Hargita Népe, 2006. október (18. évfolyam, 229-254. szám)

2006-10-18 / 243. szám

szerda Emlékezz és emlékeztess 1956-57-re emlékezünk, a magyar szabad­ságharcra, melyre a világ is felfigyelt. Erre példa Richard Histop verse: . Magyarország 1956 Ahol a rabság láncai lehulltak, Most élni kezd a lelkiismeret. Fölkelt egy nép, és romjain a múltnak Kossuth nevével kezd új életet. Kik holt apáink örökébe léptek, Kiket hajdan a nagy Kossuth dicsért, Harcolnak újra, Európa, érted, S a szabadságért hullatják a vért. Fennen lobog a porba hullott zászló, A száz­z népek büszke zászlaja. Csodáid Nyugat - a némaság vádló, Ki fél világgal harcol egymaga. Hát állj mellé és sújtsál le a drága Szabadságunknak újabb zsarnokára! (angolból fordította Tollas Tibor) Az idő múltával a szabadságharc vívmánya­it sokan kisajátították (pl. a berlini fal lebontá­sa), okait pedig tudatosan elferdítették és még sokan próbálják elferdíteni. A kiöregedő 56-os szabadságharcosoknak - nekünk - erkölcsi kötelességünk forradal­munk emlékét, igaz történetét megőrizni és is­mertetni utódainkkal. 1956 óta két generáció nőtt fel, akik sokan elferdítésekkel ismerik ok­tóber 23. emlékét. Javaslom, hogy forradal­munk 50 éves évfordulójára minden magyar szervezet állítson emléktáblát az elesett sza­badságharcosok emlékére, ismertetve forra­dalmunk okait és történetét. Az emléktáblá­kat a befogadó ország nyelvén kellene ismer­tetni (amit utódaink is beszélnek), hogy min­denki számára érthető legyen, így lesz forra­dalmunk emléke ismert, igaz, tiszta és örök. SÁNDOR LÁSZLÓ, Florida, Amerikai Egyesült Államok Születésnapi köszöntő A ditrói Puskás Tivadar Szakközépiskola e hónap kö­zepén ünnepelte fennállásá­nak 50. évfordulóját. Hogy mi­ért fontos ez nekünk? Egy­részt azért, mert az évek, évti­zedek során nagyon sok bor­széki végzett ebben a középis­­ko­á­ban (és ennek ellenére senki nem vett részt az ünnep­ségen), másrészt ne feledjük, Borszék nagyban Ditrónak köszönheti létét, iskoláját, templomát, fürdőtelepét, egy­szóval: későbbi létezését. Nagyszabású rendezvényt szerveztek, amelyre hazajöt­­tek, illetve eljöttek sokan az ország különböző részéből, de külföldről is. Üdvözletüket hozták a bátaszéki testvéris­kola és a németországi Hungen testvériskola képvi­sel­ői is. A hivatalos program Portik Sándor képzőművész festészeti kiállításának meg­tekintésével kezdődött. A ne­ves festő Ditró szülötte, neve ismert nemcsak vidékünkön, hanem az egész országban, sőt Európában is. A hálaadó szentmisét a ditrói születésű és az ünnepelt iskola véndiákja, Köllő Tibor celebrálta, aki megemlékezett az elhunyt pedagógusokról és köszönetet mondott mind­azoknak, akik áldozatos mun­kájukkal készítették tanítvá­nyaikat a nagybetűs Életre. A szentmise után koszorúzás­ra került sor az elhunyt peda­gógusok kopjafájánál. Az ün­nepi megemlékezés Tatár Margit igazgatónő köszöntő­szavaival kezdődött, aki vázol­ta az iskola 50 éves történetét, majd Bardócz Ferenc polgár­­mester köszöntötte az ünnep­lőket. A megyei tanfelügyelő­ség részéről Bartolf Hedwig főtanfelügyelő-helyettes kö­szöntötte az ünnepelteket, majd az alapító tagok köszön­tése következett. Mezey Jó­zsef és Sánta Sanyi bácsi meg­ható szavai könnyeket