Megyei Tükör, 1972. március (5. évfolyam, 576-602. szám)

1972-03-01 / 576. szám

Találkozó a bardóci fiatalokkal Egyik februári napon, a déli órákban Bardócon lel­kes ifjúság várta a KISZ két veteránjának, a sepsiszentgyör­gyi Dudás házaspárnak érke­zését, akik 40 évvel ezelőtt lettek tagjai a szervezetnek. Az általános iskola tanulói meleg szeretettel köszöntötték Antal bácsit és Mária nénit, akik azért keresték fel őket, hogy elbeszélgessenek velük a múlt nehéz küzdelmeiről, buz­dítsák a fiatalokat a szocialis­ta építésben való minél tevé­kenyebb részvételre. A találkozó végén az új KISZ-tagok ünnepélyes kere­tek között kapták meg tagsági könyvüket. Innen az erdőfülei iskolá­ba vezetett az út. A tanulók itt is lelkesedéssel fogadták az idős házaspárt. Énekszóval, ünnepélyes hangulatban vár­tak bennünket. A tantestület részéről az úttörők egységpa­rancsnoka köszöntötte és be­mutatta a Dudás házaspárt, majd az iskolai KISZ-alapszer­vezet titkára, Csog Julianna mondott köszöntő beszédet. Anti bácsiék szeretettel be­szélgettek el a tanulókkal a KISZ illegális tevékenységé­ről. Dudás Mária kidomborí­totta a 30-as évek küzdelmes harcát. Beszélt arról, hogy mi­lyen nehéz körülmények kö­zött tevékenykedtek a hábo­rú kitörése előtti években, a­­mikor a fasizmus hatalomra jutott Európa-szerte. Beszélt a sztrájkok szervezéséről, ki­tért a temesvári öt hétig tar­tó sztrájkra, amikor őt is le­tartóztatták és öt éven át hur­colták börtönről börtönre. Be­teg volt, életét elvtársai oda­adó ápolása, önuralma, a párt iránti szeretete és bizalma mentette meg. Erdőfüléről ismét Bordócra mentünk, ahol a Dudás házas­pár este a községhez tartozó négy falu ifjúságával találko­zott. Az ünnepélyes fogadta­tást rövid díszelőadás követte. A terem zsúfolásig megtelt. A jelenlévők érdeklődéssel hall­gatták meg a két veterán KISZ-tag előadását, hosszasan tapsoltak, amikor Dudás An­tal bácsi átadta az új KISZ- tagoknak tagsági könyveiket. A díszgyűlés után Aki tud, az nyer versenyt rendeztek. A négy falu versenyzőn közül a legjobbaknak bizonyultak: Buksa Mihály és Csog Julian­na — Erdőfüle, Fazakas Mi­hály — Bardóc. A KISZ félszázados évfor­dulója tiszteletére rendezett találkozó megszervezéséért di­cséretet érdemelnek mindazok az ifjak, akik a községi KISZ- bizottság hívására segítséggel válaszoltak. Sü­kösd Ferenc, a megyei K­ISZ-bizottság munkatársa Márton Lajos, a megyei építé-szerelő vállalat könyvelője A farsangi szokások Európa-szer­te kapcsolatosak a termékenység, a házasság ,a szerelem képzeletével. Régebb a lakodalmakat is farsang­kor tartották. Farsang végéig tar­tottak a fonók, ahol a nehéz, unal­mas munkát játékokkal, lakomák­kal, táncokkal tették változatossá. A fonók mulatságai közé tartozott az esti maszkjárás is. Farsang vé­gén a nappali maszkjárás, mint színjátékszerű népszokás, régebb népünknél általános volt. Megtartá­sának időpontja, valamint a szokás sok esetben falvank­ént változott. Az említett szokás alapja talán még a pogány hitben gyökerezik (szal­­mabábú-eltemetéssel, zajjal elűzni a rossz szellemet, a telet, a farsan­got). A hétfalusi csángók kiabálva, ostoraikkal pattintva járták a fal­vak utcáit. Gyergyóban a bábú te­metése előtt húshagyó délutánján nagy csapat alakoskodó kíséretében meghurcolták a forgó bábokat, ke­rékre helyezett fiú- és lányalako­kat. A kereket rúdjánál fogva gye­reksereg hurcolta, s mögötte az ala­­koskodók pattogtattak ostorukkal. Orbán Balázs