Megyei Tükör, 1972. augusztus (5. évfolyam, 706-731. szám)
1972-08-01 / 706. szám
A Román honi mitulala Pak Országos Konferenciáján elfogadot határozat értelmében nyilvános vitára bocsátjuk a munka mennisét, és minőség szerinti javadalmazásáról, az állami egységekben, szó törvénytervezetet A ›lol‹‡'o/.ok s/¦‘|»(«‘inlu‘r :{0-i»' küldjék «‘s észrevételeiket és intl«*s.»›i·«»i*»*» a Pénzügyminisztériumhoz, a mejjjei»árbizottságok gazdasági ki/.plls«í„a’ a helyi és a központi sajtószervek szerkesztőségeihez III. FEJEZET A fő sajátos rendelkezések nemzetgazdasági ágak és tevékenységek szerint 70. SZAKASZ. — A jelen törvény II. fejezetében előirányzott és az összes tevékenységi területekre vonatkozó fizet) Az iparban : 71. SZAKASZ. — A fizetési rendszer alkalmazásának az iparban különösképpen ösztönöznie kell : — a termelési terv teljesítését és túlszárnyalását értékben és természetes egységekben, a kijelölt választékban; — a termékek minőségének szüntelen javítását, összhangban a megrendelők fokozódó igényeivel és a külpiaci versenyképesség feltételeivel ; — a munkatermelékenység gyors ütemű növelésének biztosítását, a termelés és a munka szervezése modern módszereinek előmozdításával és a műszaki haladás széles körű bevezetésével ; — a termelőkapacitások intenzív és extenzív kihasználását a gépek és berendezések teljes megterhelésével, a rendelkezésükre álló idő minél teljesebb kihasználásával, a második váltás általános bevezetésével és a harmadik váltás kiterjesztésével; — a fajlagos fogyasztások további csökkentését és az anyagforrások magas fokú hasznosítását, műszakilag megalapozott fogyasztási normák alkalmazásával ; — a szakmai képzettség emelését, a szakkáderszükségletnek az ágazat követelményei szintjén való biztosítását és a munkaráfordítás ésszerűsítéséről való gondoskodást ; — az összes anyagi eszközökkel való leghatékonyabb gazdálkodást a rentabilitás növelése és a nyereség volumenének gyarapítása céljából. 72. SZAKASZ. — (1) Az ipari egységekben, mindenütt ahol lehetséges és gazdaságilag indokolt, alkalmazni kell az akkordfizetési formát. Az ipari egységek kollektív vezető szerveinek kötelessége állandóan gondoskodni a termelés és a munka megszervezésének, a végzett munka mérési és nyilvántartási formáinak tökéletesítéséről, megteremtve ezzel a szükséges feltételeket ahhoz, hogy biztosítva legyen a végzett munka mennyisége és minőség szerinti legmegfelelőbb javadalmazása és az egyre jobb munkaeredmények elérésének az ösztönzése. (2) Azokban az egységekben, amelyeknél a tervezett termelés túlszárnyalása különleges nemzetgazdasági érdek, mint például a szén és a fémtartalmú ércek kitermelése, az acél, a hengereltáruk stb. termelése, alkalmazható a differenciált progresszív akkord fizetési formája. Ebben az esetben a fizetés növelési koefficiense elérheti az 1,2-t, s ezt differenciáltan állapítják meg a realizált termékek fontosságának, valamint a mentésszabályozásokat megfelelőképpen alkalmazzák nemzetgazdasági ágakra, alágazatokra és tevékenységekre a sajátosságuk által megkövetelt módosításokkal és kiegészítésekkel, tekintetbe véve főként az alábbiakat enyiségi termelési feladatok túlszárnyalása szintjének arányában. (3) Annak a személyzetnek a számára, amely a tevékenység sajátossága következtében rezsiben kapja a fizetést, a vállalatok kötelesek pontos munkafeladatokat kijelölni, normák szerint megalapozottan meghatározni e személynyikategóriához tartozó alkalmazottak szükséges számát. Ott, ahol a munkafolyamat a berendezések vagy a készülékek felügyeletéből és kezeléséből áll, mint például a vegyipari berendezések kezelése, villamosenergia-termelés stb., kezelési zónákban, a személyzet számában vagy más munkamérési formákban kifejezett munkanormákat kell kijelölni a végzett tevékenységnek megfelelően. (4) A tevékenység hatékonyságának növelés céljából egyes ipari egységekben olyan bérezési formákat alkalmaznak majd, amelyeknél a mennyiségi feladatok realizálásával arányban járó fizetés növekszik vagy csak egyes olyan külön mutató teljesítési fokától függően, mint a termékek minőségi színvonala vagy a nyersanyagok és a segédanyagok norma szerinti fogyasztása. 