Hargita, 1971. február (4. évfolyam, 26-49. szám)

1971-02-25 / 46. szám

IV. évfolyam 46. (931) szám 1971. február 25 csütörtök Ára 30 bani AZ RKP HARGITA MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS NAPILAPJA NICOLAE CEAUŞESCU e­lvtárs beszéde az ipari fővállalatok és a többi egység vezetőinek munkatanácskozásán Tisztelt elvtársak ! Bevezetőben szeretném tolmá­­csolni e munkatanácskozás összes részvevőinek a párt Központi Bi­­zottsága üdvözletét (Erős, hosszas taps). A tanácskozáson részt vesznek fővállalati státusú gazdasági egy­ségek vezető káderei, kutatóintéze­tek igazgatói, minisztériumi veze­tők, megyei bizottságok gazdasági kérdésekkel foglalkozó titkárai és más párt-, szakszervezeti és állami aktivisták. A tanácskozás jellegénél fogva igazi fórum a hazai gazdasá­­gi tevékenység legfontosabb kér­déseinek széles körű megvitatásá­hoz. A minisztériumokban és a tanács­kozás plénumán lezajlott vita ki­domborította, hogy a párt Orszá­gos Konferenciája helyes határo­zatokat fogadott el a gazdasági tevékenység megszervezésének és vezetésének javításáról. Elmond­hatjuk, hogy az ipari fővállalatok, noha csak másfél éve működnek, maradéktalanul bebizonyították ha­tékonyságukat. A tanácskozás munkálatai során széleskörűen hangsúlyozták a po­zitív vonatkozásokat és ugyanak­kor jogos bírálatok hangzottak el mind a fővállalatok megszervezésé­­vel, mind pedig munkamódszereik­kel és munkastílusukkal kapcso­latban. Sok javaslatot terjesztettek itt elő a fővállalatok jogkörének növeléséről, főként finanszírozási kérdésekben. A felszólalt elvtársak azonban nem foglalkoztak ugyan­ilyen mértékben saját munkájuk e­­gyes hiányosságaival, azzal, hogy mit kell tenni gazdasági egysége­ink tevékenysége hatékonyságá­nak növelése érdekében. Azt is mondhatnám, hogy tanácskozásunk vitája ilyen szempontból bizonyos forfig adós maradt. A tanácskozás keretében úgyszin­tén számos bírálat és javaslat — legnagyobbrészt indokolt bírálat és javaslat — hangzott el a vitára bo­csátott törvénytervezetekről. Elmond­­h­atjuk tehát: a vita munkaszel­­lemben bontakozott ki, tükrözte gazdasági kádereink általános színvonalának emelkedését, szak­mai hozzáértését és magas fokú felelősségérzetét az egész gazda­sági tevékenység jó menete iránt. A tanácskozáson felvetett kérdé­seket alaposan elemezni kell, szem előtt kell tartani őket mind a tör­vénytervezetek véglegesítésekor, mind pedig a gazdasági tevékeny­ség megszervezésének, tervezésének és vezetésének további javítását célzó intézkedések kijelölésekor. Tanácskozásunkra az ország gaz­dasági és társadalmi-kulturális fej­lődésének rendkívül fontos szaka­szában került sor: sikeresen befe­jeztük az 1966-1970-es ötéves ter­vet és rátértünk az új ötéves terv megvalósítására. Amint valameny­­nyien tudják, a múlt ötéves terv előirányzatait sikerrel teljesítettük. Az ipari termelés továbbra is gyors,­ az előirányzottnál gyorsabb ütem­­ben fejlődött, számos objektumot építettünk és helyeztünk üzembe az iparban, a mezőgazdaságban és a többi ágazatban; újabb je­lentős haladást értünk el a terme­lőerőknek az ország egész területén való ésszerű, harmonikus elosztá­sában. Románia ebben az időszak­ban újabb lépéseket tett gazdasá­gi potenciáljának növelése, az a­­nyagi és emberi erők egyre inten­zívebb hasznosítása útján. A termelés fejlesztésében, az or­szág erőforrásaival való jobb gaz­dálkodásban elért eredményeknek köszönhetően a nemzeti jövedelem 7,7 százalékos átlagos