Megyei Tükör, 1974. július (7. évfolyam, 1259-1262. szám)

1974-07-05 / 1259. szám

A kézdi­vásárhelyi csavargyár a hatékonyság növelésének útján A kézdivásárhelyi csavargyár tervezési irodájának főnöke, Danciu Florea, köz­gazdász mérnök, egy pillanatra meghök­kent, amikor arról számol be, hogy a meg­alakulás ötödik évfordulójára a gyár monográfiájának megírására készülnek. Csakugyan jubilálni készül a kézdivásár­helyi csavargyár, az a gyár, mely Kovász­­na megyében 1971 óta elsőként képviseli a gépgyártást, nagy ütemű gazdasági fej­lődésünk vezető iparágát. Persze, olva­sóink még pontosan emlékeznek az indu­­lás ünnepi pillanataira, öt év nem nagy idő egy új gyár életében, alig elég a „be­járatáshoz", ahhoz, hogy tökéletesen meg­találja helyét, lehetőségeit, szűkebb érte­lemben az iparágban, tágabb értelemben pedig a népgazdaságunkban. A vállalat dolgozóinak átlagos életkora még ma is csak 23 év, mégis négy esztendő alatt si­került rangot kivívnunk a gépkocsigyár­táson belül A gépgyártóipari dolgozók napján a csavargyár dolgozói büszkén vehetik számba azokat az eredményeket, melye­ket az ország felszabadulása 30. évforduló­ja és a XI. pártkongresszus méltó köszön­téseként valósítottak meg. Az össz- és árutermelési tervet vállalati szinten 2,5 százalékkal teljesítették túl, eredeti válla­lásukat a félévre vonatkoztatva félmillió lejjel túlszárnyalták. 1,8 százalékkal növe­kedett a munka termelékenysége, s ez lehetővé tette, hogy évi vállalásaikat 3 700 000 lejjel növeljék. I­a figyelembe vesszük, hogy az év első felében elért ki­váló eredményeik alapján évi tervüket 6 millió lejjel növelték, akkor összesítve, az eredeti tervet év végéig 8 százalékkal tel­­­jesítik túl. Mindezt csupán a termelékeny­ség növelésével érhetik el, hiszen ugyan­azok az emberek, ugyanazokon a gépeken dolgoznak továbbra is. A gyár tehát négy év alatt eljutott odáig, hogy képes sa­ját erőfeszítései révén a gazdasági haté­konyság fokozására. A gépgyártóipari dolgozók napja köszön­tésére a vállalat úgy tervezte, hogy 40 új szerelvény gyártását kezdi el, a Dacia és Brech gépkocsik, valamint az Estafet trak­tor számára. Nos, a vállalást több mint egyharmad részben túlteljesítették. 55 új szerelvény gyártását kezdték meg, mivel több mint 1 millió valuta lejt takarítottak meg, hiszen ezeket ez idáig importálták. Egy másik ünnepköszöntő vállalásuk a termékek minőségére vonatkozik. Célul tűzték ki, hogy júliusban termékeikre e­­gyetlen minőségi reklamációt, visszauta­sítást nem kapnak. A vállalást teljesítet­ték. H hogy milyen jelentős ez, akkor adha­tunk számot, ha figyelembe vesszük, hogy az elmúlt esztendőben egymást követték a reklamációk, hogy a termékek minősé­gét többször kellett közvetlenül az ügyfe­lekkel megvitatni. Szólnunk kell­ett a vállalat két élenjáró részlegének élenjáró dolgozóiról: a Turdeanu Mircea mérnök vezette anyacsavarrészleg féléves tervét 14,5 százalékkal teljesítette túl, a Deák Mihály mérnök vezette csavarrészleg pe­dig 8,5 százalékkal. Az anyacsavarrészle­­gen különösen kitűntek a Salamon Sándor és Barabás Lőrinc mesterek vezette vál­tások, Mátyus Ferenc menetvágó, Potol Flórián, Kovács Károly, Fehér Sándor, Nagy István, Már Árpád esztergályosok. Ez utóbbi négy is, a gyárban tanulta a mesterséget, négy esztendő alatt a jók közül is kiemelkedtek. A csavarrészleg élenjáró dolgozói, Hodor Lajos — ugyan, csak itt tanulta a szakmát —, Birliga Va­­sile esztergályosok, Jancsó János menet­vágó, Koncság Rudolf gépbeállító csoport­jának tagjai és Molnár Ferenc fémdara­boló csoportja A házigépgyártó műhely élenjáró dolgozója Daczó Ignác, a hőkeze­lő műhelyben a jók között a legjobb Gaj­dó Árpád, a szerszámműhelyből Balázs György és Tifán József, a hidegprésmű­­helyből pedig Tímár József