Megyei Tükör, 1981. augusztus (14. évfolyam, 2962-2987. szám)

1981-08-01 / 2962. szám

Kazlakban Almásm­ező, Kishegyes és Nagyb­ikk kaszálóinak szénafüve Az idény legfontosabb napirendi mun­ko­­catát másutt félbeszakította az eső. Bükszádon ma is csak késlelteti az ara­tást. A gazdaság ugyanis hagyománysze­­rűen örökös „lépéshátrányban" van, itt mindig két-három hetes késéssel érik be a gabona, kombájnosai az első vágáso­kat rendszerint más téesz határában vég­zik. Kurucz Gyuláékkel az elmúlt napok­ban Gidófalván találkoztunk, a bodoki agráripari tanács oda összpontosította csúcsnapokra a mezőgépészeket. A buk­szád­ gépközpont most csendes, egyedül Szép József részlegvezetőt pillantjuk meg a gépesítők udvarán. Csendes, akárcsak a gazdaság központja, ahol délidőben üres irodák sejtetik, hogy vezetőnek-be­osztottnak a mezőn akad most az okta­tó,­ogatásnál fontosabb teendője. Akad bizony jócskán mindenkinek: Kádár Ár­pád elnök a kaszálókon a szánabetaka­­rítást irányítja; Dézsi Gizella főmérnök gabonatábláit ellenőrzi, türelmetlenül vár­ja már a búza teljes érését, hogy miha­marabb­ hazarendelje kombájnosait; az ál­a­­tenyésztési farm vezetője, Dézsi Sza­bolcs, Németh Endre brigádossal a Ha­todot járja. Baj volna megint az állattenyésztéssel? — kérdeztük, emlékezetbe idézve a kora tavaszi borjúelhullásokat, melyek annyi gondot-bosszúságot (de mindenekelőtt veszteséget) okoztak e gazdaság háza táján. — Bizony, néha okoznak kellemetlen meglepetéseket a gondozók. Ha italhoz jutnak, megfeledkeznek kötelességeikről. Állandóan ellenőrizni kell őket, mert a fe­jésben, gondozásban nem lehet kiesés. Bizonyára most is ezért ment föl hozzá­juk a mérnök — kaptuk a felvilágosítást. Hát valóban, ilyen körülmények köze­pette nem lehet eszményi mun­kakör e helyen állattenyésztési far­mot irányítani. Pedig utolsó havi eredményeik arról adtak számot, hogy Bükszádon egy idő óta fordulat ál­lott be: e gazdaság állattenyésztési ü­­zemága a kullogok közül, sportkifejezés­­sel élve, feltornászta magát az élmezőny­be. Egész napon át nem akadt a község­ben senki, aki e gazdaság időszerű prob­lémáiról tájékoztatást nyújtott volna. A gazdaság tagsága most a kaszálókon sür­gette a szénaforgatást, a takarmányfű be­­hordását. Almásmező, Kishegyes, Uzonka, Nagybükk vagy a Halaságsarok dombol­dalain adott egymásnak találkát Bukszád apraja-nagyja, mintegy kétszázan siettet­ték a szénabegyűjtést. S meg is volt idő­­benn munkájuk foganatja: Orosz Rezső mérlegelő kimutatásán eddig 351 tonna szénaszállítmány szerepel. Egész napon át érkeztek a hegyoldalakról a teli sze­kerek. Hanzi Imre már eddig huszonöt szekérrel hordott, mintegy húszezer kilónyi beszállított széna szerepel neve mellett nyilvántartóban. Idős Kádár Albert tel­jesítménye is figyelemre méltó: jóllehet már hetvennyolcadik életévét tapossa, de nyári élményei ma is éppoly „szénailatú­­", akár fél évszázaddal ezelőtt. Bocs Gyula is rég túljutott már a hetvenen, de ma sem hiányzik a szénabegyűjtők közül. Gyűl, megállás nélkül érkezik a gaz­dasági udvarba a széna, növekszik szem­látomást a kazal. S nemcsak itt, odafenn a Kishegyesen, a Nagybükkben is kilenc kazalnyi széna gyűlt már be a kaszálók­ról, tizennyolc gazdasági fogat, tizenkét magánszekér hordja egész napon át Buk­szád kaszálóiról a téli takarmánynakvalót. S jóllehet az idén a domboldalak 520 hektárnyi kaszálóinak fűtermése nem­igen koptatta a kaszaélet, meg­lehetősen gyér volt a fű, kétezer kilóra becsüi­k hektárhozamát, mégis, beavatot­tak szerint, meglesz az esztendei szük­séglet, ezerötszáz tonnára számítanak az első kaszálásból és a sarjúból, s ez fe­dezi a 760 darab szarvasmarha meg a 814 darabból álló juhállomány téli pást­ját. Szerencsére ,a környező hegyekben kitűnő fű kedvez legeltetésre, a gazdaság tehenei ma a Széperdőn (a Szent Anna­­tó felé eső tisztásokon), a Döngőn, az u­­zonkai és a kőbánya feletti legelőkön tar­tózkodnak késő őszig, s