szerint egyik székely faluban a felcifrázott bábbal együtt gyalogszánon vagy targoncán hús­hagyói ételek maradékait is kivitték a temetés helyére, s az eltemetett farsang torát ott ülték meg. A far­sangi maszkokat Hétfaluban kukák­nak, Barcaújfaluban csudáknak, Krizbán bacsókoknak, Ürmösön ba­­tyukáknak, Bölönben farsangoknak nevezik. Örömmel értesültünk, hogy me­gyénkben Uzon után az idén Kökös­­ben és Bikfalván is felújították ezt a szokást, bejárva vele a környező falvakat. Bölön azon ritka falvak egyike, ahol a farsangtemetés meg­szakítás nélkül napjainkig fennma­radt. Erre az idén, február 20-án került sor. Itt sincs a nappali far­sangnak meghatározott napja. Álta­lában február egyik vasárnapján tartják, lehetőleg hóolvadás előtt. Megtartás előtt már 1—2 héttel megkezdődnek az előkészületek. Kö­zös megegyezéssel kijelölik vala­mennyi résztvevő szerepét. Megvá­lasztanak egy „parancsnokot“, aki­nek szavára minden részt vevő le­génynek hallgatnia kell. A lóháton felvonuló 8—10 pár legény idejében elindul nyerget szerezni. Ha kell, a szomszédos Apácára vagy Nagyaj­­tára is elmennek nyeregért. A legé­nyek a legjobb lovakkal rukkoltak ki. A jól telelt ló egyben gazdáját dicsérte. Sokszor legény kellett le­gyen ám a talpán, aki a kipihent, csintalan lovat megülte. Csak a musztikás hátaslovának, s a bábok vontatására illik sovány gebét be­fogni. Régen, akinek nem volt lo­va, kért kölcsön. A kölcsönkért ló használatáért a tulajdonosnak a le­gény egy nap kaszálni tartozott. Je­lenleg a helyi emtéesz lovait kérik el erre az alkalomra. A „fársán­­gok“-nak benevezett legényeket a leányok vagy rokonok öltöztetik maszkának, s lovaik fejére, nyaká­ra virágkoszorút fonnak. A lovak nyakára zergőket, csengőket is köt­nek. Az indulás a megszabott gyüleke­zőhelyről, reggel 8 óra körül tör­ténik, hogy aznap még Bölönpata­­kot is megjárhassák. Elöl a pa­rancsnok halad, aki régen székely ruhába, jelenleg katonatiszt ruhába öltözik, és sípszóval irányítja a maszkacsapatot. A parancsnokot két­­három ,csendőrt követi. Feladatuk a rendfenntartás, a pénzadomány összegyűjtése, valamint az adomá­nyozó nevének feljegyzése. Az emlí­tett résztvevők nem viselnek álar­cot, és komoly, jó megjele­nésű legények. Ezek után kettes sor­ban a lovas maszkok következnek, élükön a bő ingujjas, bő gatyás be­tyárral és a stájeres menyasszony­nyal. A menyasszonynak lehetőleg kistermetű legényt választanak. Rendszerint két menyasszonyt és két vőlegényt öltöztetnek, amelyek­ből az egyik pár székely ruhába öltözik. Újabban az együttélés jel­képeként román népviseletbe is öl­töztetnek egy párt. Öltöztethetá ci­­linderes urat és úri dámát. Eze­ket scarincás, vagy vegyes öltözetű lo­vasmaszkok követik. Rendszerint egy bundákba göngyölőző lovas muszti­kás is ott andalog a menet szélén, nadrágba öltöztetett, szánalmasan sovány gebéjével. A musztikás a nyakába akasztott bőrtáskából bor­sikát árul bors gyanánt, egy fejért vagy egy tojásért egy szemet. Vala­mennyi lovasnak arcát csipke-, se­lyem- vagy stájerfátyol takarja. A lovasmaszkok után viszik a két ló­val vontatott, szekérelőre szerelt nyújtórudat, aminek földön húzott hátsó végére egy függőlegesen álló szegbe szekérkerék van helyezve. Ennek két ellentétes oldalára sze­relt, karóba húzott két „bába“ (szal­­mabábú) menet közben a kerékkel forog. A női alakot Évának, a férfit pedig Vándornak nevezik. Az öre­gek mesélik, hogy régen a maszkok „csudalátást“ is vittek