Megyei Tükör, 1971. január (4. évfolyam, 215-239. szám)

1971-01-16 / 226. szám

a hagyományok köteleznek Beszélgetés Vargyas község művelődési életéről, a politikai, tudományos nevelésről A könyvek, az újságok, a hírköz­lés modern „csodái" a falvakat is meghódították. Természetes tehát, hogy a mai falu lakója nincs telje­sen a körében élő értelmiségi felvi­lágosítására utalva, ha a világról, az élet dolgairól újabbat akar hallani. De rá van utalva ma is, ha össze­függéseiben, pontosan akar tudomást szerezni az őt érdeklő kérdésekről, s rá van utalva, ha öntevékeny mű­velődési élet virágzik a faluban. Ezt irányítani, istápolni, fejleszteni kell — tartalmilag és formailag — jó ízléssel. Egy-egy nagyobb falu mai értelmiségi gárdája kiválóan alkal­mas arra, hogy a művelés, az önte­vékeny műkedvelés dolgait intézze, hiszen orvostól irodalomtanárig vagy nyelvtanárig, me­zőgazdasági mér­nöktől sporttanárig minden szakte­rületnek értője, szakembere van ott, ahol általános iskola, orvosi rende­lő és termelőszövetkezet működik. Vargyas talán még szerencsésebb is ennél, hiszen a falu gazdasági „tér­képén" néhány ipari egység is sze­repel, nyilván megfelelő magas szak­képesítésű káderekkel. Hogyan ala­kul egy ilyen helység művelődési élete ? Erről beszélgettünk SZÉCSI ANTAL iskolaigazgatóval, aki egy­­személyben Vargyas község műve­lődési otthonának igazgatója. — Kezdjük talán a hagyomá­nyokkal ... Erre nálunk panasz nem lehet, van amit továbbépíteni, s az is akad bőven,­ amibe a mi dolgunk lenne újra lelket lehelni. Kórusunk ide­stova 60 esztendős, s az igazság az, hogy ma kevésbé híres, mint mond­juk 30 esztendővel ezelőtt. Akkori­ban messze földön ismert férfikórus énekelt itt, Kiss Károly tanító uram vezette, aki akkortájban itt a köz­ség volt. művelődési életének „motorja“ A férfikórus aztán szétszóró­dott, még máig sem sikerült újra összehozni. Ugyancsak Kiss Károly idejében virágzott leginkább a mű­kedvelő színjátszás — daljátékok, operettek bemutatásáig jutottak el. A hagyományokhoz tartozik a tár­sas bálok akkori divata is — négy­et téli­ estén ét tartott ez a helyi nép­szokás, tartalmas műsora volt, ős­régi erdővidéki népi táncokat rop­tak ; a cepelt, a hétlépetűt, a balog­táncot — Ma gazdagabb vagy szegé­nyebb a művelődési-művészeti élet ? Mennyiségileg feltétlenül gazda­gabb, csupán talán az a láz hiány­zik belőle, ami akkorjában az egész fal­ut átfogta, bármilyen rendezvény­­ről lett légyen szó. Nézzük csak: ma színjátszó körünk, vegyeskarunk, bábcsoportunk, tánccsoportunk, ze­nekarunk működik, a vargyasiak he­tente négyszer láthatnak mozielő­adást, egyre sűrűbben jutnak el er­re hivatásos és városi műkedvelő együttesek. Ez feltétlenül nagy men­­­nyiségi előny­­ a ma javára, de nincs miért elhallgatnunk, hogy csaknem minden csoportunknak meg­van a maga érzékeny pontja, gyen­­géje. Az énekkarból, amely 3 éve vegyeskarként működik, hiányza­nak a férfiénekesek, a tánccsoport egyelőre mindössze 8 párból áll, iga­zán nagy vállalkozása nem volt még. A színjátszóknál és bábosoknál jól megy a munka, a bemutatott dara­bok számán is lemérhető ez. A szín­játszóknál például: 1969 — Ferenc/ László : Kakasszeliditö, Egri Viktor : Férjhez adom az anyámat, Egri : Sulykolás, Kisfaludy Károly : Csaló­dások, Arbuzov : Tánya, Katajev : Bolondos vasárnap, 1970 — A kari­kagyűrű, Karácsony Benő: A rút kis­kacsa, Abonyi Lajos : A betyár kendője, Kósza Jutka, Ferenc­ Lász­ló: Váratlan vendég. Idén a Csikóst mutatták be, Szil­veszterkor vidám műsorral leptük meg a közönésget, a Köztársaság ünnepét irodalmi műsorral köszöntöt­tük. Színjátszóink 7—8 kiszállást szerveztek, ez idáig Felsőrákosra, Fü­is lére, Oklándra, Almásra, Lövétére, Városfalvára