a könyvelőség nyil­vántartása szerint terven felüli tejmennyi­ség kerül be a négy tehéncsordától a begyűjtőkhöz. Júniusban például 522 hek­tolitert adtak le a tervezett 495 hektoli­terrel szemben. S ez a növekedés külö­nösen szembetűnő, ha összehasonlítjuk a januári 185, a februári 189, a márciusi 204, de még a májusi 409 hektoli­terrel. Ha a begyűlt és betakarítan­dó takarmánymennyiséggel ésszerűen gaz­dálkodnak, akkor máris van alapjuk a bizakodásra: lesz télen elegendő takar­mányuk, csupán félő, hogy a mostoha tá­rolás megint megcsappanja majd a kész­letet, lerontja a széna minőségét. Mert azért annyi idő elteltével illő lett volna (de főként gazdaságos), hogy az istállók közelében csűrökbe (s ne szabadtéri köz­tekbe) kerüljön a széna, ne legyen kité­ve télen penészesedésnek, rothadásnak, károsodásnak. A gondozók munkakörében pedig jó volna végre erélyesebb intézke­désekkel fegyelmezni a magukról meg­feledkező fejeket. Hallottuk, azért nem éppoly kilátástalan a helyzet. Van itt kire építeni, Czonth Ferenc és Rozália, Nicus Anna, Szakács Margit, Fehér Ignác, Ivá­­csony István vagy Németh Klára régi, fe­gyelmezett gondozók hírében állnak, kik mindig megbízhatóan tesznek eleget felada­taiknak.. Ha hasonló gondozókból állana e gazdaság állattenyésztési üzemága, min­den bizonnyal, jóval szebb eredmény nyugtázná e munkaközösség igyekezetét... ARADI Endre MEGYEI TÜKÖR Nagy Pál öröksége „Személyes jegyévé lett a mindennapi megújulás ,a fáradhatatlan újrakezdés konoksága. Mivel magyarázható az a szarvasűző természet, a tekintetnek is messzi és gyakorta homályos távlatokba fölemelt szintje? Én úgy gondolom, az i­­gény kegyetlenségével, az alkotás kínjai­nak pihenéstelen vállalásával, a megálla­­podottságnak azzal­­a válfajával, amely a változásban keresi önmagát" — írta Sütő András 1971-ben Nagy Pál festészetéről. Azért tartottam fontosnak idézni e teli­találat értékű sorokat, hogy hangsúlyoz­hassam: Nagy Pál nem csupán halála után felfedezett nagy művészünk, az iga­zán értők életében is fölismerték és jelez­ték e festészet és grafika kivételes ér­tékeit. Mégis, a sepsiszentgyörgyi tárlat post­­humusz jellegéről kell szólanunk, hiszen Nagy Pál két esztendővel ezelőtt fizikai értelemben mindörökre eltávozott közü­lünk, 50 esztendős korában egy olyan művészi pálya zárult halálával, mely őt a legnagyobbak közé emelte. Azt is mondhatnám: újfajta reneszánsz ember volt — alkotó és tanító, aki az al­kotás és a továbbadás, átörököltetés kényszerét valahol lelke legmélyén hor­dozta, attól sem divatok, sem elvárások kényszerében nem tágított. Olyan képző­művészünk volt ő, aki minden négyzet­­centiméter felületért, minden ecsetvonásért — de egyáltalán Nagy Pál esetében be­szélhetünk-e klasszikus értelemben ecset­­vonásokról? — önmagával vívott kegyet­len harcot, hogy önmagának bizonyítsa be: a művészet lehetőségei korlátozhatat­­lanok. A Sepsiszentgyörgyön kiállított anyag tán a legértékesebb és döntő jelentőségű ré­szét képezi annak az emlékező-emlékez­tető tárlatnak, melyet barátai és kollégái, elsősorban Balázs Imre és Szécsi András, Marosvásárhelyen egybeszerkesztettek. A tragikus sorsú és végű művész igazi jelen­tőségét e tárlat­ által érthetjük meg,­­­­mérhetjük föl. Újra idézzek, hiszen életmű jelentőségéről tán énnálam jobb tollú és kifinomultabb ízlésű emberek írtak: „Nagy Pál eredetisége, küzdelmesen meg­talált, mások által­­is felhasználható újí­tása tehát az, hogy textúrává redukálja a látványt. Őnála a struktúra is textúrává oldódik. Ha megállunk egy képe előtt, feltesszük magunknak a kérdést: mi ez ? —­ azt felelhetjük: textúráit felület; való­ságból absztrahált textúra ; textúrává abszt- 00hált látvány." Székely János írja ezt 1975-ben, s nem mulaszthatom el itt a magam voksát is letenni, amikor az idé­zett ítélettel teljes egyetértésben azt ki­egészíteném a tartalmi jelentés hangsú­lyozásával, mely Nagy Pál festményeit és grafikáit a