Hallássérültek, 1987 (38. évfolyam, 1-12. szám)

1987-01-01 / 1. szám

Kedves Szülők! Bizonyára többen tapasztanák családjukban, környezetükben — szőkébb és tágabb ismeretségi körükben —, hogy­­ egy csecsemő vagy kisded nem úgy jelez han­gokra, zörejekre, mint azt tőle elvárnánk, korú társaik, vagy mint hasonló Előfordul, hogy másfél-kétéves korban — tehát a beszéd kifejlődésének időszaká­ban — alig válaszolnak kérdé­seinkre, magába zárkózo­tt, a tár­gyakra, játékokra figyelő benyo­mást keltenek. E mögött a maga­tartásformák mögött sajnos, gyakran a csecsemők vagy kis­gyermekek nagy­oth­all­ása, süket­sége áll. Ennek okát, eredetét kutatva a születés előtti, a szü­lés körüli és a szülés utáni ártal­makat, tényezőket kell keres­nünk. Gyakran csak feltételezé­sekre szorítkozhatunk, mivel a hallászavar megállapításán kí­vül egyéb biztos adatunk nincs. Az orvostudomány fejlődése, az életmentő gyógyszerek felfe­dezése és elterjedése, a közegész­ségügyi rendszabályok, valamint a megelőzés térhódítása a feilé­­szetben kétségkívül nagymér­tékben csökkenthetők az élet­veszélyes szövődmények számát. Azonban a régebben halva szüle­tett vagy korán meghalt, most életben maradó koraszülötteknél gyakori hallóideg-károsodás egy­re többször fordul elő. A n­agyothallás ma már a lakosság 12 százalékát érinti — természetesen az átmeneti hal­lászavarokat is beleértve. De már a gyerm­ekkor­ban is 4% körüli maradandó halláskárosodással kell számolnunk. Ez igen nagy szám! Következménye pedig át­a­vitt értelemben is súlyos, hiszen gyermek beszédfejlődésének, szellemi fejlődésének elmaradá­sában, közlési képességének vis­­­szamaradásában nyilvánul meg. A közösségbe, a családba való beilleszkedést nehezíti. Egyre több problémát, zavart okoz a magát kifejezni akaró, de erre képtelen, nyugtalan, „rossz gyer­mekinek minősített bölcsődés, óvodás vagy általános iskolás. Ez utóbbiaknál a tanulmányi elő­menetel is érthetően visszama­rad, néha éppen csak elégséges. Gyakran ismételnek osztályt. Pe­dig a nyugtalan, figyelmetlen, szórakozott, a szüleivel, testvé­reivel, barátaival szemben köte­kedő, néha talán gorombának is mondható kis- vagy nagygyer­mek alapbetegsége a nagyothal­­lás. Ez igen súlyos személyiség­változással járhat. Érthető tehát, hogy a korai hallásfelismerés, il­letve a nagyothallás vagy siket­­ség minél korábbi életkorban tör­ténő megállapítása a csecsemő, kisded vagy gyermek sorsát el­döntő kérdés! Ebben igen nagy szerepet játszanak a szülők, a védőnők, a fülorvosok, az audio­­lógiai állomások és a hozzájuk csatlakozó logopédiai (beszéd-, ki­ejtésjavító és -oktató) és a gyógypedagógiai hálózat. A szülők szerepe és felelőssége alapvető! Mivel a legtöbbet ők látják, figyelik és foglalkoznak gyerme­keikkel, mód nyílik a hallásc­sök­­kenés gyanújának felismerésére. Például: nem fordítja fejét a hangforrás felé, ha szólnak hoz­zá. Nem jelez, h­a csörgőt szólal­tatunk meg a füle mellett, vagy ha úgynevezett „hangkeltő játék­szereket”­­(síp, dob, kereplő stb.) alkalmaznak. A szülők ilyenkor feltétlenül mondják el megfigye­léseiket a védőnőknek vagy a gyermekorvosnak, akiknek mód­juk van egyrészt ellenőrizni a jo­gos szülői aggodalmat a rendelkezésükre álló baby screen elnevezésű, zajkeltő műszerrel, másrészt alapos gyanú esetén fülészeti szakvizsgálatra irányítani a gyermeket. Ha a szakorvos nem talál olyan el­változást, amely kezeléssel, ki­sebb műtéti beavatkozással (pl. ganatmandula­ eltávolítása) gyermek hallását