Haladás, 1950 (6. évfolyam, 1-22. szám)

1950-06-01 / 22. szám

2 bennük, ő volt az egyetlen, aki a történelem á­ltal rákényszerí­­tett, formákban és célokban kor­látolt működési területen sem feledkezett meg a XVIII. század nagy forradalmi népmozgalmai­ról. * Ez a gondolatsor szolgál ala­pul Révai legnevezetesebb meg­állapításához, amely teljesen új beállításban jelöli ki és hatá­rozza meg Kölcsey méltó helyét irodalmunkban- e a kapocs — hangsúlyozza — két nagy forra­dalmi korszak között. Az egyik­hez későn, a másikhoz korán ér­kezett. De reformkorszakbeli tár­sai közül egyedül benne élt ele­venen a nagy francia forradalom szellemi öröksége. Aki Kölcsey pesszimizmusának ezt a fontos társadalmi és történelmi hát­terét, költészetének ezt a lénye­gében forradalmi alapját nem érti meg — igazában semmit sem ért meg belőle. Pesszimiz­musának megértéséhez a kulcsot költészetének jakobinus felvilla­násai szolgáltatják. Ezért mond­hatjuk, hogy Kölcsey valóban „híd“ volt Bacsányi és Petőfi között. Költészete 1789-et 1848- cal kapcsolja össze. Az ember úgy van Révai ta­­nulmányával, mint egy jó ver­seskönyvvel, amely minduntalan arra csábít, hogy idézzünk be­lőle. Sajnos, ehhez terünk túlon­túl szűkre szabott, így a Kölcsey­­tanulmány második felének gondolatmenetét — amelyből a politikus és gondolkodó hamisí­tatlan profilja bontakozik ki — legfeljebb jelezni tudjuk, Köl­­csey politikai működése , tulaj­donképpen ugyanazokért az esz­mékért folytatott küzdelem volt, amelyeket mint költő vallott. Haza és haladás volt leg­főbb jelszava, minden cse­lekvésének irányítója, Révai rámutat arra, hogy­­ ez a ■két fogalom nem mindig jár együtt. A szemzetizerzijs fello­b­­banását nálunk jórészt a ,,kala­pos király“ haladó szellemű re­formjai ellen fellépő nemzeti reakció váltotta ki­ Ez a reakció haladó volt, amennyiben, az ide­gen elnyomás és az ország gyar­matosítása ellen irányult, de reakciós volt, amennyiben a ne­messég rendi kiváltságait védel­mezte. Ebből eredt a „haza és haladás“ ama konfliktusa, amely­nek például Berzeviczy Gergely is áldozatul esett. Kölcsey azon­ban túl volt ezen az összeütkö­­zésen. Ő a polgári haladás révén új hazát akar teremteni a ma­gyarságnak: a jogegyenlőség, a szabadság, a jobbágyfelszabadí­tás új Magyarországát. Nem korlátolt alkotmányvédő hát ő, hiszen „a néppel szemben soha­sem védte a nemesi alkotmá­nyosságot, viszont a nemesi al­kotmányt védve is az abszolutiz­mus ellen hadakozott“. Nem az alulról, hanem a felülről való tá­madás ellen védte a rendi ki­váltságokat. Nem kevesebb, de több szabadságot akart azokkal szemben, akik minden szabadság eltörlésére törekedtek. Kölcsey tehát — állapítja meg Révai — a hazáért egyszerre két fronton küzdött. Hazán, nemzeten pedig egészen mást értett, mint a reak­ció lovagjai. Patriotizmusának konkrét tartalma volt, aminek lényege a jobbágyfelszabadítás követelménye. Az ország csak akkor érdemli meg a haza ne­vet,­­ vallotta, ha szabad emberek élnek benne. A szabad nemzet önön haladásával szol­gálja az emberiség haladását. A nemzeti öntudatnak tehát a hu­manizmus eszméivel kell össze­kapcsolódnia-Kölcsey ugyan még nem volt a nép képviselője, de őszinte népbarát politikát folytatott a polgári és nemzeti haladás érde­­kében. S az ő polgári-haladó, jobbágybarát programja mesz­­sze túlment liberális ellenzéki társainak urbárium-programján akkor is, amikor velük szemben a parasztság számára tulajdont, vagyis szabad földet követelt. Kölcsey patriotizmusának másik szerves tartozéka: a harc a sza­badságért, ideálja az a haza, amelyben „az egyes polgárnak a közdolgok folyásába tekinteni joga s kötelessége van“. A nem­zeti szabadságot, a nemzeti füg­getlenséget éppúgy minden nép „veleszületett“ jogának tartotta, mint a belső, polgári szabadsá­got. Révai nem ok nélkül hivat­kozik Kölcseynek a lengyel kér­désben tartott nagyszerű beszé­dére. Ez a lengyelek szabadsága