Megyei Tükör, 1969. január (2. évfolyam, 51-54. szám)

1969-01-04 / 51.szám

CZEGŐ ZOLTÁN filágnyi holnap S­írvam kátrányos földre koppan, fü­ze­s ereje sincs, úgy látom, ehhez a télhez. (Egy kicsit átok, mikor az ember hallgatni, de szólni sem képes.) — Hát szólalj, szabadság arról ki teremtett. Bonts ki a szavaid tiszta figyelemnek. Brazil vagy székely tanyákon, ha kinek kedve sírni támad —, bontsd ki a melleid ez iker­világnak ! — Szólalj, szabadság ! Szavaid hasábfák legyenek a tűzön, mely annyi idő után mindig csak pislákol. Nézd, mint rohadt banánhéj, tapad tanya csend a terveket vajúdó súlyos éjszakákon. Szólj az életért — s kopjafát adok felkiáltójelnek, kettőspont anyák könnye lesz, kik negyedszázada háborút temetnek. Szólalj, szabadság ! Szavad el ne nyomja békében sem nagyképű gépek zakatolása. Légy vizünk, kenyerünk, kenyéren s vizen tarts, hogy éretted való gyönyörű rabságunk mindenki lássa. Riad a szó, tüze sincs, ereje sincs talán ehhez a harchoz­­, ma még kátrányos földre koppan. Szólalj, szabadság ! Magamat is lássam fényekre bukó világnyi holnapokban. Túrós LászlóHalálra láncoltatott lány 6-7 megyei TÜKÖR VEZEKLÉS Hogy szeretni kezdtem, s szeret­­ni tudom a művészetet, neki kö­szönhetem Gyermekkorom parla­gon pangó képzeletét az ő szellemé­ben született arcorc népesítették be. Kund Abigéljét — a Sepsiszent­­györgyön őrzött Tetemrehívás válto­zaton — úgy csodáltam, mint valami földöntúli szépséget, olyant, ami­lyent csak a művészet szent temp­lomában tudnak teremteni. Áhítat­tal vegyes csodálkozással vándorol­tam időről-időre a képei közé, és szívtam magamba a belőlük áradó fényt, életet, emberi tisztaságot... S most, amikor évtizedek múltán k­ezembe veszem a tollat, hogy róla írjak, tele vagyok aggódó szeretet­tel, tévelygő bizonytalansággal. Vajon el tudom-e mondani mind­azt, amit szeretnék, s amit el kell mondanunk róla? Át tudom-e vin­ni azt a tiszteletet, mely bennem él, a fehér lapokon tornyosuló betűren­getegben? S szavakká, mondatokká tudom-e átvarázsolni a képek nyo­masztó áhítatát? S sikerül-e kellő e­­rővel kifejeznem az immár több mint négy évtizede hason mester e­­lőtt az utókor oly soká megkésett hódolatát? Fogadd el tőlem, te szellem, te a műveidben immár örökkön élő lé­lek, emberség, te súlyos-komor em­lék ezt a dadogó vezeklést. Tudom, hogy többet, érdemelnél. De ezt a keveset is a szívemből a­­dom. Legyen ez igazi vigasztalásod. Hatvannyolc évet élt, s ebből hat­vanöt szülővárosában, Sepsiszent­­g­yörgyön töltött , amíg a tanulmá­nyait folytatta, addig is haza-haza­­rándult Budapestről és Münchenből „bérces hazájába“. Ez a város adta, ez indította el rövidreszabott tün­dökletes ívelésű pályájára, s ez lett koporsója, ide vonult vissza eltemet­­kezni a tülekedés, a kenyér­harc, a prályatársak irigy­kedései elöl Mint valami különleges tünemény, váratlanul előbukkanó üstökös, úgy tűnt fel kora művészetében Tizen­kilenc éves volt, és már remekmű­veket festett Huszonkét -huszonhá­rom éves korában születtek legjelen­tősebb alkotásai, a Rak­ovszky Ber­talan arckép és a Tetemrehívás. Nyitva állt előtte az érvényesülés, a nagyratörés lehetősége, de ő nem tudott elszakadni a szülőföldtől. Jobban szerette szűkebb hazáját, mint a sikereket, s nem akarta fel­váltani a Deinen patak melletti rej­­ek­ paradicsomát, parkszerű környe­zetbe épített műtermét a bizonyta­lan lehetőségekkel ,,Hazahívták az erdélyi csillagok“. ..Korának legnagyobb arcképfestő­je volt.