73. SZAKASZ. — (1) Egyes ipari ágazatokban és tevékenységekben, a termelés, a berendezések bonyolultságától, a készített termékek technikai színvonalától és fontosságától vagy az általános munkakörülményektől függően, a munkások számára a fizetési tarifatáblázatok több fizetési színt szerint differenciáltak. A gépipari hálózat A. szintje felhasználható a tervezett béralap keretében a Gépipari Minisztérium alárendeltségébe tartozó vállalatok összes munkásainak legfeljebb 30 százalékánál. (2) A munkatermelékenység fokozottabb növelésének ösztönzése céljából az akkordban dolgozó gép- és fafeldolgozóipari munkásoknak 5 százalékkal nagyobb tarifáris fizetés adható, mint a rezsiben dolgozó munkásoknak. (3) Az (1) bekezdés szempontjai alapján differenciált rendszerint a műszaki, gazdasági és más kivitelező szakszemélyzetnek, valamint az ipari egységek vezető személyzetének a tarifáris fizetése is. (4) Az energetikai egységekben azok a munkások, akik jogosultak a nagy és komplex, fontos berendezések bizonyos munkahelyein dolgozni, az ágazat tarifatáblázatában előírt fizetésnél 5 százalékkal nagyobb díjszabás szerinti fizetésben részesülhetnek. 74 .SZAKASZ. — (1) Az ipari egységekben azok között a mutatók között, amelyektől a tarifáris fizetések teljes folyósítása függ, kötelező módon ki kell jelölni a következőket: — az árutermelési tervnek vagy az eladott és bevételezett árutermelés tervének a realizálása ; — ne lépjék túl az 1000 lej értékű árutermelésre számított tervezett kiadásokat. (2) A villamosenergia-ágazat egységeiben, az árutermelési tervre vonatkozó mutató helyett a tarifáris fizetések teljes folyósításának feltétele a villamos központok esetében az lesz, hogy tiszteletben tartsák az országos energetikai rendszer rendelkezésére bocsátott áram napi grafikonját és kiküszöböljék azokat a hibákat, amelyek fennakadást okozhatnak a fogyasztók áram- és hőellátásában — vagy a villamosenergiaeladás tervének teljesítése — a villamoshálózati vállalatoknál. 75. SZAKASZ. A nem helybeli személyzet, amely kutató- és geológiai munkálatoknál, hidrológiai, topográfiai tanulmányok végrehajtásában, egyes új vagy fejlődőben levő kőolajipari egységekben, illetve hasonló feltételekkel rendelkező egységekben folytatja tevékenységét és nem térhet naponta vissza lakhelyére, pótlékot kaphat, amelynek nagysága differenciált a munkálatok fontosságától és a személyzetkategóriától függően, a törvény mellékletei előírásainak megfelelően. Akik ilyen pótlékot kapnak, nem részesülhetnek ugyanakkor kiszállási napidíjban, illetve kiküldetési juttatásban. 76. SZAKASZ. — A bányaipari egységekben a munkaalakulat vezetéséért járó többletet váltásonként fix összegben adják, s e többlet a munkálatok típusától, a munkaalakulat nagyságától és az alakulat vezetésének felelősségi fokától függően váltakozik, a törvény melléklete, előírásainak megfelelően. 77. SZAKASZ. — A tisztségek jegyzékét és a fizetési osztályokat, valamint az ipari személyzet bérezésére vonatkozó többi sajátos szabályozást a törvény mellékletei rögzítik. b) Az építésben-szerelésben 78. SZAKASZ. — Az építő-szerelő egységek személyzete munkajavadalmazásának biztosítania kell főként e személyzet érdekeltetését a kivitelezési ütem gyorsításában, hogy a munkálatokat határidőben vagy határidő előtt adják át, hogy gépesítsék a termelési folyamatokat és iparosítsák az építkezést, a munkatermelékenység növelése és az önköltség csökkentése, valamint a munkák minőségének javítása céljából. 