Siketnémák, 1952 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1952-12-01 / 12. szám

Ш. ÉVFOLYAM, 12. SZÁM, 1952. DECEMBER KOUVNK LEGNAGYOBB EMBERE... Sztálin elvtárs dece­miber 21-én tölti be 73. életévét. 1879. évi december 21-én született a tifli­­szi kormányzóságban, Goriíban. Apja parasztcsaládból szárma­zott. Foglalkozására cipelsz. Édesanyja jobbágyi család gyer­meke. Sztálin elvitárs az elemi iskoláit 1894-ben végezte el. Jó tanuló lévén, tanára ajánlatára a tifliszi pravoszláv papi szemi­náriumba iratkozott­­ be. A marxizmus Oroszországban is gyorsan terjedt és h­atalm­as lökést adott a szociáldemokrata munkásmozgalomnak, amelyet Lenin vezetett. A tifliszi szemi­nárium az időben a narodnyik nacionalista és marxista inter­­nacionális if­júságnak volt a me­legágya. A fiatal, 15 éves Sztálin a papi környezetbe nem tudott beilleszkedni, felvette a kapcso­latát a marxista körökkel. 1897- ben Sztálin a papi szeminárium­ban a marxista szeminárium ta­nulóköreinek a vezetője lett, 1898-ban­­ pedig belépett az orosz­­országi szociáldemokrata mun­káspárt tifliszi szervezetébe. Sztálin állandóan képezte ma­gát. Tanulmányozta Marx «Tő­ké »-jét, a Kommunista Párt kiáltványát. Megismerkedett Le­nin műveivel, ami nagy hatással volt reá. Elhatározta, hogy min­denképpen találkoznia kell vele. Sztálin állandóan és sokat olva­sott, képzett marxistává művelte magát. Illegális munkásgyűlése­ken vesz részt, röplapokat ír, sztrájkokat szervez. Amikor Sztálin aktív forradalmi tevé­kenységét megismerték­, a papi szemináriumiból kizárták. 1900-ban jelent meg Lenin szerkesztésében az­­ Iszkra (Szikra) c. újság. Sztálin azon­nal felismerte Lenin rendkívüli­ségét és nagyságát, felfedezte, hogy nemcsak vezetője, hanem egy új típusú pártnak a megte­remtője. Sztálin határtalanul bí­zott Leninben, pedig még nem is látta, csak a műveit tanulmá­nyozta, s így lett hűséges tanít­ványa. Sztálin 1903-ban úgy ismer­kedett meg Leninnel, hogy a szibériai száműzetésében levelet kapott tőle. 1904-ben megszökik, hogy forradalmi munkáját foly­tassa. 1905-ben küldöttként vett részt Tamimerforsban, az összoroszor­szági bolsevikek kon­f­­ferenciáján, ahol először találko­zott Leninnel. Mint­ kiváló ve­zetőt beválasztották a szerkesztő­­bizottságba, amelyben Leninnel együtt dolgozott. Sztálin már 1905-ben meg­mondotta volt, hogy az orosz forradalom éppen olyan elma­radhatatlan, min­t a napfelkelte. Az 1905-ös forradalom leverése után Lenin és Sztálin is illega­litásban folytatták munkájukat. A cári kopók érezték, hogy Sztálin személyében veszedelmes forradalmárral van dolguk. 1902 és 1913 között hétszer tartóztat­ták le, hatszor volt száműze­tésben, ötször szökött meg. Utolsó száműzetéséből a forra­dalom szabadította ki. Sztálin elvtárs Leninnek legjobb mun­katársaként a Nagy Forradalom előkészítésében hatalmas mun­kát végzett. Lenin elvtárs halála után Sztálin a legnehezebb időkben, imperialista államok közepette, biztos kézzell vezette az első szo­cialista államot a fejlődés útján. 