Hallássérültek, 1985 (36. évfolyam, 1-12. szám)
1985-01-01 / 1. szám
1985. JANUÁR ÉVFORDULÓK Budapest felszabadítása A szovjet 2. Ukrán Front csapatai 49 napos, utcáról utcára folyó harc után, 1945. február 13-án felszabadították Budát, befejeződött a főváros felszabadítása. A harcokban elesett 50 ezer német katona, meghalt mintegy 25 ezer polgári személy. Aövetkeztében a főváros ostromáöközel 40 ezer épületének 27 százaléka elpusztult vagy súlyosan megrongálódott. Több mint 32 ezer lakás megsemmisült vagy lakhatatlanná vált. A németek felrobbantották az összes Duna-hidat. A felszabadulással megkezdődött Budapest hídjainak, gyárainak,középületeinek, lakóházainak újjáépítése. A főváros megindult a demokratikus fejlődés útján. Pétervári véres vasárnap 80 éve, 1905. január 22-én Capon pápa kezdeményezésére több mint 140 ezer pétervári munkás békés menetben a Téli Palota elé vonult, hogy a követeléseiket tartalmazó petíciót eljuttassa cárhoz. A felvonulókat a katonaság sortűzzel fogadta, több ezer résztvevőt megöltek. A fővárosi megmozdulásokhoz csatlakozva, január 23-a és február 2-a között általános sztrájk volt Moszkvában. A forradalom 1907 közepén vereséget szenvedett. A bukás alapvető oka az volt, hogy proletáriátus és a parasztság között nem jött létre tartós szövetség. A munkásság harcát lényegesen gyengítette a mensevikek opportunizmusa s a liberális burzsoázia árulása. Szakszervezeti világkonferencia 40 éve, 1945. február 6-án ült össze az első szakszervezeti világkonferencia Londonban. Megtárgyalták a munkásosztály feladatait a háborúban és a háború utáni időszakban. Előkészítették a Szakszervezeti Világszövetség megalakulását. Bolyai Farkas 210 éve, 1775. február 9-én született Bolyai Farkas, az MTA tagja. Jelentősek az aritmetika, a geometria és a halmazelmélet alapjaihoz tartozó megállapításai, a végtelen sorok konvergenciájára vonatkozó több kritériuma és a végszerű területegyenlőség általa adott definíciója. Foglalkozott az euklidészi párhuzamossági axiómával. írt drámákat, a zeneelmélet és gyógyítás terén is jártas volt. Csokonai Vitéz Mihály 180 éve, 1805. január 28-án, meghalt Csokonai Vitéz Mihály, a magyar felvilágosodás legnagyobb lírikusa. Antifeudális, antiklerikális és materialista elemeket tartalmazó világnézete, valamint népies és rokokó vonásokat egybeötvöző, kivételes nyelés formaművészete egyaránt XIX. század plebejus és demokaratikus irodalmi törekvéseinek legjelentősebb előfutárává avatta. Előszeretettel foglalkozott botanikával és természettudományokkal is. Több növénynek ő adott magyar nevet. HALLASS ERŰITEK Ю GQ Ul ej Ul MÓDSZEREK - ELJÁRÁSOK - ESZKÖZÖK? A Siketek Egri Általános Iskolája és Nevelőotthona „Teleki Blanka” KISZ-alapszervezetének levele: „Figyelemmel kísértük a Hallássérültek Lapjában folyó cikksorozatot, ami »A te neved Jonah« című amerikai tévéfilm kapcsán indult. Az újságot a mi intézetünkbe járó hallássérült gyerekek szülei is olvassák, többen közülük filmet is láttak, ismerik a lapban megjelenő hozzászólásokat. Ugyanakkor látják az intézetünkben folyó munkát, ismerik módszereinket, ők is részesei gyermekük beszédtanítási folyamatának. Jogosan vetődik fel bennük a kérdés, hogy ha a jelbeszéd tanítása sokkal egyszerűbb, mint a beszédtanítás, ha