nevét kell el­sőként megemlíteni. A gazdasági hatékonyság fokozása a csavargyárban ma már természetesen nem elsősorban a beruházások kérdése, hanem a vállalat dolgozói műszaki intelligenciá­jának függvénye. Szóltunk már a jelentős valutamegtakarítást jelentő 15 szerelvény gyártásának bevezetéséről, mely Molnár József és Nagy István fiatal mérnökök nevéhez fűződik. Mind a ketten lényegé­­ben itt váltak a szó teljes értelmében mérnökké, Nagy István itt kezdte mérnöki pályafutását, Molnár József pedig csak a gyakornoki éveket töltötte Tohánban. A gazdasági hatékonyság fokozásához vezetett, hogy újratervezték 32 szerel­vény gyártástechnológiáját; ennek r­évén júniusban 5 tonna vasat takarítottak meg. Ismeretes, hogy a múlt esztendőben a csa­vargyári anyacsavarrészleg dolgozóinak kezdeményezéseként indult útjára a „dolgozzunk minden évnegyedben egy napot a megtakarított nyersanyagból” el­nevezésű akció. Azóta ezt kiterjesztették a vállalat minden részlegére, a szerszá­mokra vonatkozóan pedig úgy módosítot­­ták, hogy minden hónapban egy napot dolgoznak a megtakarított szerszámokkal. Ennek eredményeként 5 lejjel csökkent az 1000 lej értékű árutermelésre eső költ­ség. A vállalati műszaki intelligencia meg­nyilvánulása a házi gépgyártás és újító­­mozgalom. Hadd említsünk két adatot er­re vonatkozóan: az újítások eredménye­ként évente átlagosan 500 ezer lej meg­takarítást érnek el, ebben az esztendő­ben pedig ez idáig kétmillió lej értékű gépet állítottak elő a házi gépgyártás ke­retében. Az újítómozgalom élenjárói Kósa Ferenc, Kovács Ödön, Salamon Sándor dolgozók, Tóth József, Gyergyai Csaba mérnökök. A Márton Zoltán vezette svi­­zigépgyártó műhely ebben az esztendő­ben munkája révén 600 ezer valuta lej értékű importtól mentesítette az országot. Jubilál tehát egy év múlva a csavar­gyár. Fennállásának ötéves évfordulóját azonban a fejlesztés ütemének, fokozásá­nak közepette fogja megünnepelni. A dolgozók létszáma a vállalat bővülésével a közeljövőben megkétszereződik, a kö­vetkező ötéves terv végéig pedig több mint háromszoroséra emelkedik. Ez a munkaközösség, melynek fiatal dolgozói olyan „idősebb“ — úgy 30 év körüli — szakemberek irányítása alatt dolgoznak, mint Mohácsok József és Csomna Bálint technikusok, minden bizonnyal továbbra is helytáll úgy, ahogy az a vezető iparág­hoz méltó a sokoldalúan fejlett szocialis­ta társadalom kiteljesedésének frontján. G. M. Sepsiszentgyörgy egyike országunk azon városainak, amelyek a nagy­arányú fejlesztés következményeként az örökös változás időszakát élik. Bosszankodunk a feltúrt utakon, bukdácsolunk a kiásott sáncok kö­zött, de amikor helyükön aszfaltot látunk, díszcserjék bokrosodnak, és virágok nyílnak, hamar elfelejtjük a kellemetlent, és megszokjuk a szé­pet, a jót. Most, éppen a k központi park „át­szervezésén" a sor. Sokan kérdezge­tik ott elhaladtab­ban: miért e nagy­arányú munka? Sokak tájékoztatá­sára mi is ezt firtattuk, amikor Ka­csó András főkertészt sik­erült egy röpke beszélgetésre „elcsípnünk" a park kellős közepén. A célunk az átszervezéssel, hogy csökkenjen az utak felülete, növekedjék a zöldövezet, modernebb képet kapjon a park, így többek kö­zött talajvíz-elvezető csöveket rak­tunk le. Az utak áthelyezésével, a­­melyeket aszfaltozunk is, új formát és új képet adunk a parknak. Az árnyékosabb helyeken szőnyegvirág­­ból készítünk gruppot, hogy élénkít­sük a füves részeket is. Épül aztán egy szökőkút, modern elképzelés­ben és kivitelezésben Egyszóval: tiszta, virágos környezetet, a kultu­rált pihenést szolgáló­­ feltételeket próbáljuk itt kialakítani. Sokan mondhatják: ez így nagyon szép, de ha mindez nem párosul a lakosság nevelésével, a tudatformá­lással, azzal, hogy a lakosság érde­kében létrehozott virágos közterüle­tek