Megyei Tükör, 1970. július (3. évfolyam, 133-136. szám)

1970-07-04 / 133. szám

A MEZŐGAZDASÁGI TERMELÉS ÉS MUNKA MEGSZERVEZÉSÉRŐL SZÓLÓ TÖRVÉNYTERVEZET MARGÓJÁRA A Mezőgazdasági és Erdőgazdálkodási Minisztérium és a Mezőgazdasági Terme­lőszövetkezetek Országos Szövetségének Tanácsa törvénytervezetet dolgozott ki a mezőgazdasági termelés és munka megszervezéséről. A törvénytervezet 3. szakasza, hat fe­jezetben foglalja össze az irányító szer­vek, gépesítési vállalatok, kísérleti állo­mások, szakemberek, állami és szövetke­zeti egységvezetők, mezőgadasági dolgo­zók jogait és kötelezettségeit. Mindez hozzájárul a földalap tökéletesebb ki­használásához, az állattenyésztés és nö­vénytermesztés gazdasági hatékonyságá­nak fokozásához. Különösképpen előtér­be kerül az anyagi felelősség kérdése. A törvénytervezet alapos áttanulmányozá­sa után, a megyében nyilvános vita bon­takozott ki pártbizottsági és alapszervezeti gyűléseken, a brigádok termelési értekez­letein, ahol az érdekeltek a gyakorlati életből merített javaslatokkal igyekeztek alkotó módon hozzájárulni a véglegesí­téshez. A szakemberek, termelőszövetke­zeti vezetők hozzászólásaiból közlünk né­hány szemelvényt. 3 hiányjelek A nyilvántartások szerint több mint 500 termelőszövetkezeti tagunk van, de mintegy 70 személy eltávo­zott tőlünk, és mint alapító, csak időnként tért vissza, követelve a jo­gait. Az ilyen esetekre nézve még mindig sok lehetőséget hány mind a törvénytervezet, mind az alapsza­bály. Például a község belterületé­ben több névleges tagunk rendelke­zik bizonyos bennvalóval, melynek tulajdonjogát telekkönyvvel is iga­zolja, ami viszont a használatot il­leti a 9. szakasz előírásainak min­denben eleget tesz. Pulugor Tamás imin­kaü­léson­ imitoltuk Június 29-én ismét mozgalmas lett az árkosi agronóm­us ház I m mun­­kaülésre jöttek össze az emlé­­szek főmérnökei. A soron levő munkála­tok, az aratási előkészületek meg­­tárgyalása mellett szóba került a na­pokban megjelent, a mezőgazdasági termeléssel kapcsolatos törvényter­vezet, és a vita során több szakem­ber fejtette ki álláspontját. Pet­res Károly, Bárót­­ A 18. sza­kasz a tagok jogai közt az 1. pont­ban említi a személyi parcella hasz­nálatának jogát az alapszabályban előírt feltételek mellett, de még mindig nem világos a bekerített 1— 1,5 hektáros bennvalók helyzete. Il­idre, az alapszabály érthetően elő­írja az udvar, beépített terület és kerthelyiség nagyságát, de a gazda­ságok nagy részében a vezetőség mégsem háborgatja a tulajdonoso­kat. Orbán József, Tízen ! A 12. sza­kasz 1. pontja szerint, a mezőgazda­­sági szövetkezetekből csak a közgyű­lés vagy vezetőtanács jóváhagyásá­val toborozhat más vállalat munka­erőt. Az erre vonatkozó szakaszt részletesebben kellene kidolgozni, mert ilyen határozat eddig is léte­zett, s mégis az ment el, aki akart, ha bármelyik egység jobb fizetést ígért. Tókos József, Mikóújfalu : Első lépésnek azt tisztázzuk­, hogy ki a tag. A termelőszövetkezetek megala­kulása óta a belépési nyilatkozato­kat nem vizsgáltuk felül. Az alapuló családtagok fokozatosan kimaradtak,­ nyugdíjba kerülnek, elhaláloznak. A fiatalokat jogilag már kevés szál fűzi a gazdasághoz, mert nagykorúvá vá­lásuk után nem írtak alá semmiféle kötelezvényt, és csak formailag vál­­atnak részt a közösség életéből. Szabó Dezső, Illyefalva : A 27. sza­kasz szerint, az anyagi felelősség e­­gyéni. A 20. szakasz e. pontja emlí­ti, hogyha a szövetkezeti tagok nem végzik el a növényenként és az idő­szakonként megállapított munkála­tokat, nem gondozzák a rájuk bízott állatokat, vagy nem tartják­ karban a termelőeszközüket, szankciót alkal­maznak. Ez túl általános jellegű. Csak akkor lenne erre lehetőség, ha év elején mindenkivel termelési szer­ződést kötünk. Bartos Endre, Kőröspatak : Az e­­gyesütett termelőszövetkezetekben a­­lapvető kérdés, hogy a tagság fal­­vanként a termelés arányában kap­ja a javadalmazást. Az egyenlő el­osztás több egységben az ellentétek, széthúzás, kiéleződését vonta maga u­­tán. (fülöp) csernátoni