ütemben nö­vekedett. Ezen az alapon jelentős intézkedéseket foganatosítottunk a lakosság életszínvonalának emelésé­re: növekedett az összes városi és falusi dolgozók jövedelme, ebben az időszakban emeltük az összes fize­tési kategóriákat, különösképpen a kisfizetéseket, növeltük a nyugdíja­kat és családi pótlékokat, számot­tevő lakásépítési programot valósí­tottunk meg. Mindezeket az eredményeket az tette lehetővé, hogy az egész nép odaadóan dolgozott a szocialista ha­zánk gazdasági és társadalmi fej­lesztésére irányuló pártpolitika meg­valósításáért. Ezeket az eredménye­ket elemezve, a párt Központi Bi­zottságának nemrégi plenáris ülése nagyra értékelte a munkásosztá­lyunk által, a parasztság, az értelmi­ség, az összes dolgozók által az 1966-1970-es ötéves tervben kifej­tett munkát, és melegen gratulált valamennyiüknek az elért sikerek­hez. Az elmúlt ötéves terv országunk számára ugyanakkor olyan fontos intézkedések alkalmazásának idő­szakát is jelentette, amelyeknek ren­deltetése biztosítani a gazdaság, az egész társadalmi élet megszervezé­sének és vezetésének javítását. Fel­tételeket hoztunk létre a vezetés kö­zelebb hozására a konkrét tevékeny­séghez, a termelés és a társadalmi­kulturális élet problémáinak opera­tívabb megoldására. Az országos pártkonferencia határozatai alapján kijelölt eme intézkedésekhez tarto­zik az ipari fővállalatok létrehozása is, mely intézkedés fontos lépést je­lentett a gazdasági tevékenység ve­zetése és tervezése tökéletesítésének útján. Különleges jelentősége volt az igazgató tanácsok és igazgató bi­zottságok létrehozásának, az alkal­mazottak közgyűlései intézményesí­tésének, ami hozzájárult a kollektív vezetés elvének széles körű érvé­nyesítéséhez, a dolgozó tömegek fo­kozottabb bevonásához a termelés megszervezésébe és vezetésébe, a szocialista demokratizmus elmélyíté­séhez a gazdaságban és az egész társadalmi életben. A tervezési munka javítása, a szerződéses kapcsolatok fejlesztése a gazdaságban, a beruházási tevé­kenység jobb megszervezése, a kül­kereskedelem és a pénzügyi és hi­telrendszer tökéletesítése, a gazda­sági tevékenység törvényes keretei­nek javítása és az ebben az időszak­ban tett más intézkedések feltéte­leket teremtettek ahhoz, hogy az ipari fővállalatok egyre inkább fő szervekké váljanak az ország gaz­dasági életében, a párt- és állami politika megvalósításában, egész társadalmi haladásunk e döntő fon­tosságú területén. A továbbiakban néhány fonto­sabbnak vélt problémáról szeret­nék beszélni. Elsősorban az ipari fővállalatok és a többi fővállalati státusú egy­ségek megszervezéséről és műkö­déséről. Elmondhatjuk: ezeknek az egységeknek 1970 folyamán ki­fejtett tevékenysége bebizonyítot­ta, hogy a termelés megszervezési módja, amelyet alkalmaztunk, min­denben megfelel szocialista gazda­ságunk jelenlegi fejlődési stádiu­mának. Figyelembe véve a jelenkori mű­szaki-tudományos forradalom ki­bontakozása nyomán felmerült kö­vetelményeket, gazdaságunk fejlő­désének és bővülésének intenzív folyamatát objektív szükségesség­gé vált a termelés olyan nagy egy­ségekben történő koncentrálása, amelyek minden szempontból biz­tosítani tudják a gazdasági tevé­kenység jobb irányítását. A tények azt bizonyítják, hogy a nagyszámú szétaprózott egységek fenntartá­sával nehéz volt biztosítani az a­­nyagi termelés jó irányítását, a munkafolyamatok tökéletesítését és általában szocialista társadalmunk termelőerőinek fejlesztését; ez ma­ga után vonta mind a