1941-ben a fasiszta Németország, sorozatos győzelmeitől megrésze­­gülve,­­hitszegő módon megtá­madta a Szovjetuniót abban a reményben, hogy­­ hat hét alatt végez­­ vele. Sztálin elvtárs bölcs vezetése szétzúzta a fasiszták számításait. Az amerikai imperialistáik és csatlósaik Hitler nyomdokain haladva, most a harmadik világ­háborút akarják kirobbantani. 1939-ben Hitlernek, a népek­ be­csapásával sikerült a II. vil­ág­háborút kirobbantania. Azóta azonban nagyot fordult a törté­nelem kereke. A Szovjetunió ve­zetésével kialakult a világ legha­talmasabb szervezete, amilyenre még nem volt példa a történe­lemben. Ebben tömörülnek a vi­lág l­eghal­adottabb népei, vallás­ra, fajra és politikai állásfogla­lásr­a való tekintet nélkül, oly hatalmas szervezet, amelynek megvan az ereje ah­hoz, hogy le­fogja a tömeggyil­kosaik kezét. A békemozgalmun­k megindulása­kor a háborús uszítók gúnyosan mosolyogtak és azt mondották, hogy aláírásokkal nem lehet a békét megmenteni. Ma már resz­ketnek azonban attól a hatalmas erőtől, amelyet a béketábor kép­visel. Hogy még ma is békében élhetünk, elsősorban is a nagy Sztálinnak köszönhetjük, aki életét az emberi haladás szolgá­latába állította. 73. születésnapja alkalmából kívánunk Sztálin elv­­társnak hosszú életerőt és egész­séget, hogy nagy művét be tudja fejezni és az emberiség milliós tömegeit kivezethesse az impe­rialista elnyomás alól. Az elnyo­mottak élete napról-napra elvi­selhetetlenebbé válik, nem utolsó sorban a háborús készülődések következtében. Sohasem felejtjük el Sztálin elvitárs bölcs szavait, amikor azt mondja, hogy a béke fennmarad és tartós lesz, ha a népek kezük­be veszik a béke ügyét és végig kitartanak mellette. A békét nemcsak­ óhajtani kell, a bé­kéért harcolni is kell. Vajjon mit tettél ennek érdek­ben? A világ valamennyi tájáról ezekben a napokban a népek gondolata és hálája a Kreml felé száll, afelé a Nagy Ember felé, aki mindnyájunk békéje fe­lett őrködik. A történelem folya­mán még nem fordult elő, hogy ember annyit tett volna az em­berek jobb életének kialakítá­sáért, mint Sztálin. Ez teszi őt naggyá és halhatatlanná. Neve ismert Kelettől Nyugatig, Észak­tól Délig. A legeldugottabb földi helyeken is mindenki tudja már, hogy Sztálin a békét jelenti. Elljen a hatalmas béketábor és annak szeretett, bölcs vezére a nagy Sztálin! Országos gyógypedagógiai konferencia A jubileumnak jelentős ese­ménye volt a kétnapos országos gyógypedagógiai konferencia. Közoktatásügyi Minisztérium a ne­­­velők részére rendezte december 1-én és 2-án a minisztérium Petőfi­­termében. A konferencia iránt oly nagy érdeklődés nyilvánult meg, hogy a terem szűknek bizonyult. Az időtartamát is szűkreszabottan tervezték meg. Hat hosszú, igen érdekes és fontos előadást tűzött a rendezőség a tárgysorozatra, de nem adott elég időt­­ a megvitatás­ra. Szövetségünket különösen Illyés Gyuláné előadása érdekelte, amely­­ a fogyatékosok mun­­alehetősé­­­geinek kiszélesítéséiről szólott. A Belügyminisztérium részéről Gál Jánosné, a szövetségünk részé­ről Győri János szóltak hozzá, de még sok hozzászólás lett volna, a vitát azonban az idő előrehala­dottságára való tekintettel, lezár­ták. E témának a megbeszélésére, alapos megvitatására sem lett volna sok a két nap. A tanulságot­­ ebből le is kell