Megyei Tükör, 1970. szeptember (3. évfolyam, 142-145. szám)

1970-09-26 / 145. szám

? t rs t­ o Az útépítő és karbantartó igazgatóság nyolc em­berrel fogott munkához 1968-ban, a megalakuláskor; egy családi ház egyik szobájában és egy kapusfülké­ben székelt; két karbantartó és két aszfaltozó állomás tartozott fennhatósága alá,a néhai Brassó tartományi központ kimustrált gépeit örökölte. Egy év alatt 16 km utat tudott elkészíteni. Hőskorszak volt ez a javából, nem annyira roman­tikus, mint inkább hevenyészett és terhes. A hőskor­szakból máig megmaradt a lendület és a szakemberek egymásrautaltsága. Más hasonló profilú megyei igaz­gatósághoz képest kicsi még ez a hivatal, s talán ép­pen a mérete és fiatalsága teszi, hogy nem „bürökra­­tizálódott" utakat épít és nem papírvárakat. (Kerek egy házig szaladgált a két riporter, hogy az igazga­tóság fürge vezetőivel alkalma és ideje legyen talál­kozni , állandóan terepen vannak, s ha pl. a baróti út melletti kis fűzfák sorsáról van szó, azt intézni tud­ják térkép és külön referátum nélkül is.) Az igazgatóságnak jelenleg öt aszfaltozó állomása működik (a barótit és a barátosit 1969-ben helyezték üzembe, a sepsiszentgyörgyit pedig ez év júniusában, a másik kettő régi már), az igazgatóság harminc alkal­mazottal dolgozik. Ez évi tervfeladatuk 25 km út meg­építése volt, ezt a megyei néptanács végrehajtó bi­zottságának egy határozata folytán­­35 km-re emelték. Az eredeti nyolc gépkocsit már „leírták", jelenleg 36 szállítja az anyagot és a munkásokat, de az IRTÁ-nak ­ Ezt a szarvast a vad természet nevelte. Nem dédelgetett, mestersé­gesen etetett és kiválasztott, hanem a természet élet-halál harcának szülöttei, melyben csak az erős marad meg, csak az szaporít, a satnya, a gyenge elpusz­tul, kiirtja a hideg tél, a nélkülözés és a kegyetlen ragadozó, a farkas, a med­­ve, a hiú­. A fennmaradt erős egyedek­­től erős utódok származnak, melyek ö­­röklik és továbbítják a kiváló agancs­­formát, a hatalmas testalkatot és az el­lenállóképességet. Ez a természetes ki­választódás, mely már századok óta fo­lyik, nevelte a kárpáti szarvast Európa legértékesebb vadjává, minden igaz va­dász elérhető vagy elérhetetlen vágyál­mává. Súlyban és testi méretekben szin­te kétszerese nyugati rokonainak, s a­­gancsa messziről kitűnik méreteivel, sú­lyával, terpesztésével. A jégkorszak e­­lőtti óriásszarvasra emlékeztet, egész megjelenésében ősi, félelmetesen szép. Vadászata sem egyszerű. Igazi küzde­lem egyrészt a szarvas utolérhetetlenül finom érzékszervei, látása, hallása, szag­lása, másrészt a vadász képességei, hoz­záértése és nem kis mértékben tudomá­nya között. Elejtése nem könnyű, nem lehet „vadéiszhintóból", vagy minden ké­nyelemmel berendezett magaslesből ,,le­­puffantani" a percnyi pontossággal „elő­álló" lovadat. A kárpáti szarvasért küzdeni kell. Meredek oldalakat, szél­töréseket kell megmászni, mély völgyek­be lecsúszni, zajtalanul közelíteni, be­lopni, s ha adódik a pillanat, ziláló tü­dővel, erősen dobogó szívvel célozni és biztosan lőni, rends­erint nem kis tá­vol­­ságról. Csak a halálosan talált bika a tiéd, a sebzett nyomtalanul és követhe­tetlenül eltűnik a keresültí­­szalagon vá­got­tban, a széttörésben, szakadékban. Kovászna megye gazdag szarvasállo­mánnyal rendelkezik. A délkeleti Kár­pátok vonala a Nagy Sándortól Bodza­fordulóig, a Baróti Hegység északi ré­sze, a Kakukk-hegy vidéke, a Bodoki­­hegységből a Szent Anna tó és Bálvá­nyos környéke, eredményes és élmény­dús vadászatot kínál. A második világ­háború után megmaradt állomány a köz­ponti vadászati igazgatóság védelme a­­latt áll. A megyei vadászegyesület a szarvaslakta területrészeken sózókat, té­li etetőket létesített, gondoskodott az állomány tartózkodási helyeik zavarta­­lanságáról. Ezek az intézkedések és ténykedések meghozták a várt ered­ményt. Az évenkénti vadszámlálások a­­datai azt mutatják, hogy megyénkben a szarvasállomány nemcsak számszerű­leg nő, hanem olyan erdőrészekben is megjelenik, népesedik, ahol eddig nem fordult elő. A hozzáértéssel és megfon­tolással végrehajtott selejtezések