Hargita Népe, 1998. július (10. évfolyam, 150-176. szám)

1998-07-22 / 168. szám

Petőfi emlékünnepség A Fehéregyházi Petőfi Sándor Művelődési Egyesület, az RMDSZ segesvári, illetve fehér­egyházi szervezete, az F­MKE se­gesvári szervezete közös műsort állított össze július 25—26-ára, amelyen a nagy magyar költő, Pe­tőfi Sándor 149. születésnapjáról és a 48-49-es forradalomról és szabadságharcról emlékeznek meg. Míg július 25-én, szombaton délután koszorúzás lesz az­ ispán­kúti emlékműnél, majd a segesvári Petőfi-mellszobornál, másnap dél­előtt, 10.30-kor ünnepi istentiszte­letet tartanak a fehéregyházi refor­mátus templomban, utána fúvós­zenekar-kísérettel a Petőfi Múze­umhoz vonulnak, ahol pontban délben ünnepi megemlékezés ve­szi kezdetét a Múzeum-kertben - koszorúzással, ünnepi beszédek­kel, szavalatokkal, kórusművek­­kel, népünnepéllyel. Itt fogadják a Közép-európai Tört­énelm­i Rovastúra expedícióstul is, majd este ifjúsági Petőfi-bált tartanak. Lapunkban már hírt adtunk arról, hogy a (­­ábos D­­ezső vezette M­űve­­lődési Egyesület a Kiskunfélegyhá­zi Petőfi Emlékbizottsággal közö­sen kiadott felhívást adott ki, amely­ből megtudjuk, hogy Petöfi Sándor halálának 150. évfordulóján, 1999. július 31 -én tel­jes alakos, kőtalapza­­tú bronz Petőfi-szobor felállítását tervezik „a világ magyarságának közös akaratával és közös áldozat­­vállalásával". A két szervezet szán­déka szerint a népek barátságának, kölcsönöss megértésének és megbe­csülésének lenne a jelképe a szobor, amelynek felállítását a Fehéregyhá­­za-Félegyháza-Segesvár Petőfi Emlékhelyek XV. találkozója alkal­mából tervezik. Ehhez, kérik ma­gyarországi és határon túli szerveze­tek, közösségek és magánszemé-h­­lyek támogatását. A pénzadomány mellett alapanyagot és munkafel­ajánlást is elfogadnak. Romániai bankszámlaszámok e célra: Banca Agricolă S.A. Sighișoara; német márkában: 47968604301, USA- dollárban: 47968604300, román lej­ben: 45968604. KISS DÉNES Petőfi átka S várjuk hogy a nagyvilág feltámaszt dombok nyílnak mint a temetők Zöld lelke száll égre minden sírnak s átsajdulnak belénk őserők ? Mert valami mindig fennen izzik telekben is tündökölve ég Vakít? Becsap? F­n már szétujjongnám k­i Petőfik száz üzenetét Miért nem ül ki ma is homlokunkra De nem lehet! Naponta gyötörten negyvennyolc vagy ötvenhat heve? az az Egy is szüntelen veszít ! Adózunk csak komor koszorúkra Nem sírjában mibennü­nk forogva ez a magyar mai fegyvere? ! átkozza meg győztes verseit! Vesszőfutás Petőfi nyomában Segesvárig vagy Barguzinba? Melyik játék fogadta be testét ? Bennünk kellene nyugodnia! De nincsen nyugta még holtában se: kukoricásban csörtető futás! Ő istenverte csüggedő magyar, hol a drága büszkeség a láz? ELŐ MÚLT 1998. július 22. Ma is vannak a két népnek közös érdekei, feladatai A népek tavaszán és nyarán.­ 1848-ban Európa jelentősebb fővá­­rosaiban kitűzték a forradalom lo­bogóit. Párizs, Berlin, Bécs, Pest és Bukarest a népek szabadságvágyá­nak a központjává váltak akkor, amikor a polgári értékrendet a társa­dalom megváltoztatásával próbál­ták érvényesíteni. Az említett városokban megfo­galmazott forradalmi programok a demokratikus szabadságjogok érvé­nyesítése mellett a nemzeti egység szükségességét és az úrbériség megszüntetését is követelték. A forradalom reménysugara áthatot­ta mind a román 1848-as nemze­dék, mind pedig a magyar forra­dalmárok szívét. Paradox módon, 150 esztendő múlva, napjaink romániai társadal­ma ismét forradalmi reformok előtt áll. Korunk forradalma azonban bé­kés átalakulást jelent, mely a társa­dalmi változásokban, a gazdasági szerkezetváltásban és a politikai élet reformjában konkretizálódik. 