hozzászólás Az alapszabály előírja a tagok ház­­táji állatlétszámát. Nálunk mégis van­nak igásállatok ,a tulajdonukban ami­vel fuvaroznak és ez elvonja az ille­tőket a közös gazdaságtól. Egyesek több haszonállatot is tartanak. Meg­változott feltételek közt, újabb korlá­tozó intézkedés kellene, mert nem tudjuk milyen eljáráshoz folyamod­junk. A nem megfelelő minőségű munka­végzésért 10 százaléknál nagyobb le­vonást is megérdemelnének a felelőt­len szövetkezeti tagok, mert emiatt évente nagy terméskieséssel számo­lunk. A mezőgazdasági gépesítési vállalat gépparkját ki kell bővíteni sáncoló, talajegyengető, gyaluló, simító gépek­kel, mert ez az öntözéses, gazdálkodás esetén, igényes kapáskultúrák termesz­tésénél már nélkülözhetetlen. Ezzel párhuzamosan a növényvédelmi repü­lőgépszolgálatot is állandó jellegűvé kell tenni, hogy megfelelő időpontban rendelkezésünkre álljon, s ne csak kés­ve, amikor sorra kerülünk, és a felfe­dezett betegség vagy kártevő már el­hatalmasodott. Ugyanígy áll a hely­zet a talajerő visszapótlásával is. Az egyes munkálatok idényjellegét számí­tásba kell venni, ez a mezőgazdasági termelés egyik sajátossága. Az igé­nyelt gép mindenkor „bevetésre kész“ állapotban kell legyen. Ha nincs biz­tosítva ez a feltétel, a kötelező agro­technikai munkák elvégeztetése alól mindig találhat kibúvót a vezetőta­­nács. Nincs mivel­­ ? Minden egység részére a szükséges számú felső- és középfokú szakember biztosítása alapvető feltétel. Ezt meg­kívánja a termelés korszerűsítése, a legújabb eljárások, technológia alkal­mazása mind a növénytermesztés, mind az állattenyésztés vonalán. Makó Béla megyei TÜKÖR ­ti igények és követelmények szintjén Szívesen tanulmányoztam a törvény­tervezetet munkatársaimmal együtt, sőt a körzetem több MTSZ-tagjával is megvitattam. Bár az a véleményem, hogy még ennek a törvénynek az é­­letbeléptetése sem jelentheti a végle­ges szervezési formát, szükségesnek tartom a módszerek állandó tökélete­sítése mert az eddigi intézkedések csak bizonyos időszakban feleltek meg a követelményeknek. Mindenki számára világos az, hogy a­kő­i Románia mezőgazdálkodása év­századok alatt se tudta megvalósítani azokat az eredményeket, melyeket szo­cialista gazdálkodási rendszerünkben értünk el. Az iparosodás mellett a me­zőgazdaság korszerűsítése igen-igen nagy jelentőségű, s a jelen törvény­tervezetet éppen kellő időben bocsá­tották megvitatásra az érdekeltek elé. Több szakasz csak felújítja a már ed­dig is használt módszereket, de sok újat is beiktat. A földalap tökélete­sebb kihasználására megyénkben is nagy szükség van. Nagyobb mezőgaz­dasági területeket használnak cse­kély hozammal Nagyajtán, Nagyba­conban, Szárazajtán, Bibarcfalván, Málnáson és még sok mezőgazdasági termelőszövetkezetben. I ha ezeket is­mét visszaadjuk a termelésnek, új fel­tételek mellett, termelőképességük jó lehet, s a tulajdonos MTSZ nagyobb jövedelemre tesz szert, az ország köz­pontosított alapjához is jobban hozzá­járulhat. Ebből a célból a földnyil­vántartást szigorú keretek közé kell fogni. A tervezet kötelezővé teszi a szak­emberek számára hogy alkalmazzák az új termesztési módszereket, és ne csak száraz tudomány maradjon, hanem gyakorlati igazolássá is váljék. Ha bi­zonyos vállalkozás sikerül, a szakem­beré legyen az elismerés, de ha nem vezet eredményre, azért is ő feleljen. Most is, de a jövőben csak az le­het a fő szabály, hogy ahol fegyelem van, és az érdekeltség is biztosított, ott eredmény is várható. Végered­ményben ezt már mindenki tudja, csak újra kell kezdeni. Számos szövet­kezeti tag, aki eddig nem a mezőgaz­dasági termelés után élt, most térjen haza, és ott fejtsen ki termelő mun­kát, hisz ez a hivatása. Lehetővé vá­lik a pénzbeli javadalmazás — ami ideális dolog — a szakmunkások al­kalmazása tekintetében, főleg a mel­léküzemek beindításával. Hovatovább fejlődik a gépesítés, nő a géppark, ez pedig hozzáértő embereket kíván, u­­gyanis az igazság az, hogy szakember­hiány miatt sok értékes gép ment tönkre. Ennek egyik oka az