Megyei Tükör, 1969. december (2. évfolyam, 103-107. szám)

1969-12-06 / 103. szám

, néha öntudatlan az ember Késő délután érkezik haza a futballért rajongó férj. Előkapja az újságot : — Hatkor meccs van ! Szalad, bekapcsol­ja a tévét. Persze, még csak fél hat, de már alig győzi kivárni a kezdést. Szé­­pen, mindent odakészít magának : ha­mutartót, gyufát, egy pohár vizet. Meg­igazítja a széket, hogy majd a legjobb helyről lásson. A képernyőn megjelenik a konferá­ló hölgy. Rágyújt egy cigarettára. Berepül az első gól. Recseg a szék. Szenvedélyes nézőnk úgy viselkedik, mintha ő is a pályán lenne. Minden gólnak van valami áldoza­ta. Először csak a tárgyak cserélnek helyet. A pohár oldalára fordul, a ha­mutartó elszalad, ráncokba gyúródik a szőnyeg. Az asszony még tesz-vesz a konyhában. Dühbe gurul, de tehetet­len. Ilyenkor nem lehet férjével be­szélni. — Kapufa ! Passzolj... Lőjj már ! Na, most... Ezt kihagyni ! — úgy köz­vetít, mintha Szepesi lenne. A pohár levágódik a parkettre. Ez már hamisít­hatatlan gól. A feleség bejön és olvasni kezd. A férj lehalkítja a tévét, de ő to­vábbra is csak kiabál. Utolsókat pat­tan a labda, még egy beadás, és véget­­értek az izgalmak. Vagy talán csak most kezdődnek ? Sokba kerül minden meccs egy ilyen szenvedélyes néző lakásában. Égető Ágnes VII. osztályos 1­03 észrevétlenül — Milyen rég volt, milyen jó volt, mennyit játszottunk ! De jó volna most is iskolába járni, játszani — sóhajtanak az öregek, édesanyák, é­­desapák... Sokszor mesélnek nagymamák az unokáknak játékokról, melyek már rég feledés­be merültek, melyeket talán csak ők tudtak. Hú­sainak értük, mint mindenért, amit elveszít az ember. Ők is egyszer felnőttekké váltak, ez igaz, de elvesztettek-e mindent abból a jóból, ami „csak játék“ volt ? Nem kellene elárulnom a titkot, de mégis elmondom : az öregek és a fiatal édesanyák, édesapák is játszanak. Ők lehet, hogy nem veszik észre magukat, de én észrevettem. Aki nem hi­szi, figyelje csak meg. Persze, ők mindent komolyan csinálnak, any­­nyira komolyan, hogy mi felnőttek szeretnénk lenni, mert az ő játékukból sok minden szebb és kellemesebb a tanulásnál. Észrevétlenül ját­szanak, nekünk meg időre van kimérve minden. Lopjuk el az egymás titkát. Mi segítünk nekik, ha ők is megértenek minket. István Márta VII. osztályos szamárcédula Ahogy a tanár kiteszi lábát az osztályból, a gombfocizók megszáll­ják a katedrát. Beállítják a játéko­­okat, felszerelik a kapukat, és nincs olyan szolgálatos, aki kiriogathatná őket, de még a szurkolókat sem lehet elcsalni az­­asztal körül. Mindenki­nek megvan a tábora, a gólokat is hol örömrivalgás, hol rosszindulatú füttyögés követi. Csak egy dologban értenek egyet, ha egy jó cselt még jobb tréfa követ­. B.F. nagyon szellemes fiú, más­különben ő az osztály bohóca. Ve­szi a ceruzáját, egy kartonpapírra ráírja, hogy „ez a szamár eladó“. O­daoson K.T. háta mögé, és feltűzi a kabátjára. K.T. mit sem sejtve küzd a győ­zelemért. Nem veszi észre, hogy az osztály nevet és ujjong. Egy idő u­­tán értetlenül forgolódik, és zavar­tan visszanevet. Csak nagy későre jön rá, hogy gúnyt űztek belőle. Letépi a cédulát. Összegyűri­k és diadalmasan begyúrja B.F. nyakába. Kapui Ágota Vili. osztályos PÁSKÁNDI GÉZA vers szem­ere szomorú szamaráról Szatmáron élt Szemere meg a szürke szamara. Nem eteti Szemere, szomorú a szamara. A szamara szomorú, üti-veri Szemere. Kehesedik szamara, s Szemere nem szomorú. Mit is bánja Szemere, hogy szomorú a szamara. Am szomorúit Szemere, megdöglött a szamara. Későn lettél szomorú, bizony későn. Szemere ! Ha Szemere szamara nem lett volna szomorú, vidám volna Szemere, ma is élne szamara. megyei TÜKÖR tarka repülők A pionírhász köreinek órarendje e­­lőtt állok. Hova is menjek ? — ta­lán a repülőmodellezőkhöz. Ez lehet a legnagyobb kör, hiszen a hét min­den napján szerepel az órarendben. Sok kószálás után meg is találom őket. Egykori tanárom, Szász Imre tanár