Hallássérültek, 1985 (36. évfolyam, 1-12. szám)

1985-01-01 / 1. szám

1985. JANUÁR ÉVFORDULÓK Budapest felszaba­dí­tása A szovjet 2. Ukrán Fro­nt csa­patai 49 napos, utcáról utcára fo­lyó harc után, 1945. február 13-án felszabadították Budát, befejező­dött a főváros felszabadítása. A harcokban elesett 50 ezer német katona, meghalt mintegy 25 ezer polgári személy. Aö­vetkeztében a főváros ostrom­áö­közel 40 ezer épületének 27 százaléka el­pusztult vagy súlyosan megrongá­lódott. Több mint 32 ezer lakás megsemmisült vagy lakhatatlan­ná vált. A németek felrobbantot­ták az összes Duna-hidat. A fel­­szabadulással megkezdődött Bu­dapest hídjainak, gyárainak,köz­­épületeinek, lakóházainak újjá­építése. A főváros megindult a demokratikus fejlődés útján. Péter­vári véres vasárnap 80 éve, 1905. január 22-én Ca­pon pápa kezdeményezésére több mint 140 ezer pétervári munkás békés menetben a Téli Palota elé vonult, hogy a követeléseiket tartalmazó petíciót eljuttassa cárhoz. A felvonulókat a katona­­­ság sortűzzel fogadta, több ezer résztvevőt megöltek. A fővárosi megmozdulásokhoz csatlakozva, január 23-a és február 2-a között általános sztrájk volt Moszkvá­ban. A forradalom 1907 közepén vereséget szenvedett. A bukás alapvető oka az volt, hogy proletáriátus és a parasztság kö­­­zött nem jött létre tartós szövet­ség. A munkásság harcát lénye­gesen gyengítette a mensevikek opportunizmusa s a liberális bur­zsoázia árulása. Szakszerveze­ti világkonferencia 40 éve, 1945. február 6-án ült össze az első szakszervezeti vi­lágkonferencia Londonban. Meg­tárgyalták a munkásosztály fel­adatait a háborúban és a háború utáni időszakban. Előkészítették a Szakszervezeti Világszövetség megalakulását. Bolyai Farkas 210 éve, 1775. február 9-én szü­letett Bolyai Farkas, az MTA tagja. Jelentősek az aritmetika, a geometria és a halmazelmélet alapjaihoz tartozó megállapítá­sai, a végtelen sorok konvergen­ciájára vonatkozó több kritériu­ma és a végszerű területegyenlő­ség általa adott definíciója. Fog­lalkozott az euklidészi párhuza­mossági axiómával. írt drámá­kat, a zeneelmélet és gyógyítás terén is jártas volt. Csokonai Vitéz Mihály 180 éve, 1805. január 28-án, meghalt Csokonai Vitéz Mihály, a magyar felvilágosodás legna­gyobb lírikusa. Antifeudális, an­­tiklerikális és materialista eleme­ket tartalmazó világnézete, va­lamint népies és rokokó vonáso­kat egybeötvöző, kivételes nyel­és formaművészete egyaránt XIX. század plebejus és demok­a­ratikus irodalmi törekvéseinek legjelentősebb előfutárává avatta. Előszeretettel foglalkozott bota­nikával és természettudomá­nyokkal is. Több növénynek ő adott magyar nevet. HALLASS ERŰITEK Ю GQ Ul ej Ul MÓDSZEREK - ELJÁRÁSOK - ESZKÖZÖK? A Siketek Egri Általános Is­kolája és Nevelőotthona „Teleki Blanka” KISZ-alapszervezetének levele: „Figyelemmel kísértük a Hal­lássérültek Lapjában folyó cikk­sorozatot, ami »­A te neved Jo­nah« című amerikai tévéfilm kapcsán indult. Az újságot a mi intézetünkbe járó hallássérült gyerekek szülei is olvassák, többen közülük filmet is láttak, ismerik a lap­­­ban megjelenő hozzászólásokat. Ugyanakkor látják az intéze­tünkben folyó munkát, ismerik módszereinket, ők is részesei gyermekük beszédtanítási folya­matának. Jogosan vetődik fel bennük a kérdés, hogy ha a jelbeszéd ta­nítása sokkal egyszerűbb, mint a