kiváló mesterember remeklési szintjén jóval túlemeli, olyan emberi, szá­zadunk lényegét és hangulatát tükröző, megfogalmazó és kikiáltó igazságokat hordozván, melyek Nagy Pál művének profetikus és mégis tárgyilagos filozófiát kölcsönöznek. Mélyen és meghatározóan ismerte az Embert, önmagát elsősorban. Számtalan képén az ő szemei néznek mi­velünk szembe, riadt, az örökös tépelődés kínjait és örömeit kibeszélő szemek. Nem volt, nem is lehetett egyértelműen optimis­ta, ember. Tudván tudta, az ember és az emberiség mindennemű és mindenkori fe­nyegetettségét. Félte és mégis szerette ezt a századot, valóságunkat, mely minden gondolatunkat, minden érzésünket meg­határozza. Azt mondják róla, hogy a mai Európa képzőművészetének csaknem minden irányzatát asszimilálta — ennek tudásáról­ vall egyébként az ugyancsak halálát követően megjelent remek képző­művészeti ko­auz-könyve — de úgy vette birtokába e különböző, egymástól igen el­térő szellemi kincsestár-szilánkokat, hogy egyéniségén átszűrve azokat mélyen és valóban erdélyivé nemesítette. Ezen a megállapításon el kell gondol­koznunk, asszimilálni, és abból sajátosan egyedit, újat, mással össze nem téveszthe­­tőt alkotni, csak a legnagyobbak tudnak. Nagy Pál közéjük tartozik. Engedtessék meg idéznem néhány munkájának címét, bízva abban, hogy a sepsiszentgyörgyi tárló­s látogatók fölismerik majd e címe­­ket viselő remekművek döbbenetes belső feszültségét, kimunkáltságát és gondolati tartalommal telített jelentőségét. 1977-ből származik az önarckép. A riadt tekintet, mely mégis a kutatás, a világot vallató bel­ső kényszer jegyeit hordozza. Ugyancsak 1977-ből származik a Meggyűrűzött fészek című olajfestménye, a Dalinak is becsü­letére válható csodálatos kompozíció — sorsunk kibeszélése. Korábbi az Aszály című, mely egy félelmetes erősségű fény­­nyaláb erejével irányítja tekintetünket a lényegre — a megmaradás, a túlélés pró­bájára .Nem szólunk itt bőven és külön Petőfi-portréjáról, mely az egykorú dager­­rotípia fölhasználásával,­ a leghitelesebb és legmélyebb Petőfi-arcot teremti meg. Nem szólunk a Duó címűről sem,, mely jó,képes nyelven fogalmazva, ugyancsak sorsunk­, múltunk, jelenünk és jövőnk leg­fontosabb dolgairól beszél, oly szívünkbe mar­ad­ó, értelmünkbe villámló tisztaság­gal, ahogyan csak a nagy próféták és nagy mesterek tudtak mirólunk szólani. Nagy Pál kiállítása egy európai rangú és hatalm­ művész pályájának, gondola­tainak és vívódásainak csodálatos króni­kája. Itt és most tudjuk felmérni igazán hogy kit is veszítettünk el ebben a sze­­rény, halk szavú, de önmaga igazságait soha föl nem adó Mesterben. MAG­YARI Lajos Miskestől jelenkorunkig Nem tudom, van-e a dologban tör­vényszerű, de legutóbb négy évvel ez­előtt faggattuk meg terveiről, munkássá­gáról, m­ihelygondjairól — lapunk olvasói előtt — VERESS DÁNIELT. Azt a beszél­getést az előzőtől ugyancsak négy év vá­lasztja el, következésképpen az 1973-as és az 1977-es interjú ismétlődő, tartalmilag ugyanarra a kérdésre vonatkozó válaszá­ból indulnék ki: fenntartja-e ma is azt az állítását, hogy egy írói alkotó műhely munkája idősíkban ,,megtervezhető", „be­ütemezhető"? — Lényegében igen, de ma több kés­­leltető-hátráltató mozzanattal, több úgy­mond „bizonytalansági tényezőivel szá­molnék a tervezésben. Közlési nehézségekre gondol, a lapokat s még inkább a kiadókat meglehetősen érzékenyen érintő papírkorlátozásra vagy esetleg valami másra? — Elsősorban nyilvánvalóan a közlés, a megjelentetés objektív feltételeire. Ha valóban egy szerzőtől évente egyetlenegy könyv jelenhet meg — miként erről szó van —, ez igen sok író számára kedvezőt­len helyzetet fog teremteni, ugyanis a szellemi alkotó munka ritmicitását ennyire mereven beütemezni, kicentizni képtelen­ség. Szükségképpen mind a munkafolya­matban, az írásban, mind a megjelenés­ben hol szünetek fognak beállni, hol a­­nyagtorlódás keletkezik. A saját példám­mal érvelek. A végső szerzői