“ Különös meggyőző erővel jellemezte alakjait. Arcképei, tanul­­mányfejei, zsánerjei eleven embere­ket örökítettek meg, igazakat, szen­vedőket, nagy ralni valóitokat félén­keket és gyanútlanokat, átlagtípuso­­kat, olyan statisztákat és modelle­ket, akik a kulisszák mögött is töb­bet mondtak a lélekről, a valóság­ról, a világról, mint a történelem színpadának szereplői Nagy emberábrázoló művész volt a szó igaz értelmében. Az arcra ki­ülő szenvedélyeket, a lélek apró rezdüléseit, a sors játékát az ember­rel, ezeket ábrázolta oly meggyőző erővel, mint kevesen abban a kor­ban. Kompozícióit is kiválóan jel­lemzett, elmélyülten megfestett ar­cú emberek népesítik be. Akik él­nek, éreznek, szenvednek és örülnek. Emberművész volt Gyárfás Jenő. Ember-festő Léleklátó igaz ember. Színekkel és ecsettel költő látnok. És a sors kitaszítottja is. Olyankor indult el, amikor kora érzéketlen volt az igazság, a mélység befoga­dására. S úgy kellett végigélnie az életét, hogy kevesen értették csak meg. Mostohán elfelejtették. Még városa is, amelyet elhagyni nem tudott, amelyet annyira sze­retett. Kriptája lett, rejtekhelye, magányosságának passzív szemlélő­je, tragikus sorsának rideg kovácsa. Elrejtette a festőt, és elrejti még mai napig is az emlékeket.­­ El kell felejtenünk a múlt bűneit. Vezekelnünk kell Gyárfás Jenő em­léke előtt. Meg kell tisztítanunk azt a portól, napfényre kell vinnünk az értékeket. Hogy győzzön az igazság, s legalább városától részesüljön ab­ban az elismerésben, amelyet meg­érdemel. A sepsiszentgyörgyi múzeumiban mintegy fél tucat Gyárfás-kép lát­ható. Ott van a Tetemrehívásnak­ egy nagyszerű változata A már ö­­reg mester idézte fel rajta ifjúko­rának oly nagy visszhangot keltett, szám­ára annyi elismerést és szomo­rúságot hozó témáját. Élnek mita a­z arcok, ma is parázslanak róluk a szenvedélyek, s sejtetik, hogy mi­lyen festői képességekkel rendelke­zett alkotójuk. A Glasser Bálint­­arckép a nagy portréfestőt állítja e­­lénk. Céltudatos, kissé erőszakos te­kintetű ember néz le róla ránk. Nem rokonszenves, nem barátságos, de a művészi igazmondás széppé teszi mégis. Ez a kép példázza legtisztáb­ban az egész Gyárfás-életműből, hogy milyen velőbelátóan mély tu­dott lenni. Mennyire realista, igaz­mondó volt a szó valós értelmében... A hatalmas, sok négyzetméter fe­lületre festett Gábor Áron halála már mást példáz. Azt, hogy a hos­­­szas hallgatásban, visszavonultság­­ban veszített ábrázoló erejéből, de művészi hitéből semmit sem. Több mint négy évtized telt el az­óta, hogy a nagy remete, a sorsá­val, életével kora közönyösségét vá­doló nagy művész végleg megpihent. Hamvait a vártemplom melletti te­mető családi kriptája, képeit pedig jórészt azok a tűzhelyek őrzik, a­­hol még becsülik az a nevét. Ahol szeretik művészetét Hiszem, hogy a méltó emlék nem késik. Hogy ez a név egyre tovább, annál tisztább csillogással fog élni az emberek tudatában S