Siketek és Nagyothallók, 1971 (23. évfolyam, 1-12. szám)

1971-05-01 / 5. szám

I VILÁG PROLETÁRJAI. EGYESÜLJETEK! SÍNETEK <s NAGYOTHALLOK A SIKETEK ÉS NAGYOTHALLÓK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK LAPJA XXIII. ÉVFOLYAM, 5. SZÁM, 1971. MÁJUS ■"tettel köszöntjük a Sn­­ktatásáért . . A fáradozó pedagógusokat Í Pedagógusnap alkalmából igaz szívvel köszöntjük a gyógypedagógusokat! Megkülönböztetett tisztelet, nagy­rabecsülés illesse­­ az egyik leg­nehezebb pedagógiai tevékenysé­get folytató pedagógusok­at, a si­ket gyermekek és felnőttek neve­lőit. Ez a kiemelés méltán megilleti azokat a nevelőket, kik nagy szak­értelmet kívánó, speciális oktató­nevelő munkával küzdik le a ta­nulóknál súlyos mértékben jelent­kező nyelvi nehézségeket az isme­retanyag átadása előtt. A siketek pedagógusai abból a megfontolás­ból teszik ezt, mert tudják, hogy a hangbeszéd megtanítása minő­ségi változást hoz létre a hallás­sérültek gondolkodásában, vala­mint azért, mert tudják, hogy nyelvi alapon gondolkodás embe­r­iibb, kiegyensúlyozottabb, boldo­gabb életet biztosít majd felnőtt korban neveltjeiknek. De itt álljunk meg egy pillanat­ra! Mi most társadalmi vetületből szeretnénk едy-két megállapítást tenni ezzel összefüggésben az ok­tató-nevelő munkába történő be­avatkozási szándék nélkül. Tudunk róla, hogy a siketek is­koláiban megindult a beszédtaní­tás korszerűsítésére irányuló tö­rekvés. Ezt a nevelői szándékot igen örvendetesnek és nagy jelen­tőségűnek tartat­a. Hiáz a beszélő siket nemcsak munkája után k­ap­­ja meg az elismer­ést, hanem a si­ket emberek társadalmi megbe­csülését emeli a hallókra gyako­rolt hatás által. És erre nagy, igen nagy szükség van, sőt A siket dolgozók elmondásából, saját tapasztalatainkból tudjuk sajnos, hogy az embersé­n­ gesebb bánu­smód, valamint a hal­ló emberek egymás közti érintke­zésében látható tisztelet, megbe­csülés nem mindenhol érvényesül hasonló módon a siket dolgozók­kal szemben is. Ez pedig a siket emberek elszigetelődését súlyos­bítja és az ezt kísérő feszültség társadalmon belüli konfliktushoz vezethet. Megfigyeltük ugyanis, hogy a társadalmon belüli konfliktusok siket szereplői legtöbbje vagy ta­nulatlan siket, vagy az iskolából, kimaradt siket, vagy olyan, aki gyenge eredményt ért el az isko­lai oktatás alatt. Ezeknél a gon­dolat nem nyelvi alapon születik. Ezekben a sikerekben etikai ka­­tegóriák, morális normák nem alakulhatnak ki kellően és így emiatt társadalmilag veszélyezet­tek. Ezeknél tapasztalható hely­telen — többé-kevésbé indokolha­tó — viselkedés igen sokat árt a fölfelé törekvő beszélő siketek társadalmi megbecsülésének. Az ilyen siketek például az agresszív magatartást tanúsító hallóval szemben következetesen agresszí­ven lépnek fel. Mind­az a halló, aki idegenke­dik bármilyen emberi módon,fel­venni a kontaktust a sikettel, adott esetben kurtán-furcsán vi­selkedik vele és ez a szituáció az elszigeteltség érzését ébreszti fel a siketben és az ezzel járó fe­szültség következményének kell tekinteni a gátoltalanabbul lefo­lyó reflexiót. A rossz útra tért hallók befolyása viszont a sike­tek mikromiliője negatív hatása­ként értékelendő stb. stb. г [UNK]о­udjuk, hogy a nyelv nélkü­­­­li személyiség kevésbé strukturált, kevésbé dif­ferenciált és leszűrt. Itt még meg kell említeni azo­kat a derék siket dolgozókat, akik részben munkahelyi hátrányos megkülönböztetésből eredő igaz vagy vélt sérelmek és egyéb tár­sadalmi igazságtalanságok hatásá­ra szükségtelennek tartják a hal­lókhoz közeledést, mert hisz a so­rozatos meg nem értés miatt an­nak eredményességében kételked­nek. Az ezt kísérő elfásultság, visszahúzódás viszont nem válik a siketek társadalmi felemelkedé­séhez vezető út javára. Megfigyeltük azt is — és ez ör­vendetes —, hogy a most feljövő­ben levő ifjú — beszélő — siket nemzedéket a „Sándorjánosi” gon­dolkodásmód hatja át; öntevéke­nyen szerveznek „vegyes társasá­got", siket és halló kapcsolatokat Az ilyen siketekre mondjuk, hogy haladó gondolkodásúak, szemben azokkal, akik­ még kifogá­solják, hogy például hallók miért írnak a siketek lapjába. A hallóknak a siketekkel együtt kell lenniük az életben, hisz nincs külön halló és siket