Megyei Tükör, 1973. augusztus (6. évfolyam, 1016-1041. szám)
1973-08-01 / 1016. szám
ISS nappal határidő előtt teljesítjük az ötéves tervet Az erdővidéki úiégiítők hónapokkal előbb járnak A baróti híd-és útépilő vállalat vezetője, Müller János, csak úgy kutyafuttában tükön ülve ereszkedik szóba, minden percben készen arra, hogy induljon, s rohanjon tova. Csak ő ül velem szemben, gondolatban már messze flór. Sok és sietős a dolga. Az aszfaltút-építés nagy felelősséggel járó munka. Kiterjedését tekintve pedig, talán az egész megyében, egyik legnagyobb munkatelep van az ő szaktudására, lelkiismeretes vezetésére bízva. Erdővidéken széiívben-hosszában rmndosem 120 kilométeres vonalon 10—12 állandó él tovavonuló munkahely 100—120 embernek ad munkát és biztosít kenyeret. Ezeknek az egymástól távol eső munkahelyeknek a tevékenységét kell tervszerűen megszervezni, és behangolni ellenőrizni olyanképpen, hogy a munka a legdöcögőbb úton is simán menjen, eredményes legyen. Valamikor nem olyan régen a volt kő agatási beosztások szerint lődóvidék rendszerint a világ végén feküdt Az egykori megyék, tartományok, rajonok peremére szorult, s legfeljebb csak arra lehettünk büszkék ,hogy sehol az országban rosszabb utakon nem döcögött szekér, mint nálunk. Pedig hát kőben, kavicsban igazán bővelkedünk. Az új közigazgatási beosztás óta Kovászna megyében útépítés dolgában is előtérbe kerültünk. Nem kell sokat bizonygatni, kézzelfogható, szemmel látható, hogy az utóbbi négy év alatt végzett útépítő munka többet ér itt nálunk, mint amit száz évekkel annak előtte végeztek. Nagyszerű azt tudni és tapasztalni hogy Erdővidéken 34 kilométer hosszan már aszfalttal burkolt műút kemény, férfias van. Négyévi munka és hallatlan erőfeszítések eredménye ez. És még jobb tudni azt, hogy nincs megállás. Sőt egyre fokozottabb ütemben haladnak az aszfaltozók tovább, tovább. Idei tervüket is nyalták. Ezt az egész túlszárnűútépítő munkaközösséget egyre jobban sarkallja nagy vállalásuk. ötéves tervük 4 és fél év alatti leljesítése. — Még abból is lefaragunk néhány hónapot. Ha sikerül, legalább fél évet — bizakodik Müller János. Egy pillanatra sem kételkedünk abban, hogy ezt méretük alapján, teljes ön ismeggyőződésből mondja. Mert hiszen már javában, teljes erőbedobással megy a munka Serényen dolgoznak az alapozással az idén építésre kerülő egész útvonalon. A tervük szerint év végéig Olasztelek és Erdőfüle között 3 kilométert, alul Nagyajtáig 2 Miklósváron kilométert aszfaltoznak le. Nagyajta környékén, az Olt árterében olyan magasra emelik az utakat, hogy az elképzelhető legnagyobb áradás se akadályozza majd a forgalmat. Ennyi a tervük, és amit még ezen felül vállaltak, az több ennyinél. Terven felül vállalták, a helyi néptanácsokkal karöltve, a helyi erőforrásokból Bölön és Vargyas község között másfél-másfél kilométer, Miklósvár között egy kilométer, Baráton az új városrészben ezer méter, és a vargyasi állami gazdaság Barót hegyén épülő tehénistállóihoz 1200 méter bekötőút leaszfaltozását. Nemcsak nagyszerű műutat ahol az a patakok felett áthalad, oda betonhidakat is vernek ezek a frissen, menet közben képzett mesterek. Tavaly három örök életű hidat építettek Ágostonfalva felé. A Hatod között pedig egy készült el. Jelenleg Nagybaconon alul és fölül két betonhid építésének a befejezésén dolgoznak. Nos, ami még ugyancsak dicsérő sót érdemel, a Müller János vezette munkaközösség nemcsak minden áron többre, hanem minden lehető módon olcsó építésre is törekszik. A kezdeti években átlag négyszázhatvan ezer lejbe került egy kilométer aszfaltozása. Tavaly már 330 ezer lejből kijöttek a kilométerenkénti költségekkel. Az idén jobb munkaszervezés, ésszerű anyagbeszerzés révén az aszfaltozás költségeit kilométerenként 300 ezer lej alá szorítják. Ezt meg hogyan csinálják? — szegeztem az egyenes kérdést Müllernek. Egyszerű a dolog nyitja ! — mondta egykedvűen, s elsorolta, hogy tetemes szállítási költséget takarítanak meg az idén azáltal, hogy a közvetlen közelben lelhető építőanyagokat az eddiginél jobban felhasználják. Az idén az útra tört követ egy grammot se vesznek. Vásárlás helyett a közeli erdei patakokból,saját erővel termelik ki a szükséges mennyiséget , naponta 30—40 tonnát. A Nagyajta környékén szükséges Bölönpatakából. Erdőfüle követ felé a Kormosból saját kőtörőjükkel ázatják. Az ütsz 'lésre szükséges szegélyköveket is saját maguk öntik, így a vételár felét megtakarítják Még sorolhatnánk tovább a hasonló, kisebb-nagyobb példákat. Az aszfaltelőkésztő telep az évek során bizony jó nagyra nőtt. Vasúti rakodóval bővült. Raktárakat s lakatosműhelyt is építettek, ahol a vállalat gépkocsiparkjának úthengereinek, talajgyalu, kotrógép és a többi darabosabb felszerelésének karbantartását, kisebb javítását menet közben végzik, sőt a téli nagyjavítással is sikerrel megbirkóztak. Egy szó mint száz, kicsi Müller János, aki tanult szakmái után automechanikus és műszaki rajzoló, ez a született szervező, talpraesett vezetőnek bizonyult fiatalember, útépítő csapatával máris alaosan összekuszálta az idei kalendáriumot. Kívülálló egykönnyen el se igazodik rajta. Még ugyan augusztusban vagyunk, de tervük tekintve, ők már a teljesítését beri la no kait tépik a szeptemnaptárról, miközben gyo’rsított ütemben öntik, simítják előbb s előbb az aszfaltot. NAGY II ISTVÁN *>"• A sepsiszentgyörgyi előre gyártott elemeket készítő ü.cm részlege (Simon József felvétele) (folytatás az első oldalról) delő, mind a kivitelező igyekszik is eleget tenni, ezt igazolja többek között a Bánki Donát utcából nyíló, pirosban álló, száz férőhelyes bölcsőde-épület is. A 0-3 év közötti gyermekek gondozását — a tervek szerint — ez év szeptember 1-től kell szolgálnia. Egy hónap választ el tehát az átadástól. elegendő-e az aránylag rövid idő a munkálatok befejezéséhez ? A munkapont irodájának falán függő ütemterv szerint a júliusra előirányzott teendők közül 30-ig még nem végeztek a szigeteléssel és betonozás egy részével sem. a Valódi János építőmester azonban nem nyugtalankodik emiatt. A szigeteléshez például előkészítették az anyagot, s a következő nap reggelére tűzték ki a munkálat megkezdését, a hónap utolsó napja mindkét esetben elegendő lesz ahhoz, hogy az év nyolcadik hónapját ne kezdjék az előbbiből megmaradt hátralékkal. Amúgy is éppen elég munka vár rájuk, az említett ütemterv egyáltalán nem szűkölködik feladatokban, amelyeknek szeptember 1-ig teljes egészében eleget kell tenniük. Nehezíti a határidő betartását a tetőpárkány szerelésénél mutatkozó lemaradás : a szükséges 31 előre gyártott elemből eddig tízet szállítottak a munkatelepre. Ezzel szemben hozzávetőleg háromnapos előnyre sikerült szert tenni az asztalosmunkáknál mind személyzeti, mind pedig m a a bölcsődei épületszárnyon. Műszaki szempontból rendkívül figyelemre méltó az itt alkalmazott építészeti eljárás : ennél és a Kézdivásárhelyt épülő bölcsődénél alkalmazták először a megyében a korszerűbb csúszózsaluzásnál fémzsaluzást. Valádi János építőmester, aki több mint két évtizede dolgozik a szakmában, így jellemzi az új módszert : — A könnyen kezelhetőnyolc-kilenc féle épülettípusnál használható zsaluelemek kiváló feltételeket biztosítanak a minőségi munkavégzéshez, de ezen felül gyorsítják az ütemet és érezhetően csökkentik az anyagi ráfordítást is. — Ezek szerint az eddig alkalmazott eljárások közül ezt tartja a legmegfelelőbbnek ? — Igen, bár a közfalak sarokillesztésénél még nem tudtuk alkalmazni. A megoldáson a vállalatunk és a tervezőintézet is dolgozik, várható tehát, hogy a zsalukészlet következő fémalkalmazásánál nem kényszerülünk arra, hogy a régi