Siketek és Nagyothallók, 1963 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1963-01-01 / 1. szám

2 m /> >­е^п [UNK]У Január 27-én, vasárnap este fél hat órai kezdettel mutatja be a kultúrgárda a székházban Dunai Ferenc „A NADRÁG” című színdarabját, a Vígszínház műsordarabját. (A színdarabban a vállalat igazgatója üzemi ün­nepségre készülődik. hez. Ott, a lakáson, az Előtte még elmegy nőismerősé­igazgató nadrágján egy kis folt esik. Megkéri nőismerősét, hogy­ távolítsa el a foltot. Közben összevesznek , és a nőismerős az igazgató nadrágját belevágja a fürdőkádba, ahol, persze, csuromvizes lesz. Vasalni akarja, de elégeti. Az igazgató nadrág nélkül nem tud elmenni az ün­nepélyre, ahol neki kellene az ünnepi beszédet meg­tartani. Közben az igazgató felesége megtudja, hogy a férje a nőismerősénél van — válni akar. Később azonban a feleség megszánja férjét, ünneplő ruhát visz neki. Az igazgató erre elhagyja nőismerősét és még sikerül idejében az ünnepségre érkezni.) A mulatságos színdarabban fellépnek: Ábrahám Félix Lukács Miklós Kentner Kálmánné Szebesi Józsefné Mink Mátyásné Vitáris László 1963 az oktatás fejlesztésének éve legyen ! A Szövetség IX. küldöttköz­gyűlése anyagát lapunk 1962 december havi számában is­mertettük. Most közöljük Ru­das Nándor főtitkárnak a fel­szólalásokra adott válaszát. Egyetért Emszt Kálmánné ja­vaslatával: ilyen nagy jelentő­ségű tanácskozás szombat dél­után kezdődjön és rendelke­zésre álljon vasárnap is, hogy legyen idő a hozzászólásokra. Több mint valószínű, hogy 196­3. első negyedévében meg­kapja a szövetség a szükséges televízió készülékeket, ebben az irányban tárgyalások foly­nak. 1963. év az oktatás fel­lendítésének éve legyen! Azoknak a kultúrcsoportok­­nak, amelyek színvonalasan szerepelnek, igyekszenek mó­dot teremteni, hogy felléphes­senek más csoportoknál. A kulturális munka fellendítése is egyik cél. Vigyázzanak, mi­lyen darabokat mutatnak be. Politikai szempontból is meg­feleljenek a kiválasztott dara­bok. A kulturális bizottság ki­alakítja majd azokat az irány­elveket, amelyek szerint a kul­­túrcsoportoknak működni kell Érdemes főiskolát elvégezni, aki végzett, annak fenn van tartva az álláshely. A gimná­zium nem nyújt szakképesí­tést, hanem az általános mű­veltség növelését. Pár év múl­va olyan kádergárda lesz, hogy nem lesz többé problé­ma megfelelő embert találni egyes posztokra. Nemcsak ma­guknak a gimnáziumi tanulók­nak jelent fokozott tanulásuk műveltségi emelést, hanem ha­tással lesz a közösségre is, ha a szövetségben lesz száz olyan ember, aki elvégezte a gimná­ziumot. Fokozottan tanulni, sokat olvasni, így lehet boldo­gulni. A csoportok közötti verseny vándorzászlajának át­adására nem került sor, mert a csoportok helyezésének el­döntésével kapcsolatban ellen­vetés hangzott el. A küldött­­közgyűlés bízza az országos elnökségre, mégegyszer néz­zék át az eredményeket és igazságos döntést hozzanak. Tekintettel arra, hogy a kül­döttközgyűlés már nem hatá­rozatképes a vidéki küldöttek jó részének elutazása miatt, valószínűleg a következő vá­lasztmányi ülés a küldöttköz­gyűlés folytatása lesz, akikor fogják a javaslatokat elbírál­ni, határozatokat ott fognak hozni megvitatják az alap­szabály-módosítás tervezetét és szavaznak majd felette. Az Országos Választmány­nak tagja Takács Gábor is, akinek neve lapunk decem­beri számából nyomdahibából kimaradt Megbeszélés az oktatásról (Folytatás az 1. oldalról.) .