gyomlálga­­tást, róspolyozást végzem két munkámon, a Sütő András eddigi pályaképét vázoló kismonográfián, valamint Egy önkifejezési forma módosulásai címet viselő, kötet-ter­jedelmű esszémen, melyben az erdélyi magyar emlékiratirodalom három évszázada (1540—1865) történetét dolgozom fe értelmezem műfajtörténeti, valamint szó-, diákpszichológiai szempontból. Mind a két könyv — a Dacia, valamint a Kriterion Kiadók megbízásából — lényegében­ évek óta készül. Nos, ha csakugyan érvényesül említett anyagi determináltságú szellemi embargó, melyik — már kész —a könyvem megjelenését toljam odább egy évvel? Nem szükséges bővebben magyaráznom, hogy alkotáslélektanilag minden indoko­latlan és fölösleges várakozás bénítóan, elkedvetlenítően hat az íróra, s kialakít benne egy amolyan „hej, ráérünk arra még" közérzetet. Alighanem én is ezért tettem félre — gondolom csak ideigle­nesen­­— ugyancsak régóta érlelődő Bocskai-drámámat, hiszen máig sem je­lent meg három évvel ezelőtt bemutatott Örvényben című drámám sem, mely azok szerint, akik a teljes szövegét ismerik, ol­vasmányként érdekesebb s főleg meggon­­dolkoztatóbb, mint színpadon volt. Igaz, tudomásom szerint, egy — több hazai kor­társ magyar író színművét egybeölelő — analógiáiban még az idén meg kellene jelennie, ha... Munkásságát távlatilag is érintené az emeített időbeni szigorú szakaszosítás, mely kétségen kívül megszorítás is? — Nézze, az elmúlt tizenkét évben gondolkodva, 1974-ben, 1975-ben, 1978-ban és 1979-ben nem jelent meg úgy­mond önálló munkám. Az általam válogatott, jegyzetelt, kísérő tanulmányok­­kal stb. eMát^toMB^(A magyar elbe­szélő költés Belitéletekről, Törökországi levelek ,Két boldog, Scrisori din Turcia), bármennyire személyes gon­domnak és szívügyemnek éreztem mind­ahányat, statisztikailag szerencsére nem számítódnak — úgy tudom, a jövőben sem fognak! — a szerző önálló alkotásai közé. Itt tehát adódik úgymond egy ki­búvó: most is készítek a Tanulók Könyv­tára számára egy érdekes antológiát... Másrészt nemsokára meg kellene jelennie az ifjabb Wesselényi Miklósról írt élet­rajzomnak is a budapesti Móra Könyvkia­dó gondozásában, de ez sem terheli munkásságom adminisztratív listáját, sem hazai kiadói kapacitást, azonban... Engedjen meg egy közbevetést: a Wesselényi-könyv, miként a Mikes élet­rajz is, az így élt... sorozatban jelenne meg? Megtudná mondani, hogy a har­mincezer példányban napvilágot látott Mikes-könyv miért nem került hazánkban könyvforgalomba ? — Hadd válaszoljak először a második kérdésre: nem tudom. Nem a szerző fog­l­­­lalkozik munkái forgalmazá­sával. Volt szó arról, hogy ötezer példányban a két or­szág közti közös könyvkiadás keretében nálunk is kapható lesz. Hol bicsaklott meg a terv, nem tudom. Ami pedig az első kérdését illeti: tudomásom szerint az így élt... sorozat kiadványa lesz a Wesse­lényi könyv is. Megegyezés szerint első­sorban a fiatal olvasókra gondolva írtam. Képanyaga, melyhez tőlem kértek javasla­tot, szintén az­­ifjúság számára készült kiadványra utal... De hadd térjek vissza előző kérdéséhez. Nyugtalanít például, mármint a megjelentetés szempontjából. Hazafelé nem mindig rövidebb az út cí­mű, napjainkban, játszódó és időszerű tár­sadalmi kérdést felvető — véglegesítés előtt álló — színművem sorsa. Szóban forgó színművét a sepsiszent­györgyi társulat mutatná be? — A tervek szerint igen, éspedig már az új évadban. Akkor talán indokolt lenne, ha a Ko­­vászna megyei Népi Alkotások Háza je­lentetné meg ,esetleg a harmadik Nemze­tiségi Színházi Kollokviumra, az ugyancsak a sepsiszentgyögyi együttes által bemu­tatott — nyomtatásban meg nem jelent — Boszorkán­­nyal együtt. — Az ilyesféle­­ kezdeményezéseknek nem a szerzőktől kell kiindulniuk. A vál­lalkozás a színház — mint intézmény — kereteit is meghaladja. Egyébként tettünk ilyesféle javaslatot a megyei művelődési bizottságnak, hiszen a Népi Alkotások Há­za 1971-ben jelentetett meg Távétevők címmel — közös kötetben — hét egyfelvo­­násos színművet. A javaslatra a színház másfél év alatt semmilyen választ nem kapott. Egyáltalán az írók alkotó tevékeny­ségének támogatása ,serkentése, buzdítá­sa megyénkben valamiképpen háttérbe szorul, más művészeti ágakkal összevetve he­rmed­la­gas­sá vált. Például a második kapuállító ontológiát immár fél éve ki­szedte a helybeli nyomda. Hogy azóta miért áll a megjelentetés,­ nem tudom, viszont azt igen, hogy a mivel sem in­dokolható stagnálás közös gondja a ki­adványban írásaikkal szereplő tízvalahány íróembernek (de nem a megyei művelő­dési bizottságnak!), akik kézirataikat már a tavaly nyáron leadták a kiadvány szer­kesztőjének sürgetésére. A múlt év vége óta a Megyei Tükör viszonylag rendszeresen közli KÉPESLAPOK sorozatcímet viselő útijegyzeteit. Ha nem tévedek, szinte száz „pillanatfelvétele" je­lent meg. Folytatja a sorozatot, vagy kezd kimerülni élményanyaga? — Feldolgozandó élményem még csak akadna, de úgy érzem, hogy belefáradtam. Ezek a két gépelt oldalt kitevő, negyedik oldalon megjelenő hasábok nagyon mun­ka- s főleg időigényesek a megírás szem­pontjából. Az élményeket szigorúan kell rostálni, a mondandót sűrítve „tálalni": az olvasó néhány perc alatt átfutja, én pedig némelyiken napokig dolgoztam, hi­szen célom szerint nem kevés tárgyi tény­nyel akartam az olvasót megismertetni. Remélem, sikerült is. — Nem gondolt a KÉPESLAPOK kötet­kiadására? — Ezzel a kérdéssel visszakanyarodunk részben már érintett dolgokhoz. Gondol­tam, sőt az elképzelt kötetet, egyelőre csak magánszorgalomból, önmagam s néhány érdeklődő számára úgymond „meg is szekesz­tettem", hiszen az írások kötet­ben nem a lapban való megjelenés idő­rendjét követnék. Mások példáján is ezt tapasztaltam, hogy egy ilyen olvasmányos, szórakoztatva ismeretközlő és orientáló kiadvány iránt igen nagy az olvasók ér­deklődése, de... De melyik kiadóhoz for­duljak, mikor leszerződött munkáim meg­­jelentetése is a beszélgetésünkben em­lített megszorításokba ütközik? Nem titok, hogy pl. az Albatros Kiadó szívesen meg­jelentetné a Képeslapokat, de csak há­rom év múlva ! Utolsó kérdésem: az év elején jelent meg a TÖRÖKORSZÁGI LEVELEK első ro­mán kiadása a Domokos Géza által reme­kül szerkesztett Biblioteca Kriterion soro­zatban, éppen Veress Dániel válogatásá­ban, jegyzeteivel s figyelemreméltó kísérő tanulmánnyal. — Melynek egy része, magyarul, a KO­RUN­K-ban is olvasható. S mely azt bizonyítja, hogy még mindig van „mondanivalója" Mikesről. Foglalkoz­tatja még az ún. Mikes-kérdés? S ha igen, mi ebben a vonatkozásban a következő lépés? — A Mulatságos napok megjelentetése Téka-sorozatban. Felkértek, hogy ehhez a régen nélkülözött könyvhöz írjak beveze­tőt, s lássam el a szükséges jegyzetanyag­­gal. Mikes változatlanul szívügyem, a fel­adat kedvemre való. Szóba került távlati­lag egy Mikes-breviárium megjelentetése is. Hát, meglátjuk... Beszélgetésünket a „bizonytalansági tényezőkkel" kezdtem, azzal is rekesszük be. Köszönöm. (B. T.) r W'MT*.:§ Petrovics I'tván domborr Mit tehet az, aki nem ismerősként kerül valamelyik hely­ségbe . Ha keze ügyébe kerül, fellapozza a róla szóló ismer­tetésedet, azokból próbál, útbaigazításul, pár adatot kiragad­ni, így vagyok magam is Komandóval. Bár évekkel ezelőtt jár­tam orra, s egyik alkalommal a Lokócát is megmásztam, nem­­igen tudtam eligazodni a „magas" település dolgaiban, így e­evet­tem az 1969-es kiadású, Kovászna megye című mo­nográfiát, s felütöttem Komandónál. Igaz, az elmúlt tíz eszten­­d alatt itt is változott némiképp az élet, de nem annyira, hgy eltöbb adat ne legyen mindmáig érvényes. Tehát : „A község lakossága: 1879. A község területe: 2431 ha. Mezőgazdasági terület: 228 ha. Erdőgazdálkodási terület: 2139 ha. Egyéb területek : 64 ha." Nyilván, azóta változhatott a lakosság száma, változott az épü­ltek száma is, de a lényeg ugyanaz maradt: Komandó sajátosan erdőgazdálkodási település, erre