1998- ban azonban nem a bojárság vagy a nemesség kiváltságait kell meg­szüntetni, hanem azokat a neo­­kommunista struktúrákat, melyek a továbbiakban is szét akarják zúzni földrajzi környezetünk emberi-ci­vilizációs értékeit. Az 1848-as forradalom program­jai nemcsak a társadalom demokra­tizálódását, vagy éppen a civil szféra szabadságeszményeit szolgálták. Fő megvalósítása a jobbágyság meg­szüntetése és földhöz juttatása volt Erdél­y­nek, illetve az ilyenszerű, ha­sonló politikai próbálkozások Ha­vasalföldül­ és Moldvában. Napjainkban a romániai törvény­­hozás egyik legfontosabb feladatkö­re, a kormányzási programnak meg­felelően, a földtörvény-módosítás második szakaszának a végrehajtása kell hogy legyen, vagyis a szántó- és erdőterületeknek a visszaadása jogos tulajdonosaiknak, illetve a mezőgazdaság és az erdőgazdaság fejlődéséhez szükséges jogi keret biztosítása. h­a az­ 1848-as nemzedék a ke­reskedelem szabadságáért, a kor­látozások nélküli gazdaság bizto­sításáért szállt síkra, a jelenlegi kormánykoalíció olyan életképes gazdasági szerkezetet kéne hogy létrehozzon, mely lehetővé tegye az ország felzárkózását az euroatlanti struktúrákba. Nekünk, a romániai magyar ki­sebbség képviselőinek, rendkívüli eszményt, lelki kötődést jelentenek az 1848-1849-es esztendők forra­dalmi eseményei, hiszen mi akkor nemcsak egy radikális forradalmi programot léptettünk életbe, de egyben őseink kénytelenek voltak megküzdeni a korszak két legerő­sebb ellenforradalmi hatalmával: a Stabsburg-hadsereggel és a cári csapatokkal. Bár a magyar forradalmat másfél esztendei küzdelemsorozat után le­verték, megvalósításait nemcsak a magyar nemzet, hanem az erdélyi románok is élvezhették. A job­bágyság megszüntetése és földhöz juttatása döntő módon hozzájárult a román parasztság társadalmi fel­­emelkedéséhez. Ugyanígy az erdélyi román pol­gárság is haszonélvezője volt a ma­gyar forradalom által kikiáltott gaz­dasági környezetnek, ami e közös­ség számára is lehetővé tette a sza­bad polgári fejlődést. Éppen ezért azt javasolnám, hogy rendkívüli körültekintéssel elemezzük a­ román és a magyar forradalmárok közötti ellentéte­­­ket. A két nép közötti konfliktusok okait, mindkét esetben a nemzet történeti fejlődésében kell keres­nünk, de nem feledkezhetünk meg a császári udvarnak népeket egymás ellen uszító politikájáról sem. A korabeli események pon­tatlan ismerete megnehezíti a ro­mán-magyar közeledést, mely mindkét nép számára oly szüksé­ges volna. Állításom ismét a forradalom tör­ténelmi tapasztalatával próbálom igazolni. A magyar forradalom le­verese után a Habsburgok bosszú­­hadjárata nemcsak a magyarokat érintette. A bécsi udvar nem teljesí­tette a románoknak tett ígéreteit sem. Sőt, Avram láncát, nemcsak hogy megalázták, hanem ugyanab­ba a gyulafehérvári börtönbe zárták egy ideig, ahol 1785-ben Horea és Cloşca tartózkodott. Akárcsak a forradalom idején, ugyanúgy az ezredforduló végén a két népnek vannak közös érdekei, feladatai. Mindez azonban csak a reális partnerség révén érvényesít­hető, ahol a többség tiszteletben tart­ja a kisebbség érdekeit! Dr. GARDA DEZSŐ, az RMDSZ parlamenti képviselője Elhangzott a parlament június 25-i ünnepi ü­lésén. Gál Sándor ezredes, a szé­kelyföldi forradalmi csapatok főparancsnoka. Vajon sikerü­l-e megmenteni csíkszentgyörgyi szülőházát az enyészettől? Nem lehet elég gyakran idézni a történelem nagy eseményeit, hogy tudatosíthassuk tanulságait a ma emberében. Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc feltétlenül ilyen moz­zanata történelmünknek, éppen ezért a 150. évfordulós ren­dezvényeket korántsem lehet letudni a március 15-i ünnepi megemlékezésekkel. Jövő esztendőre átnyúló változatos ren­dezvénysor szolgálja a méltó emlékezést nálunk és mindenhol, ahol értékelni tudják a korszakváltó eseményeket. Az évfordu­lós naptárt lapozva szinte mindennap találni emlékezésre, em­lékidézésre méltó történést. 1848. június 15-én székgyűlést tartottak Csíksomlyón; augusztus 14-én Móricz József őrnagy vezetésével csíki zászlóalj indul a délvidéki hadszíntérre; ok­tóber 16—17-én Székely Nemzeti Gyűlés Agyagfalván. Most szomorú esemény kínálja az alkalmat az emlékezésre, közeleg július 31., Petőfi Sándor halálának (eltűnésének) év­fordulója. Összeállításunk tisztelgés a költő emléke előtt, s emlékeztető az évfordulós esztendő rendezvényei folytonossá­gának szükségességére. A Csíki Székely Múzeumban egész évben (s a tervek szerint jövő­ben is) nyitva tart­ó az 1848-49-es forradalom és szabadságharc csíki dokumentumai című kiállítás. A hosszas nyitva tartást az évfordulós