von­ni, s a leg­közelebbi konferenciát másként kell megrendezni. A tanácskozás egyébként a Közoktatásügyi Minisz­térium ügyszeretetéről, demokratikus érzéséről tett tanúságot, hogy a legilletékesebbekkel, a nevelőkkel, a gyógypedagógusok legjobbjaival ült le egy asztalhoz, hogy a jövő tennivalókat megbeszélje, a refor­moknál a magyar gyógypedagóga vezetőit, Bárczi Gusz­ávot és társait meghallgatja A határozati javaslat tárgyalá­sakor a jelenvoltak nagy örömére Laczkó István osztályvezető több fontos reformot jelentett be, amely­nek teljesítéséhez, ezek között nél­külözhetetlen intézményeink felál­lításához a nagyothallók iskolájá­nak megszervezéséhez, a miniszté­riumi hozzájárult. Az előadások min­d köztetszéssel találkoztak, mindazonáltal ezek közül is kitűnt Bárczi Gusztáv ,dr. főiskolai igaz­gató előadása: A nervizmus hatása a magyar gyógypedagógia fejlődésében», s amelyet nagy­szerűen egészített k­­i Győrffy Pál igazgató «a pavlovi fiziológia alkalmazása a síké:némák beszéd­nevelő munkájában». A konferenciát dr. Vadász Jánosné főosztályvezető vezette igen körültekintően. Hogyan gondolkodnak a siketnémák? Válasz Kanizsai Dezsőnek A „Siketek és Nagyothallók Lapjá”-ban az átlag siketnémák értelmi színvonalát messze meg­haladó cikkét nagy érdeklődéssel olvastam. Mint iskolázott, mű­velt siket készséggel bocsátom tapasztalataimat, megfigyelései­met a kérdéssel foglalkozó gyógypedagógusok rendelkezé­sére. Hogy a normális siket gyermek milyen értelmi képességgel kerül az intézetbe, az nagyrészt attól is függ, hogy hallását mikor vesztette el és hogy a család, a környezet foglalkozott-e vele, vagy pedig teljes némaságra kárhoztatva vegetált. Ahol a dol­gozó szülők nem érnek rá tö­rődni, foglalkozni siket gyerme­kükkel, ott a gyermek szellemi­leg alig fejlődik, kizárólag látás, megfigyelés alapján szerzi „szel­lemi kincsét”. Ahogy a vakoknál a tapintási képesség fejlettebb,­­ a siketeknél a látás útján való megfigyelési képesség pó­tolja többé-kevésbbé a hallás hiányát. E téren nagyon sok ta­pasztalattal rendelkezem. Sors­társaim élete, problémái, ügyei mindig melegen érdekeltek. Né­hány évtizede a soproni intézet­ben megfigyeltem két teljesen néma 5—6 éves siket leányka „beszélgetését”. Szeptember de­rekán már megszokták az inté­zeti rendet, de az otthon képe, emléke még élénken vibrál ben­nük. Az egyik fekete, dróthajú, anyátlan, a Menhelyből került az intézetbe, a másiknak szőke, selymes haja az anyai szeretet gondosságára vallott, ő „vitte a szót”. Egészen eredeti, primitív kézjelekkel mesélgette: az apja, az anyja, a testvérei milyenek, mit csinálnak, hogyan mozog­nak, miféle és hány állatjuk van. Nagyon szeretik őt. Anyja ölbe veszi, simogatja, megfésüli és piros szalagot köt a hajába. (Hogy piros, azt azzal jelzi, hogy mutatóujját végighúzza a száján, amely csakugyan piros, mintha rúzzsal kenték volna be.) A másik, aki eddig áhítattal fi­gyelt, itt elsírta magát. Jónak láttam odamenni és jelelve meg­kérdeztem: miért sírsz? A kis szőke felelt helyette éspedig. •„Azért sír, mert az ő mamája nem köt piros szalagot a ha­jába.” Soha sem felejtem el ezt a jelenetet. Gondolkodás, érte­lem, logika, mély