káderpazar­lást — ami a legfontosabb problé­ma —, mind pedig a gazdasági, pénzügyi eszközök szétforgácsolá­­sát. Egyébként az ipari fővállalatok által elért pozitív eredmények, s hozzájárulásuk a nemzetgazdaság­fejlesztési tervek megvalósításához mindenben beigazolták a fentieket. Pozitív körülménynek tartom, hogy a legtöbb fővállalat meglévő vál­lalatok vezetősége alapján jött lét­re. Egyébként, amint itt elmondták, ezek az egységek érték el a leg­jobb eredményeket. Mint ismeretes, az ipari főválla­latok megszervezésére vonatkozó határozat elfogadásakor abból az elgondolásból indultunk ki, hogy a fővállalatok ne koordinációs szer­vek, hanem termelőegységek le­gyenek. Következésképpen összevo­násról, a termelésnek nagy egysé­gekben történő összpontosításáról van itt szó, nem pedig irányító szervek létesítéséről, hiszen ez utób­bi esetben a termelő tevékenység a régi formában folytatódna. A jelek szerint azonban nem minden fő­vállalat , sőt, nem is minden mi­nisztérium - értette meg ezt. E­­gyes fővállalatok továbbra is koor­dinációs szervként működnek és nagyrészt, kisebb eltérésekkel, u­­gyanúgy dolgoznak, mint a volt mi­­nisztériumi vezérigazgatóságok. Természetesen, tekintetbe kell vennünk gazdasági szektoraink nagy sokrétűségét, tehát a szerve­zési formák nagy sokrétűségét is; ez a körülmény azonban ne vezes­sen olyan következtetéshez, hogy e gazdasági egységek megszervezé­sében különleges elveket kell elfo­gadnunk. Lehetnek igen különböző szervezési formáink, igen különbö­ző struktúráink vagy organigramm­­jaink — s e tekintetben egyetértek azzal, hogy a legteljesebb cselek­vési szabadságot hagyjuk a mi­nisztériumoknak, a fővállalatoknak és a fővállalati státusú gazdasági szervezeteknek —, de mindezeknek be kell illeszkedniük az általam említett általános szellembe, mind­ezeknek integrált gazdasági egysé­gekké kell válniuk, amelyek felel­nek az egész termelő munka irányí­tásáért, mindazért, ami ebből az illető egységekre hárul. A minden egyes tevékenységi szektor, minden egyes tevékenységi ág sajátosságából fakadó szervezé­si sokrétűség azonban ne vezessen oda, hogy ezek az egységek mini­minisztériumokká váljanak, amint az egyes fővállalatokkal történt. Van­nak ipari fővállalatok, amelyek a­­­zonkívül, hogy szervezési felépíté­sükben és hatáskörükben hasonlíta­nak a volt vezérigazgatóságokhoz, népes apparátust alakítottak ki ma­guknak, egyesek közülük jóval meg­haladják bizonyos gazdasági minisz­tériumok személyi állományát. Ezt nem a minisztériumok apparátusá­nak terhére hajtották végre - hiszen ez szintén pozitív dolog lett volna —, hanem főként a vállalati műszaki káderek rovására. Ez odavezetett, hogy a vállalatokat nem tudták meg­felelően ellátni végrehajtó és terme­­lésvezető személyzettel, aminek ne­gatív következményei voltak ezen a téren. Feltétlenül meg kell említenem azt is, hogy a fővállalati státusú gazda­sági egységek megszervezésében nem alkalmazták maradéktalanul a minisztériumi káderek termelés felé irányítására vonatkozó párt- és ál­lami határozatokat. Minden minisz­térium úgy próbált eljárni, hogy vé­­gülis, kis kivételekkel, az összes em­berek maradjanak Bukarestben. A minisztériumi apparátusok tekinteté­ben megvalósított összes úgyneve­zett személyzetcsökkentés nyomán még 10 százalék sem ment a vidéki termelőegységekbe, noha valameny­­nyien tudjuk, hogy ma az ország ter­melésének csaknem 85 százalékát vidéken és nem Bukarestben valósít­ják meg. Azért időzök ezeknél