Megyei Tükör, 1969. november (2. évfolyam, 98-102. szám)

1969-11-08 / 99. szám

JÓL INDULT AZ IDEI PÁRTOKTATÁS Emlékszem, az elmúlt politikai tanév befejezése­kor tartott megbeszélés végkövetkeztetése nem éppen a legkedvezőbb színben tüntette fel néhány községi pártbizottságunkat, azokat, amelyek vajmi keveset törődtek a politikai körök irányításával, működésé­vel. Kétségtelen, hogy olyanformán, ahogyan egyes helységekben értelmezték és megszervezték a politi­kai tanévet, nem érdemes dolgozni. Ebben az évben azonban jól indult a pártoktatás. Erről győzött meg egyébként az a kerekasztal-meg­­beszélés is ,amelyet a pártkabinet munkatársainak — Székely István, a kabinet vezetője, Sándor Éva, Téglás Ferenc, Popica Gheorghe — és Varga László, a fogyasztási szövetkezetek megyei szövetsége, vala­mint Dabija Constantin, a bank- és statisztikai hiva­tal propagandistájának részvételével tartottunk. Sok kérdés felmerült, sok minden szóba került, egyet a­­zonban már az elején leszögezhetünk: a tanügyben, a különböző intézményeknél és vállalatoknál ked­vező feltételeket teremtettek a politikai oktatás za­vartalan beindításához, s úgy néz ki, hogy ebben az esztendőben nem is lesz majd komolyabb fennaka­dás. Ismeretes, hogy az erre a tanévre tervezett nyolc lecke közül minden tanulási formában ,az összes munkahelyeken a X. pártkongresszus dokumentuma­inak szentelik az első öt előadást. Az elsőt már meg is tartották, ezzel nyitották meg a politikai tanévet. (Kivételt képeznek a mezőgazdasági dolgozók alap­szervezetei, itt a megnyitóelőadásra november 17— 18-án kerül sor.) A fennmaradó hármat pedig a kör, kurzus vagy előadássorozat propagandistája és hallgatói határozzák meg, s természetesen a saját munkakörükkel, saját munkaterületükkel összefüggő, őket foglalkoztató problémák közül választják ki azo­kat. A lényeg az, hogy bármiről is essék szó, hozzá­járuljunk ezzel — ha kis mértékben is — a dolgo­zók munkájának megjavításához, politikai-kulturális színvonalának állandó emeléséhez. És most lássuk, mit tett és mit szándékszik tenni a megyei pártkabinet a politikai oktatás akadály­­mentes lefolyásáért ? Igen lényeges kérdésnek tekintették a jól felké­szült, minden szempontból megfelelő propagandisták, lektorok kiválasztását. Sajnos, a tapasztalat azt mu­tatja, hogy az esetek legnagyobb részében főleg raj­tuk múlik a politikai oktatás minősége, az ő lelki­ismeretességüktől függ, hogy egy munkahelyen kedv­vel vagy csupán kötelességből járnak-e el az embe­rek a politikai órára ? Nos, ebben az évben talm sikerült ezt a kérdést megnyugtató módon mego­ldani. Ezt számadatokkal is alátámaszthatjuk: a megyé­­ben összesen 507 politikai kört és kurzust szervez­tek, több száz lektorral és propagandistával. Ezek közül 106 párt- és állami aktivista, 174 mérnök és technikus, 242 tanügyi káder és más értelmiségi. ■>•> munkás, 3 termelőszövetkezeti tag. Persze, ezek meg nem végleges számadatok, menetközben változhat a helyzet. A megyei pártbizottság utasítása alapján például igyekeznek még több aktivistát bevonni eb­be a munkába, olyan embereket, akik ismerik pár­tunk bel- és külpolitikáját, gazdaságpolitikáját, képesek arra, hogy azt másoknak is továbbadjuk, s megmagyarázzák, a felmerülő kérdé­seket megva­l­óósítsák. És hogy mennyire serkentő hatással van a jól felkészült előadó a hallgatóságra, azt éppen a megnyitóelőadások példázzák. A legtöbb helyen, s különösen a tanügyi kádereknél az első leckét a me­gyei pártbizottság egyes bürótagjai, lektorai, aktivis­tái tartották, akik közelről ismerik az előad­ással kapcsolatos problémákat, s egyes fogalmak megvi­lágítására gyakorlati példákat is tudtak idézni. A hallgatók toborzása szintén a politikai oktatás gyengéi közé szokott tartozni. Sok helyen intézték ezt el formálisan, egyszerű névsor összeállításával, a hi­ányzók felelősségre vonása nélkül. Gondoljuk, nem