Megyei Tükör, 1971. szeptember (4. évfolyam, 422-447. szám)

1971-09-01 / 422. szám

om VILAG PROLETÁRJAI EGYESÜLJETEK ! TÜKÖR­­Z AKIK KOVASZNA MEG­YEI BIZOTTSÁGA ES A MEGYEI NEPTANACS LAPJA 1971. SZEPTEMBER 1., SZERDA ARA 30 BAMI IV. ÉVFOLYAM, 422. SZÁM Megkezdődött a burgonyaszüret BARTHA ÁRPÁD felvétele Most kell biztosítanunk a téli takarmányalapot Az állati termékek terme­lését abban az esetben fokoz­hatjuk, ha a takarmánygaz­dálkodást célszerűen egybe­hangoljuk a többi döntő fon­tosságú állattenyésztési té­nyezővel. Jövedelmező nagy­üzemi állattenyésztés úgy valósítható meg, ha a takar­mány­termesztést, -betakarí­tást és -tárolást a lehető leg­gazdaságosabban oldjuk meg. Állandóan napirenden van a minőségi takarmány kér­dése mind a megyei mező­gazdasági irányító szervek részéről, mind a termelőszö­vetkezetek vezető tanács­gyű­lésein. Mert, ha sikerül is nagy mennyiséget elérni a természetes gyepterületeken vagy a szántóföldi termesz­tésben, de a minőséggel bi­zony még mindig baj van. Nagy veszteséggel tároljuk a hereféléket, a kaszálók ter­mését, s meglepődünk, ha a csűrökbe, kazlakba illatos, zöld színű széna kerül. Még mindig gyakori, hogy a siló­­takarmány kellemetlen sza­gát messziről lehet érezni az állattenyésztő telepek kör­nyékén, holott kellemes ke­nyérillatot kellene éreznünk, amikor megbontják a táro­lókat. Az aratás végével kerül sor a silózás zömére. Eddig csak kisebb területekről sikerült a sürgősebb tennivalók mi­att ,.belopni“ a termést. E­­zenkívül szeptember a mi vi­dékünkön már hóharmato­kat helyez kilátásba, ami­vel rendszerint számolnunk kell. Amennyiben állatte­nyésztő jellegű megyéről beszélünk — márpedig erről van szó — a sorra kerülő silózást úgy kell megszervez­ni és végrehajtani, hogy mi­nél kevesebb takarmányegy­ség menjen kárba, mert a fogyasztók számára húst és tejet, a termelő számára nyu­godt telelést, az állatok ré­széről pedig kiegyensúlyozott, biztos termelést jelent, ha a silótakarmány — mint egyik legfontosabb alaptakarmá­nyunk — mind mennyiségi­leg, mind minőségileg fedezi a szükségletet. Arról sem le­het megfeledkezni, hogy o­­lyan takarmánymérleget szakember soha nem állít össze, amelyik gyenge mi­nőségű silótakarmányt he­lyez kilátásba. A mérleg csak jó takarmányt ismer, de szá­molnunk kell a tehenek li­terben kifejezett véleményé­vel is. Tompa Ernő CSEN­DES TANÉV KEZDÉS Kevés kívülálló tudja, hogy a tanév tulajdonképpen már szeptember elsején megkezdődik. Pedig néhányunknak, tanároknak és jó néhány texti­lesnek, bútorgyári munkásnak, építőnek és több tucat fiatal társuknak csendes, de igen jelentős nap ez. Az esti líceumok országszerte új tanévet nyitnak 1959-ben tanítottam először esti iskolában, Köröspatakon, Petromax lámpa fényénél, s ha nem sikerült begyújtani — elég gyakran megtörtént —, egy II-es petróleumlámpa világított. Volt úgy, hogy ketten voltunk tanerők, eg­y magyar szakos, megugrott harmadéves egyetemista lány, aki csak a ma­gyar irodalomhoz értett, így hát csak azt tanította, s jómagam, aki orosz szakos létemre, előadtam románt, oroszt, matematikát, mindent, és ellát­tam az osztályfőnöki teendőket is. Hogy miért szólok erről a hőskorról most, amikor minden megváltozott ? Szerettem volna jelezni, miért nőtt hozzám annyira ez a sajátos oktatási forma, amely nemcsak iskola, úgy egyszerűen, hanem áldozatvállalás is, én mindenképpen annak érzem. Gon­doljuk csak meg, mekkora erőfeszítés úgy tanulni, hogy az ember kijön kettőkor a munkából, és haza kell érnie, ebédelnie kell, készülnie kell­, és utána rohannia becsületesen, hogy a csengő ötkor már az iskolában találja. Ott ül este 9-ig, hazaér fél tízre. Reggel hatra munkában kell lennie. Sok diák három váltásban dolgozik, ugyanazt az időmérést bármelyik váltásnál ugyanilyen eredménnyel levezethetjük. Ezért tanít egészen másként az esti iskolában a tanár, s talán ezért idegenkednek annyian tőle. A nappali tago­zatokon megszokott, esztendők óta kikísérletezett és beidegződött módsze­rek itt eredménytelenek. Itt nem lehet számolni azzal, hogy a diák majd otthon utánanéz. Mikor­ nézne utána ? Az órán szinte az egész anyagot meg kell tanulnia. Sem