rendezkedett be, s minden egyebet tulajdonképpen e főfoglalkozásnak rendel­­e­tes védelm­ek alá. Láttam Komandót tömbházak nélkül és most tömbházakkal, láttam kicsi, sötét boltokkal és korszerű üz­let­ek­kel. . . Az emberek viszont szinte ugyanazok maradtak, nem sokan távoztak el és nem sokan jöttek úja meg igazabbat akarok mondani, a helybeliek kiji___ apozva, magam is kijelenthetem, hogy a valódi, izig-vérig roman­okok otthon maradtak, nem kívánkoztak és nem is­ kí­vánkoznak le a hegyről. Am vallassuk csak tovább a monográfiát : „Kovászna városhoz 20 kilométer hosszú út kapcsolja. A község Kovásznával való összeköttetését a Tündérvölgyön és Papolcon átvezető faipari utak és a faipari vasút biztosítja. Komandó a Vrancea hegység kanyarulatának belső ol­dalán, több mint 1000 méter magasságban, a Nagy Bászka vízgyűjtő területén fekszik. Nyáron is ritkán emelkedik a hő­mérő a 15 fok fölé, télen viszont gyakran a 30 fok alá süly­­lyed. A vidék rendkívül csapadékos. Növény- és állatvilága rendkívül gazdag, a megye egyik leg­je­lentőseb­b v­adá­szte­rü­lete." Abban a szerencsés helyzetben vagyok — s biztos, na­gyon sokan így vannak —, hogy a fent említett, mindhárom közlekedési úton jártam. Tudom hát, hogy azért legsimább, leg­z­ö­kke­nő­mentesebb még mindig a kisvasút, amelyet azon­ban lezártak a személyszállítás előtt. Miután megépült az or­szágút, arra terelődött a forgalom, az ipari műemlékként ke­zelt felvonóra csakis a fások számíthatnak. Pár esztendővel ezelőtt, úgy tudom, kirándulókat is felültettek néha a vago­nokra, mostanában azonban csak lentről szemlélődhet az ér­deklődő. A másik két úton, ha körülményesen is, de lehet közlekedni. A nagy teherszállító kocsik mellett autóbuszok és több kiskocsi merészkedik fel a hegyre. .Nem is csoda:­­­feljut Komandóra, annak rendkívüli élményekben van ré­sze. És sokan ki is fakadnak: miért van az, hogy ezen a gyönyörű hegyi településen nem használják ki kellőképpen a természet nyújtotta feltételeket, lehetőségeket ? Mások éppen az ellenkezőjére esküsznek: maradjon minden így, maradjon így az út is ,mert ha valamit is mozdítanak, Komandó is el­veszti csendjét, nyugalmát, mert az biztos, ha turisztikai köz­pontokat létesítenek ide, vége-hossza nem lesz az emberára­­datnak. Sem télen, sem nyáron. Télen ugyanis kiváló sízési körülmények teremthetők, nyáron pedig rendkívüli üdülési fel­tételek varázsol­hatók Komondora. Nyilván, a­ vitát az idő dön­ti el.. . . Ha valaki csak úgy Komondora pottyanna, nem kelene sem vasúton, sem országúton járnia,­­azt hihetné, ez a hegy­ség régi épületei tulajdonképpen valamelyik nagyobb város munkásnegyede. Mintha valamelyik Zola-regényből mintáztak volna ide. Nem csoda, hogy nem is olyan rég az egyik román film külső felvételeit itt készítették. A kis vasúti megálló egyik ajtaján még ott az angol nyelvű felírás. Vadnyugati film jó néhány jelenetét játszották itt le, a díszleten szinte semmit nem kellett igazítani. A kommentár felesleges is. Azt már nem felesleges azonban elmondanunk, hogy a filmesek, az­ egész stáb naponta járt fel Kovásznáról a hatalmas autóbusz­­szal, mert ott fenn nem tudtak nekik megfelelő szállást biz­tosítani. Sokat és sokan emlegetik azt a filmezést, elsősorban azért, mert párhuzamot tudnak vonni a filmesek mindig meg­jelenő, soha el nem romló autóbuszának közlekedése és a Kovászné-Komandó útvonalra beállított IGÓ-s busz közlekedé­se között. Az utóbbit mindenki így emlegeti, s még mindig az IGÓ-t szidják a busz gyakori meghibásodásáért, minden bi­zonnyal nincsenek tisztában azzal, hogy az már más vállalat hatáskörébe tartozik. Mindegy. Tény az, hogy a sok jó mel­lett a legtöbb és legfájdalmasabb panasz a közlekedésre, a közlekedési lehetőségekre volt és van Komandón. — Sokszor úgy érezzük magunkat, mintha teljesen elfe­ledkeztek volna rólunk — mondja Torcea Mircea, a községi pártbizottság propagandakérdésekkel foglalkozó titkárhelyet­tese. — Huszonkét