ha ma még ébreszthetni is kell, a holnap fiainak már ő lesz az ébresztője Mini példaadás. Mini látnokság. Mint művészi nagyság. Gazda József (Gyárfás Jenő most készülő monográfiája elé) BIRÓ LEVENTE búcsúzik Ha jól emlékszem, Kótsi Patkó János színész uramról mesélik, hogy búcsúelőadásán kijött a rivaldáig, s meghívta az igen gyér számú közönséget vacsorára a gázsijából. Na­gyon fájhatott a szíve a szí­nész úrnak, annyira, hogy a pénz se kellett neki, pedig igazán ráfért volna... Régi történet ez a búcsúzó színészről. Mondok egy újab­bat. Bíró Levente búcsúzik­. Csak a barátoktól búcsúzik, vendég­lői asztaloknál. A színház elfelejtette a megújuló búcsú­előadást. Pedig Bíró Levente búcsúzása többet érdemelt volna egy kabarétréfánál vagy egy újsághírnél. Sajnálnám, ha most, „a nagy lendület, a nagy távlat“ megfojtaná a bensősé­ges kis ünnepeket... Meg az­tán nemcsak nagy feladataink vannak a világon. És Bíró Le­vente húsz­­ és fél éven át a sepsiszentgyörgyi színház egyik első színésze volt. Nem „méltatom“ : búcsúzása úgyis csak azoknak esemény, akik ismerik, tudják, hogy ki Bíró Levente, a művész és az ember ... Most próbál egy nagyot, ta­lán utoljára : megpróbál ki­lépni abból a bűvös körből, melyet a húszéves kisvárosi színészkedés vont köré. Nagyot és mást akar. Ne vádolja sen­ki hűtlenséggel s itt volt végig a legnehezebbjén. Művészi am­bíció hajtja el, nem érdek. Hi­szen itt is nagy színésznek is­merték el, s élhetett volna bé­­kés-boldogan a nyugdíjazás­ig... Azonban tudja ő, amit tud : egy körön b­elül csalóka a nagyság, s újat kell próbál­ni mindig, önmagához kell mérnie magát az embernek. Bátor ember Bíró Levente. Sajnálom, hogy elmegy. A színészt csak állandó jelenlé­te mentheti meg a feledéstől. Mert fájdalmas közhely, hogy a színész művét csak a kö­zönség emlékezete és a kri­tika őrzi. Az is meddig ... Bíró Levente sem pénzt akart, akárcsak Kótsi Patkó János uram, hanem akarta érezni, hogy nem hiába dolgozott. Mert szép­ kínos feladat úgy alkotni, hogy tudjuk : egyszer elfelejtik, legfennebb a híre marad, de nem az eredmény. Nagyon emberi érzés, hogy az ember csak maga tudja mérni saját eredményeit, lehetősé­geit. Bíró Levente felmérte ezt és elmegy. Többre, jobbra. Bárcsak sikerülne neki... Tudom, nem szabad a saj­nálattal maradni. A magyar nyelvű színjátszásnak minden­kor és mindenütt szüksége van olyan művészekre, mint Bíró Levente. És mégis... Csíki László Gyárfás Jenő ( Dobos tanulmán­y) amit rögtön el kell olvasni ' VILLANÁSOK CSÍKI LÁSZLÓ 1O­ga Hisz ön az álmokban, uram ? A tenyérjós­­lásban pedig aztán ugyan valóst kell tenni va­laminek, mert ha az ujjlenyomatok alapján meg lehet különböztetni az embereket egy­mástól, akkor, ugyebár, mindenkinek külön ujja, tenyere van, s nem hiába van ilyen — más, mint a másé — tenyere valakinek... Leszámítva a forradásokat, melyek a krimi­nalisztikában jó nyomként szerepelhetnek ..., de ugye, most a tenyérjóslásról beszélünk ... Ez tudományos is, kérem, hiszen a darwinis­­ták szerint sincs két egyforma egyed a föl­dön, már pedig — nem számítva a rokkan­takat és az esetleges abnormis eseteket — a földön kétszer annyi kéz van, mint egyed, ami a változatosságot