Megyei Tükör, 1983. március (16. évfolyam, 3451-3477. szám)
1983-03-01 / 3451. szám
TM VILÁG PROLETÁRJA?, EGYESