Megyei Tükör, 1978. április (11. évfolyam, 1929-1954. szám)

1978-04-01 / 1929. szám

I­er ideg­ünk volt: Nagy Olga Nagy Olgát nem kell bemutatni az ol­vasóknak. Országhatárokon túl is ismert és értékelt népmesegyűjtő munkássága, ismerik és szeretik gyűjteményeit (Lt­dérc sógor, Széki népmesék, Paraszt dekameron). Jelentős a Hősök, csalókák című tanulmánykötete. — Mióta foglalkozik gyűjtéssel? — Tizenhat éves korom óta. Szülőfa­lumban, Mezőpaníton, bátyámmal, Nagy Ödönnel lógtunk neki a hiedelemszoká­­sok gyűjtésének. Az anyagból­­ egy letűnt világ teljes hiedelemrendszerét tartalmazza egy falu keretében — csak kisebb adatközlések jelentek meg, ada­tok a téli néphagyomány gyűjtéséhez. Az időszak, András napjától Hamvazó­szerdáig, a téli ünnepeket foglalja ma­gában. Most el szeretnénk menni megint ebbe a faluba megnézni, mi történt a paraszti tudattal az elmúlt évtizedekben. Ugyanis még élnek az egykori adatköz­lők, érdemes megvizsgálni azt is, mi történt ugyanazokkal a hiedelemszoká­sokkal. Mert ez is alakul, változik. A legállandóbbak talán a halállal kapcso­latos hiedelmek.­­ Egy időben népszerű ifjúsági regé­nyeket is írt (Szidi, Lányok a bentla­kásban, Vadvizek stb). A kutató legyőz­te önben az írót? — Azokat a különben nagyon regényeket — amelyek népszerűek bizonyos körökben, sőt, könyvtárosokkal is meg­történt, hogy csak ezekről a könyveim­ről tudtak, népmese-gyűjteményeimről egyszerűen nem is vettek tudomást, s ez azért rosszul esett — barátaim bizta­tására írtam. Újraéltem gyermekeim ko­rát, úgy írtam, mint anya, ma már gyerekek felnőttek, nincsenek ilyen em­­­lékeim, indítékaim, teljes lélekkel a ku­tatás felé fordultam. — Szűkítsük a kört, meséljen valamit széki gyűjtéseiről is, tekintve, hogy megjelent gyűjteményei főleg erről a te­rületről valók. — Széken voltam tanítónő, 1940-ban, négygyermekes anyaként iratkoztam be a Bolyai egyetem­ néprajz szakára. Akkor már ismertek szakmai körökben. Gunda Béla jött le és beszélt rá, addig már Széken sok mindent felgyüjtöttem — mi volt a célkitűzésem, hogy a teljes népi valóságot térképezzem fel, tehát a mesék mellett ragadványnevek, találós kérdések, közmondások gyűjtésével is foglalkoztam 1953-ban, hatéves újságírói kitérő után kerültem a Folklórintézet­­hez. Akkoriban tértem át a magnetofon használatára, ami gyűjtőmunkámban, túlzás nélkül állíthatom, forradalmat jelentett. Egyáltalán nem igaz az, hogy a népi mesemondót idegesíti a magne­tofon. Sokkal jobban zavarja az, ha a gyűjtő jegyez, ezért ilyenkor rendsze­rint rövidebbre fogja a mesét. Egy pél­da: György Klára elmondott nekem még régebben­ egy mesét, és én lejegyeztem, úgy gondoltam, pontosan, árnyalatokra is ügyelve. Egyszer aztán magnóra mondattam vele ugyanezt a mesét és szinte háromszor akkora lett. Utólag minden, a negyvenes években lejegyzett mesét magnószalagra vettem. — Milyen utak, irányzatok, módsze­rek h­íve a mai mesekutatásban, -gyűj­tésben ? — Már erre interjúban elég nehéz vá­laszolni, mostanában fejeztem be mese­­esztétikámat (A táltos törvénye), ott szó esik erről. Évszázados tudományos gyűjtő­babona: a mese legyen tömör. U­­­gyan miért? — kérdezem én, kétezer gyűjtött mese tapasztalatával. Szem e­­lőtt kell tartani a tényt, miszerint a né­pi kultúra nem lezárult valami, állandó­an fejlődik, változik. A folklórkutatónak mindent el kell felejtenie, főleg a nyu­gati elméleteket, ugyanis ott már 150 éve nincs élő mese, míg tájainkon a népmese még él, élnek a népi mesemon­dók is. De hát említett könyvemben er­ről bővebben is szó lesz! — Beszéljen valamit a tréfás meséről és a népi elbeszélésekről is, új gyűjte­ményeiben ugyanis ezek hangsúlyos he­lyet kapnak. — Mikor a meséről beszélünk, mindig tündérmesére gondolunk, nem eléggé látjuk a tréfás mese fontosságát, éppen ezért nem eléggé gyűjtjük. Ennek több oka is van. A gyűjtő előítélete, „szemér­messége". A tréfás mesék egy vasko­sabb humort képviselnek, amely tán nem egyezik a városi ember irodalmi olvasmányokon nevelődő ízlésével, e­­zalatt nem gyűjtik, vagy ha gyűjtik is, nem közük. Pedig a tréfás mese a „fel­nőtt" paraszti társadalmat tükrözi s ben­ne egy keserű társadalmi tapasztalás nyer felismer­ést. Gyűjtése annál is fontosabb, mivel, tapasztalatunk szerint i­gen sok falusi közösség a tündérmesét már nem vállalja, de a tréfás mesét még gen. Jelentősége annál hangsúlyosabb, mivel a tréfás mesén belül olyan alm­a­­fajok léteznek, amelyet a folklorisztika még nem tárt fel, pl. a népi abszurd, a népi groteszk, amelyek újra meg újra bebizonyítják a népi alkotókedv és e­­rő magas művészi színvonalon való megnyilv­ánulását.­­ Nagy jelentőséget tulajdonítok a népi elbeszéléseknek is. Virágkorukat élik, a szóbeliség szép megnyilvánulá­sai. Ezek a népi elbeszélések vagy igaz történetek tulajdonképpen a realizmus betörését példázzák a népköltészetbe. Ha arra gondolunk, hogy a népköltészet is alakuló, változó műfaj, akkor termé­szetes, hogy a felvilágosult parasztem­ber új igényét látjuk ezekben az elbe­szélésekben. Itt beszélnek a valóság dolgairól, a hétköznapokról, a közösség és az egyén dolgairól is. Ezen a téren nagy­ban terheli a folklorisztikát, sok tehetséges népi elbeszélő mellett men­tünk el Úgy érzem, a Határok dolga, hogy a mulasztást pótolják. Az én nem­zedékem meg­örökölte azt a szemléletet, miszerint az egyes műfajokat önmaguk­ban kell vizsgálni, elszakítva attól a társadalmi valóságtól, amelyben éltek, hatottak és funkciót teljesítettek. Ma már a tudományos módszerű néprajzku­tatásban elképzelhetetlen az összefüggé­sek nélküli elemzés és vizsgálat, s folklorisztika ma már társadalomközpon­­­tú. A szovjet Lotman, a neves szemio­­tikus, írja: „Az önmagában v­ett műalko­tás egy bizonyos kontextus nélkül, kulturális kódok bizonyos rendszere nél­­­kül, érthetetlen nyelven írt sírfelirat". Gondolom, ez a néprajzkutatásra is vo­natkozik.­­ Optimista vagyok, feltűnőben az új nemzedék, amely a legfrissebb mód­szerrel közelíti meg a népi valóságot. Őket már nem béklyózza tudományos e­­lőítélet. Utalhatok például Ráduly János kiváló munkájára, amely a ballada élet­rajzát vizsgálja egyetlen faluban, ma már nemzetközi hírneve van, a fiatal Szabó Judit gyűjteményére, Salamon Anikó és Vasas Samu közös munkájára, amely a kalotaszegi szokások új szem­pontú feldolgozását nyújtja. Megemlít­hetem Gazda Klára Az esztelneki­ gyer­mek című készülő munkáját, sorolhat­nám azokat a fiatalokat is, akik még ezután kerülnek ki az egyetem padjai­ból, s akik, hiszem, külön-külön rátalál­nak a néprajzi?utatás új útjaira. Lejegyezte B. L. — Milwa új utakat lát raj­ku­tatásban? hazai nép­ MEGY ISI TÜKÖR BALÁZS ANDRÁS A műhelybe Amikor a dudaszóra egyszerre tovaillan a kora rejtőn s itt - a műhelyben - gépzúgássá csöndesül a­kárma már pontosan nem tudom, én vagyok-e én, vagy éppen a társa s vonnak-e gondolataim, vagy csak munkavédelmi felíratot olvasok gépiesen , hogy óvjam a kezem, a szemem... és a szabályokat... (olvasom mindezt abroszként használt tízórais papirosról, amit tegnap munkaasztalon felejtett a déli sietség). Esti utazás Az autóbusz bolondosan beleszalad az estébe,­­ magával ragad. Mellettem egy Dénes, mögöttem talán ifjabb Dénes alszik, Mózska valamit motyog... Szinte már úgy tűnik, suhancmódra fölkecmereg a csomagtartóra s álomba merül a gondolat is. Próbálok igazodni ehhez az alvó-álmodó rendhez : szemem lehunyom. De akkor elém toppansz, jegyemet kéred,­­ elém toppansz és itt maradsz... S­t­a­­t­­ 11 a ge­n­i diák­ok Sepsisze­n­tgy­örgyön Hangok, áradó-szárnyaló gyermek­hangok, tisztán harsogó rezesakkordok, lágy fafúvós futamok, hullámos, pengetős betétek, feszes ütős ritmusok. Hangok, a stadthageni (NSZK) gimnázium ének­­karának-zenekarának szépen csendülő melódiái. Vonzó sodrású dallamok, me­lyeket fölényes biztonsággal énekelnek a most cseperedő diákok. Csillogó hang­szerek, rajtuk teljes összhangzatok szó­lalnak meg, szépen simuló kíséretükben megnyerően érvényesül a több szóló mű énekkar. Zeng, sugárzik a forrástiszta dallam a gyermekek ajkán, s a meste­rien kezelt hangszereken a leheletfino­­man alkalmazkodó kíséret karmesteri intésre bekapcsolódik a közös éneklés­hez épséget, vonzó i­jsök­r. Adásuknak. Erő. *Wiztonsj az egymáshoz alkalmazkodás biztos ése hatja át a teljes együttest. Kezdetin a kórus némi elfogódottság­gal kell, érthetően, hiszen „mindös­­­sze“ nzenöten jöhettek el­­ a száz­­hatvant. A nagyobbakat érettségi előkészít másokat kötelező iskolán kívüli eglaltság tartotta otthon. Az ^*Vdás­án az,'^spn nyugtalanságot e.­lzlaltámaszt, mtorságot kölcsönöz­tek a fizetős intések. A csökkentett létszámú kórus végül önmagára utalva a népdalé tiszta forrásaiban önmagát nyerte szó. S az önfeledt dalolás ö­­römében a ragyogó szemek, a mosoly­gós tekintetek tükrében az egész együt­tes olyannak láthatta magát, amilyennek áhlította : magabiztosnak, gyönyörködte­­tőnek. Tisztán és fegyelmezetten zeng­tek a különböző vidékek népdalai, majd irányítójuk és tanáruk, Johann Zornek ötletes átdolgozásában-hangszerelésében a fülbemászó kompozíciók tucatjai szó­laltak meg. Zornek karnagy keze alatt teljes fényben villant a német népdal, a h­indler, polka, keringő, a román sírba és perinija, az orosz kazacsok, az angol diákdal. Mesterük arra tanította őket, amire ő ennek az iskolának a Schulband és Rumanienchores nevű kórusában e­­gész pedagógiai pályafutását tette fel.Ig túl a kottafejeken, behatolni a szív, a népek barátságának meghitt birodalmá­ba, s a dal, a muzsika csodálatos nyel­vén megismerni és megismertetni, meg­szeretni és megszerettetni egymás dal­­kincsét. (Műsoruk legvégén — merész, rendkívül merész vállalkozás ! - hatá­sos hangszerelésben Gershwin népsze­rű szimfonikus kompozíciói csendültek fel a kórus és zenekar, énekszólista és szólóhangszerek remekül egybefonódó tolmácsolásában. E műsorszámokban csak szuperlativuszokkal illethetjük az egészen kiváló fúvósokat.) A sepsiszentgyörgyi művelődési ház zsúfolt nagytermének lelkes közönsége olyan diákegyüttest ünnepelhetett, a­­mely céltudatosan és sokoldalúan ké­szült fel erre a merész és nagy sikerrel zárult romániai körútra. NAGYHALMÁGYI JÓZSEF A stadthageni diákok zenekara Sokáig, egészen az iskolai év második harmadáig a ...sepsiszentgyörgyi hetes tartotta a csúcsot az elemi iskolák­­ között. Itt tanultak a legtöbben, reggelente az itteni tanter­mek nyelték el a legtöbb gyereket. Aztán jött a szétválás, a volt hármas I-IV-es nebulókat fogad­ott újból, s az ezresen felüli létszámból néhány osztálynyian a hetesből idekerül­tek. Így sem panaszkodhatnak viszont a hetesbeliek : a gye­rekek létszáma hatszáz körül mozog, s harmincöt tanerő oktatja őket. • Az igazgatóság bocsátotta rendelkezésünkre ezt a ter­met, hogy legyen ,ah­ol asztalainkat elhelyezzük — magya­rázza Fejér Ákos, akinek egyébként a meghívására kerültem az iskolába. — Amikor megjelent az az újságcikk a mi ping­pong asztalainkról, a filológia-történelem líceum vezetői a­­zonnal felkerestek, s el is vállalták, ha sikerül a bútorgyár­ral megegyezniük, hát ők ráállnak a lábak gyártására. Nos, azóta elkészítettek öt asztalhoz való lábat, egyezkedtek a gyárigazgatóval, Köcher elvtárssal, s amikor meglesz az öt asztallap, visszük Bukarestbe, hadd szemléljék meg ők is, s ha átesik asztalunk a tűzpróbán, hát kezdődhet a sorozat­­gyártás. Persze, a fővárosiaknak, a sportág szakembereinek elsődlegesen az fontos, hogy versenyeket is lebonyolíthassa­nak ezeken az asztalokon. Túlságosan nem értek a­­ pingpongasztal minőségi mu­tatóihoz, azt látom azonban, mennyire időtállóak a hetes­ben készültek, ráfeküdhet a játékos, meg sem inog. Egyszó­val tartósak. Érdemes lenne hát — gondolom én — a megye iskoláiba ilyeneket rendelni, de jól járnak vele a sport­egyesületek is, még ha a fővárosi szakembereknek nem is nyeri el mindenben a tetszését... — Itt, ebben a teremben szeretném kipróbáltatni ezeket a vadonatúj asztalokat, meghívjuk a város legjobb gyerek pingpongozóit, tehát amolyan ünnepélyes avatásfele is len­ne. Nyilván, elvárjuk majd azokat is, akiktől függ az asztal további sorsa... — Megmutatom a laboratóriumunkat — ezzel állít be a folyosóra csekvésnek, az iskola igazgatója, Kutasi László. — Ne vedd d i­de sok iskola megirigyelhetné tőlünk ezt a termet. Valóban, a fizika-vegytan laboratóriumra méltán lehet­nek büszkék. Már csak azért is, mert az összes szerelési munkálatokat a szülőkkel végezték, villanyszerelők, vízsze­­relők és mások jóformán le sem vetették a gyári munkaru­hát, az iskola hívására több napon át itt teremtek, s­ olyan laboratóriumot szereltek fel, amilyenre feltétlenül szükség van a korszerű oktatásban. Minden asztalt elláttak vízkagy­lóval, több fázisú villanyvezetékkel, s az már a tanárok munkáját dicséri, hogy a vegyi kaznak, nem szekrénybe dugva, anyagok az asztalon sohá­n különböző rendeltetésű vetítőgépeket sem zárták el, s a vetítővásznakon sincs nyo­ma színes ceruzáknak. — Ha valaki dicsekvésnek veszi, ám vegye, de állítom, hogy olyan szülői közösségünk van, amilyenre ritkán van példa. Az, hogy a hármas iskola berendezésénél is olyan so­kan segítettek, végeredményben az évek óta nálunk meg­szokott rend sikerét jelenti. Olyan problémánk nem akad, hogy a szülők támogatására ne számíthassunk. Szemnek is tetszetős a leaszfaltozott­ kézilabda- és röp­labdapályának berendezett udvar. Pedig annak idején, ami­t,m­er mintha kor leöntötték az első autónyi követ, úgy elsu ^viztócsc semmi sem lett volna. Az iskola előtti parkocska { ^ ^ volt valamikor. Az esti játékra is alkalmas » ^ lektorokat szülők készítették — szemétdomb* ^arrajáró edényekből. A folyosón asztali sakkot is ^ * 0 mindig mellette két kicsi szék. Szünetekben, lyukas ^^ foglaltak. Hulladékanyagból készült az égés­­ ^m­ak el­­már megtanulták azt is, hogyha valami ^int­nen dobva, hát felveszik, elviszik az iskolába, lá­tik, hogy lehet belőle csinálni? És persze, azt is .szjjl £. tanú­mindent becsüljenek, hisz végeredményben .^fáninden raik meg a saját munkájuk nyomát viseli MQ9­ felépíté — Sok gondtól szabadultunk meg az úlj^fijtmeselé­sével. A tizenkét új tanterem nem csupaJVfL ^ mái m tanítást tette lehetővé, hanem többet lebítft' ...\‘örülni* esztétikumért is. A jóval tágasabb szelet­tek fel a gyerekek rajzai, lehetőségünk van1 ^­ihelyező díszítésre, szünetben is használható játék*#^nednel­sére — magyarázza Kutasi László, s közben­­ úrul fe a folyosói rajzok, mindennapok meg mesék „pn, két előttünk. Gyönyörű színkombinációk v­illódó jjfs festő­ségtelenül magukon viselik a rajztanár. művész rendkívüli színérzékenységének nV sít é £ az Me gyerekrajz-kiállítás ez, amely bárminél többe irt nyer­ni képzőművészeti oktatásról. A sportfolyosó h­elye a­ is van —az eddigi olimpiákat idézik, s m­eg ezután következőknek is. A sport faliújságon a legfrissebb eredményekről olvashatunk. Tovább az irodalmi meg a sza­tirikus faliújság írásait, rajzait nézegetjük. Nincs, egyáltalán nincs olyan érzése az embernek, hogy itt nem tudnak mit kezdeni a nagy, hosszú folyosókkal. De túlzsúfoltság sincs, ízléses, minden ízében ténylegesen a nevelést szolgáló dí­szítés az egész. •­ — Jó, nagyon jó tanári közösségünk van — ezt már Nagy Árpád, a pioníregység oktatóparancsnoka állít­ja. - Nem mondhatom, például, hogy nálunk megy a legjobban a pio­­nírmunka, de ritkán marasztalnak el bennünket ilyen meg olyan tennivalók elmulasztásáért. Vegyük csak a Megének­­lünk, Románia fesztivál rendezvényeit. Nemigen van műfaj, amiben nem jelentkeztünk vagy nem jelentkezünk, s egyik­másik műsorszámunkkal mindig az élen is végzünk. Tavaly a brigáddal mi is ott voltunk a megyék közötti szakaszon. Reméljük, az idén­ is pár műsorszámunk nagyon sikeres lesz. Erre következtetünk abból, ahogyan a pár nappal ez­előtt tartott nyilvános előadásunkat fogadta a közönség, még ha nagyobbrészt szülők is voltak. Méhes György Játék sí­rással és kacagással című vígjátékéban például Liliké szere­pében a kis Kádár Márta olyan alakítással lepett meg, a­­fcpr­ifi ilyenre, őszintén szólva, nem is számítottunk. De­ls tegyük hozzá, hogy hosszú ideje az isk­ola kórusa egyi­k megye legjobb iskolakórusainak, tánccsoportjaik ver­­­­senyre leestek, kelhettek bárkivel. Most, az idén, eltértek a hagyománytól. Nem népi, hanem modern és tengerésztánccal léptek közönség elé — sikerrel. A művészbrigád pedig Len­csevégre kerül a hanyag nép címmel kukkant be az osztá­lyok életébe. A déli órák után a tanulók egy része nem csapta hóna alá a táskát, hanem a szűk tornaterembe indult. Kezdődött az irodalmi-zenés összeállítás próbája a másnapi versenyre... PÉTER SÁNDOR | Igenis kór luix Sok, sok ez a zuhogó napfény, valakivel csak meg kell osztozni rajta ! Az öröm is lehet olyannyira terhes, hogy megroskad alatta a lélek. S hát még betegnek, akinek arra kellett virradnia március egyik utolsó napján, hogy szinte fájóan szép az élet, mert épp gyógyulóban van a test, ismét föltápászkodoa a derűs tavasz, heuréka !, élni szép, élni jó, s a kovásznál szívkórház is mintha tisztára mosdott hogy biztassa a beteget : írj, írj valami szépet, és jön, volna, már itt is a levél, benne a Cselemő névvel jegyzett vers: Reg­gel teli, új világ, s szembenézek magammal. Hideg, ködös a reggel? Nem fázik a lélek! Megújulás ez, s örömígéret: ma még lesz velem, egész napom, s benne mindenem... — Vajon hogyan ébredt ezen a derűs reggelen dr. Be­nedek Géza kórházigazgató ? Íme, most vegye kezünkből betege közvetett üzenetét-üdvözletét, eggyel több derűs fénynyaláb az asztalán ezen a­ napon, szívesen vállaltuk a közvetítő szerepét: lám, a beteg remekül érzi magát, s lám, saját derűjében mi is, meg ottani orvosai is örömmel osz­tozunk. (c. /.) A sepsiszentgyörgyi városi Művelődési Ház népi együtte­se április 2-án délután 16 óra­kor a fővárosi Petőfi Sándor művelődési házban vendégsze­repel. Az együttes tánccsoport­jának műsorát a televízió ma­gyar nyelvű műsorának szer­kesztőségében filmszalagon rögzítik. Péter János festészeti kiállí­tásának megnyitója április 2-án délelőtt 11 órakor lesz a kézdi­­vásárhelyi múzeum kiállítóter­mében. Cukor­répa termesztési tanács­kozást tartottak Marosvásár­helyen 14 megye szakemberei­nek részvételével. Új épületbe költözik nemso­kára a megyei állatgyógyásza­ti intézet. Az árkosi agronómusházban ezen a héten került sor a tel­kesítési és területrendezési szakemberek szakmai tanfolya­mára. A Megyei Vadász- és Sport­­horgászegyesület közli, hogy április elsejétől a tiltott vadá­szati idény kezdetéig, a napi jegy ellenében, csütörtökön, szombaton és vasárnap enge­délyezi a sporthorgászatot a rétyi nagy tóban. mindenkit (jfj) érdekel 1978. ÁPRILIS 1. Napkelte :5,57 Napn­unta: 18,49 Ellett: 91 nap Hátravan :274 nap Derűs, meleg idő várható, tiszta égbolt, mérsékelt nyuga­ti szél. A nappali hőmérséklet 13 és 18 ° C között, az éjszakai 3 és 7 ° C között váltakozik. ÁPRILIS 1. — SZOMBAT 12.00 Telex: 12.05­­ Spanyol nyelvtanfolyam; 12,30 A Palli­­ser család — a 6. rész ismétlé­se; 13,20 Szórakoztató zene; 14,10 Riport; 14,30 Kulturális­­művészeti tájékoztató; 15,00 Stadion; 16,35 Ifjúsági klub; 17,35 Versek; 18,05 Hirdetések; 18,10 Március bel- és külpoliti­kai eseményei; 18,30 A gyer­mek- és ifjúsági film antoló­giája — Charles Chaplin; 19,30 Esti híradó; 19,50 Enciklopé­dia; 20,25 Rio Bravo — ameri­kai