megnyugtatóan a rendezi, úgy a területi audioló­­giai állomásra (hallásgondozó) irányítja a hallássérültet. Ma már rendelkezünk olyan mód­szerekkel, műszerekkel és lehető­ségekkel, biztonsággal amelyek segítségével megállapítható nagyothallás foka és jellege. Mi­n­­él előbb tisztázódik a problé­ma, annál nagyobb eredménnyel kecsegtet a várható és már is­mertetett következmények elke­rülése. Mivel az idegi jellegű halláscsökkenések legnagyobb része gyógyszerrel, kezeléssel nem befolyásolható, így gyakran hal­lókészülék-viselést javasolunk a hallókészülékről... Ma már világszerte eldőlt az a a kérdés, hogy lehet-e, érdemes-e hallókészülékkel a meglévő, esetleges hallásmaradványt a be­széd, a kiejtés megtanítására, ja­vítására felhasználni. Azaz, kell-e hallásfejlesztésit végezni? A vá­lasz egyértelmű: igen! Nem ritka ma már hazánkban sem a mindössze néhány hetes-hónapos csecsemők dobozos, ún. zseb-, de még inkább a mindkét oldali fülre való vagy fül mögötti hal­lókészülékekkel történő ellátása. Ezt mindenkor a hallásvizsgálati eredmény , a hallásgörbe figye­lembevételével az audiológiai gyakorlattal rendelkező fülész szakorvosok írják fel. Ők adnak kellő irányítást a készülék be­szerzéséhez. Ez azonban csak az első lépés! A dobozos, vagy az egy, illetve mindkét fülre alkal­mazott ún. sztereofonikus halló­készülékek megszoktatása a szü­­­­lők, védőnőik és az audiológiai asszisztensnőik feladata. Ez nem könnyű. Tapasztalatunk szerint ez a kulcskérdés! A mindenkori legkorszerűbb, és a gyermek szá­mára legmegfelelőbb — a halló­járat falához szorosan tapadó és felfekvő — egyéni illesztékkel elérhető, és el is kell érni, hogy a gyermek fokozatos hozzászok­­tatással egész napon át viselje a készüléket, így a külvilág hangjai, zajforrásai sokszor fel­erősödve­ érnek a hallócsont­láncolaton át a belsőfülbe, és je­lentenek ingert a hallóideg, és ingerületet a hallópálya felé. A hallásnevelésről... Ezt használja ki a célszerű és következetes hallásfej­lesztés, amelyet a területi audiológiai ál­lomások szakszerű irányításával a logopédusok, főként azonban a szülő vágy, környezete végezhet. Lényege az, hogy a nagyothalló gyermek, korának és halláscsök­kenése mértékének megfelelő fel­adatok rendszeres gyakoroltatá­sával egyre több információ bir­tokába jut. Egyre több fogalom­mal ismerkedik­ meg a hallássé­rült kiskorú. Ehhez az anyagot minden szülő rendelkezésére bo­csátja a területi logopédiai háló­zat! A kö­zös erőfeszítés eredménye­képpen gyermek elérhető, hogy a siket nagyothallóvá, a na­gyothalló — készülékét rendsze­resen­ viselve — hallóvá váljék. Az időben, tehát minél koráb­ban elkezdett hallásgyakorlással ez utóbbiak ép hallású társaik­kal együtt az általános, a szak­­középiskolákban vagy gimnáziu­­mokba­n folytathatják tanulmá­nyaikat. Erre számtalan példával szolgálhatunk. De a szívós, kitartó és szorgalmas, rendszeres fog­lalkozás hozhat csak gyümölcsöt. A korai segítségnyújtás elmulasztásának következményei más A ritkán sorra kerülő foglalko­eredménytelensége sajnos, hamar megmutatkozik. Az in­gerszegény környezetben növekvő halláskárosodott gyermek csak­hamar lemarad hasonló korú társaival szemben, vagy azokkal összehasonlítva, akiknek szülei és az aktív egészségügyi segítség időben és megfelelően foglalkoz­tatják a rászorultakat. Mindezeket azért szeretnénk nyomatékkal hangsúlyozni, mert a korszerű és biztos eredmény­hez vezető­ foglalkozást a nagyot­halló második életéve előtt kell elkezdeni! Későbbi