módszerrel öntsük a közfalakat, ami mind értékben, mind időben számottevő hátrányt jelent. A jól bevált módszer alkalmazása ellenére nehézségekkel is küzdöttek és küzdenek tehát e munkaponton, s ezt csak fokozta a mocsaras, talajvízzel telített terület. A munkálatok kezdetekor 134 betoncölöpöt vertek le, ami a legnehezebb és legtöbb időt igénylő feladatának bizonyult. Ennek ellenére a Kézdivásárhelyt korábban indult építkezés körülbelül ugyanabban stádiumban áll jelenleg, mint a sepsiszentgyörgyi, s mégis, mintegy 7-10 napos határidő-eltolódásra számítanak a sepsiszentgyörgyi építők. Indokolni is próbálják, de elfogadható érv egyetlenegy sem akadhat a beruházások átadási határidejének be nem tartására akkor, amikor az ötéves terv négy és fél év alatti teljesítése az építőiparban is éppen olyan határozott cél, mint a nemzetgazdaság bármely más területén. A bölcsőde építőtelepén valóban akadnak nehézségek, a feladat azonban nem az, hogy önigazolásra használjuk őket, hanem, hogy leküzdésükkel biztosított legyen a szeptember elsejére kitűzött átadás. A feladat nem megvalósíthatatlan, nem lehet az, hiszen az itt tapasztaltaknál jóval nagyobb akadályokat is leküzdötték már az építők. Ki tudná ezt jobban, mint az olyan régi és megbecsült szakember, mint Valádi János ? A megyében először: fémzsaluzás MEGYEI TÜKÖR Éljünk a közgyűlés adta lehetőségekkel Napjaink időszerű gazdasági-politikai eseménye a vállalatok dolgozóinak félévi közgyűlése. Mint a kollektív munkásvezetés fő fóruma, biztosítja, hogy a párt határozatainak megfelelően a dolgozók közvetlenül, hatékonyan és rendszeresen részt vegyenek gazdasági ügyek irányításában. Ugyanakkor eszköze a szocialista hatásos tudat fejlesztésének, a társadalmi fegyelem és felelősség erősítésének, körültekintő gazdálkodásra ,alkotó kezdeményezésre ösztönzi a dolgozókat. Ez eddig, csupán íróasztal mellőli ..jelszóízű“ megállapítás volna, ha naponta nem látnánk, tapasztalnánk munkahelyeinken az adott helyzetet, azt a nagyszámú problémát, mely megoldásra vár. Ez esetben a helyi ipari vállalat központi műhelyéről van szó. Bizonyára minden műhely küldöttének lesz felvetni, megvitatni való problémája. Például : helyénvaló volt-e az ország nem tudom, melyik sarkából ide hozatni olyan vastörőállványt, amely inkább ócskavas volt. S miért kellett néhány lakatosnak pontosan a tél legnehezebb, legnedvesebb időszakában renoválnia a térdig érő sárban a szétdarabolt, agyontoldozott-foldozott acélállványt ? Mert voltak azelőtt is s azután is jobb idők a kinti munkára, és a középszerű szakmunkás is tudta, hogy a vastörő munkavédelmi szempontból nem szerelhető fel, csak a megengedett távolságra a munkahelytől. Nem pazarlás a szakmunkási erővel, mikor azok lapáttal ,csákánnyal keresik a bulldózerrel betemetett 2 tonnás acélkörtét ? Az, amikor több tíz méter hosszú sínpárat hegesztünk össze, megkezdjük a lefektetést, majd egy másik utasításra nehéz kézi erővel felszedjük és félredobjuk a vállalat udvarának valamelyik sarkában? Megkérdezhetjük azt is, hogy milyen alapon osztják ki a varrodában a jól és kevésbé jól fizetett munkafaziyOut. Vagy egy íráshoz neg .értő kezdőt ismCt nem segítőink abban,ogy megszeresse a szakmát és ne meneküljön a munkaközösségtől, mert a legjobb akarata ellenére sem tud 5—«300 lejnél többet keresni? Számtalan, eddig esetleg csak ,.baráti körben“ vitás kérdést kell elhangzó feltenni és pártos, a kritika és önkritika szellemében megvitatni, élni kell a munkatársak bizalmával, a delegátusok jogával. Meg kell kérdeznünk azt is, mikor lesz emelőgépe-daruja az öntödének és miért nem kapják meg minden hónapban szappanadagjukat a karbantartók ? Azt, hogy minek kel'^'-k az útja^B táblák, ha^ nki nem jön”*rtük ? Ezernyi kérdés, ezernyi megoldásra váró probléma, amit esetleg kifelejt a