tanárnak, sem diáknak nem könnyű. Egészen más világ ez : a padban nem gyermekek ülnek, hanem munkásemberek, akik az élet kisebb-nagyobb gondjaival már közvetlenül találkoztak , másként kell őket megközelíteni. A különbségek főleg akkor tűnnek ki, amikor va­lamikor valamilyen okból a nappali tagozatról közéjük csöppen valaki. Hosszú hónapoknak, néha éveknek kell eltelnie, míg ebbe az új világba beletalálja magát. (folytatása­ a 2. oldalon) Botos Ferenc, tanár Az RKP KB Végrehajtó Bizottságának ülése 1971. augusztus 31-én ülést tartott az RKIM KB Végre­hajtó Bizottsága NICOLAE CEAUŞESCU elvtársnak, a Ro­mán Kommunista Párt főtitkárának elnökletével. Részt vettek miniszterek és központi intézmények veze­tői. Az ülés megvizsgálta és jóváhagyta a Ştefan Gheorghiu Társadalmi és Politikai Akadémiai Tanintézet tevékenységé­nek javítására, a párt-, valamint tömeg- és társadalmi szer­vezeti aktivistákat felkészítő m­egyeközi iskolák bővítésére és átszervezésére vonatkozó javaslatokat és a Gazdasági és Ál­lami Közigazgatási Vezető Kádereket Képző Intézet megszer­vezésére vonatkozó javaslatokat. Az EKP KB Végrehajtó Bizottsága határozatokat foga­dott még el egyes beruházási munkálatok kivitelezésére vo­natkozóan, a Beruházási Bank megszervezéséről és működé­séről szóló törvényerejű rendelet módosítására vonatkozóan, valamint más folyó ügyekkel kapcsolatban. Vállalatvezetés és demokrácia Interjú DRUNEK ZOLTÁN mérnökkel, a megyei pártbizottság titkárával . Nemrég fejeződtek be a vállalatok alkalmazottai­nak félévi közgyűlései. Mi a véleménye a titkár elvtárs­nak, mennyiben járultak hozzá a közgyűlések a vál­lalati demokrácia elmélyí­téséhez; mennyiben váltak ezek a közgyűlések a­­válla­­lati vezetés legfelsőbb szer­veivé ? — Tömören fogalmazva, az első megállapításunk az le­het — és ezt ideológiai-nevelő munkánk eredményeként köny­velhetjük el —, hogy a válla­­lalatok közgyűlései kiemelked­tek a termelési értekezletek színvonalából, a vállalatok te­vékenységének leglényegesebb kérdéseit tárgyalták. Az ed­digiekhez képest, a most le­zajlott félévi közgyűlések sok­kal jobban megközelítették és betöltötték a vállalatvezetés legfelsőbb szervének funkcióit, pártunk és államunk gazda­ságpolitikájának azt az elvét, hogy a vállalatok minden al­kalmazottja részt vállaljon a vállalati tevékenység megszer­vezésében és a vállalat életé­ben felmerülő kérdések meg­oldásában. Ez nyilvánul meg abban is, hogy vállalataink többségének dolgozni messze­menően éltek azzal a joguk­kal, hogy számon kérjék a vezetőségtől, miként teljesítet­ték a rájuk háruló feladatokat, hogyan biztosították a terme­lés optimális kereteit ? Ha példát kellene mondanom, ak­kor talán ki kellene emelnem a cigarettagyár, a szesz- és keményítő-glukózát gyártó vál­lalat, a kézdivásárhelyi faipari kombinát, a textilgyár, a kó­péés bányavállalat közgyűlé­seit, ahol valóban a vállalat tevékenységének alapvető kér­déseit vitatták meg. De ha már a példáknál tartunk,­ma­radjunk talán a számonkérés­nél ; ez talán a legjobban szemlélteti a vállalati demok­rácia elmélyülését. A textil­gyár közgyűlésén az alkalma­zottak felelősségre vonták a vállalat igazgatói bizottságát munkafegyelmi kérdésekben, nyomatékosan felhívták a fi­­gyelmet, hogy a vállalaton be­lül egységes munkafegyelmi elvárásoknak kell érvényesül­niük az alkalmazottakra, a vállalat dolgozóira, tisztviselő­ire és vezetőire vonatkozóan. A keményítőgyár alkalmazot­tai bírálták a vállalat igazga­tói bizottságát, mert elmulasz­totta megtartani a szakképesí­tés növelését célzó vizsgákat, a mulasztásért szankcionálták a gyár főmérnökét, és elha­tározták, hogy tíz­ napon be­lül megtartják a vizsgáztatást. A megyei építőipari vállalat közgyűlésén többen bírálták al­igazgató bizottságot és egyes al­­kalmazásait a helytelen a­­nyaggazdálkodás, a különböző építőpontok­ anyagpazarlása miatt. De a számonkérésen, bírála­ton túlmenően hadd idézzünk olyan javaslatokat is, ame­lyek a vállalatok tevékenysé­gének legalapvetőbb kérdéseit érintették, és példázzák azt, hogy vállalataink alkalmazot­tai hatékonyan hozzá tudnak Lejegyezte Gajzágó Márton (folytatása a 4—5. oldalon)

Next