az előbbi úton könnyebben teremthető meg a kommunikációs kapcsolat szülő-gyermek között, akkor mi miért fektetünk ennyi energiát a hangos beszéd tanításába?! Érthető, hogy minden új dolog, kezdeményezés ellenállást vált ki, még ha nem is annyira új, hagyomány nélküli, mint sokan gondolják... Ez az élet minden területén így van, miért lenne másképp pont a gyógypedagógia berkein belül? Magyarországon a jelenlegi, igen intenzív anyanyelvtanítás még csak néhány éves múltra tekinthet vissza. A kísérleti csoportoktól eltekintve, még csak 3-4. osztályfőkön állnak a gyerekek. ga Viszont a módszer hatékonysálemérhető, számszerűsíthető eredményei vannak, ami Gyógypedagógia c. szakfolyóiratában és a Gyógypedagógiai Szemlében nyomon követhető. Az ÖPI által rendszeresen végzett ellenőrző-felmérő vizsgálatok igazolják a módszer elméleti alapjának helyességét. Az e módszerrel dolgozó gyógypedagógusok érzik munkájuk hatékonyságát, eredményességét — ha az eredmény nem azonnal jelentkezik is, de biztosan megjön. Az e módszerrel haladó osztályok légköre, hangulata, a gyerekek viselkedése, megnyilvánulásai szintén azt tükrözik, hogy élvezik az osztályban folyó munkát. Szívesen beszélnek, élményeiket, gondolataikat szívesen közlik, próbálják szavakba önteni. Erről a kívülálló is meggyőződhet egy rövid látogatással bármelyik iskolában. Akik jártak már az utóbbi néhány évben előkészítő osztályokban vagy alsó tagozaton, azok előtt nyilvánvaló, hogy a gyerekek számára a beszéd nem idegen kommunikációs eszköz. Az tény viszont, hogy a gyógypedagógusoktól és a gyermek környezetében élő minden felnőttől azonos munkamódszert és következetességet kíván a beszéd tanítás. Mivel a zárt internátusi körülmények között élő siket gyereknek a jelnyelv a természetes kommunikációs eszköz, könnyebben elsajátítja. Ez nem is lehet vita tárgya. De a gyógypedagógusnak tovább kell látnia! Ismernie kell pszichológiai törvényszerűségeket, látnia kell, hogy ha ténylegesen integrálni akarjuk őket a társadalomba, akkor a siket embernek is beszélnie kell, szüksége van a nyelvi alapú gondolkodásra. • Ugyanakkor nem zárja ki azt, hogy minden gyerek tanuljon meg jelelni is, és egymás között a jelbeszédet használják. De — míg jelelni bármikor, 6 évesen, 10 évesen vagy felnőttkorban is megtanulhat akár a siker — addig a beszédfejlődés megindítása fiziológiai okok miatt csak egy szűk intervallumban lehetséges. Ha a beszédfejlődés az élet első néhány évében nem indul meg, akkor később százszoros energiabefektetéssel sem érünk el eredményt. De a vitás elméleti kérdések eldöntésében a tények a legjobb bírák. Bárkit meggyőzhetnek az iskolákban e módszerrel dolgozó gyógypedagógusokkal folytatott beszélgetések, óráikon való hospitálás. Hangsúlyozzuk: nem egy módszer kizárólagosságát, „csak” időbeli elsődlegességét hirdetjük. Szükség van a jelelésre, mivel iskolázottság, műveltség, életkor tekintetében meglehetősen heterogén a „siketek” csoportja. Ezenkívül felbukkantak az ún. „dyspháziás” gyerekek is. Számukra is külön terápia kidolgozása szükséges. Ez újabb elméleti és gyakorlati feladatok megoldására készteti a gyógypedagógusokat. Kérnénk, hogy amennyiben ez lehetséges, a cikksorozatot alakítsák vitafórummá a lapban, így több gyakorló gyógypedagógus