érzés van benne. Más alkalommal a kertben ol­vasgattam, s kedvencem, az I. osztályos kis leány játszott kö­rülöttem. Egyszer csak örven­dezve szalad hozzám, s mutogat a bokrok felé: ott, ott és szétter­pesztett ujjait, hüvelykujjával a homlokát érinti. Nézek oda ... hogy kerülhet ide kakas? Persze, hogy nem kakas volt, egy kis ve­réb ugrált a bokrok között. Csőre van, szárnya van — ezzel a lo­gikával talán a sast is kakasnak mondta volna. A beszélni nem tudó siketnémáknál a hasonlósá­goknak nagy szerepük van. Számtalan más megfigyelése­met abban összegezhetem, hogy a cikkíró feltevése helytálló: „ ... beszédfejlődése kezdeti fokán, de primitíven már jelelni tudó siketnéma gyermekek opti­kai képekben és mozgásjelekben gondolkodnak”. Gondolkodásuk — precíz ha­sonlattal élve — talán olyan, mint a némafilm. Minél normá­lisabb az értelmük, a képek an­nál pozitívebbek, ellenkező eset­ben negatívak. A kis néma gyer­mekek egymás között gátlás nél­kül eljelelik mindazt, amin gon­dolkodnak, mindazt, ami emléke­zetük még szűk és homályos kamráját csak betölti, — de ha én, a felnőtt faggatom őket, vajmi ritkán sikerül spontán megnyilatkozásra bírni, többnyi­re reménytelen arckifejezés válasz. De az oktatók a pedagó­­­giai művészettel mindegyik ilyen néma szájhoz megtalálják a megfelelő kulcsot, amivel szó­lásra bírhatják. Ebben a művé­szetben fontos szerepe van a sze­retetnek, a gyermekekhez való kedvességnek, ami minden gyógypedagógusnak nélkülözhe­tetlen fegyvere.­­ A beszédfejlődés folyamata alatt a megtanult szavak, mon­datok használata nem mindig szorítja ki a kézjeleket. Sok si­ketnéma még felnőtt korában is jelekben gondolkodik. Ismerek olyan sorstársat is, aki jelelve szokott magában morfondírozni. Egymást közt is szívesebben je­l­lelve társalognak, gyakran még műveltebbek is. A hallókkal pedig úgy beszélnek, hogy a je­lekben gondolt mondanivalóju­kat mintegy „lefordítják” hangzó beszédre. Ez annál jobban sike­rül, minél több szókinccsel ren­delkezik az illető. Szemléltető példa erre, amikor a magyar anyanyelvű egyén megtanul franciául. Ha tud is franciául, természetesen inkább anyanyel­vén gondolkodik. Ha összekerül egy született franciával, a ma­gyarul gondolt mondanivalót több-kevesebb agymunkával fran­cia szavakra fordítva teszi kö­zölhetővé. És minél jobban elsa­játítja valaki az idegen nyel­vet, annál könnyebb és gyorsabb a lefordítás. Az már a nyelvben való tökéletesség jele, ha az anyanyelv helyett közvetlenül a tanult nyelven formálódnak meg az agyban a gondolatok és a hangzó­lyamatos, beszéd így könnyed, ré­szinte élvezetesnek mondható. De hány siketnéma jut el idáig? 90 százaléka talán soha. Ha gondolkodásuk normális, okos, praktikus és az intelligens jelzőt sem lehet megvonni tőlük, a hangzó beszédjük, kiejtésük, kifejező készségük nem mindig­­ tiszta búza. A pedagógia egyre fejlettebb lesz. A szakismeretek mellé igénybe veszik a modern segéd­eszközöket. Nem tudom, hogy a filmoktatást milyen mértékben és formában alkalmazzák a gyógy­­pedagógiában. Véleményem, hogy a film­roppantul megkönnyítené a gyógypedagógusok nehéz mun­káját. A szájról leolvasás, a

Next