79. SZAKASZ. — Abból a célból, hogy mozgósítsák az egész személyzetet az építési-szerelési termelés növeléséért és a kivitelezési idő lerövidítéséért, az építő-szerelő egységekben kiterjesztik a globális akkordban való fizetési formát, vállalási szerződés alapján. A globális akkordban való bérez is: formai objektumok, objektumnak vagy szakmunkarészek szerint alkalmazzák, egy alakulat, egy csapat, építőtelep és építőtelepcsoport viszonylatában. Ilyen bérezési formában dolgozhatnak mind a munkások, mind a műszaki, gazdasági, más kivitelező szakszemélyzet és a tisztviselői személyzet is, valamint az építő-szerelő egységek vezetősége is. Amikor a globális akkordbér formáját olyan munkacsapat, építőtelep vagy építőtelep-csoport szintjén alkalmazzák, amelyeknek több objektumot kell elvégezniük, különböző átadási határidőkre, a vállalási szerződésben az illető egység tervének megfelelően irányozzák elő az objektumok kivitelezését. A vállalási szerződésben előirányozhatják, hogy a munkálatok sürgősségétől, a végrehajtási határidőktől és a helyi feltételektől függően, a munkáitok összegének megállapításánál alkalmazott egységes árakat bizonyos időszakok és mesterségek szerint módosíthatják az illető építőtelep betervezett béralapja keretében ; ez a módosítás legfeljebb 15 százalékos többletet vagy csökkentést tehet ki. 80. SZAKASZ. — Az építőmunkások díjszabás szerinti fizetését két fizetési szinten, A és B szinten differenciálják, azoknak az objektumoknak a fontosságától függően, amelyeken a nemzetgazdaság fejlesztése érdekében dolgoznak. Az A szintet a terv szerinti béralap határain belül, az Ipari Építkezések Minisztériumának alárendelt egységek összes építőmunkásainak legfeljebb 30 százalékánál alkalmaztatták. A munkatermelékenység növelésének fokozottabb ösztönzése céljából az akkordban dolgozó építőmunkásoknak öt százalékkal magasbb tarifáris bért adhatnak, mint a rezsiben dolgozó munkásoknak. A műszaki, gazdasági, más kivitelező szakszemélyzet és tisztviselői személyzet fizetését a III. ágazati csoport szerint állapítják meg a különleges és azt I. fokú vállalatok számára és a IV ágazati csoport szerint a többi egység számára. 81. SZAKASZ. — (1) Az építő-szerelő egységekben a díjszabás szerinti fizetések megállapítását feltételező mutatók között kötelező módon feltüntetik — a szerződéses határidőre történő átadást a munkálatok vagy a kapactások teljes vagy részleges üzembe helyezése, amint azt az állami és főosztályi terv előirányozta, a munkálatok előírt minőségének betartásával ; — az építési-szerelési globális termelés megvalósítása. (2) A szerződéses határidőre át nem adott munkálatok befejezése feltétele annak, hogy az építőtelepok teljes egészében folyósítsák a tarifáris fizetéseket az év következő hónapjaira is, egészen a munkálatok átadásáig. Az építőideocsoportoknál, a vállalatoknál és ezel felettes szerveinél, továbbá egyes építőtelepeken, amelyeknek nagyobb sormú munkálatot kell határidőre átaniuk az év folyamán, a tarifáris fizetések . Akkentok abban a hónapban, amelben nem tartották be az átadási határidőt s utóbb a közvetlenül felettes központi szerv állapítja meg, a konkrét feltételektől függően, azt az időpontot, amelytől kezdve a szálján forgó munkálatokért ismét folyósítják a teljes fizetéseket. (3) Az építés-szerelés terv s/lnti globális termelésnél mutatkozó nem teljesítések miatt visszatartott összegeket teljes egészében visszafizetik, ha a lemaradásokat az év végéig teljes egészében behozták. (4) A munkálatok vagy kapacitások teljes vagy részleges üzembe helyezését illető szerződéses határidők mutatójának nem teljesítése miatt a tarifáris fizetések csökkenése folytán visszatartott összegeket nem fizetik vissza. 62. SZAKASZ. — (1) Az olyan beruházási objektumoknak a tervben előírt határidőnél előbb történő átadásáért, amelyeknél a beruházási alapok immobilizációs időszakának csökkentésével fokozott gazdasági hatékonyságot érnek el- jutalmak folyósíthatók a kivitelező és kiszolgáló, a technológiai berendezés A. (Gazdaságievekte sítségek TÖRVÉNY Tervezed a munka mennyiség és minőség szerinti javadalmazásáról az állami egységekben