a kér­déseknél, mert a foganatosítandó további intézkedéseknél figyelembe kell vennünk ezeket, hogy biztosítsuk a megfelelő kádereket a termelő­­egységeknek. Méltán mutatott itt rá több elv­társ, hogy bizonyos lassúság észlel­hető abban, ahogyan a fővállalatok átveszik azokat a tevékenységeket, amelyeket teljesíteniük kellett. Az o­­kok, persze többfélék lehetnek. Minthogy csak a kezdetnél tartunk, a dolgokat még tisztázni kel­lett, de a jelek szerint volt bizonyos tartózkodás is, mindenek­előtt a fővállalatok részéről. Ezek nem mutatkoztak elég határozottak­nak abban, hogy minél operatívab­ban átvegyék a rájuk bízott feladat­kört és megkezdjék a rájuk háruló összes feladatok teljesítését. Ez a tartózkodás természetesen azzal is összefügg, hogy az új szervezési for­ma megköveteli az illető káderek felelősségének számottevő növeke­dését; voltak esetek, amikor egyes elvtársak úgy vélekedtek, hogy a fővállalatoknak mégsem kell átven­ni túl sok hatáskört és feladatot a minisztériumoktól. Fenntartások mutatkoztak a mi­nisztériumokban is — természetesen más okokból. E fenntartások rész­ben abból fakadtak, hogy nem bíztak eléggé az új gazdasági szer­vezetek azon képességében, misze­rint megfelelően megoldhatják a termelésvezetési és -szervezési kér­déseket; e fenntartások azonban a központi apparátus bizonyos fokú aggodalmából is keletkeztek, ne­vezetesen abból, hogy ha túlsá­gosan nagy hatáskört ruháznak a fővá­lala­tokra, kitűnik, hogy nem indokolt a nagyszámú személyzet fenntartása a minisztériumokban és szükségessé válik eltökéltebben azon a vonalon haladni, hogy a kádereket és erőinket fentről lefe­lé helyezzük, a termelési folyamat felé irányítsuk, ahol végső fokon eldől­ a termékek jó minősége. Azt hiszem azonban, hogy most már túlléptük ezeket a fenntartásokat. A mai tanácskozás lehetővé tet­te, hogy számos problémát tisztáz­zunk e tekintetben, s a leghatáro­zottabban hozzá kell látnunk ah­hoz, hogy a legrövidebb időn be­lül és minél jobban megvalósít­suk a párt és az állam vezetősé­­ge által e­­téren kijelölt feladato­kat. Röviden ki szeretnék térni né­hány fontosabb problémára is, ame­lyeket szem előtt kell tartaniuk a fővállalati státusú gazdasági egy­ségeknek. Mindenekelőtt hangsúlyozni sze­retném: a fővállalati státusú vál­lalatoknak biztosítaniuk kell a ke­retükben tömörített egységek tel­jes gazdasági-pénzügyi integrálá­sát, hogy valóban a termelési te­vékenység vezető szervezeteivé, az anyagi és pénzügyi eszközökkel va­ló jó gazdálkodás szervezeteivé vál­janak. Egyébként a törvény és a státustervezet is központi problémá­vá teszi az ipari fővállalatok tevé­kenységének ezt az oldalát. Ebből kiindulva, határozottab­ban hozzá kell látnunk a termelés profilírozásához és szakosításához. Ez természetesen vonatkozik vala­mennyi gazdasági egységünkre, fi­gyelembe véve minden egyes tevé­kenység sajátosságát és jellegze­tességét. Főleg a gépgyártási szek­torról szeretnék azonban beszélni, ahol ez a probléma azonnali szük­ségszerűség. Mielőbb fel kell szá­molnunk a jelenlegi szétforgácsolt­­ságot ebben a szektorban és bizto­sítanunk kell a termelés jobb pro­­filírozását és szakosítását, hogy a szektor megvalósíthassa a jelenlegi ötéves tervben számára kijelölt je­lentős programot és hogy magas műszaki színvonalú gyártmányokat állítson elő mind a nemzetgazda­ságnak világszínvonalú mutatókkal bíró gépekkel és berendezésekkel való felszereléséhez, mind pedig a nagyobb exportelőirányzatok