megbecsülése közüggyé váljék, a környezetszépítés önmagában vaj­mi keveset ér. Nos, éppen itt, a s­öz­­ponti park munk­álatainál tapasztal­hattuk a sepsiszentgyörgyiek szépet szerető és megbecsülő igyekezetének jelét: minden olyan munkát, ami szakmai hozzáértést nem igényelt, hazafias munk­ával végzett a lak­os­­ság, s az érdeklődésből ítélve, a szor­galom a továbbiakban sem lanyhul. Örvendetes tapasztalni, hogy mind­ebből oroszlánrészt vállalt magára az ifjúság! Hallottam a járók­előí­ részéről a parknál olyan fitymáló megjegyzést is, hogy­ már ezt is­­feltárták, ehhez aztán jól értenek! Ilyeneket szeret­tem­ volna megkérdezni az illetőtől: szereti-e maga körül a virágot, s egyáltalán a szépet? Gondolt-e vala­ha is arra, hogy ez mennyi munka, törődés árán jön létre? És végül: dolgozott-e legalább egy órát azért, hogy szebb legyen városunk? Nem tettem. Ezért szeretném ezzel az írással ar­ra is felhívni a figyelmet: a város­szépítés nem lezárt ügy, tovább ala­kul, formálódik a kép, a helyi szer­vek és a lakosság közös erőfeszíté­se gyümölcseként. Sokat tettünk ilyen értelemben. Három, négy év alatt évtizednyi utat jártunk be, si­keresen, aránylag kevés anyagi rá­fordítással, a lakosság önzetlen fá­radozásával. Jó úton járunk hát, jól járunk a magunk kitaposta úton. Bi­zonyítja ezt az új Szemeiája negyed szépen és egyre határozottabban ala­kulgató képe, de leginkább az „átszer­vezésben“ levő központi park. HAJAS MARGIT Lzépet szerető igyekezet M­ii« Ik­i TÜKÖR Mi a jelenlegi ötéves tervet a gépgyártóipar ötéves tervé­nek neveztük, mert valóban azt szeretnénk, hogy 1975-ben a román gépgyártás mennyiségi és még inkább minőségi szem­pontból olyan szintre emelkedjék, hogy versenyképes lehessen a világ bármelyik országának bármelyik hasonló termékével. Csak így töltheti be gépgyártóiparunk nagy fontosságú szere­pét a nemzetgazdaság gépekkel való ellátásában, így biztosít­hatja a műszaki-tudományos forradalom követelményeinek megfelelően fokozott ütemű fejlődését. NICOLAE CEAUSESCU Nagy titkok nyomában... Kissé meghatódva lépek be az autóvilla­mossági gyár területére. Sepsiszentgyörgy első nehézipari vállalata régi álmok és vágyak valóra váltását jelenti. Emlék­szem, pár évvel ezelőtt, amikor a megye iparában megjelent a kézdivásárhelyi csa­vargyár, irigykedve gondoltunk a felső­­háromszékiekre... És íme, rövid idő eltelte után, a város szélén felépült a legújabb gyár, amelynek termékei már országszerte hirdetik a sepsiszetgyörgyi munkáskezek szorgal­mát. Eddig csak kívülről figyeltem a nagy „titkokat“ rejtő falakat, magamban fel­építettem a munkacsarnok belső elrendezé­sét, oda képzeltem a gépek mellé azokat, akiket ismertem, s akikről tudtam, hogy érettségi diplomával a kezükben vagy ép­penséggel régebbi szakmájukról lemondva lépjek a megyeszékhely legkorszerűbb munkahelyeire. Szerencsém van. Puskás Csaba, a fiatal elektromérnök, a KISZ-bizottság titkár­­helyettese szegődik mellém, s nem fu­karkodik a szóval. Magyaráz, mutogat, emberekhez cipe. Kétségtelen, még minden magán viseli a kezdet nyomait. Az udvaron építkeznek, ideiglenes helyen dolgoznak a tervezők, s az igazgatóság is egy majdani munka­­csarnokban székel. Akinek nem adatott meg nagyobb üzemben járni, azt először is a hatalmas csarnokok lepik meg. Alig látni el egyik faltól a másikig, s közből ott sorakoznak a gépek, mellettük fiata­lok. Igen, ritkán látni idősebbeket. A gyár alkalmazottjainak mintegy 65—70 száza­léka harmincon aluli. S ami külön érde­kesség az, hogy sok közöttük a nő. A szerelőszalag második székén isme­rős lány ül : Ráduly Hajnalka. Két éve érettségizett, utána Szecselén elvégezte a hathónapos szakképesítő tanfolyamot, s bizonyára nem csupán bókból hangzott el, hogy ő a gyár egyik legszorgalmasabb