kilométer van Kovásznáig, nem lehet azt gyalog megtenni. És nem csupán rólunk van szó, hanem a­­zokról is, akik Kovásznáról szívesen fel­látogatnának hozzánk. Jó, hogy magasan vagyunk, de azért nem vagyunk a világ végén. Sokan járták meg a busszal, hogy sürgős ügyek szólí­tották Kovásznára, s gyalog kellett elindulniuk. Többünknek kell időnként a megyéhez mennünk, gyűlésekre, megbeszélé­sekre, s többször előfordult, hogy csak a végére jutottunk el, s akkor is mind az járt az eszünkben mivel jutunk haza. Mondják, hogy az iskola igazgatóját egyik olvasommal a megyei tanfelügyelőségre hívták. El is ment, de mire Kovasz- 19V hallotta, elromlott a busz. Hiába várt stopra, neki kellett vágnia a húsz kilométernek. Gyalog ért haza pár ara atet. "Egészségügyi sétának jó, de estefele, este azért egyedül nem kellemes kirándulás. .. — Jelenleg Komandónak a lakossága ezerkétszáz körül mozog.­ Láthatja, az utóbbi időben azért sok minden történt a lakosság életszínvonalának emeléséért. Lám, felépült hat tömbhöz, olyanoknak adtuk a lakásokat, akiknek a régi há­zát­ lebontottuk. Az egyik alatt korszerű üzleteket nyitottunk. Két tömbház most épül, tizennyolc lakás lesz azokban. Pár házat, barakkot le kellett bontanunk, mert rossz állapotban voltak ,nem­ lehetett már bennük lakni. Meg aztán előnyben részesítettük a nagycsaládosokat. Érdekes viszont, sokan ra­gaszkodnak a régi lakásokhoz. Érthető. Ott születtek, ott nőt­tek fel, nem adják fel egykönnyen a régit. Pedig szinte mind állami lakások, házbért fizetnek érte. Nálunk kevés a magán­ház, néhány csángó család épített magának a falu szélén. Az egymásra merőleges utcák között jól megfér egymás mellett a sok gyerek, a sok szárnyas, s a keresztül-kasa­ vágtató kutyák sem zavarják különösképpen a sétálókat vagy dolguk után igyekvőket. PÉTER Sándor KOMÁM 00 mmJ VÉGEM A céhes élet Erdélyben címmel rendívül érdekes gyűjtemény je­lent meg a téka sorozatban, válogatta, bevezetéssel és jegyzetekkel ellátta Ko­­vách Géza és Binder Pál. A nagyivá be­vezető tanulmány pontosan kijelöli a cé­hek helyét és szerepét a korabeli társa­dalomban, rámutat az erőviszonyokra, a­­lapos elemzéssel tárja fel a céhrend­szer megjelenésének okait, fénykorát, s azokat a változásokat, amelyek — a fej­lődés elkerülhetetlen menetében — végül is felszámolásukhoz, lassú haldoklásuk­hoz, végleges megszűnésükhöz vezetnek. A könyvről a szerzők a következő előzetes felvilágosítással szolgálnak: „A közölt 33 céhszabályzat természetesen csak elenyé­sző része az erdélyi városok céhvilágát tükröző gazdag oklevélanyagnak.“ De a­­hogy a cseppben is benne lehet — kis túlzással — a tenger, úgy az itt közölt, ízekben, fordulatokban, nyelvi színekben rendkívül gazdag és szívet, elmét gyö­nyörködtető anyag mégis (hozzávetőleges) képet fest az „erdélyi céhek világáról." Az alábbiakban néhány kuriózum-szerű i­­dézettel igyekszünk felhívni az olvasó fi­gyelmét erre a rendkívül érdekes és sajá­tos gyűjteményre. » A nagyváradi szabók céhleveléből (Nagyvárad, 1614. február 12.) : „Továb­bá ha valaki a szabómesterek közül töké­vel, kártyával, avagy kockával pénzét a­­karnája elvesztegetni, és úgy találtatné­­jék, először 1 forintot fizessen, másod­szor 2 forintot, és ha harmadszor azt cse­lekedni találtatik, vakmerőségiért, hogy az ő pénzének tékozlását el nem hagyja, az szabómülöl megtiltassék, hogy felettébb való tékozlása miatt búdosásra ne jus­son..." A fogarasi csizmadiacég szabályzatá­ból (Kassa, 1622. március 15.): „Az egye­­döl való mester, kinek még felesége nem volt, az céhben állásának ideitől fogva fél esztendőre megházasodjék, egyebet se cselekedjék, mire eltiltassék, és mig meg nem házasodik, ne mivelhessen."