Megyei Tükör, 1968. július (1. évfolyam, 22-25. szám)

1968-07-06 / 22. szám

világ proli.t­árjai, bgyhsuljbíbr­i TÜKÖR Az RKP Kovászna megyei bizottsága és az ideiglenes megyei néptanács lapja 1. ÉVFOLYAM 22. SZÁM 1 ARA 50 BANI I 1908. JÚÚLIUS 0. SZOMBAT n f jT­­T Acélidegek (Szakács Sándor felvétele) Lapunk tartalmából: • Urbanisztikai „gerovitál“ (3. old.) • Megoldatlan kérdés (4. old.) • Művelődés, irodalom (6—7. old.) # Függőfészek (10. old.) # Sport (12. old.) Örökségünk, X­alási196$ Mikor vált a kenyér a béke szimbólumává? Nem tudom. Sarló markában roppant az arany szalma, kasza suhant, kombájn dörgölt el riadó pacsirták fészke fölött­­, és a ve­rejtékért cserében szívesen kitárulkozó föld munkásai dele­léskor meleg cipókat álmodtak a gyermekek kezébe. Talán az élet megmaradásának, évenkénti megújulásának törvénye avatja ünneppé újból és újból az ÚJ KENYÉR hét­köznapját. Úgy érzem, az új kenyér, az élet, a béke szók fogalmi összefüggésének ösztönös megérzése miatt nevezik egy ma­gyar tájnyelv emberei életnek a búzát. Miért vált a kenyér a béke szimbólumává? Mert a mun­ka betetőzőjeként napra intő kalászban nyer bizonyosságot az építő élet legfőbb feltétele , a kenyérillatú béke. Czegő Zoltán a 48 as gondolat Naponta érkeznek a hírek, hogy az ország emlékezik teg­napi tettére: a balázsfalvi, is­­lázi, sepsiszentgyörgyi ünnepi népgyűlések után legutóbb a bukaresti demonstráció idézte méreteiben és hitelességében is felemelően a 120 éves múlt e­­seményeinek történetét. De az ünneplés nemcsak a múlt IL­LEMÉN­YEINEK­­ idézése, ha­nem gondolat és érzésviláguk­ban oly nagy jelentőségű 48 ESZMÉNYÉNEK vizsgálata, a valósággá vált gondolat fel­hajtása saját bölcsője előtt. Mert igaz ugyan, hogy az év­­szak­ csak elhelyezi, rögzít­i az események, gondolatok, eszmék történetét, de az 1848-as esz­tendő úgy él bennünk, mint a társadalmi szabadság, nemze­ti függetlenség eszményeinek, az emberi helytállás és népi elkötelezettség legszebb példái­nak örök érvényű szintézise, szimbóluma. És ez nem a ha­mis tudat, nem a hamis mítosz­teremtés, nem a múlt esemé­nyeit megszépítő­­ terméke — valóban romantika 1848-ban­­ jelentkezett először az elnyomó­­ hűbéri társadalmi rendszer­­nép, tehát emberellenes kor­látait ledöntő szabad gondolat, amely az elmúlt 120 esztendő alatt, történelmet alakító né­­­pünk és legjobbjaink minden­napi tevékenységének eszmei alapját képezte. És 1848 jelzi az eszme megvalósulásának kezdetét, még akkor is, ha bu­kott forradalom Aitán — az osztály­harcban megnyilvánuló történelmi szükségszerűség kényszere alatt — az első lé­pések felszegek, és óriási var­ga­betűvel elkanyarodnak a gondolat vázolta egyenes úttól. Magától adódik a rokonítás lehetősége a 48 gondolatvilága és a kommunizmus eszmeisége között: a polgári demokrácia eszmekörében az iparosítás az ember felemelésének biztos útja — a kommunista tanítás szerint is a természet uralásá­nak, valamint a társadalmi ré­tegek és osztályok közötti a­­nyagi különbségek megszünte­tését biztosító termékbőség megvalósításának eszköze, a tu­dományok eredményeire épü­lő iparosítás: a demokratikus polgárság az egyenlőséget a társadalom minden tagjára egyaránt, érvényes jogok és kö­­telességek kiterjesztésével lát­ja megvalósíthatónak —, a kommunizmus első lépése a valódi egyenlőség megteremté­­sében szintén a jogegyenlőség biztosítása. G­YEN­LŐSÉG, SZABADSÁG, E­­TESTVÉRISÉG — jelszava, a legőszintébb hu­manizmus kifejezője, de mert lényegében egy elvont erköl­­csiség a bölcsője, a polgári társadalomban még nem való­­­sítható meg. Ugyanennek a kornak a szülöttje — a mai­­ kapitalista nyugaton — ez a reális megalapozottságú huma­nizmus — kommunista világ­nézet, marxista filozófia — a­­mely, éppen mert a valóság­ban gyökerezik, magában hord­ja a változtatás, a gondolat megvalósításának lehetőségét. 