jutottak el. Természe­tesen vendéglátóink viszonozták a látogatást. — Milyen terveik vannak az énekkar és a tánccsoport erősíté­sére ? Jó lenne újjászervezni a férfikart, de ezt egyelőre — megfelelő szakivá, nyitó híján nem tehetjük, így a ve­gyeskart próbáljuk erősíteni, s erő­sítenénk is, ha a gazdasági egysé­geink — a bányák, az MTSZ, a szö­vetkezet — segítene valamit. Saj­nos, a tapasztalat szerint, csak a borvíztöltödére számíthatunk • ■. A tánc­csoport nagy tervvel fog­lalkozik, a régi társas bálok szokásá­nak felelevenítésére gondoltunk — táncjátékká szervezve. Ehhez per­sze olyan avatott szakember segít­ségére lenne szükségünk, mint Mi­­hálcsa Szilveszter. Ez összekovácsol­ná, megerősítené a csoportot, s ön­magában már az is nagy nyereség lenne, hogy felélesztünk egy régi, szép hagyományt. — Anyagiak ■ Jót is, rosszat is mondhatok. Nagy­szerű termünk van, 400 férőhelyes, 2 öltöző áll műkedvelőink vagy a vendégek rendelkezésére. Gondot fordítunk a terem csinosítására, ter­mészetes, hogy Vargyason a farag­­vány a leghozzáférhetőbb díszítő­elem. A jó terem legfőbb feltétele a hivatásosak fogadásának. A szent­­györgyi színház tavaly négyszer járt itt, bemutatkozott a kolozsvári báb­színház is, a baróti műkedvelők, a szentgyörgyi művelődési ház, a Vad­rózsa népi­ együttes, az 1-es számú líceum diák­együttese. A díszletek, ruhák tekintetében mindig találtunk még megoldást, a népi alkotások háza, a szentgyörgyi művelődési ház sokszor kisegít a bajból. Gondunk viszont a klub, követke­zésképpen a klubélet hiánya. Gon­dunk az is, hogy a faluban élő több száz bányász jobbára távolmarad az itteni művelődési élettől, de a bánya sem gondoskodik róluk e vonatko­zásban. Pedig ott — legyünk profá­nak­­— különböző tagdíjak címén szép pénz összegyűl. — A művelődési élet szerves része — annak kell lennie — a politikai nevelés, a tudományos ismertterjesztés. Mit tesznek en­nek hatékonyságáért ? — Több síkon történik ez. Első­sorban a gazdasági egységek foglal­koznak a termeléshez, gazdasági é­­lethez kötődő kérdések elemzésé­vel. Alapsz­ervezetenként vitatják meg a legfontosabb gazdasági és po­litikai jellegű dokumentumokat, rendelkezéseket és törvényeket. Ki­egészíti ezt a vizuális agitáció: foto­­montázsok, grafikonok, faliújságok. Körzetenként szervezzük a „nők órá­­ját". A művelődési otthon, nyilván, nem érheti be e vonatkozásban csupán azzal, ami a gazdasági egységekben, a körzetekben történik. Előadásso­rozatot indítottunk: Helyi sajátos­ságok a növénytermesztésben és ál­lattenyésztésben címmel, időnként felkeres a baráti szakemberekből ala­kított tudományos ismeretterjesztő brigád, ifjúsági esteken a politikai, tudományos, egészségügyi nevelésre is gondot fordítunk. — Úgy gondolom — a politikai, tudományos nevelés tartalmi ja­­vítása érdekében érdemes lenne formai változtatásra is gondolni. A folytonosság, a rendszeresség kedvéért. Ismét a klub megteremtésének szükségét említem fel. A községi könyvtárral együttműködve ez a klub kiváló állandó kerete lehetne a ne­velésnek is. Ha vonzó, tartalmas klub­életet teremthetünk, odaszoktatjuk a falu fiataljait, idősebbjeit egyaránt — s valószínűleg a bányászokat is...