munkásnője. Azt tudom, hogy középisko­lában szőtt álmai nem ezek voltak, és szülei sem lelkesedtek, amikor ide jelent­kezett felvételire. Az azóta eltelt hónapok aztán meggyőzték arról, hogy az eddig nálunk ismeretlen szakma lányok számá­ra is sok szépséget tartogat. Az biztos, hogy ilyen helyen nem lehet kényszerből dolgozni. Szeretni kell a mesterséget, ami egyáltalán nem tűnik „leányálomnak". S ha kezdetben Ráduly Hajnalkának és any­­nyi érettségizett lánytársának szükség­megoldást is jelentett ez a gyár, azóta vé­leményt változtattak Nem azért marad­tak, mert szerződés köti őket, hanem a­­zért, mert „belül“ is eljegyezték magukat a gépalkatrészgyártással. A gépek között bolyongva az aránylag nagy csendet élvezem leginkább. A halk duruzsolás, az időnként felsivító duda­szó nem hat ideg­esí­tően, arra sem kény­­szenti az embert, hogy a megszokottnál hangosabban beszéljen. Itt nem kell túl­­kiabálni a gépeket. A fiatal mester, Bu­­zsi János ugyan halk szavú ember, de megértjük minden szavát. Azokat, ame­lyekkel a gyárat dicséri, de azokat is, a­­melyekkel panaszkodik. Mert nem megy minden úgy, mint a karikacsapás. Renge­teg még a javítanivaló a munkában, az emberek maga­tartásában. Hiába firtatom, nem árulta el, miért bánta meg, hogy újítást nyújtott be. Pedig — ahogy Pus­kás mérnöktől hallottam — rengeteg rej­lik ebben a fiúban, s kár lenne, ha elven­nék kedvét az alkotástól. A textilgyárban otthagyta a villanyszerelést, és ide szer­ződött, mesteriskolát végzett, s munka­társai megbecsülését, fiatalsága ellenére, nagy szaktudásával vívta ki. Az emberei kezéből kikerülő sokféle terméket „be­téve“ ismeri, s nem egy van közöttük, a­­melyeken módosított, javított. Piroska András, a szecselevárosi testvér­vállalattól átszerződött kitűnő szakmun­kás szerint a fiatalok közül sokan túl nagy „mellénnyel“ érkeznek a gyárba, a vállalat fényében sütkéreznek, de nagyon kicsinyeknek­ bizonyulnak, amikor meg kell fogni a szerszámot Ő maga azért jött Sepsiszentgyörgy­re, hogy segítsen a gyár beindításánál. Különösen az elején szük­ség volt a jó munkáskézre, ezt Piroska András is jól tudta. Itt ragadt, a gyárban megbecsülik, a legkomolyabb Szakemberek egyikének tartják, nem felejtették el, hogy a legelején voltak napok, amikor tizennyolc órát dolgozott a huszonnégyből. A vállalatért, amellyel akkor ismerkedett, s amelyért egy nagy múltú, jól menő gyá­rat hagyott ott, meg a szülővárosát, Sepsi­szentgyörgyi lett, mint ahogy azzá vált a brassói Kozák László is, aki a vállalat legkomplexebb, legkorszerűbb gépét „kor­mányozza“. Felsorolják azt is, hányféle munkálatot képes ez a „masina“ elvégez­ni, én az esztergálást, fúrást, köszörülést, marást jegyzem meg. Odaérk­ezésünkkor éppen „földszőtt“, egy rosszul kily­ukasz­­lőtt munkadarabot vett kezelésbe. Azt mondják, hogy ezzel a géppel a hajszálvé­kony drótra is lyukat lehet fúrni. Az biztos, hogy matematika-, fizika-, trigono­metria-tudás nélküli embernek ez a „szer­szám“ nem engedelmeskedik. Mert bizony a termelők sem jegyeznek be minden a­­datot a rajzra, s ilyenkor az ő gondola­taikat Kozák Lászlónak kell tovább gon­dolnia. Még nem fordult elő, hogy ez ne sikerült volna. Csak az a baj, hogy rajta kívül más nem tudja kezelni a gépet. S akárki meg sem tudja tanulni. Mert a számolás mellett itt érteni kell az eszter­­gálásh­oz, a fúrógépekhez, a maráshoz... Tehát amolyan nehézipari polihisztornak kell lennie, aki ide merészkedik. Nem tudom elképzelni, milyen lesz majd a gyár pár év múlva, amikor minden a helyére kerül, felépül a szerelőcsarnokok­at magába tömörítő több emeletes épü­let, a gyártott termékek száma megsokszo­rozódik. Az biztos viszont, hogy ezzel a vállalattal Sepsiszentgyörgy is belépett a nehézipar „kapuján“. HARÓTI PÉTER 3.

Next