48-as nemzedékünk szellemi elődje a kommunista világné­zetnek.­­Nem­ lehet Balcescu­­ban, Táncsicsban vagy Petőfi­­•br»n, nem Dobrogeanu-Gherea vagy Frankei Leó elődjét látni. A társadalmi szabadság, e­­gyenlőség, testvériség eszmé­nyének szükségszerű velejárója 1848-ban a nemzeti szabadság gondolata. És a forradalom tör­ténetében gyakran egymástól elforduló, sőt egymással szem­bekerülő törekvések különböző nemzeti — szellemiségük­ben —, mégis rokonok. N. Bal­­­cescu, C. Bolhát, Petőfi Sán­dor, Teleki László, Eftimio Murgu, Ion Dracoș nem ta­gadják meg saját nemzetük érdekeit, amikor a lényegében azonos célokért küzdő nemzeti mozgalmakat próbálják egy­máshoz közelíteni; amikor más nemzetek hasonló jogainak el­ismeréséért küzdenek, alapjá­ban saját eszményeikhez kö­vetkezetesek. így válnak a 48-as nemzeti forrada­l­mak eszmeiség­ük­ben (Folytatása a 2. oldalon) Gajzágó Márton Az emlékezés biztonsága Ötvenéves érettségi találkozóra gyűltek ös­­­sze a volt Székely Mikó kollégium 1918-ban végzett diákjai. Szép ünnepség volt nem lát­ványos, nem is hangos. Emlékezés volt, vagy még inkább: alkalom az emlékezésre. Én azt hiszem, leginkább számokkal, beszéltek ott. És azt hiszem néha, hogy az lenne a legjobb, ha számokkal — ezzel a biztonsággal és bizonyos­sággal — lehetne lemérni egy emberi életet. Egyszer talán így lesz. Egyszer talán megte­remtik az emberek azt a viszonylagos bizo­nyosságot, melyhez ők és utódaik mérhetik m­agukat. Viszonylagos lesz az mindig — s az ma is — és nagyon „időleges“. Mert nemzedé­kek viszonylagos bizonyosságának — eredmé­nyének —*■ sorozata a történelem . . (ötven év . . . Nem érdem az, s nem is min­dig bizonyosság-tétel. Csupán az idő felkínált lehetősége, hogy kihasználjuk. De az a fél év­század — melyet a most hetven éves embe­rek a saját életükkel mértek le és mértek meg — az az idő, mely számunkra —, talán mert a legközelebb van hozzánk, személyes lehető­ségünk — a leginkább történelem. 1918 határ­kő a történelemben. Azok számára, kiket „em­beriséggé“ kötött össze közös sorsuk, az egyé­ni életrajz egybeesett a történelem egy bizo­nyos —, ma jelentősnek látott — szakaszával, a világ­idővel. Éppen ezért történelem. Ka­tonaruhában érettségizett gyermekemberek — ma talán már akkori magukat, történelmüket is megmosolygó hetvenévesek — tudják ezt. Mert saját magán tudja lemérni az időt, aki bátor volt élni, ott, ahol átvonult a történe­lem. S nemzedékek kényszerű bátorsága ez. Ezek az emberek valamit lezártak.­ Vajon bizonyosság-e az, hogy valaminek vé­ge? Azt­ hiszem, legfennebb biztonság. „A­n­­­nyit és ennyit éltem, így és így...“ — az em­lékezés biztonsága ez. A konkrétum bizton­sága. De hol van vége valaminek? Az ember te­vékenysége — élete — nem ér véget — mert ez visszaélés lenne az idő által adott lehető­séggel — a nyugdíjazáskor De ha nincs vége valaminek, hogy van bi­zonyossága? Csak az emlékezésben lehet, ha mesterségesen, egy alkalommal — mikor kis­sé önkényesen, s legjobb esetben is csak­ a magunk számára — lezárunk egy szakaszt, végesnek nyilvánítunk, már azzal is, hogy em­lékezünk.­­ Bizonyosságot akarunk így, de legfennebb biztonságot kapunk. Hogy éltünk, tettünk. Végeredményben mindez csak elmélet, ide­ális helyzet és talán megoldás. Mert úgy kel­lene legyen, hogy a tett az, aminek eredmé­nye van. De ezt az eredményt nem mindig könnyű felmutatni, még kimutatni sem. Azt hiszem, mindnyájan tudjuk ezt, ők is. És biz­tosan elégedetlenek. Ez már egyfajta ered­­mény: az elégedetlenség állapota Mert ehhez fel kell mérnünk, mit tettünk és mit tehet­tünk volna, össze kell vetnünk az idő> adta le­hetőséget életünk valóságával. De ez sem bi­zonyosság. Az elégedetlenség még csak nem is biztonság, mert nem az emlékezés, hanem a felmérés, és az önmagunkkal való szembesí­tés adja. Nagyon ellent­mondásos az ember Azt hi­szem, nem is lehetne más. Csíki László -

Next