beszédtanítás, ha az előbbi úton könnyebben teremthető meg a kommunikációs kapcsolat szü­lő-gyermek között, akkor mi miért fektetünk ennyi energiát a hangos beszéd tanításába?! Érthető, hogy minden új dolog, kezdeményezés ellenállást vált ki, még ha nem is annyira új, hagyomány nélküli, mint sokan gondolják... Ez az élet minden területén így van, miért lenne másképp pont a gyógypedagógia berkein belül? Magyarországon a jelenlegi, igen intenzív anyanyelvtanítás még csak néhány éves múltra te­kinthet vissza. A kísérleti csoportoktól elte­kintve, még csak 3-4. osztályfő­kön állnak a gyerekek. ga Viszont a módszer hatékonysá­lemérhető, számszerűsíthető eredményei vannak, ami Gyógypedagógia c. szakfolyóirat­á­ban és a Gyógypedagógiai Szem­lében nyomon követhető. Az ÖPI által rendszeresen végzett ellenőrző-felmérő vizsgálatok igazolják a módszer elméleti alapjának helyességét. Az e módszerrel dolgozó gyógypedagógusok érzik munká­juk hatékonyságát, eredményes­ségét — ha az eredmény nem azonnal jelentkezik is, de bizto­san megjön. Az e módszerrel haladó osztályok légköre, hangu­lata, a gyerekek viselkedése, megnyilvánulásai szintén azt tük­rözik, hogy élvezik az osztályban folyó munkát. Szívesen beszél­nek, élményeiket, gondolataikat szívesen közlik, próbálják sza­vakba önteni. Erről a kívülálló is meggyőződhet egy rövid láto­gatással bármelyik iskolában. Akik jártak már az utóbbi né­hány évben előkészítő osztályok­ban vagy alsó tagozaton, azok előtt nyilvánvaló, hogy a gyere­kek számára a beszéd nem ide­gen kommuni­kációs eszköz. Az tény viszont, hogy a gyógy­pedagógusoktól és a gyermek környezetében élő minden fel­nőttől azonos munkamódszert és következetességet kíván a beszéd tanítás. Mivel a zárt internátusi körül­mények között élő siket gyerek­nek a jelnyelv a természetes kommunikációs eszköz, kön­­­nyebben elsajátítja. Ez nem is lehet vita tárgya. De a gyógypedagógusnak to­vább kell látnia! Ismernie kell pszichológiai törvényszerűsége­ket, látnia kell, hogy ha tényle­gesen integrálni akarjuk őket a társadalomba, akkor a siket em­bernek is beszélnie kell, szüksége van a nyelvi alapú gondolko­dásra. • Ugyanakkor nem zárja ki azt, hogy minden gyerek tanuljon meg jelelni is, és egymás között a jelbeszédet használják. De — míg jelelni bármikor, 6 évesen, 10 évesen vagy felnőttkorban is megtanulhat akár a siker — addig a beszédfejlődés megindítása fiziológiai okok miatt csak egy szűk intervallum­ban lehetséges. Ha a beszédfej­lődés az élet első néhány évében nem indul meg, akkor később százszoros energiabefektetéssel sem érünk el eredményt. De a vitás elméleti kérdések eldöntésében a tények a legjobb bírák. Bárkit meggyőzhetnek az iskolákban e módszerrel dolgozó gyógypedagógusokkal folytatott beszélgetések, óráikon való hos­pitálás. Hangsúlyozzuk: nem egy mód­szer kizárólagosságát, „csak” időbeli elsődlegességét hirdetjük. Szükség van a jelelésre, mivel iskolázottság, műveltség, életkor tekintetében meglehetősen hete­rogén a „siketek” csoportja. Ezenkívül felbukkantak az ún. „dyspháziás” gyerekek is. Szá­mukra is külön terápia kidolgo­zása szükséges. Ez újabb elméle­ti és gyakorlati feladatok megol­dására készteti a gyógypedagó­gusokat. Kérnénk, hogy amennyiben ez lehetséges, a cikksorozatot alakít­sák vitafórummá a lapban, így több gyakorló gyógypedagógus