nagyban elősegíti, u­­gyebár ? ! Logikus, nem ? Az ön kíváncsisá­ga is természetes. Nevezzük ezt — látom sze­reti így : tudományosan — a megismerés vá­gyának, s ez pedig — lásd tudománytörté­net — szintén az emberiség haladását szol­gálta, mondhatnám : sine qua non feltétele volt annak... Ön tehát szeretné tudni a jövőt... Na, hiába tagadja. Ugyan, kérem, ha a múltját ki tudom olvasni a tenyeréből — ellenőrizheti, hogy mennyire pontosak —, ak­kor a jövőjének is ugyanannyi esélye van szavaim szerint beteljesedni, mint­ múltjá­nak. Egy kicsit általánosítva : múltunk bi­zonyossága, kezessége jövőnknek. Világos, nem ? Úgy na. Látja, nem történt semmi. De miért szorítja ökölbe a kezét, uram ? Eset­leg vannak múltjában olyan dolgok, melye­ket nem kíván idegenek tudomására hoz­ni... Félti tőlem a titkát ? Ez azt jelenti : fél, hogy valóban kiolvasom a tenyeréből. Egyszóval hisz a tenyér­jóslásban. De Ön, ön, akinek olyan nagy szüksége van a bizo­nyosságra .... Inkább semmi bizonyosság, mintsem kellemetlen legyen ? Fél a jövőjé­től ? Ez ugyanazt jelenti : hisz a tenyér­jós­lásban. Másként miért félne, hogy a bizo­nyosság itt a kezemben , a kezében. Láthat­ja, uram, a tenyérjóslás a minden. Egy kicsit költőien , saját kezünkben gyűl össze múl­tunk, jövőnk, hitünk ... Költői, de logikus, ugye? S erre — a tenyérjóslásban való hitre — pedig csak én tudom önt ráébreszteni. Sarlatánnak gondol ? Legyen. De akkor nem kell félnie attól, hogy igazam lesz múltját és jövőjét illetően. Tehát bátran mutathat­ja a tenyer­ét. Mondjuk játékból, szórakozás­ként. Mondja azt, hogy csak játékból... Hogy nem hisz a tenyérjóslásban . . Mondja ezt magának. Mindegy, hogy mit mond magára. Mulassa a tenyerét. •Jaj, hiszen önnek kés­zen a kezében, u- TOMPA ERNŐ egy elkallódott tehetség monológja Mit beszél, uram ? Kifogásolja miért iszom annyit ? Annak ellenére, hogy rám bízták ennek a figyél-baját. Én nem annak ellenére, hanem falunak éppen azért iszom. Nézze, sok iskolám nincsen, de gazdá­­­kodni azért tudok. Belémszívódott a föld szeretete mint jófajta bagószag a kabátba. Egymásnak adjuj­­m a kapanyelet a családban, jó uram, akár a sportolók a stafétabotot. Engem akkor miért nem hallgat meg sen­ki ezen a keserves világon ? Na, egészségére ! Csal: ke­zembe nyomnak egy papirost, (ele számokkal, s itt van Gergő, csináld meg. Oldottam meg ennél nehezeb­b feladatokat azzal a fejemmel, amit éppen úgy adtunk át egymásnak­, nemzedékről nemzedékre, mint a ka­panyelet. Katonaviselt ember vagyok én. Az első vo­nalban feküdtünk, de a géppuskafészket mindig kilőt­ték. Ha valaki csap emelte fejét, a lövészgödör fölé bumm ’. Fütyült a golyó. Az őrmester két napig pász­tázta távcsővel a terepet. Azt mondott­a, sehol semmi gyanús, amíg őt is úgy kupán nem lőtték, hogy két mé­terrel odébb állott meg a páncélsisakja. Meresztettem én is a szemem a futóárokból, egy csenevész bokor mögül. De csak óvatosan, mert az őrmestert mi temet­tük el egy falubelivel. Egyszer látom, hogy az egé­szen közeli árokparti körtefára varjú akar szállni A legfelső ágra. De gyorsan visszahúzza a lábát, ver­des egy kicsit a szárnyával, károg és eliszkol. Áhá ! A géppisztollyal óvatosan