mellett tett hitvallás hazafiságá­­nak legemelkedettebb, harma­dik főpontját jelzi: az általános emberivel való kapcsolatot. A humanista patriotizmus legszebb megnyilatkozásai közé tartozik ez a beszéd. S ha később Kölcsey a „világpolgárságról“ a patrio­tizmusra vetette is a hangsúlyt, mégsem lett belőle soha korlátolt nacion­alista. Ő csupán abban kételkedett, hogy lehet-e reáli­san, közvetlenül cselekedni az egész emberiségért? A goethei arisztokratikus hu­manizmussal szemben ugyancsak Kölcsey vezette be a fordulatot a plebejus, népi patriotizmushoz és ez a fordulat lett az alapja Petőfi demokratikus világpolgár­ságának, — írja Révai, eredeti gondolatokban bővelkedő, sok­rétű tanulmányát, végül Kölcsey liberalizmusának helyes értelme­zésével fejezve be. A sokáig fél­reismert, sőt meghamisított, de mindenesetre elj­elentéktelenített haladó szellemű, demokratikus költő alakja — akinek „jakobit ‘felvillanásai" mintha előre jelezték volna az ízig-vérig for­radalmár Petőfi eljövetelét — így bontakozik ki előttünk tisz­tán, a maga valódi nagyságában és igazi jelentőségében Révainak szinte felfedezés erejével ható, művészi karakter­ rajza nyomán. * A kötet három Petőfi-portréja közül legteljesebb az első, amely a forradalom költőjét mutatja föl. Elragadóan markáns, szen­vedélyes erővel megfestett kép- Színei égnek és lángolnak, anél­kül, hogy túlzásba tévednének. Minden ecsetvonásán érzik, hogy a művészt munkája közben is éberen ellenőrizte megveszteget­hetetlen kritikai szelleme. Illyés Gyula remekbe készült Petőfije fogható csak ehhez a gondola­tainak újságával, megállapítá­sainak eredetiségével és gazdag­ságával lenyűgöző, tömörré sűrí­tett tanulmányhoz. A forrada­lom költője négy évvel ezelőtt íródott, a második szabad már­cius idusára s ma már csaknem minden valamirevaló magyar ol­vasó úgy találkozik vele, mint régi, meghitt ismerősével. Nem csodálom, hogy népszerűvé vált. Sikerének titka annyi, hogy azt mondja el Petőfiről, amit eddig elhallgattak róla. De csakugyan annyi-e? Elvégre azt, hogy Pe­tőfi forradalmár volt, még a leg­sötétebb reakció is hiába igye­kezett eltitkolni. Révai tanul­mányának valódi értelme sokkal több s abban rejlik, ahogyan ki­fejti és elénk állítja Petőfi for­radalmár­ voltát. Mindenekelőtt tisztázza már­cius tizenötödikének igazi szere­pét, a demokratikus forradalom lényegét. A reformkorhoz viszo­nyítva ,mindkettő törést, ugrást, valami újat jelentett. Megoldá­sát a korábban megoldatlanul maradt ellentéteknek. A réginek és az újnak, a nemzeti reform­mozgalomnak és a plebejus for­radalmi mozgalomnak­ Ez az el­lentét a magyar költészet fejlő­désében is föllelhető a múlt szá­zad első felében. ,Petőfi Sán­dorral a magyar reformkornak költészete nem egyszerűen foly­tatódik. Itt is van bizonyos törés, bár az általa képviselt népiesség tagadhatatlanul folyománya volt a reformkor költészetének. Petőfi eddigi méltatói, még Gyu­lai is, inkább a „folytatást“ igye­keztek kihangsúlyozni. Révai a „törést“ húzza alá. Azt mondja: Petőfivel valami új kezdődik. A nemesi lelkiismeretfurdalás köl­tészete helyett ő az öntudatra ébredő nép hangját szólaltatja meg. A felülről jövő nemzeti re­formok gondolata helyett ő már az alulról jövő népi felszabadu­lás gondolatának szószólója. Nem reformista, de forradalmár, aki nem „felemelni“, hanem fel­szabadítani akarja a népet. Ez a kihangzása már első „naiv“ epo­szának, a János vitéznek is, míg Arany Toldija még beéri a pa­rasztsorból való kiemelkedés­sel s a nemességbe való beillesz­kedéssel. Petőfinek nemcsak politikai verseiben, hanem népdalaiban, helyzetképeiben és leíró­ költe­ményeiben is az fejeződik ki, hogy „a nép szétnéz saját orszá­gában". A táj szeretete, a ma­gyar föld birtokbavétele kibő­vül nála a haza szeretetévé, az ország birtokbavételévé, ő elsza­kadt a földtől, de összeforrott a hazával. A rendiség fenntartása helyett a néppel akar