is szót kaphatna, akik a sajnálkozá­son túl elméletben is és gyakor­latban is tesznek a hallássérül­tekért, a legmodernebb eszközö­ket és módszereket felhasznál­va.” ★ A SZERKESZTŐSÉG VÁLA­SZA: „Levelük nyomán, amely hangbeszéd és fogalomjel viszony a kapcsolatára utal, megnyugtatá­sul gondjaikra, az alábbiakat kí­vánjuk tudatni: A nyelvi alapon történő gon­dolkodás és hangbeszéd elsődle­gessége a siketek oktatásában sem képezheti vita tárgyát. Ez a legfőbb cél! Ennek felismerése nem újkeletű. Ezt bizonyítja siketek nevelés-oktatásának ma­­­gyarországi történetén kívül a sok ezer beszélő siket is. A cél elérése érdekében fel­adatok vannak, amelyek megva­lósításához módszerek, eljárások, eszközök szükségesek. Ebben körben állandó viták voltak és a lesznek is. A gyógypedagógusok kenységét is mindenkor az tevő­ér­vényben lévő tanterv szabályoz­ta. Egyrészt a siketek nevelés-ok­tatásának története, másrészt sok ezer beszélő­­ siket (lehetnek a közöttük gyermekeik szülei, nagyszülei) bizonyítja a korábbi évtizedek szakmai fáradozásait is. A jelen gyakorlata és a továb­bi fejlődés nehezen képzelhető el a múlt eredményei nélkül. Gon­doljanak csak pl. arra, milyen hosszú és küzdelmes időbe telt, amíg létrejöttek a siketek óvo­dái. Azaz, a tervszerű közelítés a mesterséges hangbeszéd tanítá­sának mielőbbi elkezdéséhez. Összegzésül: úgy ítéljük meg, nyílt kaput döngetnek. Ugyanis valamennyi siketekkel foglalko­zó szakember elutasít minden olyan törekvést, amely a nyelvi alapon történő gondolkodás és hangbeszéd elsődlegességét és alapvető fontosságát, mint leg­főbb célt, akár csak vitatná is”. ★ A levélben előforduló idegen szavak jelentése: fiziológiai: élettani intervallum: időköz hospitálás: vendéglátás heterogén: különböző dysphasia: szavak kiejtésének zavara terápia, gyógykezelés, gyógy­mód. Uj -J A budapesti szervezet decemberi eseményeiről A hónap első napján a Télapó­ünnepséget tartottuk meg szövet­ségünk székházának kultúrter­mében, a tagság gyermekei ré­szére. Közel kétszázan jöttek el szüleikkel, hogy lássák a Miku­lást és megnézhessék a filmve­títést. Az állami gondozott gyer­mekek az intézetből a felügyelő­jük kíséretében érkeztek. A „101 kiskutya” című ,film került leve­­títésre, melyet gyermekek és fel­nőttek nagy tetszéssel fogadtak. December 14-én Mágocsi Béla csoportelnök és Podani János titkár vettek képviseletében részt a szervezet a nyugdíjasklub évzáró társasvacsoráján, az Akác­fa utcai „Nyugdíjas” étteremben. A csoport elnöke átadta a társa­dalmi aktíváknak a vezetőség nevében a szerény jutalmakat és a szép könyveket. A szövetség pártalapszervezetétől is kaptak munkájuk elismeréséül könyvju­talmakat. Ezúton is köszönjük a nyugdíjasklub vezetőségének a lelkes munkát, és kívánjuk, hogy tevékenységüket a jövőben is kí­sérje sok siker. December 22-én a Nőbizottság közreműködésével a fenyőünnepséget, megtartottuk mely alka­lomból kis ajándékcsomagokat osztottunk ki a rászoruló, idős tagtársak között Podani csoport­titkár köszöntötte az időseket az ünnep alkalmából. A szilveszter is a vártnál job­ban sikerült, igaz, csak százon alul voltak a résztvevők. A fő­nyereményt, az ajándékkosarat egy vidéki tagtárs nyerte meg. Csoportunk februári program­jai: 4-én: Elnökségi ülés. 7-én: Politikai vitakör. 14-én: Filmvetítés. 