magukkal. Ez kóboros szekérben rendezett, pénzért látogatható drasztikus mutat­vány volt. A menet körül két-három cigányasszonynak öltözött álarcos okvetetlenkedik: fakanalat vagy sep­rűt árul, leveszi a járókelők sapká­ját, s csak váltságdíjért adja vissza, és az udvarokon összeszedi a tyúk­­fészkekről a tojást, amíg a gazda észrevenné. Régen a mészárosok marhatüdőt adtak a kezükbe, amit tréfálkozva hurcoltak végig a falun. A maszkacsapatot a falu fúvósze­nekara zárja, amely a múlt század elejétől, illetve megalakulásától minden évben zenével kíséri végig a nappali farsangot. A maszkoknak öltözött legények zenekísérettel, vagy anélkül dalolva járják Bölön utcáit: Szép a harmincnégyes huszár, Ha fel, ha fel­ül a lovára. Belevágja sarkantyúját lova Mind a két oldalába. Kantárszára hosszúra van eresztve, Ne sírj, csárdás kisangyalom Soha nem leszel elfelejtve. Ezt a csárdás kiskalapot, Babám, felakasztom a szegre. Három kerek esztendeig, Tudom nem kerül a fejembe. Felteszem a negyedik október elején, Szabadságos kék nefelejts Virágzik a csákóm tetején. A felköszöntést ma a néptanács­elnöknél kezdik. Bemennek minden házhoz, magyarhoz, románhoz, ahol kaput zárnak, illetve beengedik őket. Az udvaron a maszkacsapat a kijárat irányába fordul, míg a pa­rancsnok alkalmi köszöntőt mond a gazdának : Ház népéhez szólók a fársáng hevében. Minden jót kívánok csapatunk nevében, Termése földjének legyen bőséges, S aki azt használja, legyen egészséges. Meg ne üresedjék kamráik, pajtájik, Tejik, vajuk fejjék egész Nagyajtait, De sohase jusson el a patikáig A 76 éves Bajor János szerint a parancsnok régen is „feláldotta“­­a gazdát verses mondókával, de hozzátette, hogy disznó sohase túr­ja fel az udvarát, s kemencéjében se süljön más töknél, ha nem a­­jándékozza meg a csapatot. A fel­keresett házaknál a maszkokat pá­linkával és kürtöskaláccsal kínál­ják meg. A gazdától kapott élelmet, a „kénalmád­ót“ , tojást, kolbászt, disznócsontot stb. a cigányok rak­ják tágas szatyraikba. A kapott é­­lelmet és pénzt útbaejtett házaknál hagyják, ahonnan este összegyűjtik. Régen a bölöni farsangcsapat rend­szerint Nagy ajtóra is ellátogatott. Az összegyűjtött pénzből este bált rendeznek, s az élelemből lakomát csapnak. Ebben a bálban belépti­díj nincs. A nappali farsangra kivonul a­ falu apraja és nagyja, megtekinteni a maszkoknak öltözött legényeket és velük együtt eltemetni a farsan­got, a telet. Ezután felszáradnak a mezei utak, a földek, és kezdődik a mezei munka. Seres András „A farsang hevében minden jót kívánok...“ Nappali farsang Bölönben Árapataki példázatok (folytatás az első oldalról) szerte a közönségnek : ez pél­dául egy huszár, ez egy mexi­kói, csak éppen nem kapott helyet a brassói szállodában, és ide jött. MÉC, VAGY KÉT csoport munkáját magyarázza Mol­nár Sándor, a bali játékosokat csak úgy mellesleg említi meg, pedig én nagyon fontos­nak tartom ezt a műfajt. Ma­gamban pedig próbálom ösz­­szeilleszteni, körülbelül hány személy foglalkozik aktívan a csoportokban, összesen szá­zon felül lehetnek. A lelkese­désre mondjunk egy példát : február elején egy hét alatt négy előadást tartottak, igen szép anyagi haszonnal. A fia­talok meg az idősebbek saját­juknak tekintik a színműve­ket, sajátjuknak a csoporto­kat. Ezért lehetséges hétköz­napokon is előadásokat tarta­ni. Mert van ragaszkodás. Elképzelhető, milyen nehéz megszervezni a majdnem tu­catnyi csoport próbáit. Alig van terem, ezért