elvtárs és tizenöt csodálkozó figyel a belépőre „Mit keres itt egy kislány ?" Repülők, alkatrészek, fes­tékek, enyvek, csavarhúzók, szerszá­mok, fadarabok sokasága . . Így van ez ott, ahol jól megy a munka. Szívesen fogadnak, és mindent ap­rólékosan megmagyaráznak. Megtu­dom, hogy a kezdők még csak egy­szerű papír modelleket készítenek, a haladók már bonyolultabb, versenyre kész gépeket is barkácsolnak. Úgy látszik, nagyon szeretik ezt a szóra­kozást. Száznyolcvan fiú jár rendsze­resen erre a körre. Hogy mi a cél­ja ? — jobban megáll kezükben a szerszám, ha bármikor szükség van rá, sok mindent megismernek, ami­vel később, törvények, képletek for­májában találkoznak a fizika órákon ; gyakorlatba fogják a fantáziájukat, és ki tudja, hátha valamelyikük még pilóta lesz. Közelebbi eredmények ? Év végén nyilvános versenyt szervez­nek, és részt vesznek “Bukarestben a Kis technikusok alkotásainak orszá­gos kiállításán. Úgy látszik a tanár elvtárs is na­gyon szereti ezt a „szakot". „Már é­­vekkel ezelőtt „otthagyta az iskolát" a pionírházért. Igen, mint megtudtuk, gyermekkora óta kedvenc szórakozá­sa volt a modellek készítése ... És azzal akkor egyedül játszott, most sok gyermeknek szerez örömet. A­ szentgyörgyi pionirházban még sok kör működik. Oldalainkon sorra bemutatjuk mindeniket. M. Z. II. évfolyam 103. szám * * , s * nincs menekvés Nagyapó is szeretne néha pihenni, de unokái nem hagyják. Egyre csak azt hajtogatják : Nagyapó, mesélj ! Nagyapó, gyere macsizni ! Né­­milyen szép alma van a fán : gyere, nagyapó, verd le ! És nagyapó nem tud ellenállni uno­kái kérésének, akik mindig csak vele szeretnének lenni. Mesél, mesél... egy pillanatra elszunnyad. Sértődötten za­varják föl. Bújócskát játszanak, és mint mindig, nagyapó a hunyó... Macsizni kell , tréfásan biztatják az öreg lovacs­kát. Újabb játékokat találnak ki, me­lyekben megint csak ő lesz a hunyó, a macsi, a mesélő, s ha kell, ismét csak ő veri le az almát. . De ki tehetné meg mindezt helyet­te ? Kovács Mária VII. osztályos nem szégyen A múltkor egy osztálytársnőm kine­vetett azért, hogy mi még játszunk. Sze­rintem nem volt igaza, még a felnőttek is játszanak. Az­ édesanya mindent meg­tesz, hogy a gyermeke ne sírjon, ked­ves legyen. Míg kicsi, zörgő és riyivo­­gó játékokkal nevetteti meg, közben elfelejt sok más szórakozást A gyer­mek már egyéves, együtt kacagnak, lab­­dázás közben. A kislány megkapta az­ első babát , ruha is kell neki. Ahogy nő a kislány, nő a babák száma, a „v­ar­­rónőre" is több gond szakad. Polyásbabát kapott a kislány azt is kell ringatni, polyálni. A játék sohasem szűnik meg. Pálljános Éva VII. osztályos ­­I ► esti mese A konyhában félhomály van, meg nem gyújtot­tak lámpát. A tűz szikrái pattogva ugranak szét. Kedves, háromlábú székén ü­l nagyanyó, és mesét mond a tágra nyitott szemű apróságoknak, há­rom unokájának. „Volt egyszer, hol nem volt ,hetedhét országon is túl, volt egyszer egy ravasz róka és egy hosz­­szú nyakú gólya. Jó barátok voltak. Egyszer a ró­ka meghívta a gólyát lakomára, de a ravasz ró­ka ( a nagymama is olyan sunyin néz, mint biz­tos akkor a róka) mind lapos edényekbe rakta az ételt, és a szegény gólya nem tudott enni. A kis unokák laposra húzogatják a szájukat, a róka is így csúfolkodhatott a gólyával.­­ Később a gólya hívta meg a rókát, hogy megvendégelje ő is. Mind hosszú, vékony nyakú edényekbe tette az ételt, így a róka sem tudott enni.­­ Az uno­kák csücsörítik a szájukat, hogy ők vajon tud­nának-e enni azokból az edényekből. Így járta meg a róka, így fizette meg a csalafintaságot.“ Az unokáknak tetszett a mese. Mind nógattak nagyanyát, hogy még mondjon egyet. De hiába Hosszú az esztendő, és minden egyes napjára kell egy új, még nem hallott történet. A gyermekek alvásra térnek, álmukban ismét ott lesz a ravasz róka és a hosszú nyakú gólya. A reggelinél pe­dig kipróbálják, hogy melyiknek lett volna igaza. Mánya Zita VII. osztályos

Next