jelentés, de a dolgozót — legyen az szállításért, beszerzésért felelős funkcionárius, vagy homokot rákó ürítő szakképesítetten munkás — közvetve vagy közvetlen érint. S mint ilyen, haladéktalanul feleletre, megoldásra váró ! Ne keressük a kákán csomót, de fájjon az a trakatoristának is, ha az úttöltésre szánt, öntödei elégett homok közé hatvan kiló libavas is kerül kapun kívülre. Az órabérben dolgozó lakatosnak is fáj, ha látja, hogy az agyonsürgetett munkadarab értéktelenül hányódik az ócskavasban, a raktárból ki nem Becsüljük tett, de valahonnan vételemégis előkerített nyersanyagot. De az órabéres munkaidőt is rvunk hát a közgyűlés hatáskörével ! Önmagunk erényei, hibái elismerésének tudatával vitassunk meg mindent, ami kapcsolatban áll munkahelyünk gazdasági, társadalmipolitikai tevékenységével ! FERENCZY L. TIBOR Korszerű nyári legeltetés a Izalodon (folytatás az első oldalról) mondotta, hogy kilenc évvel ezelőtt, amikor ide került, a bükszádi, uzonkafürdői és hatodi tető között elterülő legelő több mint 500 hektárja rossz minőségű bokros terület volt. A erdősmaiakkor megkezdett bokorirtási, nagy mennyiségű műtrágyával való talajjavítási munkálatok és nemes füvekkel való felülvetés eredményeként, ma a legelő teljes egészében első osztályúvá lett. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint az, hogy a múlt évben és idén is több mint 70 hektár legelőterületet kaszálhattak le. A talaj minőségéről vall a hektáronkénti 22 000 kilogrammos zöldtömeg megvalósítása. Idén több mint 7 vagon szénát tárolhattak, amivel a tél folyamán azokon a téeszeken segítenek, nél esetleg fennakadás amelylesz a takarmánymérlegben. Sokan emlékezünk, hogy e vonatkozásban mit jelentett a tél folyamán a bardóci, egerpataki, bibarcfalvi és nagybaconi gazdaságoknak küldött több vagon szálas takarmány. Az utóbbi években a korszerűsítés folytatódott. Jelentős beruházással négy új szalván épült fel, aztán vállalat őrháza nagy takaramánytároló helyiséggel és raktárral, új itatókkal bővültek. Tőle értesültünk, hogy ezen a nyáron több száz tenyészállatot, fejőstehenet hoztak nyári táborozásra bükszádi, egerpataki, baróti, a tamásfalvi és bodoki téeszekből, valamint a kökösi állattenyésztési komplexumból. A téeszek állatállományát elnézve, könnyen megállapíthattuk, hogy a nyári legeltetés eredménnyel járt. számottevő Az itt dolgozó állatgondozók tevékenységéről és a következetes munkaszervezésről a dicséret hangján kell szólnunk. A szakaszos legeltetést körültekintő betartása nemcsak a gyepszőnyeg felfrissítéséhez, hanem a talajjavításhoz és nem utolsósorban az állatállomány gyors feljavulásához vezetett. A június első napjaiban leromlott állapotban ide tolt állatokra rá sem irányt ismerni. Nem túlozunk, lehet ha azt állítjuk, hogy nagy része kiállításon is helyet kaphatna. Estére járt az idő, amikor a tamásfalvi téesz állatállományának szálláshelyére érkeztünk. Fejes közben találtuk Faragó Zoltán, Héja Mátyás és Szakács Vilmos állatgondozókat. A legeltetés ésszerű megszervezésére és a tejtermelésre terelődik a szó. Hadd írjuk meg, hogy a munkájukat felelősségérzettel végző tehenészek közül az első kettő 13, a harmadik 6 éve dolgozik az állattenyésztésben. Érthető tehát a szakmájukat szerető állatgondozók hozzáértő fejtegetése. — Idén július elején jöttünk ide. Jövőre helyénvaló lenne, ha egy hónappal korábban itt lehetnénk. Szükségessé teszi ezt az állatok kondíciójának feljavítása és a tejtermelés növelése. De a leglényegesebb a teleltetés ésszerűbb megszervezése, hogy az állatok ne gyengüljenek le — mondotta Faragó Zoltán. Arról tájékoztattak, hogy a legelőre való felvitel után a tejtermelés csaknem megkétszereződött. Már az első hetekben elérték a tehenenkénti több mint kilenc liter átlagot. A tej zsírfokszázaléka 3.5-ról 4—4.1-re