társadalom. A becsületesen dolgozó siketek a társadalom hasznos tagjai, akik munkájukért méltán elvárják a nekik is kijáró tiszteletet. A tisz­teletadás minden ember erkölcsi kötelessége olyanokkal szemben, akik saját hibájukon kívül nehe­zebb életvitelre kényszerülnek. A hallók és siketek közeledésé­nek problémáján belül azonban szükségesnek mutatkozik bizonyos szociológiai felmérés. M­ár megkezdtük a siket dol­gozók megkérdezését sa­ját életvitelükről. Ez an­nál inkább is kívánatos, mert egy­részt a hallók hajlamosak sok olyasmit belemagyarázni a siketek magatartásába, életébe, mely tő­lük teljesen idegen, másrészt mégis csak a siketek tudják job­ban, hogy nekik mi fáj, mi szük­séges ahhoz, hogy színesebb, em­beribb legyen életük. Tehát min­denképpen meg kell hallgatni őket! Nem elégedhetünk meg azzal a nagyszerű ténnyel , amire ter­mészetesen büszkék vagyunk —, hogy Csepeltől a Ganzig, az Izzó­tól az Ikarusig, a híradástechnika területén, különféle ruhagyárak­ban, szövőgyárakban, a bútoripar területén, a nyomdaiparban és szerte %иk országban különböző üzemek­ben és munkahelyeken a vezetők megelégedéssel, sőt elis­meréssel nyilatkoznak a siket dol­gozók munkateljesítményeiről. A kitüntetés, a jó kereset mind szép és nagyszerű. De még másra is szükségük van a siket emberek­nek; a hallók tiszteletére, megbe­csülésére, elismerést mutató köz­vetlen viselkedésükre, embersé­ges bánásmódjukra. A hallókat megillető hasonló bánásmód mel­lett oldódhatnak fel igazán a si­ketek társadalmunkban, csak ilyen légkörben érezhetik magu­kat jól a hallók között munkál­kodva. Mindent el kell követni, hogy a szocialista humanizmussal ellen­tétes elgondolások nehogy lábra kapjanak a siketekkel szemben, nehogy a siketségből természet­szerűen következő elszigetelődési törekvést bármily módon is ki­szolgálják a hallók, mert ez a be­csületes siketek emberi méltóságát súlyosan sértené. Sohasem szabad összetévesztenünk a sorstársi együvé tartozást a társadalmi el­különülés szándékával. A siketek­nek a hallók között és nem egy­más között van a helyük! /X A Siketek és Nagyothallók Szövetsége a maga lehető­­ségein belül évtizedek óta bizonyítja, hogy a siketek társa­dalmi felemelkedésén fáradozik. Működését sohasem fogta fel ön­célúan, nem segíti elő a siketek elszigetelődését. A Szövetséget a sorstársi együvé tartozás érzésé­nek szükségessége hozta létre. A Szövetség minden ténykedésében az egységes társadalom felé vi­szi a felnőtt siketeket és segíti őket sikeres szocializálódásukban. Ehhez viszont széles társadalmi összefogásra van szükség. Többek között igényli a siket gyermekek nevelőinek az eddiginél még hat­hatósabb támogatását is. Most, amikor újból szeretettel köszöntjük a siket gyermekek és felnőttek nevelőit, szólaljon meg a költő ünnepi verse; P téigégumpi gondolatok Aranykoszorús brigád Kiemelkedő sikert ért el a Gyapjúmosó és Szövőgyárban dolgozó Petőfi szocialista brigád: a bronz­koszorú után május elsején az aranykoszorús jelvényt vehette át a tagok nevében Kovács József bri­gádvezető. (Beszámolónk a 3. oldalon) Óh­ de szép teremteni Szóval IRTA: DR. BORS LÁSZLÓ Emeletes falak közt, termekben, folyosókon, fekete iskolatáblák, porló kréták között járnak a Szónak megszállottjai. (Nyomukban szótlan gyermekek mögöttük befelé síró, nagybánatú­ reménykedő szülök.) Az embernek született szótalanok fülében nem hajlik az anyai szó, fülükhöz nem muzsikál hajnali rigó. Nem érzik az értelmes élet ritmusát. Nem értik az emberi beszéd orgonájának finom változatait. Sokan voltak ... kik egy egész életen át szólaltatták a majdnem síptalan orgonát és boldogan hallgatták a muzsikát, mit a Csend rabjainak hangja jelent; ahogy feltámadnak — az értelemre s a szeretet életére; hogy ahány van, bárhol mind ahány, egyszer majd ki tudja mondani a szót: szeretlek... vagy ezt a szót: Anyám! Hogy most már mást megérteni és magát értetni tudó — munkával — igazolt ember legyen, s mint éjből kelő Nap a fekete földeken, hasznosat, jót tegyen! S naponként újra meg újra csel­eked­je e szót: munka! Oh, de szép teremteni a Szóval... — nem szobrot márványból, hideget... szótalant... hanem meleg, lüktető anyagból lelket­, beszélő embereket!

Next