­­— A passzív vagy az öntevé­keny művelődés híve ? — Magam is szívesebben nézek vé­gig egy kiváló hivatásos produkciót, de az ember teljességének megterem­­tése lehetetlen az önképzés, az ön­tevékeny művelődés nélkül. Azonkí­vül, hogy a műkedvelés erkölcsi hasz­na felbecsülhetetlen, ha jól végzik, egy egész nép szellemi kincsestárát gyarapíthatja — a helyi sajátosságok felcsillantásával. — A leglelkesebb vargyasi irá­nyítók ? — Tóth Rebeka karvezető, László Dalma, a színjátszók rendezője, Bán Fodor Sára bábos . .. Lejegyezte : Magyari Lajos Úgy érzem, Mattis János brassói kiállításával önmagá­ról vall... Íme, ez vagyok — mondja, így tudok, ennyit tu­dok ... Mielőtt ezeket a képe­ket megfestette volna (javarészt 1970-es alkotások) számot ve­tett konvenciókkal, a vele szembeni követelményekkel, s túltette magát mindenen. És festett. Dolgozott úgy, ahogyan azt az énje diktálta. Bizonyára tisztázta magában, hogy művészete legfőbb célja ez kell legyen : vallani a szép­ségről. Szabad utat engedni a lélekből feltörő érzelmeknek. Hiszen ezért művészet elsősor­ban a művészet, és nem ezért vagy azért a mondanivalóért... Mattis Jánosnak nincsenek is amolyan „mondanivalói". Vagy, ha van is 1—2 képén, akkor az idegen tőle. Belső énje, egyé­nisége nem az emberi sorson, a társadalom kérdésein való vívódásra teszi alkalmassá, ha­nem a lelkiség, a finomságok, az alig-alig kitapintható szépsé­gek megéreztetésére. És ezzel próbálkozott.. . Valamint azzal is számot vethetett, hogy men­­nyire van joga az „apai örök­ségből". Ha nem lenne a nagy festőművésznek, Mattis Teutsch Jánosnak a fia, vádolhatnánk epigonsággal, így viszont csak annyit mondhatunk : életre szó­ló útravalót kapott édesapjá­tól.. . Ez az útravaló részben szemléletmódjában, részben bi­zonyos technikai ismeretek és formai elemek átvételében nyil­vánul meg. S mindezeket beé­pítette saját énjébe. Úgy egyé­niség, hogy nem akarja leplez­ni azt a hatalmas útravalót, a­ ’ mit az otthontól kapott. Azaz : nem tagadja meg önmagát. Mert így önmaga Mattis Já­nos. Így, hogy éppen olyan tiszta csillogásúak a színei, mint a Mattis Teutschéi voltak. Szereti a hideg, a meleg harmó­niákat, a színbeli levegőssége­ket. A kisebb, enyhén szögesí­­tett felületek lebegő villóztatá­­sát, a tökéletes egyensúlyt mind a színek, mind a formák és vo­nalhálózatok szempontjából. A képsíkot zárt felületnek tekinti. Két alaptípusát figyelhetjük meg kompozícióinak. Az egyik, amelyiken kétoldalt függőlege­sekkel, nagyobbára fákkal zár­ja le a síkot, a másikon gyűrű­ző hullámzásba foglalja a köz­ponti „témát", így hát minden képe bizonyos mértékig centri­kus, a zártság, a befejezettség hatását kelti. Azok a munkái sikerültebbek, melyeken mert szellemiesíteni. S elsősorban az akt-kompozí­ciók ilyenek (Harmónia, Sárga akt, Balett L, Révedés). Tájké­peinek csak egy részén vállal­kozott a látvány átfogalmazá­sára (Ősz, Hóharmat), s itt al­kotott jelentőset. A Tél, Jege­nyék és méginkább a Hegyi táj nem megy túl az élmény kon­krét felidézésén, s érdekes, hogy a le nem tisztult, át nem fogalmazott témamegjelenítés ugyanolyan kiérleletlen szín­megoldásokkal párosul. Felfo­gásukban a szénrajzok stílusá­nak a festészetbe való áttétele­inek látszanak ezek az utóbbi képek. Egyelőre azonban még tapogatózásszerűek... A kiállítás összhatásában mé­gis a tiszta líraiság, a szubjek­tivizmus hangja az uralkodó. Azt a művészt üdvözölhetjük, aki meri vállalni az intimitáso­kat, a hangoskodásnélküliséget. Úgy­­ érzem, megvan Mattis Já­nosban minden adottság ahhoz, hogy újra megadja a festészet­nek azt a régi hivatását, amit már-már kezdünk elfelejteni. Azt, hogy gyönyörködtessen bennünket. Hogy díszévé vál­hasson a kép bárki lakásának. A sok-sok világmegváltó, ne­velő és embert megváltoztatni akaró szándék után ráébredhe­tünk végre : erre, ilyenre is szükség van. Modern hangvéte­lű, a kor szellemiségének meg­felelő, a sima bútorzaté. XX. századi lakástípusok hangula­tosságát, melegségét biztosító szép képekre. S hogy tévedésbe ne essünk : a művészi érték sohasem a te­matikából adódik. És nem is a méretekből. Nem kell hát félnünk a szép­ségektől. Gazda József a művész önmagáról (Mattis János brassói kiállítása...)

Next