emelkedett.Bár a fű már sokat veszített fehérjetartalmából, mindent elkövetünk, hogy az átlagot ne csak megtartsuk, hanem gyarapítsuk. A legutóbbi párt- és államhatározatok még érdekeltebbé tesznek — jelentette ki Szakács Vilmos bácsi. A munkájuk szeretetét mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy a kora reggeli óráktól késő estig ügyelik a gondozásukra bízott állatokat. A karám mindennapos forgatásával, egyenletes trágyázással nagymértékben elősegítik a legelő további feljavítását. Az esti órákban, a búcsúzáskor, úgy éreztük, hogy a nyári hónapokban gazdaságuktól és családjuktól távol, az erdők nagy kiterjedésű legelőinek világában élő állatgondozók munkáját joggal nyugtázhatjuk gyümölcsözőnek. Ha az állatok nyári táborozását mindenütt ilyen körültekintően szervezik meg, akkor az állatállomány fejlesztése és az állati termékek növelése terén előttünk álló sokrétű feladatok teljesítésben a jövőben még jelentősebb sikerekről adhatunk számot. Székely Antal, a he divásárhelyi bútorgyár szerelője HAZAI KRÓNIKA KÉT HÓNAPPAL HATÁRIDŐ ELŐTT Nicolae Ceaușescu elvtárs nemrégi Constanta megyei látogatása, hasznos útmutatásai újabb nagy lendületet adtak a dobrogeai fontos ipari objektumokon dolgozó építőmunkásoknak, így a constantai hajógyár bővítési munkálatai szeptember végére, hozzávetőleg hét hónappal a kitűzött határidő előtt, befejeződnek — elkészül a csarnok, az acetiléngyár, a sűrítettlevegő-állomás stb. A Constantát építők az anyagfogyasztás csökkentésével és a pazarlás kiküszöbölésével év eleje óta 25 tonna fémet, 150 cementet, 80 köbméter tonna faanyagot, 50 000 téglát stb. takarítottak meg. SZERZŐDÉSEK KÜLFÖLDI PARTNEREKKEL Az ARCOM román építőipari vállalat a napokban újabb szerződéseket kötött külföldi partnerekkel tanulmányok és tervrajzok elkészítéséről, építő-szerelő munkákról, valamint építőanyagipari felszerelések és gépek szállításáról. Az ARCOM nagy szállodát tervez Zair Köztársaság fővárosa, Kinshasa számára, Timmendorfban (Németország SZK) pedig egy modern szállodakomplexumot épít. A vállalat Lengyelországba 30 villamoscsörlőt szállít és pótalkatrészeket csúszó zsaluzathoz, Bulgáriába egy mozgó kavicsosztályozó állomást. ROMÁN TEHERGÉPKOCSIK — HÚSZ ORSZÁGBAN Az elmúlt napokban négy 5—10 tonnás DAC típusú tehergépkocsi indult el Brassóból Pakisztánba. A karaván Bulgárián, majd Törökország egyik nehéz terepű vidékén áthaladva átszeli az iráni hegységet és az afganisztáni pusztaságot. E nehéz tereppróba után a román tehergépkocsikat más hasonló próbáknak vetik alá, mielőtt Pakisztán szerződést köt ilyen típusú autók vásárlására. A közelmúltban egy másik nagy tétel román teherautót szállítottunk Kairóba. Ezzel egyidejűleg a brassói üzem több szakembere utazott az EAK-ba, hogy kiképezze a helybeli sofőröket. Jelenleg több mint húsz ország, köztük a Kínai NK, Indonézia, a Lengyel NK, a Csehszlovák SZK stb. vásárolja a brassói üzem teherautóit. A megyei kereskedelmi igazgatóság as lalos- és bádogos-szakmunkásokat Javadalmazás a 914/1968. sz. MTI alapján. Bővebb felvilágosítás, Sepsiszentgyörgy Lenin út 13. sz. telefonszáma 16 46. A ploiesti-i javítóvállalat Mihai Bravu utca 276 — darusokat — segéddarusokat 20 tonnán felüli különleges daruk kezelésére az összes helyi és az ország többi részén lévő munkatelepekre. Bővebb felvilágosítást az 107 00 telefonon, házi vonal : 5 64 vagy 1 29 39. A megyei híd- és útügyi igazgatóság Árkosi u. 17 — termelési osztályvezető mérnököt (hides útépítési szakterületen) — gépészmérnököt ,a felszerelések és szállítóeszközök osztályának vezetésére — áruszakértőt — gépészmestert vagy technikust Az alkalmazás és bérezés feltételei a 12 1971. törvény értelmében, illetve a 914/1968-as M 1H szerint. Részletesebb felvilágosítást a személyzeti ügyosztály nyújt — telefon 113 BO- 4-5.