bizto­sították a helyes ivararányt. A­ közel­múltban elejtett szarvasbikák agancsai közül nem egy elérte az aranyérmes m­i­­nősítést. A külföldi vadászok érdeklődése első­rendű idegenforgalmi és valutaszerzési lehetőséget kínál. Az ebből szerzett jövedelem nemcsak államkincstárun­kat gyarapítja, hanem gazdagítja me­gyénk vadászegyesületét, mely ez­zel új anyagi lehetőségekhez jut, hogy az állományt tovább gyarapíthas­­sa, vadászterületeit megfelelő berende­zésekkel lássa el, a vendégek számára kényelmes és civilizált körülményeket biztosítson. Az idei vadászidényre me­gyei vadászegyesületünk a helyi ONT- vel karöltve, öt kü­lföldi vadászt lát vendégül. Reméljük, hogy a vadászat után­­szép emlékekkel és szép trófeákkal távoznak majd hazánkból. Tradícióvá vált, hogy hazánk nyert a vadászati világkiállításokon az arany­érmek legnagyobb részét, így az 1916-os újvidéki (Jugoszlávia) világkiállításon az aranyéremmel kitüntetett vadásztró­­feák 60 százaléka hazánkból származott. Ezek közül hat trófea megyénkben ke­rült puskavégre. Szeretnénk minél több aranyérmes trófeát küldeni az 1971-es budapesti seggkiállításról is. Benedek János A KÁRPÁTI SZARVAS DICSÉRETE UTAK ÉS ÚTÉPÍTŐK »»» (TEGNAPTÓL HOLNAPIG) Az útépítő és karbantartó igazgatóság öt asz­faltozó állomásának jelentése 1970. szeptember 23-án évi tervük teljesítéséből : Bárót 8 343m Barátos 6 520m Szentlélek6 138m Bodok 5 115m Sepsiszentgyörgy (júliustól) 2 932m ÖSSZESEN: 29 048m is „állandó" megrendelői. (Az más kérdés, hogy nem éppen zökkenőmentes ez az együttműködés.) Traktor, buldózer, kompresszor annyi van, hogy azt mondják k­i, majdnem elég. Persze, a felszerelés, a mozgó mű­hellyel és a víztartályokkal együtt nagyjából elfér egy ívnyi leltáron. Ígéret, kiutalás és terv is van legalább ennyi. Az igazgatóságnak már újítója is akadt, Kertész Sán­dor mérnök személyében, aki bitumtörő gépet szerkesz­tett, melyért minden aszfaltozó állomás töri már ma­gát. A szükséges laboratórium berendezésének egy részét is megpróbálják „házilag" elkészíteni; most már csak az kell, hogy az illetékes bukaresti vállalatok betartsák ki-tudja-hányadszori ígéretüket, s jövő év januárjában valóban leszállítsák a drága gépi beren­dezést is. — Olaru Tiberiu igazgatóval, Kertész Sándor és Szőcs László eh­társakkal folytatott kellemes beszélgeté­sünkben most már aztán következhetett a „problémák" felsorolása. Hogy az aszfaltozó állomások — melyek „jobb napokon" összesen 6­6,5 tonna nyersolajat használnak fel - sokszor nem kapják meg a szüksé­ges mennyiséget, s előfordult már az is, hogy mire a beszerző a központba érkezett, a kiutalást visszavon­ták, s aztán az igazgatóság minden épkézláb embere nyersolaj után kutatott, lótolt, futott, kért, koldult , és végül összeszedte valahogy,­ és az is, hogy a Vă­leni de Munteből szerződött ásványi bitum szennye­zett és gyenge, a nagyváradiak ellenben túl vannak halmozva megrendelésekkel Borişca Gheorghe, a szentléleki aszfaltozó állomás főnöke új útburkolat előállításán fáradozik — sikerrel —, mely különböző típusú bitumok keveréke lesz. (A kísérlet kecsegtető eredményeivel, az új módszer jövő évi alkalmazásának tervével szeretnénk ezúton megnyugtatni mindazokat az egységvezetőket, akik felpanaszolták, hogy hatal­mas mennyiségű G típusú bitumot kaptak szinte „a derült égből", s nem tudnak­­mit kezdeni vele. A szent­­lélekiek új mixtúrájához azonban szükség van erre az anyagra, s jövőre úgy számítják, hogy így sikerül ki­lométerenként húszezer lejt megtakarítani.) Továbbá, hogy Málnáson egyáltalán nem oldották meg az ala­pozáshoz szükséges kő osztályozását, Szentgyörgyön is csak részben és javarészt hiába, mert egy gúlába tá­rolják a szétválogatott anyagot. Tiszteli az útépítők igazgatója a Bazalt vállalatot és annak jelentős helyét a megye gazdaságában, de tény, hogy a „bazaitosok" gondatlansága töméntelen gondot okoz az útépítők­nek. Legalább a régtől készült"­ málnási szortáló-be­­rendezést üzembe lehetne helyezni, hogy ne csak hi­vatkozni lehessen rá. A megnövekedett tervfeladatok teljesítéséhez a­­zonban