21-én: Fele sem igaz vetélke­dő, II. forduló. Vezeti: Konkoly Sándor. 28-án: Színielőadás. , Programjainkon minden tag­társat szeretettel látunk! Vargáné E felvétel a fenyőfaünnepségen készült. Középen Mágocsi Béla elnök, bal szélen Podani János titkár látható A nagyothallók életéből November végén a gyönyörűen felújított Iparművészeti Múzeum­ban jártunk. Már maga az épület megtekintése is élmény volt, kü­lönösen azoknak, akik szeretik a régi,­­ szép, impozáns épületeket. Az időmérés történetéről szóló ki­állítást néztük meg: lebilincselő volt! A napórától a kvarcóráig terjedő fejlődést érzékeltette és mutatta be szebbnél szebb órák­kal ez a kiállítás. Bemutatták a primitív népek földbe szúrt pál­cáját, a különféle nap- és vízi órákat, a mechanikus időmérő szerkezeteket. A hagyomány II. Szilveszter pápának tulajdonítja a gépóra feltalálását. Ezeket elő­ször tornyokba szerelték, majd a XV. századtól a toronyóra kicsi­nyített mása bekerült a lakások­ba. Fokozatosan, egyre jobban ki­csinyítették őket, ezért bizony nagyon drágák voltak, csak gaz­dag emberek engedhették meg maguknak, hogy nyakukba akasztva, ékszerként viselhessék. Magyar vonatkozásban sok híres ember óráját láthattuk itt a ki­állításon; régi, híres fejedelme­két, közéleti emberekét egyaránt. Helyet kaptak még itt a tengeri hajózás navigációs műszerei, csillagászat nagy pontosságú esz­­­közei is. Régen a déli, pontos időt is nagyon sokféleképpen jelez­ték. A kiállítás napjaink digitális és elektromos mérőeszközeit is felsorakoztatta, utalva arra, hogy az időmérés fejlődése napjaink­ban is tovább folytatódik. ★ Télapó-estünk fényes sikerrel zajlott, rengeteg kisgyermek jött el szüleivel együtt. Zsivajgás, be­szélgetés, nevetgélés töltötte be a termet. Déri Gábor levetített két mesefilmet az izgatottan várako­zó kicsinyeknek, majd végszóra kopogós hallatszott... megjött a Télapó. Pirog köpenyben hófe­hér szakállal, kedves szóval kö­szöntötte a gyermekeket, s kiosz­totta kosarából a sok-sok ajándé­kot. Nagy volt az öröm. Utána Tölgyesi Laci bácsi ren­dezett tombolajátékot, amelyen minden boldog nyertes szabadon választhatott a kiállított nyere­ményekből. (Itt mondunk köszö­netet Emil bácsinak, aki mint Télapó, csodásan szerepelt. És persze, a többi társadalmi mun­kásnak, akik segítettek, hogy ez az este ilyen szép legyen!) ★ Kisebb kirándulások mellett öt nagyobb megmozdulást tervez­tünk. Kettőt autóbusszal, hármat vonattal. Szeretettel várunk min­denkit, hogy velünk együtt is­merjék meg hazánk gyönyörű tá­jait. ★ Szinte „karácsonyi ajándék­ként” a csoport helyiségébe egy gyönyörű, színes tévét kaptunk. Megfelelő műsor esetén tévéné­zésre is szeretettel várjuk tag­­társainkat. ★ Az ünnepek alkalmából nagyon sok tagtárs kereste fel, vagy kö­szöntötte levélben jókívánságai­val a csoport vezetőségét. Ezúton köszönjük azoknak is, akiknek szóban nem tudtuk megköszönni, hogy gondoltak ránk. Felhívjuk a kedves tagtársak figyelmét, hogy lapunk zavarta­lan postázása érdekében az első negyedévben fizessék ki tag­díjukat. Végül februári programjaink: 4-én: Teaest. Kezde­te: 17 óra. 13-án: Megemlékezés felszabadulásának Budapest évfor­dulójáról. Utána diafilm­vetítés. Kezdete: 18 óra. 22- én: Vezetőségi ülés, 17 órától. 23- án: Múzeumlátogatás. Idő­pontját később közöljük a faliújságon. Tölgyesi László

Next