érettségizni egy fiatal siket 7—9 éves korában , sikerült meg, hallásmaradványa nin­csen, tanulja a német nyelvet is. Jobban érti a szájról leol­vasást mint a jelbeszédet Nézni kell azt is, a siket hon­nan ér el arra a tanítási fok­ra, amit a gimnáziumi oktatás megkíván. Vannak siket em­berek, akik igénylik a hang­beszédben való gondolkodás szintjét, amely képessé teszi őket, alapos korrepetálás mel­lett a gimnázium elvégzésére, és ezt lehetővé is kell tenni számukra. Ha a képességük megengedi, a hallók között ta­nuljanak. Szükséges siket ipari tagozat felállítása. Az élettel szemben a tényleges munka fogja igazolni, hogy a szakmunkás-képzés milyen módja a helyes. A siket töme­geik szakirányú képzését meg kell oldani. Szükséges megfe­lelő, rendszerezett hanginger­­tömeggel betörni a siket fiata­lok agyába, a hallásnevelés útján kell járnunk, így lesz járható a siketek középiskolai oktatásának útja. Esetleg az egyetemi tanulmányok elvég­zése is többek részére elérhető lesz. A tanfolyamok órarend­jét a szükséglet határozza meg. Mikor a tanár belép a tanfolyamra, együtt van a csa­lád, oktatás-nevelésnél fontos, hogy jól érezze magát min­denki. Ő arról beszél a tanfo­lyami órákon, amire a hallga­tók kíváncsiak. Tematikához ragaszkodni nehéz. A feladatok tömegében el­igazodni — ezt kell meg­tanítani, de csoportonként, naponként más-más for­mában. A témakörök változnak, a lé­nyeg ugyanez. Hosszú idő kell, amíg egy emberen meglátni, mivé fejlődött. Mennyire tud önállóan úgy viselkedni mun­kahelyén, társadalomban, aho­gyan tanították. A siketek élete a konkré­tuma! Tanításunk legtöbb eszköze a szó, a hang­beszéd. Nagy Ernő országos szervező titkár hozzászólásában­ hang­súlyozta: nemcsak érdemes, kell is a siketeket és nagyot­hallókat középiskolában, sőt egyetemen is, felsőiskolákban oktatni. Természetesen szelek­tálni kell. Akikben megvan a képesség, akarat, azokat kö­zépiskoláiba kell irányítani, azokat is, akik később vesztet­ték el hallásukat, így nagyobb a szókincsük, de persze első­sorban azokat, akik siketen születtek, s akik jó oktatás mellett jól fel vannak készül­ve. Miképpen történjen a kö­zépiskolai foglalkozás? Egye­lőre menjenek tovább a meg­kezdett úton. Tovább is jár­junk az eddig járt úton, a si­ketek érdekében. A megbeszélésen elhangzot­takat Rudas Nándor főtitkár foglalta össze. A gimnáziumi oktatásban ez évben szelektál­tunk, az került az első osztály­ba, aki felvételi vizsgán meg­felelő eredménnyel állt helyt, a többi előkészítőbe került. A tanárok nagy szeretettel vég­zik munkájukat. Megfelelő szakismeretük­kel a Szövetségben folyó oktatáshoz irányelveket dolgozzanak ki. Ez a kérés jogos, hiszen­­ a résztvevők az országban leg­jobban dolgozó tanfolyamok vezetői közül kerültek ki. Ter­vezi Ciolkovszkij kör megala­kítását, ahol általános tanul­­mányokkal, világnézeti neve­léssel, a Szövetség feladatai­val, célkitűzéseivel, politikai kérdésekkel, a vezetés kérdé­seivel foglal­koznána­k. SIKETEK ÉS NAGYOTHALLOK 1963. JANUAR a A budapesti Helyi Csoport, Nőbizottsággal 1962. december 22-én karöltve, tartot­ta fenyőfaünnepéllyel egy­bekötött télapó-estjét a szék­ház kultúrtermében, melyet megtöltöttek a tagok gyerme­kei szüleikkel. Az ünnepséget beszéd kí­séretében Déri Sándor, elnökségi és pártalapsz. közp. ve­zetőségi tag nyitotta meg. Ez­után szétnyílt a kultúrterem színpadi függönye és a gyer­tyafényes, csillogó karácsony­fával díszített színpadon meg­jelent a télapó Major Zoltán tagtárs személyében. Kis be­szédet intézett a gyermekek­hez. Jóra, jó tanulásra intet­te őket, majd átvonulva a na­gyothallók helyiségébe, ki­osztotta a gyermekek között az