években remények egyre csökkennek. A a hatéves korban kezdett, minden­képpen elkésett, kétségbeesett erőfeszítések a siketek szomorú sorsára juttatják az egyébként hallásmaradvánnnyal rendelkező nagyothalló gyermeket. Későbbi életkorban ugyanis a fogalom­­megértés még a legkorszerűbb, ún. audiovizuális (a hallás- és lá­tásképességet egy időben fel­használó) módszerekkel sem le­hetséges. Ez lehetetlenné teszi egyrészt azt, hogy a gyermek ön­magát érthető módon kifejezze, másrészt a külvilág eseményei és információi befogadására is csak nehezen teszi alkalmassá. Így — bár az esetiek jelentős részében ugyan hallásmaradvánnyal ren­delkeznek a kiskorú hallássérül­tek — a jelbeszéd és az ujj­ábécé jelentheti számukra a társadalmi érintkezést. Noha ez so­kszor­ cél­szerű megoldás, a hallók társa­dalmába való beilleszkedést en­nek ellenére lehetetlenné teszi, elszigetelődésük egyre kifejezet­tebbé válik. Mos­t már érthető, hogy miért szükséges a szülők tevékeny köz­reműködése. Ehhez azonban min­denekelőtt a szülők kezdeménye­zése, sokszor a jó értelemben vett „makacssága” szükséges. A kez­deményezéshez a gyermekorvos, a védőnői, a beszéd- és kiejtés­javítással foglalkozó logopédiai, a gyógypedagógiai, végül de nem utolsósorban a fülorvosi és az audiológiai hálózat is minden se­gítséget megad! így lesz a­­ közös munka, a közös erőfeszítés gyü­mölcse a mosolygó, boldog gyer­mekarc. A gyermekek halláskárosodásával kapcsolatos kérdések, feladatok A Szolnok megyei szervezet aktíváit köszöntötte A Szolnok megyei szervezet november 29-én közös vacsorára hívta meg társadalmi munkásait. a Bár az idő nem volt barátságos, meghívottak vidám derűje uralta a Nemzeti étterem erre az alkalomra ünnepi külsőt öltött helyiségét. Az egymás után érke­zők meleg szeretettel üdvözölték egymást, mindenki arcán ott ra­gyogott a sorstársi szeretet, ös­­­szetartozás érzése. Meghitt be­szélgetések alakultak ki a part­nerek között. E sorok írója délután 6 órakor mondott elnöki köszöntőt. Érté­kelte az egyéni és csoportos tel­jesítményeket, külön kiemelve a szajoli pávakör tagjainak segítő közreműködését: már hosszú évek óta szorgalmaskodnak, szereznek örömet dalos előadá­s­­aikkal a sorstársaknak. Papp Jánosné, a dalkör vezetője, ki versmondással is jeleskedik, mél­tó és számíthat a szervezet elis­merő szeretetére, kedvességére, hiszen társaival rengeteg örömet szerzett már a karcalgiaknak is. De dicséret és köszönet illeti a két zenészt is, Kása József és Ferenczi István tagtársakat, ők gondoskodnak arról, hogy meg­alapozzák a mindenkor kiváló­­ hangulatot. Éz Istvánná, Lantos­­né Molnár Gabriella és Mizsei Margit szereplései is mindig gaz­dagabbá teszik az ünnepi alkal­makat. Dicséret a két karcagi da­losnak, Szűcs Lászlónénak és Fe­renczi Istvánnénak, akiknek énekszámait a szolnokiak hall­gathatják rendszeresen és nagy örömmel. Ám az éves munka, és a tár­sadalmi munkások kiváló tevé­kenykedésének értékelése ennyi­vel még nem ér véget. Az őszin­te megbecsülés és szeretet hang­ján kell szólni Németh Lászlóné titkár munkájáról, lelkesedéséről. Köszönjük azt a sok áldozatot, amelyet sorstársi közösségünkért hoz, s amelyet sok-sok év óta tesz értünk. Kívánunk mindnyá­juknak jó egészséget, sok örömet, és kérjük őket, végezzék munká­jukat a szervezet érdekében vál­tozatlan hittel, szeretettel, oda­adással. Az elnöki köszöntést követően Németh Lászlóné szólt kedves, megható szavakkal az egybegyűl­tekhez. Majd Lantosné Molnár