próbálnak órarend szerint délután vagy este. — Nagyon sok a dolgom. Én igyekeztem minél több em­bert bevonni közös munkánk­ba, jártam utánuk. Most aztán alig jut időm és erőm min­denre — mondja Molnár, és hozzáteszi: ezt ne írjam meg. Gondolom, azért tiltakozik, nehogy valaki panaszkodás­nak vegye, mert szó sincs ró­la. ő nem akar panaszkodni. Csak sok a dolog. Természetes, hogy Arapata­kon, ahol (kis túlzással) a fa­lu egyharmada szereplő, a másik kétharmad is szívesen eljár a műsoros estékre. Ungvári István községi párt­­titkárt a klubban találjuk, vagy 20 asszony között. Ép- Vm tanúja az asszonyok egy sikertelen tanácskozásánál.. — Még igen zsúfoltnak is lehetne nevezni ezt a kultur­­m­unkát - mondja. — Ovodá­­b­an kultúrházban, klubban, mindenütt próbálnak. Járnak más falvakba, azok járnak ide, állandó a nyüzsgés. Megtudjuk azt is, hogy E­­rősdön, Élőpatakon (Arapa­tak községhez tartoznak) szintén nem kihalt a kulturo - bon. Molnár szerint viszont Élőpatakon omlik rá a cso­­portra az épület, körülmé­­nyeik még mostohábbak, mint Arapatakon. Érdekes, de inkább egészsé­ges dolog, hogy bár ebből a községből is tömegesen jár­nak Itrassúba dolgozni, még­­is jut idő és kedv saját elő­adások szervezésére is. BAJOK VANNAK viszont a tájékoztató, tudományos előadásokkal Alig tudom megértetni, miért van még mindig szükség arra, hogy egy­­egy szaktanár, helybeli szak­ember vagy meghívott érde­kes tájékoztatókat tartson, magyarázza meg ezt-azt a tu­dományok, a művészetek terü­letén, tisztázná, amennyire lehet, például a „beözönlők“ ügyét, vagy az emberiség élel­miszertartalékait ... Nem e­­legenlő, ha közgyűlések előtt tartunk egy-egy politikai lá­— Milyen szerepe van a könyvnek Arapatakon ? — Van egy önkéntes könyv­terjesztőnk, Dénes Zoltán. Már 1 500 lej értékű könyvet adott el eddig. Tisztelet érte, de helyes­bítenék : nem önkéntes mun­ka, hanem lelkiismeretbeli és szakmai kötelessége a tantes­tületnek a könyvet terjeszte­ni, olvastatni és magyarázni a felnőttek között is. MINDEN MÁSODIK HÁZ­BAN televízió van Arapata­kon, viszont a kultúrigazgató tudatában van annak, hogy a tévé nem pótolja a cselek­vő színpadi játékot, nem pó­tolja a helyi jellegzetessége­ket. Ezt csak a helybeliek tud­ják felszínen tartani. Ebben az esztendőben 12 tévét adtak el az árapataki üzletben, csak azért nem többet, mert nem küldtek elég készüléket. Még­is­­ virágoznak a műkedvelő csoportok, senki nem hivat­kozik arra, amivel a mikóúj­­falusi kultúrigazgató mentet­te magát, nevezetesen, hogy a rádió, tévé, mozi elvonja a kultúrháztól a fiatalokat. — Csak az esik rosszul — keseredik meg Molnár Sán­dor —, hogy a Cuvintul Nou lap újságírója kijött decem­berben, s kötekedett, hogy miért nincs műsor szombaton! Nincs, mert inkább vasárnap szoktunk rendezni. Akkor es­tére egy előadást terveztünk, címe: Modern gépekkel ellá­tott mezőgazdaságunk. Na, ké­rem, én mondtam, hogy­ ezt semmiképpen sem fogjuk meg­tartani, mikor a cukorrépának fele szedetlen, hordatlan ... Hogy nézne ez ki ? Megvan mindennek az ideje, szandál­nak is, csizmának is. NEM TARTOM FENN to­vább munkáidban az igazoa­­tot, hadd intézze faluja dolga­it. Lelkiismeretesebb embert nem kívánok a helyébe. A minap Sepsiszentgyörgyről le­gyalogolt Illyefalvára tapasz­talatcserét szervezni. Onnan tovább gyalogolt Szentivánla­­borfalvára, ugyanezzel a cél­lal. Ez úgy 13 kilométer. Azt mondja — élvezte. Kedvét ne szegje semmi, csak ezt kívánhatjuk.

Next