ajándékcsomagot, amit azok természetesen, nagy örömmel vettek át. N. E. /Шама О [UNK] [UNK] М [UNK]аnivmtcBc! Télapó est és Fenyőfa ünnepély Minden laptárs rendezte 1962. év december havában csak 7 új tagot szerveztünk be. A nagyothallók hármat, a hódmezővásárhelyiek kettőt, míg a budapestiek és a veszprémiek egyet-egyet. A veszpré­miek még egy új tagot beszerveztek a múlt év végéig, azonban ez utóbbi belépési nyilatkozatát későn, ez év január elején küldték be úgy hogy azt már nem lehetett az 1962. december havi taglétszámba számítani. A decemberi teljesítmény bi­zony gyenge eredménynek tekinthető, még akkor is, ha az az év végi zárás előtt történt, ami általában lanyhuló képet szo­kott mutatni. Taglétszám szaporulat 1962. dec. hóban Az 1962. év utolsó hónapjában, decemberben a miskolci csoport csatlakozott a 100%-ot teljesítők díszes sorába. Ha fi­gyelembe vesszük e csoport múlt év eleji gyenge állását, a fo­kozott előretörését, az elért teljesítményét dicséretesnek mond­hatjuk. Gratulálunk már, hogy Kaposvárnak nem sikerült elérnie a 100 °/o-ot. Pedig közel állott hozzá. Budapest, Veszprém és Kecskemét sokat javított, azonban többre már nem futotta erejükből. Ez is azt mutatja: az igyekezettel már a kezdet kezdetén, vagyis az év elején kell indulni, hogy az év végén ne kelljen kap­kodni, és kedvezőbb sőt, 100%-os eredményt tudjanak elérni. A tagtoborzó és tagdí­jfizetési kampányt az 1963. évben is folytatjuk, és annak eredményeit lapunkban, a múlt évihez hasonlóan, hónapról hónapra kimutatásszerűen közölni fogjuk. Fel a taglétszám további emeléséért! Fel a tagdíj mielőbbi teljes rendezéséért! Csoportok és fiókok Helyezés fő Tagdíjfizetés­i aránya 1962. januártól dec. 31-ig Csoportok és fiókok 1. Nagyothallók 2. Hm.-vásárhely 3. Budapest 3. Veszprém Vác­­ Szeged Békéscsaba Győr Debrecen Szombathely Pécs Kecskemét Baja Miskolc Sopron Nyíregyháza Kisvárda Kaposvár Nagykanizsa Cegléd Helyezés 2 3 1. Szeged 100,— 1 2. Békéscsaba 100,— 1 3. Hm.-vásárhely 100,— — 4. Győr 100,— — 5. Debrecen 100,— — 6. Vác 100,— — 7. Sopron 100,— — 8. Pécs 100,— 9. Miskolc 100,— 10. Kapo­s­vár 98,4 11. Budapest 86,3 12. Szombathely 94,1 13. Kecskemét 94,— 14. Veszprém 92,8 — 15. Nagyothallóik 91,— — 16. Nagykanizsa 78,— — 17. Nyíregyháza 68,7 — 18. Kisvárda­­ 62. Összesen: összesen: 95,8 SZABAD PÁRTNAPOT rendezett a budapesti helyi csoport január 17-ért. A csi­korgó hideg dacára is több mint ötvenen jöttek el. Déri Sándor pártvezetőségi és el­nökségi tag megnyitója után Csillág György párttitkár tartott előadást az országgyűlési és tanács­választásokkal kapcsolatban. Major Zoltán, Szabó József, Mink Mátyás, Nagy Ernő (kérjék meg a ke­rületi tanácsot, hogy egy ta­nácstag tartson beszámoló gyűlést a Szövetségben. Ilyen gyűlés 1959-ben is volt.) Varjú Mária, Füzesi Géza, Kincses Józsefné hozzászólásaira az előadó válaszolt. Bemutatkozó látogatás Az Eü. M. Szociálpolitikai Főosztálya bemutatkozó láto­gatáson fogadta a Szövetség központi elnökségének buda­pesti tagjait. Dr. Kádár Róbertné főosz­tályvezető, Jakab Anna osz­tályvezető és Schmidt Péter főelőadó behatóan érdeklődtek a Szövetség problémáit ille­tően, s elhatározták, hogy a jövőben is tartanak megbeszé­léseket, vagy a Főosztályon, vagy a Szövetségben fonto­sabb esetekben. N. E. A ceglédi részlegnél a szilveszteri mulatság volt az első rendezvény. Jó volt a hangulat. 41-en vettek Tréfás-mókás műsor is részt. volt. Sikert aratott. A Természet­­barát egyesületünknek 18 tag­ja vom.