tel­jesítésében. Nem engedhetjük meg többé, hogy a több száz gépipari egység mindegyike mindent gyárt­son. Mindaddig, amíg minden ki­­sebb-nagyobb egységben lesznek például melegmegmunkáló szekto­rok és azokat nem vonjuk össze, mindaddig, amíg nem egyesítjük a szakemberek és a kutatók erőit és nem biztosítjuk e szektorok egysé­ges irányítását, a selejtet nem szá­molhatjuk fel. Márpedig köztudo­mású, hogy a selejt e tevékenységi terület egyik nagy hiányossága. Ha továbbra is fenntartjuk a jelenle­gi munkamódot, ha továbbra is tucatnyi egységben gyártunk mo­torokat és géprészeket és nem profilírozzuk a szakvállalatokat gyártmánycsaládokra, gyártmány­csoportokra, sőt, egyedi gyártásra, nem folytathatunk jó sorozatgyár­tást, nem érhetünk el megfelelő gazdasági hatékonyságot. A jelek szerint azonban a problémát az egész gépipari ágazatban nem ér­tették meg jól. Amikor a fővállalatokat megalakí­tottuk, már eleve abból indultunk ki — s ezt feladatként jelöltük meg —, hogy a szektor egységei gyorsan lássanak hozzá a szakosításhoz. Kö­zelebbről nem kívánok egyetlen fő­vállalatra sem utalni, noha az utób­bi hónapok során sok vállalatban megfordultam és önök közül többek­kel elbeszélgettem. Meg kell mon­danom viszont, elég lassan mozgunk ilyen tekintetben, még vannak fenn­tartások; minden egyes vállalatveze­tő be akarja bizonyítani, hogy a maga egységében jobban előállíthat bizonyos alkatrészeket vagy gépré­szeket, s nem kell arra várnia, hogy fővállalat vagy más szakvállalat szállítsa le neki ezeket a terméke­ket. Márpedig így folytatni annyit jelent, mint kézműves módszerekkel dolgozni, így nem lehet tovább ha­ladni! A gépipart, különösképpen a gépipart, minden szempontból kor­szerűen kell megszervezni. A szako­sítás a gépgyártásban elsődleges szükség, ha valóban magas műsza­ki színvonalú, nemzetközi síkon is versenyképes termékeket akarunk e­­lőállítani. Nem utalok a többi ágazatra, mert a szakosítás problémái külön­féleképpen vetődnek fel, noha ezen a tanácskozáson egyes elvtársak be­széltek arról, ahogyan ebben a te­kintetben a könnyűiparban csele­kednek. A szakosítás kérdését való­ban ágazatok szerint, differenciál­tan kell kezelnünk. Ebben a tekin­tetben különösképpen szükséges, hogy a fő figyelmet a gépgyártás­ra fordítsuk, innen kiindulva valósít­suk meg azt, ami az összes többi ágazatok számára szükséges. Ami a kutató és tervező tevékeny­séget illeti, szeretnék rámutatni, hogy ezen a téren jelentős lépéseket tettünk előre, számos jó eredményt értünk el. Az elmúlt ötéves tervben nagyszámú kutatóintézetet és köz­pontot létesítettünk. A gépiparban, ahol 1965-ben mindössze két vagy három intézetünk volt, ma már 17 kutatóintézetünk és központunk van. Ezt jó dolognak tartom, mint ahogy pozitívnak értékelem azt a tényt, hogy ezek az intézetek és központok főként a termelőegységek mellett, a fővállalatokban működnek, ami biz­tosítja a kutató és tervező tevékeny­ség szoros kapcsolatát a termelés­sel. Már nem akarok foglalkozni az ezen a tevékenységi területen fenn­álló hiányosságokkal. Hangsúlyozni kívánom azonban, hogy nagyobb figyelmet kell majd fordítanunk a kutatásra és tervezésre, különöskép­pen a gépgyártásban, ahol az új bevezetése rendkívül gyors. Ismere­tes, hogy ebben az ágazatban, a-7 év folyamán új technológiák, új mo­torok és felszerelések, új gépek je­lennek meg — és ha ezzel nem tar­tunk lépést, nem lehetünk verseny­­képesek a nemzetközi piacon, nem szerelhetjük fel a nemzetgazdaságot