is szót kaphatna, akik a sajnálkozáson túl elméletben is és gyakorlatban is tesznek a hallássérültekért, a legmodernebb eszközöket és módszereket felhasználva.” ★ A SZERKESZTŐSÉG VÁLASZA: „Levelük nyomán, amely hangbeszéd és fogalomjel viszony a kapcsolatára utal, megnyugtatásul gondjaikra, az alábbiakat kívánjuk tudatni: A nyelvi alapon történő gondolkodás és hangbeszéd elsődlegessége a siketek oktatásában sem képezheti vita tárgyát. Ez a legfőbb cél! Ennek felismerése nem újkeletű. Ezt bizonyítja siketek nevelés-oktatásának magyarországi történetén kívül a sok ezer beszélő siket is. A cél elérése érdekében feladatok vannak, amelyek megvalósításához módszerek, eljárások, eszközök szükségesek. Ebben körben állandó viták voltak és a lesznek is. A gyógypedagógusok kenységét is mindenkor az tevőérvényben lévő tanterv szabályozta. Egyrészt a siketek nevelés-oktatásának története, másrészt sok ezer beszélő siket (lehetnek a közöttük gyermekeik szülei, nagyszülei) bizonyítja a korábbi évtizedek szakmai fáradozásait is. A jelen gyakorlata és a további fejlődés nehezen képzelhető el a múlt eredményei nélkül. Gondoljanak csak pl. arra, milyen hosszú és küzdelmes időbe telt, amíg létrejöttek a siketek óvodái. Azaz, a tervszerű közelítés a mesterséges hangbeszéd tanításának mielőbbi elkezdéséhez. Összegzésül: úgy ítéljük meg, nyílt kaput döngetnek. Ugyanis valamennyi siketekkel foglalkozó szakember elutasít minden olyan törekvést, amely a nyelvi alapon történő gondolkodás és hangbeszéd elsődlegességét és alapvető fontosságát, mint legfőbb célt, akár csak vitatná is”. ★ A levélben előforduló idegen szavak jelentése: fiziológiai: élettani intervallum: időköz hospitálás: vendéglátás heterogén: különböző dysphasia: szavak kiejtésének zavara terápia, gyógykezelés, gyógymód. Uj -J A budapesti szervezet decemberi eseményeiről A hónap első napján a Télapóünnepséget tartottuk meg szövetségünk székházának kultúrtermében, a tagság gyermekei részére. Közel kétszázan jöttek el szüleikkel, hogy lássák a Mikulást és megnézhessék a filmvetítést. Az állami gondozott gyermekek az intézetből a felügyelőjük kíséretében érkeztek. A „101 kiskutya” című ,film került levetítésre, melyet gyermekek és felnőttek nagy tetszéssel fogadtak. December 14-én Mágocsi Béla csoportelnök és Podani János titkár vettek képviseletében részt a szervezet a nyugdíjasklub évzáró társasvacsoráján, az Akácfa utcai „Nyugdíjas” étteremben. A csoport elnöke átadta a társadalmi aktíváknak a vezetőség nevében a szerény jutalmakat és a szép könyveket. A szövetség pártalapszervezetétől is kaptak munkájuk elismeréséül könyvjutalmakat. Ezúton is köszönjük a nyugdíjasklub vezetőségének a lelkes munkát, és kívánjuk, hogy tevékenységüket a jövőben is kísérje sok siker. December 22-én a Nőbizottság közreműködésével a fenyőünnepséget, megtartottuk mely alkalomból kis ajándékcsomagokat osztottunk ki a rászoruló, idős tagtársak között Podani csoporttitkár köszöntötte az időseket az ünnep alkalmából. A szilveszter is a vártnál jobban sikerült, igaz, csak százon alul voltak a résztvevők. A főnyereményt, az ajándékkosarat egy vidéki tagtárs nyerte meg. Csoportunk februári programjai: 4-én: Elnökségi ülés. 7-én: Politikai vitakör. 14-én: Filmvetítés. 