csaltak a résztvevők szemébe. A rangos ünnepi műsort a helybéli diákok, illetve a Csík­szeredai Nagy Imre művésze­ti iskola diákjai biztosították. Fellépett a szintén ditrói szü­letésű Fülöp Erzsébet, a ma­rosvásárhelyi Nemzeti Szín­ház művésznője. Az állófoga­dáson született az ötlet, hogy meg kellene alakítani a Vén­diákok és Tanárok Társula­tát, amely anyagilag is tá­mogatná az Alma Matert. A visszajelzéseket várják az is­kola e-mail címére. A gimná­zium munkaközössége szép kiadvánnyal lepte meg a résztvevőket. FARKAS ALADÁR egykori pedellus. Borszék Az ünneplő iskola épülete Megkaptuk levelét Dr. Airizer László Csík­szeredából a sepsiszentgyör­gyi példa kapcsán a központi fűtés mellett foglal állást. Böjte Rozália Gyergyószent­­miklósról a Csíkszeredai vas­útállomás vécéjéhez kér hasz­nálati­­utasítást. Frangó Maria Balánbányáról az ön­akaratról ír. Az oldalt szerkeszti: TAKÁCS ÉVA LEVELEMTASN . Iskolakirándulás Szeptember 27-én a homo­­ródszentpáli Román Viktor Ál­talános Iskola I.VIll. osztá­lyos tanulói Fazakas Magdolna tanítónő és Fazakas Enikő ta­nárnő kíséretében kirándulá­son vettek részt Hargita és Ma­ros megyében. Székelyud­varhelyen, Farkaslakán és Parajdon áthaladva első állo­másunk a szovátai Medve-tó­nál volt. A tó körüli sétánk után Szászrégen irányába tér­tünk el. Nyárádremete után Vármezőre értünk. A kis falu vonzereje a hegyvidéki vizek­ben élő pisztrángtenyésztés, valamint a jellegzetes étkek el­készítése a helyi halászcsárdá­ban. Több mint két órát töltöt­tünk el a kis csárda közelében. A diákok egyik legnagyobb él­ménye talán az itteni halászat maradt. A pisztrángtenyészet­nek kialakított kis tavakban hor­gászni lehetett, amit a gyerekek nem hagyhattak ki. Volt fogás bőven és elégedett mosolyok is. A kifogott halakat megpucolva csalán között hazavihettük. Görgényszentimrén, Bor­nemissza János barokk stílu­sú kastélyában, melyet Ru­dolf trónörökös vadászkas­télyként használt, ma vadász­­múzeum van. Itt vadász­ zsák­mányokat, trófeákat, kitö­mött vadállatokat tekintet­tünk meg. Gyergyóditrón át, ahonnan Puskás Tivadar, a telefonköz­pont feltalálójának családja származik, Szárhegyre, a Lázár grófi család kastélyá­hoz érkeztünk. Az udvaron a helyi idegenvezető leírása alapján alkalmunk volt rész­letesebb betekintést nyerni a grófi család életébe. Megte­kintettük a hajdani lovagter­met és a föléje magasodó bás­tyában a gyönyörű népművé­szeti kiállítást. Lassan sötétedni kezdett, utunk hazafelé vezetett a Bu­­csin-tetőn át vissza Paraj­d -Korond-Székelyudvarhely irányába. Kicsit fáradtan, de élményekkel gazdagon tér­tünk haza. A csalánnal tartó­sított pisztrángok talán csak másnap kerültek elkészítésre, így sütés közben a gyerekek szüleiknek elmesélve, újra át­élhették az elmúlt nap legfon­tosabb eseményeit. FAZAKAS ENIKŐ tanárnő, Homoródszentpál Előzmény A székelyföldi önkormány­zatok szeptember 23-i nyilat­kozatukkal meg akarják alakí­tani a Szövetség a Székelyföl­dért társulást. 