modern, fejlett technikával. Ezért szükségesnek tartom, hogy fordít­sunk nagyobb figyelmet ebben az ágazatban a kutatótevékenységre, a kutatási eredmények minél gyorsabb bevezetésére a termelésben. Ez természetesen érvényes a többi tevékenységi ágra is — a vegyipar­ra, a kohászatra, a bánya-, a köny­­nyű- és az élelmiszeriparra, mind­egyik sajátossságának és jellegének megfelelően. Világos például, hogy ha van egy szénbányászati intéze­tünk és három szénipari fővállala­tunk, nem kell mindegyik számára egy-egy intézetet létesítenünk. Ter­mészetesen, az intézeti kutató tevé­kenység fejlesztésével egyidejűleg a termelőegységekben is fokozott gon­dot kell fordítani a kutatási ered­mények alkalmazására, a termelés további tökéletesítésére, az új beve­zetésére. Gondoskodnunk kell a tudomá­nyos kutatás összehangolásáról, hogy ne pazaroljuk az erőket és job­ban használjuk fel a kádereket, va­lamint a műszaki, anyagi és pénz­ügyi eszközöket, s hogy gyorsabban oldjuk meg a termelés fejlődése, az egész ország általános haladása nyomán felmerülő műszaki-tudomá­nyos kérdéseket. Ebből a célból lé­tesült egyébként a Tudományos Ku­tatás Országos Tanácsa. Égető szük­ségesség tehát az egész országban minisztériumonként, sőt, gazdasági viszonylatban is összehangolni a kutatást. Az összhangnak a biztosí­tása korántsem jelenti azt, hogy csorbítanánk vagy valamilyen for­mában akadályoznánk a lent, az intézetekben és a termelőegységek­ben folyó kutatómunka fejlődését. Abból kiindulva, hogy a tudomá­nyos kutatás fontos szerepet tölt be az anyagi javak létrehozásában, a termelés és egész tevékenységünk tökéletesítésében, szüntelenül meg­­különböztetett figyelmet kell fordíta­nunk erre a szektorra; gondoskod­­nunk kell kutatóintézetek és közpon­tok megszervezéséről mindenütt, a­­hol ezek szükségesek az új gyors bevezetésére a termelésben, anél­kül azonban, hogy az uniformizá­lás felé haladnánk. Vegyük figye­lembe e tekintetben minden egyes ág sajátosságát, s biztosítsuk e te­vékenység minél egységesebb össze­hangolását, anélkül, hogy ez okvet­lenül a kutatómunka központosítását jelentené. Szó esett itt a termékek minősé­géről. Azt hiszem, valamennyiünk számára világos: ha áruinkkal be akarunk hatolni a nemzetközi piac­ra, ha a világtechnika színvonalán akarjuk fejleszteni a nemzetgazda­ságot, egész tevékenységünkben megkülönböztetett figyelmet kell fol­(Folytatás a 2. oldalon) Elvtársak! Befejeződött az ipari fővállalatok és a többi fővállalati státusú egység vezetőinek munkatanácskozása Kedden befejeződött az ipari fő­vállalatok és a többi fővállalati státusú egység vezetőinek munka­tanácskozása. A munkálatokon részt vettek a kö­vetkező elvtársak : Nicolae Ceauşescu, Manea Manescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Florian Dă­­nălache, Emil Drăgănescu, Fazekas János, Petre Lupu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mi­­hai Dalea, Gere Mihály, Vasile Pati­­lineţ, Ion Stănescu, Mihai Marines­­cu, Ion Păţan. Mint már jelentettük, hétfőn a tanácskozás minisztériumonként és termelőágazatonként folytatta mun­káját, széleskörűen megvitatta az ipari fővállalatok és a többi főválla­lati státusú egység tevékenységének legfontosabb kérdéseit. A felszóla­lók kidomborították az új szervek tevékenységének lényeges vonásait hatáskörük ellátásában, feladataik teljesítésében. Egyidejűleg kollektív vita alá bocsátották az ipari fővál­lalatok státusáról, az állami gazda­sági egységek vezetésének