21-én: Fele sem igaz vetélkedő, II. forduló. Vezeti: Konkoly Sándor. 28-án: Színielőadás. , Programjainkon minden tagtársat szeretettel látunk! Vargáné E felvétel a fenyőfaünnepségen készült. Középen Mágocsi Béla elnök, bal szélen Podani János titkár látható A nagyothallók életéből November végén a gyönyörűen felújított Iparművészeti Múzeumban jártunk. Már maga az épület megtekintése is élmény volt, különösen azoknak, akik szeretik a régi, szép, impozáns épületeket. Az időmérés történetéről szóló kiállítást néztük meg: lebilincselő volt! A napórától a kvarcóráig terjedő fejlődést érzékeltette és mutatta be szebbnél szebb órákkal ez a kiállítás. Bemutatták a primitív népek földbe szúrt pálcáját, a különféle nap- és vízi órákat, a mechanikus időmérő szerkezeteket. A hagyomány II. Szilveszter pápának tulajdonítja a gépóra feltalálását. Ezeket először tornyokba szerelték, majd a XV. századtól a toronyóra kicsinyített mása bekerült a lakásokba. Fokozatosan, egyre jobban kicsinyítették őket, ezért bizony nagyon drágák voltak, csak gazdag emberek engedhették meg maguknak, hogy nyakukba akasztva, ékszerként viselhessék. Magyar vonatkozásban sok híres ember óráját láthattuk itt a kiállításon; régi, híres fejedelmekét, közéleti emberekét egyaránt. Helyet kaptak még itt a tengeri hajózás navigációs műszerei, csillagászat nagy pontosságú eszközei is. Régen a déli, pontos időt is nagyon sokféleképpen jelezték. A kiállítás napjaink digitális és elektromos mérőeszközeit is felsorakoztatta, utalva arra, hogy az időmérés fejlődése napjainkban is tovább folytatódik. ★ Télapó-estünk fényes sikerrel zajlott, rengeteg kisgyermek jött el szüleivel együtt. Zsivajgás, beszélgetés, nevetgélés töltötte be a termet. Déri Gábor levetített két mesefilmet az izgatottan várakozó kicsinyeknek, majd végszóra kopogós hallatszott... megjött a Télapó. Pirog köpenyben hófehér szakállal, kedves szóval köszöntötte a gyermekeket, s kiosztotta kosarából a sok-sok ajándékot. Nagy volt az öröm. Utána Tölgyesi Laci bácsi rendezett tombolajátékot, amelyen minden boldog nyertes szabadon választhatott a kiállított nyereményekből. (Itt mondunk köszönetet Emil bácsinak, aki mint Télapó, csodásan szerepelt. És persze, a többi társadalmi munkásnak, akik segítettek, hogy ez az este ilyen szép legyen!) ★ Kisebb kirándulások mellett öt nagyobb megmozdulást terveztünk. Kettőt autóbusszal, hármat vonattal. Szeretettel várunk mindenkit, hogy velünk együtt ismerjék meg hazánk gyönyörű tájait. ★ Szinte „karácsonyi ajándékként” a csoport helyiségébe egy gyönyörű, színes tévét kaptunk. Megfelelő műsor esetén tévénézésre is szeretettel várjuk tagtársainkat. ★ Az ünnepek alkalmából nagyon sok tagtárs kereste fel, vagy köszöntötte levélben jókívánságaival a csoport vezetőségét. Ezúton köszönjük azoknak is, akiknek szóban nem tudtuk megköszönni, hogy gondoltak ránk. Felhívjuk a kedves tagtársak figyelmét, hogy lapunk zavartalan postázása érdekében az első negyedévben fizessék ki tagdíjukat. Végül februári programjaink: 4-én: Teaest. Kezdete: 17 óra. 13-án: Megemlékezés felszabadulásának Budapest évfordulójáról. Utána diafilmvetítés. Kezdete: 18 óra. 22- én: Vezetőségi ülés, 17 órától. 23- án: Múzeumlátogatás. Időpontját később közöljük a faliújságon. Tölgyesi László