western; 22,20 Szatíra és humor; 22,50 Híradó. ÁPRILIS 2., VASÁRNAP 8.00 Mindenki sportoljon; 8,15 Pioníroknak; 9,05 A haza sólymai; 9,15 A kincses szi­get — 6. rész; 9,45 Otthonunk; 10,00 Faluműsor; 11,45 A ze­ne örömei; 12,30 A haza vé­delmében; 13,00 Telex; 13,05 Vasárnapi album: vidám óra; 1­4,00 Rajzfilmek; 15,00 — Sportmagazin; 16,40 Utak — Aristide Buhoiu műsora; 17,00 Népdalvetélkedő; 17,50 Onedin, hajóút — 32. rész; 18,40 Gyer­mekeknek; 19,00 Híradó; 19,20 Krónikák lapjaiból; 19,40 Az antenna Iasi megyéé; 20,50 Szi­gorító indítvány az­tonsági törvényhez — állambit­bolgár játékfilm; 22,50 Híradó, sport. ÁPRILIS I., 1. Sepsiszentgyörgy — Művész : Szépek és bolondok — szí­nes magyar film 10, 15, 17,30 és 20 órától. Sepsiszentgyörgy — Lux: Matriarchátus — színes bol­gár film — 15, 17 és 19 órától. — Rajzfilmek 11 órától. Kézdivásárhely — Május 8.­ Az otthoni zöld fű — színes román film 10, 16, 18 és 20 ó­­rától. Kovászna — Győzelem: Rátalálás — színes román ...nn 11 és 19 órától — Többé nem teszem — színes, széles­vásznú szovjet film 17 órától. Barát : Zűrzavaros éjszaka — román film. — Chaplin-parádé — a­­merikai film—20 órától. (Csak vasárnap). LOTTÓHÚZÁS E 29; 42; 19; 4; 17; 57; 48; 21; 87 II. 12; 6; 77; 8; 3; 67; 34; 61; 81 (A fenti számok tájékoztató jellegűek.) A sepsiszentgyörgyi Népi Művészeti Iskola balettköre (BORTNYIK GYÖRGY felvételei) VÉRADÓK KÖZÖTT Elnézem ezeket az embere­ket. Önzetlenül, őszinte segí­teni akarással gyülekeznek mindig, valahányszor megtud­ják, hogy véradásról, ember­társaik megsegítéséről van szó. Mehetünk bármerre, mindenfe­lé ezt a szándékot érezzük. Persze, most tekintsünk el an­nak boncolgatásától, hogy ki lehet véradó, mire használják a vért, azt viszont már szüksé­gesnek tartom kiemelni, hogy a megyei vérbegyűjtő központ nyilvántartásában több mint tízezer véradó szerepel, s szá­muk napról­ napra növekszik. Persze, azért szükségét érzem neveket is közölni, olyanokét, akik már sokadszor álltak be a sorba. Bereckben például a Kántor család három tagja jött elő vért adni, de nem hi­ányzott a körorvos, Szabó László, valamint felesége és édesanyja sem. Fülöp József huszadszor, Szabó Ágnes hu­szonegyszer, Szőcs Mátyás Károly tizenkilencszer, Sinkler Terézia ugyancsak huszon­egyszer adott vért. Árapaia­kon például a néptanács veze­tői sem maradtak távol, s u­­gyanígy, Kökösön is sokan, na­gyon sokan jelentkeztek vér­adásra. Persze, jó példát minden helységből idézhetünk. S kö­szönettel tartozunk a körorvo­soknak is, akik legtöbbször nemcsak szervezői ezeknek a véradásoknak, hanem maguk is s többszörös véradók. BODI ANDRÁS főasszisztens inni „Marosi jeligére". Tájékoz­tatást kérő leveléből nem tű­nik ki egy sor részletkérdés, amely elengedhetetlenül fontos volna a helyes tényállás meg­állapítására. Így többek kö­zött nem tűnik ki, hogy a fel­tehetőleg Maros megye terüle­tén levő termelőszövetkezetbe házastársa vagy az önnel egy háztartásban élő nagykorú gyermeke beiratkozott-e, annak idején. A kérdéses 22 ár területet kik művelték meg, családtagok-e vagy idegenek. Kérjük, leg­alább ezeket az adatokat pótló­lag közölni, hogy azok birto­kában érdemleges választ ad­hassunk.­­ Dr. CSEREY ZOLTÁN x —

Next