1991. szeptem­ber 14-én a megyeháza 103-as termében az RMDSZ kereté­ben működő politikai cso­portosulás tagjai úgy döntöt­tek, hogy az Agyagfalván összegyűlőket megkérdezik Székelyföld önrendelkezé­se ügyében. Nagy elégtételt jelent, hogy ma már Székely­föld minden önkormányzata félelem nélkül elkötelezte ma­gát a területi önrendelkezés mellett. VERESS DÁVID, Csíkszereda Az építőipari szakoktatás Nemrég jelentették be az eu­rokrata vezetők, hogy Románi­át 2007 kezdetével beveszik az Európai Unióba, így nyugtázva azt a politikai csendesedést, hogy az országban mintha vé­get értek volna a bányászjárá­sok, és a társadalmi-gazdasági élet normalizálása következne. A következő hat évre Európa hatalmas összeget, 30 milliárd eurót irányoz elő Románia Eu­rópa-szintű felzárkóztatására. A szakemberek többsége kétel­kedik abban, hogy országunk képes lenne megfelelő pályáza­tok elkészítésére, e hatalmas beruházási lehetőség kihaszná­lására. Föltevődik a kérdés, hogy állunk mi, az egyre han­gosabban autonómiát követelő Székelyföldünk ez előtt az utol­érhetetlen lehetőség előtt, ami­kor az országos szemle alapján megállapítható, hogy infrast­rukturális és gazdasági szem­pontból a székely megyék az or­szág legelmaradottabb vidékei közé tartoznak. Tettünk megfe­lelő előkészületeket legalább a humán erőforrás szakmai felké­szítése szempontjából? Ahhoz, hogy európai szintű infrastruktúrát építhessünk a megyénkben, nagyszámú épí­tőipari és szerelő szakember­re van szükség, akik jó lenne, ha székelyföldi cégek kereté­ben­ dolgozhatnának, hogy ne csak Bákó, Dâmboviţa megyei vagy izraeli vállalkozók sze­rezzék meg a székelyföldi be­ruházások utáni profitot. Nemrég Murvai László, a Nevelési és Kutatási Miniszté­rium főtanácsosa ismertette egy országos felmérés ered­ményeit, mely szerint a jelen­legi széles körű gazdasági, ipa­ri, főleg gépgyártóipari válság közepette csak az építőipar fejlődik rohamosan, és a tanügyminisztérium következ­tetése szerint jelenleg az or­szágban az építőipari szakok­tatást kell szélesíteni. Sajnos, az új tanévben a Csíkszeredai Kós Károly Építőipari Szak­­középiskola és Szakmunkás­­képző az eddigi három helyett csak két építőipari szakmun­kásképző osztályt indíthatott, mert továbbra is olyan profilú osztályok számára kellett ta­nulókat biztosítani a megyé­ben, akik, ha végeznek, a munkanélküliek sorát gyara­pítják, és csak szakképzetlen munkásként jelentkezhetnek a hazai vagy magyarországi építkezéseknél. A célirányos humánerőfor­rással való gazdálkodás jövő­beni megtervezéséért felelős megyei szerv mellett föltevő­dik a szülők felelőssége is, akik biztos kenyérkereseti le­hetőséget biztosító szakmai jövőt választanak-e gyermeke­iknek, vagy valamely bizonyta­lan szakmát, amellyel nem tudnak elhelyezkedni a mun­kaerőpiacon. Ezekkel a mun­ka­nélküli fiatalokkal szem­ben az építőipari szakmun­kás-fiatalok már az isko­la padjaiból diplomás szakmun­kásokként kerülnek a helyi vagy külföldi építkezésekhez, akik olyan szakmai ismere­­­tekre tesznek szert, hogy pár év múlva már saját lakóháza­ik falait lakhatják, mert ez építőipari szakma szerencsés birtokosai. Az építőipar jövőjét bizo­nyítja az is, hogy fiatalok, akik más-más középiskolát végeztek, a Kós Károly iskola építőipari technikumába irat­koztak, hogy építőipari tech­nikusi szakismereteket i­s diplomát szerezzenek. Mind­ez arról tanúskodik, hogy az élet néha korrigálja a társa­dalmi előre nem látást. LÉSTYÁN DÉNES, Csíkszereda

Next