Hallássérültek, 2011 (119. évfolyam, 1-12. szám)

2011-07-01 / 7-8. szám

kitekintő • 1­0­sinosz Siketek és többnyelvűek Az angol mint idegen nyelv tanítása siket tanulóknak Európában 2011. március 25-26-án Budapesten került megrendezésre a „Többnyelvűség Európában: távlatok és gyakorlatok Kelet-Közép- Európában" című konferencia, ahol a Jelnyelvi tervezés és politikák: jelnyelvi közösségek, a nyelvi emberi jogok és az állampolgárság kérdése témakörben több előadást hallgathattak meg a jelenlévők a jelnyelvről. Az alábbiakban Ewa Domagala-Zysk előadását tesszük közzé, mely a siket egyetemi hallagtók angol nyelvtanu­lási gyakorlatát mutatta be a Lublini II. János Pál Katolikus Egyetemen (KUL, Lengyelország). Ewa Domagala-Zysk 1998 óta tanít an­golt siketeknek Lengyelországban. Lengyelországban a siket tanulóknak két lehetőségük van: integráltan, hallók közt végzik tanulmányaikat, vagy a 46 sike­teket tanító speciális iskola egyikében, ahol a tanítás nyelve a lengyel jelnyelv. Az orális oktatás az általános, valamint halmozottan fogyatékos gyerekek is tanulnak ezekben az iskolákban, így alternatív kommunikációs módszereket is használnak, és az oktatás lehetősége eléggé körülhatárolt. Lengyelországban minden diák számára kötelező egy idegen nyelv elsajátítása, első osztálytól kezdődően. A tanulók többsége az iskolai oktatáson felül ma­gánórákat is vesz. 2001-ig a siket tanuló­kat felmentették az idegen nyelvórákon való részvétel alól - ők csak a lengyelt és a lengyel jelnyelvet tanulták. 2001 óta minden siket tanuló köteles egy idegen nyelvet tanulni a lengyel és a len­gyel jelnyelv mellett. Mivel 2001-ig nem volt kötelező a siket tanulók számára az idegen nyelvtanulás a gimnáziumban, és emiatt nem érettségizhettek idegen nyelvből, nem nyerhettek felvételt az egyetemekre sem, mert az egyetemi felvétel egyik követelménye az idegen nyelvtudás volt. 2001-től tehát megnyílt a lehetőség a siket gimnazisták előtt is, hogy felvé­telt nyerjenek az egyetemekre. A siket egyetemi hallgatók tanulmányaik során segítséget kapnak, pl. megkapják az előadások jegyzeteit, segítséget kapnak az átírások (egy idegen ábécé átbetűzé­­se egy másik, a kiindulónyelvtől eltérő írásrendszert használó nyelvre) és a for­dítások során, a siket hallgatóknak külön idegennyelv órájuk van és konzultációs lehetőséget biztosítanak részükre. Ezeket a Nemzeti Fogyatékossági Alapból finanszírozzák, melyet a Felsőoktatási Minisztérium biztosít. A siket egyetemi hallgatók speciális, igényeikre alapuló idegennyelv oktatás­ban vehetnek részt most már a Siedlce-i (AP), Krakkói (UJ), Poznan-i (UAM), és a Varsói (UW) egyetemeken is. A többi egyetemen a siket diákok a halló egyetemista társaikkal együtt vesznek részt az idegennyelv órákon. Ritka eset­ben az idegennyelv óra helyett a siket tanuló lengyel jelnyelvi vagy lengyel órán vehet részt (Lodz-ban - ÜL). A Lublini II. János Pál Katolikus Egyetemen 2004-ben alapították meg a Siket és Hallássérült Tanulók Oktatási Központját, amely keretében tanárok és tanulók önkéntes munkával segí­tik az idegen nyelvet tanuló siket és nagyothalló diákokat. Az következőkkel segítenek: jegyzetek készítése, fordí­tások lengyel jelnyelvvel való segítése, átírások (egy idegen ábécé átbetűzése egy másik, a kiindulónyelvtől eltérő írás­­rendszert használó nyelvre) segítése a lengyel speciális daktil abc segítségével, konzultációs lehetőség, angol és lengyel­órák siketek és nagyothallók számára. A Lublini II. János Pál Katolikus Egyetemen 1999-ben kezdtek siket hallgatók tanulni. Azóta több mint 30 siket tanuló szerezett diplomát BA (alap) és MA (mester) képzésen pedagógiából, közgazdaságtanból, művészettörténet­ből, történelemből, informatikából. A 2010-2011-es tanévben 12 siket és nagyothalló hallgató volt az egyetemen pedagógia, filozófia, közgazdaságtan,

Next