­­ Az edélyi szász kerekes céhunió sza­bályzatából (Szeben, 1569. december 1.): „Az a mester, aki társát hazugnak neve­zi, vagy becsmérli fizessen a céhnek négy forint viaszt. Verekedés, vérontás és erő­szakoskodás fölött senki se ítélkezzék a törvény tudta és akarata nélkül, a bí­róságnak fizetendő egy ezüstmárka bírság terhe alatt." • Végezetül egy passzus „a gyulafe­hérvári szobacéh szabályzatának függelé­kéből, a mesterasztalra rendelt étkekről." (Gyulafehérvár, 1596) : „Köztünk az mes­ter asztalára rendeltetett étkeknek nemei rendszerint így következnek : I. Jó bor, fe­jér cipó elegendő; tisztességes, embersé­ges embernek való légyen. II. Új káposz­ta savanyitva három asztalra, három tál­ra, három velős konccal. III. Tormás csuka három tálra. IV. Susával bornyuhusz is három tálra. V. Tejfellel tyukfi minden tálra négy. VI. Sült malac három." Stb. — egészen a XXVII. fogásig: „A gyümölcsös­­tál három asztalra pereccel, mogyoróval, dióval, lepénnyel, almával, körtvéllyel, az­után retek, sajó, só." Ebből is látszik, hogyan is élte­k fent nevezett mesterek. A szabályzat rendkívül szigorúan kimondja, hogy „Az étkeknek, pecsenyéknek nemei is azokhoz tartozandó fűszerszámmal le­gyenek, minden zúgolódás, pirongatás, or­­cázás nélkül, mennél tisztességesebben lehet meg készíteni..." (hadházi) A gondolkodás új útjai ,,A jövendő évtizedek gondjai —a népes­ségszaporodás ,az ökológiai válság, a fej­­lődés problémái — nem oldhatók meg a tudomány és a technika erőforrásainak a felhasználása nélkül". Korunk nagy kér­déseire reflektáló irodalom jelentős része ilyen közhelyek óceánja. Ez az irodalom megállapítja, hogy a tudomány és tech­nika vívmányai rendkívül gyors ütemben szaporodnak, fejlődési görbéjük exponen­ciálisan fölfelé ívelő, és hogy az emberi­ség válsághelyzetbe került. De mi is van mindezek mögött ? Mircea Malita esszéi (A gondolkodás új útjai. Kriterion Könyvkiadó, Bük, 1981.) a tudományos-technikai fejlődést csak „fényálladékként" fogadják el, ezek az írások a nyersanyag- és energiaforrások korlátozott voltával a társadalom tudat­­szintjét, mint az egyetlen kiapadhatatlan erőforrást állítják szembe. A gépek és találmányok szaporodása nagy „robbanás", de nem ez a lényeges mozzanat, hanem a magatartásban és a tudományok módszertanában bekövetkező változás. A módszertani újítások három évtized elszórt termékei, különböző isko­lák megfogalmazásaiban, eltérő termino­lógiai köntösökben bujkálnak. Malija el­rendezésében a különböző gondolkodási alakzatok és eljárásmódok négy szinten csoportosíttatnak: a magatartás, a prob­­lémaközelítés, a módszer és a kulcsfoga­lom szintjén, így például a prométheuszi magatartásnak az operacionál­is problé­ma-megközelítés, a rendszertervezés mód­szere és a tervezet kulcsfogalma felel meg. Vagy: a bizonytalanságot elfogadó magatartással egy sorba­n bizonytalan feltételek közötti döntés (mint probléma­megközelítés), a döntés- és játékelmélet módszere,, valamint a stratégiai kulcsfo­galma állítható. A jövő gondolkodása tehát a feladatok és válsághelyzetek bőségére saját straté­giáinak és módszereinek a bőségével vá­laszol. A módszerek és modellek bősége azonban nemcsak a tervezés prospektív iányába „nyilvánítható ki", hanem a hu­mán tudományok, a történelem felé is. Malita kliomatematikának nevezi azokat irányzatokat, amelyek a konfliktusok, béke, a status quo stb. kérdéseit mate­matikai modellekbe próbálják áttenni. A Bukaresti Egyetem egyik érdekes előadás­­sorozatán például esettanulmányokban vizsgálták Mihai Viteazul 1595-ös, törö­kök elleni háborújának a stratégiáját, vagy Apafi Mihályt és Serban Cantacuzino tárgyalásaiból kialakulható koalíció esé­lyeit. Ezek a vizsgálatok már csak azért is érdekesek, mert a tanuló és az „alkal­mazkodási" (adaptív) folyamatok is mo­­dellezhetőek, és mi­ más lenne a történe­lem, mint egy tanulófolyamat, lett légyen szó a béke megvédéséről, egy technoló­giai eljárás meghonosításáról vagy akár új intézmények létrehozásáról. S minél bonyolultabb egy történelmi „tapasztalat", annál tudatosabb kell hogy legyen a „tanulása". Malita szerint a jövő társa­dalma: tanuló társadalom. BAKK Miklós 2,-3.

Next