a lelkesedés és hozzáértés mellett anyag is kell. Szívesen átveszik tehát a más megyékből vissza­maradt anyagot. És közben igyekeznek felhajtani a folyékony bitumot is. A jelenlegi kapacitással (mióta a szentgyörgyi állomás is beindult) akár évi negyven kilométer utat is aszfaltozhatnának, csakhogy a költ­ségvetést és beruházásokat az eredeti 25 kilométeres tervhez mérik, s ha a többletanyagot össze is szedik valahogy, benzin, nyersolaj, kő stb. még mindig prob­léma lesz. Hosszabb út, nagyobb szállítási távolság. Annak idején — 1962-ben, mikor az egész országban fellendült az útépítés — „könnyű útburkolat" megte­remtése volt a cél. Azonban azóta, annyi más heve­nyészett és azonnali szükségletek kielégítésére beren­dezkedett elgondolással együtt, ez a program is el­évült már, hiszen a megyei utak minősége nem marad­hat az országos utaké alatt. Igaz, a modern úthálózat kiépítése sürgős. De ott van ellenpéldának a sugási út, melyet az eredeti szélesség fölé hizlalt a terv, s szo­ros határidőt szabott meg hozzá. így azonban nem le­hetett betartani az előkészített út kötelező „pihenteté­sét", s most utólag alá kell alapozni, s a határidőt is ki kellett tolni. Sőt az eredeti tervek szerint a sebté­ben megépített út egyes szakaszairól a kész burkolatot is kénytelenek voltak lehántani. A terep nehéz, az a­­lap agyagos, esőben „megnő", s leveti magáról az aszfaltot, ha nem raktak alá kellő alapot. Szerencse, hogy Kőröspatakon például a néptanács is belátta, mit ér a jó, s Kurtha elvtárs kezdeménye­­zésére a község önkéntes hozzájárulásából naponta tíz munkást állít és fizet, akik az útépítésben dolgoz­nak. Így történt ez Polyánban is. Kilométerenként mintegy húszezer lejes megtakarításra számíthat így az útügyi igazgatóság. Számítottak is a lakosság, a néptanácsok segítségére minden szinten, s ezért Có­­falván is a lakosságra bízták a falu közötti út elké­szítését, ezeknek azonban nem fülük foguk az ilyen munkához. Ha az útépítők nem tennék vissza, majd­nem anekdotába illő helyzet állt volna elő: van út Cófalváig és Cófalvától, csak éppen Cófalván nincsen. Jövőre a köpeci bányavállalat is felajánlott négy­millió lejt, hogy Vargyas felé jó útja legyen. Meg­éri a pénzt. Olariu Tiberiu igazgató a segítség, támogatás fe­jezeteinél említi a megyei néptanács és személyesen Török Áron elvtárs gondoskodását. Most még csak az kellene — s ez nem telhetetlenség, hanem jogos igény —, hogy a megyeszékhely néptanácsa lakást biztosít­son az igazgatóság székházának szomszédságában ta­­nyázó három család számára, mert a fiatal vállalatnak télire garázsra van szüksége, nehogy lefagyjanak majd a gépek, ha netán sürgős beavatkozásra kerülne sor ,­­s ebből a mostani kényszerű közösködésből — mond­ják — egyszer „valami baj is származhat még". Annak a két fiatal mérnöknek és négy technikus­nak, akit az idén az igazgatósághoz helyeztek, már kilátásban van a lakás. Egyelőre a székházban húz­za meg magát a két ifjú mérnök, aki júliusban már elfoglalta helyét az Alma Mater vállalása értelmé­ben , hogy a friss végzettek az árvíz okozta károk helyreállítása érdekében a tervezett dátum előtt munkába lépnek. Most itt vannak. Csakhogy a szak­emberekkel is az a helyzet, mint a férjekkel: meg­szerezni könnyű, megtartani már nehezebb őket. A tavaly is egy mérnök jött s egy (ugyanaz) ment. Pe­dig szakemberre annál is inkább szükség­ van itt, hogy az irányítók egy része nem szigorúan szakmabeli, jó részük erdészeti főiskolát végzett, s csak az eredeti szakma mellékága és a sok éves gyakorlat teszi, hogy alkalmasak erre a munkára és a vezetésre. A fiatal mérnöknek azonban csak dicsérő szava van a régi közösségre és annak munkájára; mesterségbeli panaszok is csak itt-ott merülnek fel, konkrétan az aszfaltozó állomások vezetői részéről. Érzésünk sze­rint azonban ők is a magas igényekhez mérik egymás munkáját, s ezért vannak a megjegyzések. Az útépí­tő szakemberek hozzáértését ped­ig igazolja az utak minősége, eredményeiket pedig kilométerekben is le lehet mérni. Csíki László Vörös Előd megyei T­ÜRÖK HI. évfolyam 145. szám

Next