új nemze­tet teremteni- S ez a forradalmi elem ott van költészetében már a forradalmi versek megírása előtt is. Petőfi nem lázadó, ha­nem demokratikus népi forra­dalmár. Nála ,a még a kiábrándu­lás érzelme is előre mutat, míg nyugateurópai társainál a lá­zongó forradalmiságé is vissza­felé. Ezért alig hasonlítható Pe­tőfi Sándor akár Shelleyhez, akár Byronhoz, de még Heiné­hez sem. .. Csak egy ország volt, ahol demokrácia és liberalizmus elválása nem a burzsoázia és a munkásosztály ellentétének alap­ján ment végbe, hanem annak a forradalmi demokratizmusnak a formája, amely már nem volt polgári, de még nem volt szocia­lista sem: Oroszországban. Pető­fivel lényegében tehát nem Shelley vagy Béranger, Byron vagy Heine igazán rokon, ha­nem az orosz forradalmi demo­krácia nagy költője, Nyekra­­szov.“ Ezt bizonyítja Petőfi szovjetúnióbeli, fokozódó nép­szerűsége is-De Petőfi nemcsak népköltő, hanem népvezér is volt. Mikor kitört a forradalom, a néptöme­gekhez apellált. Nem várta be, míg a pozsonyi országgyűlés „a helyzet magaslatára“ emelkedik, hanem társaival megszervezte a pesti tömegmegmozdulást és fait accompli elé állította a rendeket. Világosan látta, hogy a magyar szabadságharc része egy nagy európai szabadságmozgalomnak, amelytől elkülönülni nem sza­bad s amellyel vállalni kell a közösséget. Révai rendre vizsgálat alá ve­szi Petőfinél a közügy és Magán­ügy kölcsönös egymásrahatását, a népi, nemzeti és egyetemes em­beri gondolat egybeforrását, köl­tészetének és politikájának el­lentéteikben is átélt viszonyát. Megmagyarázza halálvízióinak igazi okát s népeket átfogó, kor­látlan szabadságeszméjének szembenállását a liberalizmus korlátozó tendenciájával. Felfejti forradalmi elvhűségének, radi­kális baloldali demokrata, re­publikánus voltának minden rej­tett szálát s mindent meggyőző példákkal igazol. A kép, ame­lyet így Petőfiről ad — ha ta­lán a politikus javára a költőt némileg elhanyagolja is — lé­nyegében éppoly teljes, mint hű és reális. Mindenekfelett pedig híven szolgálja Révai kitűzött célját: igazolja Petőfi költői örökségének mához szóló forra­dalmi elevenségét és hatóerejét. * Az Ady Endre forradalmi és költői jelentőségét méltató ha­talmas tanulmány három részre oszlik. Az első Ady két lelkét, a második szimbolizmusát, a har­madik az érte vívott harc indí­tékai tárja föl. Ehhez még két alkalmi beszéd csatlakozik, amely mintegy összefoglalja és kiteljesíti a részletes elemzést. A túlsúlyt itt is az ideológiai vo­nal kiemelése kapja, bár ezút­tal a tartalommal egybenőtt for­ma esztétikai elemeinek tisztá­zása sem marad el- Révai gon­dosan szemügyre veszi azt a magyar társadalmi adottságot, amely elsősorban szabta meg Ady sajátos költői arculatának kialakulását, majd a költő szim­bolizmusát. Ady lírája — írja — épp szimbolizmusa révén lett nagy, patetikus forradalmi Urá­vá, rész helyett az egésznek ki­fejezőjévé. Szimbolizmusa a for­radalmi általánosítás eszköze s ennyiben realista volt, valóság­tól elszakadó mitizálása ellenére is. Azután így folytatja: Adyt megérteni annyi, mint mitilogi­­záló szimbolizmusa mögé látni, felkutatni valóságos társadalmi és történelmi alapját, lefordítani a népi valóság nyelvére, meg­látni történelmi helyzetében a tragikus ellentmondásokat, ame­lyek őt erre a nagyszerű, de mégis vergődve tapogatódzó jel­beszédre kényszerítették. Maga a Ura pedig azért lett Adyval reprezentatív magyar műfajjá a háború előtt, mert csak ő tudta megszólaltatni a magyar társa­­dalom ellentéteit meztelenül és közvetlenül. Innen van, hogy be­­felé­ fordulásában és ellentétei­nek feloldatlanságában egy­aránt kora magyar valóságának problémái tükröződnek. Ady Endre, az ember és a költő, mindenekfelett forradal­már volt- Költészetének ez a for­­radalmiság a lényege. Költői nagysága abban áll, (éppúgy, mint Petőfié,­ hogy egy nagy, készülődő népforradalom vihar­madara volt. A magyar költé­szet — hangsúlyozza Révai — szinte egészében a haladás köl­tészete. A magyar nép joggal lehet rá büszke, hogy nincs köl­tője, aki így vagy amúgy, ne a társadalmi haladást szolgálta volna. De a szó igazi értelmében forradalmi költője a magyar népnek csak kettő van: Petőfi Sándor és Ady Endre. Ahogy 1905-től 1918-ig csupán két or­szág volt Európában demokra­tikus népforradalommal terhes: Magyarország és Oroszország­ Az előbbinek Ady, az utóbbinak Gorkij volt a viharmadara. (Majakovszkij csak később, a szovjetforradalom után találta meg igazi hangját s vált nagy költővé,) így érthető, hogy „Ma­gyarország adta Európának a huszadik század legnagyobb líri­kusát.“ Az történt ebben az évtizede­­ ben, ami 1948-ban: a forradalom igazi perspektíváját tisztán csak a költők látták. Ezért vált Ady a magyar nép vágyainak legmé­lyebb kifejezőjévé. De ez magya­rázná azt is, hogy miért érezte magát magányosnak, „fajából ki­nőtt magyarnak“- Az ő „bánat­foltja“ konkrét sebeket és fáj­dalmakat takar. Harcos társai a progresszióban sorra megalkud­tak. De Ady — akárcsak Petőfi — nem alkudott. Ő antifeudális, polgári, demokrata forradalmat akart, a magyar polgárság azon­ban nem volt forradalmi, sze­rény reformodra áhítozott csak. És ezt Ady tisztán látta. Költé­szete ezért lett a hívő hitetlen­ség ellentétes költészete. A nem­zeti megújhodást sóvárogta, ugyanakkor azonban a nemze­ti tragédiától való rettegését is ki­fejezte. Ez a „kétlelkűség“ egész költészetének tárgykörén végig­vonul, mint felhorgadó, dacos optimizmus és lemondó pesszi­mizmus. S annak felismerése, hogy a „polgárság nem forra­dalmi erő egy demokratikus for­radalomban, Adyban közös volt az orosz forradalom nagy vezé­rének, Leninnek a felismerésé­vel.“ Ma Ady értékelése tekinteté­ben túl vagyunk a régebbi zűr­zavarokon, — állapítja meg Ré­vai. — A nyilvános nemzeti élet­ben az igazi Ady képe válik uralkodóvá. A róla alkotott ítélet már egységesül, jeléül" annak, hogy a demokratikus népi erők szellemi életünkben is a győze­lem felé haladnak. De, hogy Ady valódi jelentősége az utóbbi években ennyire tisztázódott, ab­ban éppen Révai ködoszlató ta­nulmányaié az oroszlánrész. Va­lóban úgy van, ahogy 1946-ban írta: „Ady népiességét és nép­szerűségét nem lehet megítélni az utolsó húsz év tapasztalatai­ból. Az ő költészete kristály, amelynek sugártörése aszerint változik: nappal van-e vagy éj­jel, alulról, vagy felülről esik-e rá a fény, valamennyi oldala, vagy csak egyes lapjai verik-e vissza a valóság sugarait? Mert az igazi nagy költészet nemcsak képe a világnak, hanem maga is­­tükör, amelyben a világ felis­merheti önmagát.“ * Kölcsey, Petőfi, Ady... A for­radalmi magyar költészetnek ez a hármas ikercsillaga így ragyog ki most előttünk a múltból — egymás fényét növelve és erő­sítve — a könyvnap előestjén. Bíztató és útjelző sugárzással, diadalmasan, irányt és célt egy­szerre mutatva a jövendő felé. Persze, ez a vázlatos ismer­tetés csupán szakadozott töredék. Mintegy ízelítője annak a szer­vesen felépített, dialektikus szemléletben fogant, benső ösz­­szefüggéseiben sokfelé mutató gazdagságnak, amely Révai iro­dalmi tanulmányait jellemzi. Mindegyikén érzik a marxista­­leninista gondolkodó szigorú fe­gyelmezettsége, hivatástudatá­nak komoly felelősségteljesssége s az orosz kritika régi nagy­mes­tereinek — Bjelinszkijnek, Cser­­nusevszkijnek, Dobroljubovnak — termékenyítő hatása. Végül, de nem utolsó sorban, saját írói egyéniségének éles kritikai szel­leme. Az a ritka, par excellence kritikai képesség, amely mindig a lényegre tapint s első pillan­tásra el tudja választani „a ma­­­­got a pelyvától". Főkép ezek az­­ értékes tulajdonságok teszik Ré­vai József új könyvét nemcsak tanulságossá, hanem egyenesen iránymutatóvá, népi demokrá­ciánk fejlődő irodalma számára. —­HALADÁS__ Érdemes meghallgatni ! VASÁRNAP 11.30 órakor PETŐFIN: Eötvös József Ö­sszeállítás 1950 június 1

Next