Gabriella és­ Papp Jánosné kö­szöntötték a titkárt, s Lantosné felolvasta ez alkalomra írt ked­ves, hangulatos írását. A kitűnő vacsora után jóked­vű dalolás és tánc következett. Köszönjük a közreműködőknek, zenészeknek, dalosoknak a ra­gyogó műsort, és nem utolsósor­ban Németh Lászlóné titkárnak a kiváló szervezést. Fórizs László elnök HALL­AS:» ERŰITEK 1987. JANUÁR A budapesti szervezet életéből December elején megtartott el­nökségi ülésünkön, rövid vita után megbeszéltük a tennivalókat, az új év feladatait. Napirendre ke­rült a csoport ’87-es évi vezető­ségválasztó taggyűlése,­­ amelyre áprilisban vagy májusban kerül majd sor. Mint megállapítottuk, a csoportnak nagy gondja a ká­derutánpótlás. Fiataljaink inkább választják a könnyebb, szórakoz­tató programokat, mint a felelős­ségteljes munkát. December 4-én, bensőséges hangulatban lezajlott kultúr­­csoportunk és tánccsoportunk tagjainak, vezetőinek részvé­telével az ünnepi záróvacsora. Szerény jutalmakat is tudtunk osztani. Két nappal később a Mi­­kulás-est volt a fő program. Gyermekzsi­vajtól volt hangos a székház, már kora délután. Az ünnepséget követően levetítettük az „Álmodik az állatkert” című gyermekfilmet. December 13-án a nyugdíjas­­klub tartotta évzáró vacsoráját. Szervezetünk itt is elismeri, hogy egyik legjobban működő klubja a nyugdíjasoké. Lelkesek, aktívak, mindenféle eseményből kiveszik részüket. December 15-én a szervezetünk elnökségének szinte valamennyi tagja részt vett Illésfalvi Béla fő­titkár elvtárs által megtartott po­litikai továbbképző tanfolyamon. Ezt követően rendkívüli elnöksé­gi ülést is tartottunk a közelgő ünnepek­ miatt. ‘December 15-én szervezetünk tagjaival közösen bonyolítottuk le az immár hagyományos fe­­nyőünnepséget. 25 fő részére tud­tunk átadni ajándékcsomagot. Szervezetünk titkára köszöntötte a vendégeket, az idős, egyedül­álló tagtársakat. A rendezvény sikeréhez nagymértékben hoz­zájárult József tagtárs, aki a fenyődíszítéstől kezdve a rendezvénnyel kapcsolatos szá­mos feladatot ellátott. Köszönjük segítségét. 19-én szervezetünk vezetősége tartotta meg évzáróját. Az ün­nepséget megtisztelte jelenlétével Jascsák Pál központi elnök és Illésfalvi Béla főtitkár is. Baráti, jó hangulat­ban zajlott az este, amelyen Podani János titkár ér­tékelte az éves munkát, külön kiemelve az egyes klubok tevé­kenységét, melyről elismerőleg nyilatkozott. December 22-én ismét elnöksé­gi ülést tartottunk, amelyen a fő téma a szilveszteri bál előkészí­tése volt. Enek is köszönhető a hagyományos rendezvény nagy sikere, amelyen a vártnál mint­egy száz fővel többen jelentek meg, köztük jelmezes-trombitás fiatalok is. Nagy sikere volt a tombolának, melynek főnyeremé­nyét, egy szép ajándékkosarat egy NSZK-ból részt vevő sors­társunk nyert meg. A táncok szünetében videofilmeket vetí­tettünk. Kitűnő volt a hangulat mindvégig.’ Szervezetünk, látva és értékel­ve a mindinkább növekvő akti­vitását a tagságnak, örömmel venné, ha többen is megírnák észrevételeiket, javaslatokkal áll­nának elő, hogy a tagság na­­­­gyobb részének igényeit figye­lembe vehesse a csoport vezető­sége, s ennek megfelelően nö­vekedne a látogatottság, javulna munkánk színvonala. Szívesen közzétesszük lapunkban is hasznos észrevételeket, építő ja­a­vaslatokat. Végül lássuk január végi és februári programjainkat: Január 22-én: beszámoló tag­gyűlés. Februárban: 23-án: elnökségi ülés. 26-án: vitafórum. Február első három hétfőjén videoofflimek vetítése. Vargáné

Next