odahúzok egy sorozatot a ko­rona alsó felére. Semmi! A közepére. Semmi! A te­tejére. Supp! Lekalimpál azonnal egy alak, mint a denevér. Estefelé felkúsztam az árkon a fáig, nem volt ott senki, csak vérnyomok s egy kenyértarisznya Jó ideig nem zavarta a géppuskásokat senki Hát én a békéhez is értek, uram ! Csak hagyjanak gondol­kozni. Na, egészségére ! ÉVADNYI FESZTIVÁL Az élmény még friss: egy egész színi évadot láttam két hétbe tömörítve. És micsoda gaz­dag évadot — román, magyar és német elő­adásokat, Caragiale és Delavrancea, Lovines­­cu és Baranga, Tamási Áron és Victor Efti­­miu, Moliére és Goldoni, Capek és Wilder, Robert Thomas és Jura Soyfer darabokat... Hogy csak műkedvelők játszottak? Akik lát­ták a Pitești-i Sorfina Săceanut és Marta Dia­conut a teljes műsorra kikerekedő Csehov— O’Neill—Vulpescu egyfelvonásosokban (Gio­­conda , és a többiek címen) egyedül vagy kettesben, az élmény hatása alatt megfeled­keztek erről. Akik megtapsolták a nagyvára­di művelődési ház magyar színjátszóit Albert Maltz avantgardista, munkáshagyományokat i­­déző egyfelvonásosában vagy a kolozsváriak Osbornt-remeklését (világoljárt barátom öt, hi­vatásos színpadon látta a darabot — ehhez mérte őket) zavarba jöttek: hol végződik a műkedvelés, és hol kezdődik a művészet? A kolozsváriak — vissza kell térnünk rájuk — Goldonitól Osborne-ig jutottak el. Bisztrai Mária és Horváth Béla irányításával, Szervá­­tiusz Tibor díszletei között olyan érett, olyan modern előadást produkáltak, hogy érdemes lenne turnét szervezni az előadásukkal, ha lenne szerv, amelyik felkarolná ezt az ötletet. Dehát nemcsak ők érdemelnének szélesebb nyilvánosságot. A mangáliaiak (Robert Tho­mas bűnügyi vígjátékát, a csapdát mutatták be csiszolt, szép előadásban) a sors kegyelt­jei — a tengerparti üdülőkben kéthetenként váltakozik a közönség, az ország színe előtt játszanak tulajdonképpen. De a többiek? Fel­sorolni is nehéz lenne, hány előadás érdemel­ne szűkebb pátrián túli közönségsikert Ta­mási Áron Énekes madarát a zetelaki műve­lődési otthon színjátszói mutatták be — azok­nak a fiai-lányai, akik 1946-ban erdélyi kör­úton arattak sikert a színházakban mindad­dig megbukott d­arabbal. Nem lehetne feltá­masztani ezt a hagyományt is ? A fesztivál a műfaji sokrétűség sikerét is jelentette: történelmi színművek, hazai élő da­rabok, vígjátékok, modern drámák, ballada­­feldolgozások, irodalmi estek, dramatizált nép­szokások, monológok, összeállítások tarkítot­ták a műsort. S a résztvevőket dicséri, hogy csak elvétve méretezték erőiken túl az előadá­sokat. A Garagiale-fesztivál nagy hiányérzetét szá­momra Kovászna megye távolmaradása kel­tette Öt megyéje van mindössze ennek az or­szágnak, ahonnan nem jutottak fel az orszá­gos döntőbe: Góri, Ölt, Szatmár, Tulcea­­ és Kovászna. A megyei művelődés- és művészet­­ügyi bizottság még fiatal ahhoz, hogy ezért a hátát tartsa, az okos elemzés, a következte­tések levonása, és az elkövetkező két év mun­kája azonban rá hárul. És máris hozzá kell fogni , roppant nagyok az igények S ha a következő két évben ugyanilyen iramban nö­vekednek, akkor különösen sok a tennivaló. Vajnovs­­ki Kázmér A TALÁLKOZÁS ÖRÖME A húszas évek