marad eredménytelen a megyei pártkabinetnek az az utasítása, hogy már az első előadástól kezdve szi­gorúan vonják felelősségre az igazolatlanul hiány­zó­­kat, s ahol erre lehetőség van, külön nekik még egy­szer tartsák meg az előadást. Ez egyébként olyan módszer, amely más évben is eredményesnek bi­zo­nyult. A látogatás megjavítását segíti elő az is, ha a hallgatók már jó előre tudják, h­ogy miről is fog­nak beszélni a következő alkalommal, sőt az sem aratna, ha az egész évi tervet népszerűsítenék a hall­gatók körében. Az érdeklődést fokozza majd ,az is, hogy nagyszá­mú előadót hívnak­ meg Bukarestből, akik hazánk időszerű bel- és külpolitikájáról, gazdasági kérdések­ről a nemzetközi kapcsolatokról fognak előadást tartani. Eltérően az előző gyakorlattól, az idén sokkal na­gyobb hangsúlyt helyeznek majd a modern, intuitív eszközök használatára a politikai oktatásban. A dia­filmek, diapozitiv el­ táblázatok, térképek nyilván megkönnyítik az előadó dolgát, s a megértést is in­kább elősegítik. Igyekeznek mindenhol lehetőséget teremteni arra is, hogy dokumentációs, konzultációs pontot hozzanak létre, ahol nemcsak a propagandá*. ik de a hallgatók is könnyen hozzájuthatnak a szükséges dokumentumokhoz. A párt­kabinet dolgo­zói ugyanakkor jogosan várják el hogy a propagan­­disták gyakrabban keressék fel őket, kérjenek taná­csot, útmutatást, segítséget, látszódjék, hogy valóban érdekli őket az a kérdés, amelyet a hallgatókkal is­mertetniük kell. .... . Természetesen a politikai oktatás mega>­int elő­­adásai máris felszínre hoztak néhány olyan hiányos­ságot, amelyeket a legrövidebb időn belül helyre kell hozni. . . . Első helyen kell említenünk a hanyagságot, más­képpen ugyanis nem lehet megmagyarázni azt, hogy eg­yes helyeken hosszú ideig húzták-halasztották politikai oktatás megny­itását. (Szorgalom és Szolgal­ a­tatás kisipari termelőszövetkezetek, szeszgyár, posta, baróti tejsűritőgyár és fogyasztási szövetkezet, mál­­násfürdői borviztöltüde. Gondoljuk, az illető városi és községi pártbizottságok is felelősnek érzik ma­gukat ezért a késésért !) Több­ helységben az előadás minős­ég sem emel­kedett a kívánt színvonalra. Jó előadást nyilván cs­ak jól összeállított terv alapján, szabadon lehet tartani. A pártkabinet küldött is ilyent minden listának, de többen közülük megelégedtek propagan­azzal, hogy egyszerűen felolvassák az egymás iit a követ­kező pontokat és alpontokat Ahogy valaki megje­gyezte,­­a kisipari termelőszövetkezetek megyei s­zö­vetségénél még a zárójelt is felolvasták volna, s lehetséges lenne. Köpecbányán viszont, a Vargya­s I. részlegnél még ezt a tervet is leegyszerűsítették, s minden magyarázat nélkül olvasták fel a bányászok előtt. Egyébként a rossz szervezésre vall, hogy a var­­gyasi bányászokkal előre nem közölték a pártol­ta­tás időpontját, ahogy kijöttek a bányából, beküldi­k őket a terembe. 15—20 perc alatt vége is volt az e­­gésznek. Hát ilyen pártoktatásnak igazán semmi haszna nincs ! A községi és városi pártbizottságok számlájára ír­hatjuk azt is, hogy még nem mindenütt állították össze pontosan a pártoktatási tervet, s az ott hely­ben megállapítandó három tematika összeállítását sem előzte meg alaposabb megbeszélés az alapsz­­e­vezeti büróval, a legjobb hallgatókkal. Csakis a fe­lületesség eredménye lehet hogy például a Gidófal­­váról, Almásról, N­­id­végről, Vajnafal­váról, Kökösről beküldött tematikák között nagyon sok az is n­i 1 • *s­ párhuzamosság, nem próbálnak valami újat bevinni a politikai oktatásba. Ezek után nem sodálko­zha­­tunk, hogy a látogatók unják az előadásokat, és sok­szor inkább muszályból mennek el a politikai okta­tásra. A kezdet kezdetén állunk a pártoktatással,­­ s első előadásokon felmerült nehézségek ellenén j­ ól indultunk. Azonban, hogy a folytatás még jobb le­gyen, ahhoz nagyon komoly munkára van szükség elsősorban azoknak a