telefon: 1S7—1V47. iiÉllimila t /9 Hagy szilveszteri műsor ^ ——— étteremmben Farkas Jenő és zenekara TVn/P A Szalonban • CSiaiU Mky Lamar, Pető és Tóth Kapitány Anny Türk Berta Hacsek és Sajó Rákossy Tábor Halmai Imre ÍJ II C 1/ Tel.t 121-1108, 124-708 Q |l f J# •«•!• liii hm mii « VEZETŐSÉG U'Lttá]^, PÉZSMA-, HÖRCSÖG-ÉS VADBÖln VESZ, TSáK GYÁR, KIRÁLY-U. ?»6. ferenc Budapest, V., Szent Ishán-krt 21. Töltőtoll Papíráru • Játék Kerámia osztályai minden alkalomra minden igényt ikielégít . ... , kiszabások, bívitések, égés.? részek átcserélése, körpótlások. HERMELIN ívi, Mária Valéria n. 7. t f LIV f.