rügyező, éledő korszakában egy kolozsvári diákszobában az élet értelmét kereste néhány koravén, háborút járt fiatal­­ember. A romok és a halál évei után az épí­tés, az alkotás szomja égeti őket, tenni akar­nak valamit, hát belevágnak bármibe, hogy erejüket kipróbálják, hasznossá legyenek. Novella-pályázat is jó erre, bár ki tudja, me­lyikükben milyen más irányú képesség fe­szül. Erre a pályázatra írja élete első no­vel­lá­ját Tamási Áron. A pályamű babért hoz, a Szász Tamás, a pogány olyan írói erőt sejtet, amilyen kevés volt akkor a csírázó romániai magyar irodalom kertjében. A he­lyét kereső fiatalember útját meghatározta, s ez az út az egyetemes magyar irodalom legmagasabb csúcsai felé vezet — kísérletek, útvesztők örömei és keservei között, de egy igen nagy tehetség hajtóerejével. Tamási székely írő — ez nemcsak szárma­zásának, emberi-írói gyökereinek talaját, de írásművészete belső, legmélyebb jellegét je­lenti. Vád és csodálat volt e jelző miatt osz­tályrésze, féltették provincializmustól, félre­­siklástól, öncélú tájnyelvi bravúroktól, misz­tikumtól — Tamási a maga útját járta. Az út bizonyítéka a mű, mely éppen elentmondá­­saiban, végleteiben tűnik ma nagyszerűnek, öntörvényei szerint tökéletesnek. Tamási székely író — de a székely­­sors, életszemlélet, lélek írója, mely nem csu­pán székely, de minden külsőségen túl em­beri — így lesz a mű egyetemes, béklyói, ne­hezékei ellenére is. Mélységei, távlatai talán csak a bartóki, kodályi mércével mérhetők, jelrendszerük is hasonlóan áttételes. A gyö­kerekig kutatott le Tamási, hogy egy többé­­kevésbé zárt etnikum lelki természetének em­b­eri fényeit felvillantsa. Sokszor a romanti­kus szárnyalású fantázia szárnyain, de még többször a társadalmi igazság komm földön­­járó közegében. Egymást követő regényei, a Szűzmáriás királyfi és a Czimeresek, az Ábel és a Jégtörő Mátyás, egy írói szemlélet vib­rálásának végleteit mutatják : a panteisz­tikus romantikától a maró társadalombírálatig, a népmese létfilozófia keretévé lényegítésétől társadalmi pikareszkké földiesítéséig. De köz­ben novelláinak olyan nagyszerű sora szüle­tik meg, amelyek az életművön belül el­feled­tetik az igazi nagy ábrázoló regény hiányát, írói erényei ezekben körvonalazódnak legtel­jesebben és a lényeget eltakaró, zavaró je­gyek nélkül. Sok nagynevű kritikusa vallja, hogy e novellák megírása önmagában is iro­dalmunk legnagyobbjai közé emelné Tamásit. E termésből válogatott az Irodalmi Könyv­kiadó első Tamási-kötete. Régvárt könyv ez, nagy örömmel fogadott ajándék, s bizony e­­gyet kell értenünk az előszót író Sütő András­sal : „A Tamási körül lezajlott sok évtizedes vi­tában a monografikus igényű­ kritika bizo­nyára rendet teremt majd. Ha az efajta mun­ka rövid idő alatt egyáltalában lehetséges, csakis a kollektív eszmecsere útján lehetsé­ges. Aminek elengedhetetlen feltétele, hogy a szélesebb közönség, a második világháború u­tán felnőtt nemzedék is megismerkedjék Ta­mási Áronnal.