rendezvények elhúzódása mellett mindenekelőtt a kiállított dokumen­tumok sokszínűsége indokolja. A közönség érzi, értékeli a kiállítás je­lentőségét, ezeken a meleg nyári na­pokon is akad nézelődő a múzeum ódon termeiben. Szőcs János muzeológus, a kiál­­lítás anyagának összegyűjtője mondta: úgy válogatták össze a szabadságharc csíki dokumentu­mait, hogy közben magyarországi és európai kitekintést nyújtsanak az 1848-as forradalmas esztendő eseményeire. Több, először itt ki­állított dokumentum tanúsítja vi­dékünk lakóinak cselekvő részvál­lalásátA harci eseményekben, hosszú lajstromokon olvasható a harcokban részt vevő és hősi halált halt honvédek, nemzetőrök neve. Egyik németül írt, nehezen olvasha­tó kihallgatási jegyzőkönyvben csíkszentimreiek vallanak a nyergestetői ütközetben történtek­ről.- Milyen érdekes, Svájcból jött riedeni vendégek segítették a mu­zeológust kibetűzni a szöveget. Első ránézésre megmondták, való­színűleg magyar írhatta a jegyző­könyvet, mert nem tudott jól né­metül. Ez már bukás után történt, nyomban akadtak kiszolgálók a győzteseknek... Felvételünkön a március 15-i ün­nepség koszorúinak szalagjai látha­tók. Egyfajta, leltárba vett doku­mentumok ezek is, kései utódaink majd láthatják: tudtunk és mertünk ünnepelni. (KRISTO ROBERT felvétele) „Ezernyolcszáznegyvennyolcban nem így volt...” Évfordulós esztendőben élünk, szinte minden napra esik valami em­lékezetre méltó. A magyar szabad­ság csillaga. 1848 eseményeit már csak azért is illik megünnepel­nünk, mert mi, székelyek tevéke­nyen részt vettünk abban, hogy ez­úttal ne említsem Petőfi untig han­goztatott elismerő sorait. De em­lítsük Jókai Mórt­, aki amellett, hogy írta és fogalmazta Petőfivel a Tizenkét pontot, megérte a forra­dalom ötvenéves évfordulóját és előszót írt az 1898-ban megjelent képes jubileumi kiadványhoz. Nem egyebet mondott előszavá­ban, mint a következőt: „Míg ma­gyar él, míg szabad timber él e honban, kegyelettel fognak visszagondolni ez évre, annak tör­ténelmére s történetalkotó alakjai­ra." Magát is belegondolja ez utób­biak sorába, joggal. Meg is fogal­mazza egyetlen mondatban az újko­ri magyar történelem legnagyobb fegyvertényét: „Teremtettünk a népből nemzetet." Kiadói lelemény, hogy a dévai Corvina Kiadó most megjelentette a nevezetes félévszázados kiadvány hasonmásának első kötetét. A szer­kesztő, Bálint Zsombor előszavában megjegyzi, hogy a száz évvel ezelőt­ti kiadványban a „tetten érhető szemléletmódot már rég túlhaladta a történelem”, ezért „leporolták a szö­vegről a régi helyesírást” és a túlfű­tött, ma nevetségesen ható szemlé­letmódot. (Ehhez csak annyit tennék hozzá, hogy ez az ominózus „szem­léletmód” nem feltétlenül hatna ne­vetségesen, ha nem manipulálná még ma is szemléletmódunkat a Tri­­anonnal ránk erőszakolt politikai gyomirtó szándék, vagy a sanda fé­lelem!) Tény, hogy becses és a kö­zölt negyvennyolcas képek révén közhasznú kiadványt bocsátott útjá­ra a dévai Corvina. A kiadvány értékét személyes emlékkel is emelném: az ötvenes években, nagyanyám kibédi betűpa­radicsomában fedeztem fel Vargyas Elek 1859-ben kiadott történelem­­könyvét a magyar negyvennyolcról. Azok a képek (itt vannak a hason­más kiadásban is!) belém ivódtak és életutamat meg is határozták, amennyiben a történelemtanári pá­lyára adtam fejemet és írástudói ma­gatartásomat is véglegesen befolyá­solták. Kik láthatók ezeken a képe­ken? Csak egy szuszra: Kossuth La­jos és Széchenyi István, Petőfi és Jókai, feleségestül, ahogy dukál. Aztán Deák, a haza bölcse. Batthyány Lajos, első felelős miniszterünk, véres csatajelenetek, korabeli vá­rosaink képe. Jaj, a zalatnai vér­fürdő is látható, az elbutított pri­mitivizmus tobzódása. Barabás Miklós, Orlay Petries Soma, Than Mór és Zichy Mihály festményei nemcsak negyvennyolcnak, ha­nem a magyar művészettörténet­nek is k­é­r d­o­k­u­m­e­n­t­u­m­a­i. Marczaly I­lenrik eszmefuttatása a szabadságharcról már csak azért is figyelemreméltó, mert eleddig nem jelent meg Erdélyben és akárcsak a könyvnek, a történeti előszónak is várható folytatása. Az évfordulós emlékezés hullámhosszán. BERECZKI KÁROLY

Next