­­Én szerveztem meg, nagy gyakorlatom van, 1958- ban a Duna Cipőgyár ter­mészetjáró szakosztályának vezetője voltam, majd Ceg­léden a Cipőipari Vállalat Természetbarát osztályának túravezetője voltam.) A ceglé­di részleg helyisége látoga­tott. Kun József Szegedről jelentik: December 18-án dr. Malin­­sziky László , Pintér Dávid és dr. Schmidt Péter az EÜ. Minisztérium főelőadói, dr. Szilágyi István a helyi szoc.­­pol. csoport vezetője társasá­gában meglátogatták a helyi csoportot és áttárgyalták a problémákat. Üdvözöljük az ilyen helyszínen való tárgya­lásokat, mely sok iratváltást tesz fölöslegessé. (B. S. L.) Az OMKER hallás­javító szaküzlete 1983. január 11-től ismét a régi helyén, Buda­pest, VI., Népköztársaság út­ja 36 szám alatt működik. Itt árusítják a hallásjavító készülékeket és tartozékaikat, és itt történik azok javítása, illetőleg karbantartása. (Te­lefon: 118—080.) (A Budapest, VI., Zichy Je­nő u. 4. szám alatt az árusí­tás és javítás megszűnt.) A hallásnevelés modern útja Ifj. dr. Götze Árpád fül­­szakorvos a szövetség székhá­zában a nagyothalló csoport rendezésében december 14-én előadást tartott 1962. év nya­rán tett tanulmányútáról. Az előadást több, mint kétszázan hallgatták feszült figyelemmel. Az előadás néhány részletéből alább adunk ismertetést. Hollandiában, Nordwijkban nemzetközi audiológiai kong­resszus volt, amelyen részt vett a magyar származású, No­­bel-díjas Békésy professzor is. A hallás legújabb­ élettanmechanizmus elmélete témakör megbeszélését ő vezette. (Egy előadás 10 perces volt.) Tanul­mányútja során alkalma volt látni Békésy-féle audiométert, különleges automata hallásmé­rő készüléket. Megállapította: nálunk csak van lemaradás, technikai téren a szakembereink tudása egyenrangú a külföldi szak­tudósokéval. Persze, állandóan tanulni kell, fő, hogy tudjuk, milyen úton kell járnunk! Groningenben meglátogatta a világ negyedik legrégibb si­ketnéma intézetét. Ma azok a gyermekek, akik régebben si­ketnéma iskolába jártak volna, nagyothalló iskolába járnak. A siketeket beszédre tanít­ják nagyothalló készülék segítségével. Egy gyermek sincsen, aki ne kapna hallókészüléket, még az is, akinél a legmodernebb hal­lásvizsgálat sem tud hallást kimutatni. Ennek nemcsak lel­ki hatása van, hanem még reménytelennek látszó esetek­­­ben is igen jó a hatása. A rezgéseket fokozottan felerősítve kapják. A nagyothalló gyermekek hal­lókkal járnak iskolába, megta­nulnak beszélni, míg a hallás­erősítést pedagógiai úton nagyothalló iskolában folytat­a­ják. A siketnéma intézetben több csoportban folyik oktatás. Az „a” csoportban elsősorban hallás útján, készülék segítsé­gével érintkeznek a külvilág­gal, ebben persze a szájról ol­vasás is támogatja a gyerme­ket. A gyógypedagógus a be­szédhibát korrigálja. A „b” csoportban a beszédtanulás nem a halláson alapul elsősor­ban, de itt is a hallás segítsé­gével. Az eredmény: előkészí­tik magasabb osztályok láto­gatására a gyermeket. Például középfokú osztályban hét gyer­mek franciául tanul. Fiókban mindegyik audiógramja, meg­mutatták. Ilyen hallású gyer­mekek nálunk siketnéma inté­zetben vannak. Dániában van a világ legtö­kéletesebben kiépített hallás­gondozó rendszere. Ingyenes a vizsgálat, a hallókészülék, ja­vítás, négyévenkénti csere, egyéni illesztők, elemek. Ma­gas fokú a fülészet, a gyógy­pedagógia, fejlett a híradás­­technikai ipar. Ez a három tá­bor összefogott és létrehozta a korszerű persze állami hallásgondozást, segítséggel. betegeket felkutatják, felkere­­­sik lakásán, otthonában, mun­kahelyén. (Nálunk sokan még ma is húzódoznak hallókészülék