részéről, akik közvetlenül fe­lelnek a politikai oktatás megszervezéséért városon és falun egyaránt. Baróti Péter A NAGY OKTÓBERI SZOCIALISTA FORRADALOM - A JELENKOR NAGY ÁTALAKULÁSAINAK EREDŐJE (Folytatás az első oldalról) lentétben fejlődik egy maga­­sabbrendű rendszer, a szocia­lizmus. Ma, öt évtized után, a vi­lág erőviszonyainak fejlődése a béke és a haladás irányába mutat. A jelenkori világ va­lósága azt mutatja, hogy az imperialista körök már nem tudják senkire rákényszeríte­ni agresszív politikájukat. E­­gyütt cselekedve, az egész vi­lág békeszerető erői képesek arra, hogy az imperialisták háborús terveit meghiúsítsák, hogy biztosítsák a békét, a né­pek biztonságát. Korunk nagy jelentőségű átalakulásai meggyőzően bi­zonyítják a marxi-lenini taní­tás szerepét, hatékonyságát. A marxizmus történelmi jelentő­ségét, hatóerejét és tudomá­nyosságát maga a gyakorlat, az élet, a társadalmi folyama­tok támasztották alá. Ez a tu­dományos világnézet nemcsak a múlt és jelen eseményeit tárja fel valószerűen, hanem a jövő fejlődési tendenciáit is élénkbe tárja. A Nagy Októberi Szocialista Forradalom évfordulójának ünnepén a mi népünk is, e­­gyütt a testvéri szocialista or­szágok népeivel, mindazokkal, akiknek szívügye a társadalmi haladás, szívből gratulál szovjet népnek azokért az e­­­­redményekért, amelyeket a kommunista párt irányításával megvalósítottak, a gazdasági élet, a kultúra és a tudomány terén, a szocializmus nemzet­közi tekintélyének erősítésé­ben, a világbéke megvédésé­ben. VERESS PÁL — Árkos : Elvileg egyetértünk a fiata­lok nevében írott panasszal. Valóban helytelen, hogy a kul­­túrotthonban gabonát tároltak, de szükség törvényt bont. Bizonyára végső esetben folya­modtak a gazdaság és a falu vezetői ehhez a kényszermeg­oldáshoz. Ismerve a körülmé­nyeket, csak azt javasoljuk, hogy várjanak türelemmel még egy ideig, s nem feltétle­nül szükséges bánatukban azonnal a kocsmába rohanni. A gazdaság raktárának építé­sét jövő évben biztosan befe­jezik, többet nem foglalják el a kultúrotthont ilyen célra. BALOGH LAJOS — Albis : Kérése nyomán illetékesek­től érdeklődtünk, akik a kö­vetkező felvilágosítással szol­gáltak : az önadót a lakosság szavzta meg. Ha a család (beleértve az anyósát is, aki a családhoz tartozik) anyagiak­kal rendelkezik — ez be van jegyezve a gazda­könyvbe — fizetésköteles. Az őrségdíj fi­zetése szintén kötelező, amen­­nyiben a faluban lakik, attól függetlenül, hogy ingázik-e vagy­ sem. BENE ISTVÁN — Páva : A gyümölcsfelvásárlás, ér­tékesítés kérdésével egyik cik­künkben részletesen foglalkozz­­unk. Amikor a gyümölcsűvé­dalmi vállalatot felkerestük és tájékoztattak a lehetőségek­ről, közölték a pávaiak kéré­sét is. Annyit tudtak javasol­ni, hogy gondosan tárolni kell (erre minden gazdának lehe­tősége van), és a későbbiek folyamán alkalom nyílik az átvételre is. Bizalmát köszön­jük. PETER ANDRÁSNÉ — Sepsiszentgyörgy : A megadott címen kerestük, hogy panaszlevelével kapcso­latosan tájékozódjunk. Ott nem ismerték, s a szomszéd­ságban sincs ilyen név. A­­mennyiben a kérdés továbbra is időszerű (közeledik a tél a fagondokkal együtt), szíves­kedjék személyesen felkeres­ni a szerkesztőséget. 99 lk. he*y min • »okold*lé B »U réssé, r T« és kedves 5—8 cm sírul­­.m­­kuiunV a elaguó, rövid. A hersin. v so ti ó»el értékesíteni, i /eltéllenCI érd :rt NfMvei I hőh­éaxis, I r*lkoI veszetik i űiben sem i*Gag­­oboa nedvessé* • , tápi»nys*bsn *a l. Kis területen a*o a múzeum Ünnepe A sepsiszentgyörgyi múzeum 1969. no­vember 16-án ünnepli fennállásának 90. évfordulóját. Az ünnepség műsora : - 10 órakor díszgyűlés az Állami Ma­gyar Színház termében ; délután 4 órakor tudományos ü­­lésszak. - Régészet-történelem a megyei néptanács dísztermében - Néprajz-folklór a 2-es számú líceum dísztermében - Természetrajz az 1-es számú lí­ceum dísztermében. megyei TÜKÖR II. évfolyam 99. szám

Next