megszer­vezéséről és a nemzetgazdaság műszaki-anyagi ellátásáról szóló tör­vénytervezeteket, rámutatva a szó­ban forgó tevékenységi területeken kilátásba helyezett fontosabb javí­tásokra. Kedden a munkálatok részvevői — ipari fővállalatok és a többi fő­vállalati státusú egység vezetői, mi­niszterek és minisztériumi vezetőká­derek, vállalatigazgatók, megyei pártbizottságok gazdasági titkárai, vállalati párttitkárok és szakembe­rek, ágazati szakszervezeti szövet­ségek és vállalati szakszervezeti bi­zottságok elnökei, kutató és tervező­­intézetek szakemberei, műszaki és gazdasági főiskolák tanerői — plenáris ülésre jöttek össze. Ez al­kalommal ismertették a minisztéri­umi és ágazati szinten végzett elem­zések eredményeit és megállapítá­sait, s javaslatokat tettek a főválla­­latok és a fővállalati státusú egysé­gek tevékenységének, valamint a fővállalatok, fővállalati státusú egy­ségek és a minisztériumok közötti kapcsolatoknak a tökéletesítésére. A vita keretében felszólaltak a kö­vetkező elvtársak : Mihail Florescu vegyipari miniszter, Ioan Avram gépipari miniszter, Costache Trotuş, a vajdahunyadi ipari fővállalat ve­zérigazgatója, Ion Crăciun könnyű­ipari miniszter, Eugen Luca, ú­ hús­ipari fővállalat vezérigazgatója, Tra­ian Ispas építőanyagipari miniszter,­ Florian Dănălache közlekedésügyi miniszter, Alexandru Necula, az e­­lektrotechnikai gép- és anyagipari fővállalat vezérigazgatója, Iulian Cohn, a moineşti-i kitermelés mély­fúró ipari csoportjának vezérigazga­tója, Gheorghe Constantinescu, a piteşti-i fakitermelő és -feldolgozó kombinát vezérigazgatója, Matei Ghigiu, az ipari építkezések minisz­tere, Pavel Diniş, a bukaresti se­­lyemkombinát vezérigazgatója, Soón Manea Carol, az RKP Kolozs me­gyei bizottságának gazdasági titká­ra, Virgil Actarian, az Állami Terv­bizottság első alelnöke, Florea Du­­mitrescu pénzügyminiszter, Bujor Al­­măşan bányaipari és geológiai mi­niszter és Dumitru Niculescu, a Ter­­mék Minőségellenőrzési Állami Fő­felügyelőség főfelügyelője. A vita munkalégkörben folyt le. A felszólalók hangsúlyozták, hogy az ipari fővállalatok és a többi főválla­lati státusú gazdasági szervezetek létesítése beigazolta a pártunk és államunk vezetősége által a gazda­sági tevékenység megszervezésére, tervezésére és vezetésére tett intéz­kedések helyességét. Külön kiemelték azt a körülményt, hogy az új gazda­sági szervek nagy mértékben elő­mozdították a túlzott centralizmus és a párhuzamosságok jelenségeinek felszámolását, biztosították - az ipari fejlődés jelenlegi stádiumának megfelelően - a tevékenységek na­gyobb volumenének jobb átfogását. Ennek folytán sikerült nagyobb ope­rativitással, hozzáértéssel és rugal­massággal megoldani a nagyfon­tosságú termelési kérdéseket, hiszen a vezetés közelebb került a terme­léshez, a szakvezetőket jobban fel lehetett használni a gazdaságban. A vita során számos felszólaló in­dítványozta az ipari fővállalatok és kollektív vezető szerveik hatásköré­nek és feladatainak további bővíté­sét. Egyben bírálatok hangzottak el az említett szervek felépítésének és működésének még fennálló hiá­nyosságairól, néhány gazdasági egység és minisztérium munkamód­szereiről és munkastílusáról. Vitazáró beszédet tartott Nicolae Ceauşescu elvtárs. A jelenlévők megkülönböztetett érdeklődéssel hallgatták végig, többször is élénken, hosszasan meg­tapsolták a beszédet. (Agerpres) Az állami mező­­gazdasági vállalatok dolgozóinak első országos tanácskozása Szerda reggel