“ (magyart) ::) Tamási Áron: Rendes feltámadás. Vá­logatott novellák, Irodalmi Könyv­kiadó Bukarest, 1968. A FIATAL Bözödi prózája Az igazi tehetség törvény­hozó : új műfajokat szab, meg­változtatja az esztétikát, át­gyúrja a nyelvet. Tamási Áron nagy vívmánya, hogy az irrea­litás új, illanó elemeit párolta ki a halál szélén mókázó, a balladát szinte táncoló szé­­kelység természetéből Nagy újdonsága : a költészet tenye­rén lebegtetett realitás. Bözö­­di György első regénye, regé­ny eshett balladája, a Nyugta­lan pásztorok is e lírai égtáj alatt fogan­, egy költészet ful­lánkjával mindmáig tartósan megsebzett tollon Csakhogy a ma­radostetői szerelmi gyil­kosság, azon a forrt­ nyári dél­utánon, a két majorház közt —­ a két pásztorlegérfy halálos botpárbaja — a nyelv, színek, hangulatok délibábgs Urai le­­begése alatt végzetszerűen ko­misz tragédia, melyet a költé­szet sem tud irreálissá tenni. Szenvedéseken és roppant ma­gányon kicserzett erők csap­nak össze végzetszerűen a vac­korfa alatt s Séra János örök boldogtalansága meg Kuncz Minya halála a legkomorabb realizmus aszfalt színeivé­ ra­gyog Élet. kegyetlen keserves pipifo­rd­ hogy a lírára igen, de idalizá­­lásra nem hangolt író, beke­rékpározván a székely megyé­ket, kötésig a fényekbe me­rüljön, s néprajzi, történeti, jogi tudását felhasználva meg­írja a két háború közti faluku­tató szociográfia egyik mester­művét. A Székely bánja a szó szigorú értelmében „tény-iro­­dalom“, tele sereg arcpirítóan igaz felfedezéssel. Ez a vállal­kozás egyszer s mindenkorra megszabta Bözödi György mű­faji sokarcúságát Legyen vers, esszé, emlékezés, történelmi ta­nulmány vagy rövid próza a­­mit ír, mind a defoei-true re­lation — „igaz beszámoló“-k családjába tartoznak, s ter­mő utánérzésként is dokumen­tum értékűek és súlyúak. Ilye­nek Bözödi elbeszélései is. Ez a kötet­­; tizenötöt közöl a felszabadulás előtti termésből s minden vallomásos líraisá­­gu­k ellenére — illetve ezzel együtt — a tények tisztelésén s a józan ítéleten izmosodott kritikai hangvételű realizmus termékei. A dicséretekben meglehetősen fukar Gaál Gá­bor joggal írta a fiatal szer­zőnek . ..Novellája meglepett, elbűvölt Meglepett, hogy a valóban művészi’ milyen bra­vúrral ragad’a meg a szociá­lis vona­tozással együtt“ Nyílt titok, hogy a szigorú kritikus éppen Bözödi’öl várta az igazi ,,falu-tárgyú" realista romániai magyar regény megírását. Szé­lesebb horizontú műve, Romlás csak részben teljesítet­­­te az igényt, mivel témájában­­ábrázolásában a harmincas é­­ve­k értelmiségének a’keresé­sei, vívódásai felé tolódott közeg azonban változatlan ma­­­­radt : a falu. Viszont az egy­másután sorjázó elbeszélések a Repedt csuporig, Recht néni feltámadásáig egy lélekharang lelkiismeretét fellármázó ko­nok komorságával szólnak egy székely mélytengeri világról, tágabban az em­berről és an­nak lehetőségeiről. A csipke­lődő humor, derűsebb évődés csap­paszománt a tényekből szilárdult világ sötét, gyakran nyomasztó kanarászán Egy mélyen realista alkat, nézi saj­gó szemmel a világot, mely u­­gyan az Ábeleké, de melyre a ’mese fele lendült képzelet csak balzsamot hozhat s nem meg­váltást. Ahhoz a történelem tektonikájára volt szükség. . Veress Dániel *­ Bözödi György : Nyug­talan pásztorok. Lírai kisregény Elbeszélések. Irodalmi Könv .kiadó Bukarest, 1968 Romá­niai Magyar Írók soro­zat. A bevezetőt I Izsák József írta. II. évfolyam ál. szám

Next