elvándor­lás. Nagyajtán a kilenc kitanított ko­­vácsinasból egy maradt, az öt laka­tos közül szintén egy, de a könyvelők sem állapodtak meg az őket taníttató egységben. Ugyanez a helyzet más gazdaságokban is. Úgy érzem, szükséges lenne néhány módosítás is. Például, minden tag csak olyan arányban kapjon háztáji parcellát, amilyen arányban teljesítet­te megelőző évben a megszabott ka­­lendáriumi napokat így ki­hangsúlyo­zódna az elvégzett munka arányában történő értékelés. A többletterületek használatának egyszer és mindenkorra meg kell szűnnie. Az emtéesz-tagok kötelesek elvégezni a rájuk háruló feladatokat, és csak előzetes közgyű­lési, illetve vezetőtanácsi engedéllyel távozhatnak el, és alkalmazhatók más munkahelyeken. Ez a szakasz csak ak­kor vezet eredményre, ha életbe is léptetjük. A törvénytervezet a mezőgazdasági termelés fokozását sürgeti és biztosítja. A határozott intézkedést várták és várták sokan, most napvilágot látott, s az a véleményem, hogy a földműve­sek öntudatos rétege kellőképpen is értékeli ezt az újabb támogatást. Német-Kányádi Mihály •A Földalap esszens használata nemcsak az MISZ-ek dolga A harmadik fejezet részletesen tár­gyalja a mezőgazdasági egységvezetők kötelezettségeit. Kitér az öntözőbe­rendezések üzemképességének bizto­sítására is, ami a termésfokozás alap­vető tényezője. Minket különösképpen érint ez a kérdés, mert 470 hektár szántóval kapcsolódtunk be a szépme­zői öntözőrendszerbe, de mintegy 1000 hektáron halad át a fővezeték. Itt az öntözővállalat gépei, vontatói átjár­nak, jobban mondva rájárnak a föld­jeinkre. A központi pumpaház és fő­csatorna fenntartási költségeihez éven­te komoly összeggel járulunk hozzá. Az idén félévig nem használtuk a be­rendezést, de a személyzet természete­sen fizetést kap. A csatornák mentén az utakat, ahová eredetileg hengerelt kőutat terveztek —, de takarékossá­gi okokból elmaradt — mégsem tart­ják karban. Ha egy héjcsatorna le­hull, amíg elzárják a vizet, és amíg helyettesítik a hibás szakaszt, hogy területeket árasztanak el, ahol a von­tatók és a beemelő daru elsülyednek. Károsodik a termőföld, mert az út néhol 50 méterre szélesedik. Vélemé­nyem szerint a földalap használatának ilyen értelmezése helytelen, és a fe­lelősséget ki kell terjeszteni a velünk szerződéses viszonyban álló öntöző vállalatokra is, mert az említett mun­kafolyamat már meghaladja a mező­gazdasági gépesítési vállalatok és az MTSZ-vezetők jól meghatározott ha­táskörét. A vállalat tartson rendet az építményei körül, mert a termőföld védelmének törvénye rájuk is érvé­nyes. A szakosítás kérdését most már vég­legesíteni kellene a talaj, éghajlatig a társadalmi-gazdasági feltételeknek megfelelően, úgy ahogy az általános rendelkezések említik. Gidófalván a szántóterület fele búza és takarmány­növény termesztésre alkalmas. Az igé­nyes kapás­kultúrák számára nem biztosítja a kívánt feltételeket. Min­den évben készültségi állapotban va­gyunk, mert változó tervszámokat ka­punk, s ha nő a kapáskultúrák terü­lete, ismét módosítani kell eredeti el­gondolásainkat. Sajnos az is előfordul, hogy harmadszor vetünk búzát, vagy másodszor cukorrépát ugyanabban a parcellába. Ez ellenkezik gyakorlati tapasztalataimmal, mert még a gon­dosan trágyázott és ápolt kerthelyi­ségekben is megbosszulja magát ez a termesztési módszer. A vetésforgót, a kultúrák arányát végre állandósítani szeretnénk. Csak ebben az esetben válhat kiegyensúlyozottá az átlagter­més, és csak így nevelhetünk hozzá­értő szakmunkásokat. A mezőgazdaság gépesítési vállalat gépparkja lemaradt a követelmények mögött. A gyomirtószerek — eltekint­ve attól, hogy borsos áruk van — ki­szórására kevés alkalmas gépünk van. Az SPG 6-os munkája lassú, nehezen ellenőrizhető, üzemeltetési hibák al­dódnak. A vegyszerek használatának mind nagyobb jelentősége van a cu­­korrépatermesztésben, figyelembe véve a munkaerőhiányt. Ugyanez vo­natkozik a növényápolás gépesítésére is, mert mindössze egy erre alkalmas traktorunk van. Tankó Árpád III. évfolyam 133. szám

Next