a fővárosban meg­kezdődött az állami mezőgazdasá­gi vállalatok dolgozóinak első or­szágos tanácskozása. Az összejövetel szerves része a­­zoknak a párt- és államvezetőség által rendezett időszakonkénti szé­les körű tanácskozásoknak, amelye­ken a nemzetgazdaság különböző szektorainak dolgozóival és szak­embereivel megvitatják a termelési tevékenységet, a termelés és a gazdasági hatékonyság növelésé­re fennálló lehetőségek minél ész­szerűbb és teljesebb hasznosításá­nak módját. A tanácskozáson csaknem 2600 küldött — munkások, technikusok, agrár- és állattenyésztési mérnö­kök, állatorvosok, állami mezőgaz­dasági vállalatok közgazdászai­­, valamint számos meghívott — párt­aktivisták, minisztériumok és köz­ponti intézmények képviselői, ku­tatóintézeti és mezőgazdasági fő­iskolai dolgozók — vesz részt. A tanácskozás első napján a részvevők a következő szakosztá­lyokban dolgoztak — szántóföldi növénytermesztés; zöldség és bur­gonya; gyümölcstermesztés; szőlő, termesztés; fejőstehenek; vágómar­­ha és juh; sertés; szárnyas és kis­állat. Úgyszintén megvitatták azo­kat a legkorszerűbb technológiai eljárásokat, termelés- és munka­­szervezési formákat, amelyekkel biztosítani lehet az állami mezőgaz­dasági vállalatok minél nagyobb hozzájárulását a nemzetgazdaság fejlődéséhez. Csütörtökön a részvevők plenáris ülést tartanak és meghallgatják a szakosztályok vitájából levont kö­vetkeztetéseket, majd a szocialista mezőgazdaságunk továbbfejlesz­tésére kidolgozott pártirányelvek szellemében megállapítják a jövő­beli tevékenység tökéletesítését szolgáló intézkedéseket. ­ A pártévforduló tiszteletére számos rendezvényre került sor Gyimesközéplokon is. A község falvaiban mintegy 1800-an hallgattak előadásokat Hargita me­gye fejlődéséről az elmúlt öt évben, a színjátszócsoportok pedig I. L. Caragiale Viharos éjsza­ka, Asztalos István Fekete macska és Kisfaludy Károly Kérők című műveit mutatták be. 2 író-olvasó találkozóra került sor a tegnap délután Szent­­ábrahámon. A Hargita szer­kesztőségének munkatársai — Ba­lázs András, Ferencz L. István, Szon­­dy György és Váli József — irodalmi alkotásaikból olvastak fel és elbe­szélgettek a megjelentekkel. A megyei tudományos mun­kaszervezési kabinet munka­­társai megyénk ipari egysé­geinek szánt több tanulmány ki­dolgozásával foglalkoznak. A Csík­szeredai Kötöttárugyárban alkal­mazzák majd egy, a munkahely megszervezésével, a megyei kiter­melő és építőanyagipari vállalatnál pedig egy belső szállítással foglal­kozó tanulmány következtetéseit. U­­gyanakkor a gyergyószentmiklósi Partizán helyiipari vállalat számára három termék előállítási folyamatá­nak tudományos megszervezését dolgozzák ki. A Gyergyóditróban elkészült a községi kórház melléképülete. Az ősszel pirosba felhúzott é­­pületen most fejezték be a többi munkálatot, így tíz helyiséggel — többek között orvosi lakással, rak­­tárral — bővült ez a fiatal egész­ségügyi intézmény. Új hidak. A helyi néptanács vezetésével Csíkszentsimon­­ban is sokat tesznek a lako­sok községük szépítéséért, rendezé­séért. Ennek a folyamatnak a leg­újabb eredménye : tegnap készült el két új, ötvenezer lej értékű be­­tonhíd, a Szélhámosság a javából. Ko­vács László székelyudvarhelyi tisztviselő nemrég 3000 lejt vett fel Bokor Sándortól, akit azzal kecsegtetett, hogy „fővárosi össze­köttetései" révén „megszerzi" neki a B típusú autó­vezetői jogosítványt. A lelkes „ügyintéző" most másfél évi börtönbüntetés jutalmában ré­szesült.

Next