viselésétől, nehéz meg­győzni a beteget, hogy idő kell, amíg a füt és a ké­szülék összeszokik, fél is szükséges ehhez.) és Dániában érdeklődnek a na­gyothallóktól: van-e otthon in­dukciós hurkuk, hallgatnak-e vele? Csaknem kivétel nélkül ezzel hallgatják a rádiót, mo­zikban, színházakban, előadó­termekben sokszor előnyösebb helyzetben vannak ezzel a na­gyothallók, mint a jól hallók. (Nálunk a nagyothallóknak is sokat kell még tanulniok. Dá­niában, Svédországban a be­tegek szakképzettek, mi az a nagyothallás, tudják, milyen nagyothallásuk van. Ismerik a decibelt. Ismerik a műtétet. Nem szaladgál jobbra-balra a beteg, saját hallását jól isme­ri. A betegek objektíven ér­deklődnek, az orvos ténykedé­sében százszázalékosan meg­bíznak, így azután sikerül sok­szor megjavítani hallásukat.) Dániában a nagyothallók 85 százaléka visel hallókészülé­ket. Arra a kérdésre, hogy meg van-e elégedve a készü­lékkel, a megkérdezettek 81 százaléka válaszolt igennel. Nálunk az eladott hallóké­szülékek 40 százalékát vi­selik, Németországban 60 százalékát. A rendszeres törődésnek az eredménye ez a jelentős ered­mény. Igen jelentős az ered­ménye a rendszeres hallóké­szülék-viselésnek. Erre egy adat. Egyik amerikai gyár, ahol sok nagyothalló dolgozik, két hétre kötelezte a nagyot­halló dolgozókat, hogy készü­lék nélkül dolgozzanak. A tel­jesítmény 30 százalékkal csök­kent. Modern szuper hallókészülé­kek 60 decibel helyett 70--75, néha 80 decibel erősítést is el­érnek. Ez jelentős a siket gyer­mek halláserősítésénél. Vannak olyan készülékek, amelyek a színpadról érkező hangokat jól erősítik, a túl erős hangokat le­fojtják. Legújabb készülékek azért is előnyösek, mert velük a nagyothallók fájdalom nél­kül tudnak érintkezni az em­berek­­ között. A szemüvegbe épített, a miniatűr készülékek, a hallójáratba beleférő készü­lékek keveset erősítenek, és csupán egy, másfél óráig hasz­nálhatók. Olyan nagyothallók számára, akiknek erős készü­lék kell, a szemüvegkészülék hatásfoka erősítésre nem al­kalmas. A nagyothalló iskolák tantermeiben indukciós hurok van, a tanuló leteheti a csopor­tos készüléket és előveheti sa­ját készülékét. A siketnéma-oktatás új útja a hallás útján való beszédtaní­tás,, a beszéd kialakítása, a fejlődés útja a hallásfejlesztés, hallásnevelés. A siket gyermekeket hal­lani tanítják, így lehet siketből nagyothalló és nagyothallóból halló. A si­ket tanintézetekből nagyothal­ló iskola lett. A gyermekek számára nagyothalló tanács­adó állomás van születéstől beiskolázásig, tehát iskolás kor előtt. A gyermekek halló­­készüléket kapnak, s a szülőket megtanítják, ho­gyan kell kezelni a készü­léket. A siket és nagyothalló gyer­mek legkönnyebben kétéves kora körül tanul meg beszél­ni. Ez a felismerés igen eredmény, nagy fejlődés: nagy kétéves kor körül kezdőd­jön a hangos beszéd taní­tása. A gyermek játszik más gyer­mekekkel, játszani tanul, és közben tanul beszélni. Van intézmény, ahol hároméves korban írni-olvasni tanítják a siket és nagyothalló gyerme­keket. Ez melléktermék a ta­nításnál. Minden gyermek meg tud tanulni írni, olvasni há­roméves korában, ám nincsen rá szüksége, de a siket és na­gyothalló gyermekeknél a hal­lásnevelésnél, a hangos be­­szédtanításnál fontos szerepe van. A nagy tetszéssel fogadott előadás után Bógner Gyula, a nagyothalló csoport elnöke mondott köszönetet az előadó­nak. Felhívta a nagyothallók figyelmét: ne szégyelljék vi­selni a nagyothalló készüléket, küzdjék le gátlásaikat. Meg kell tanulni hallani, megtanul­ni a hallókészülék használatát.

Next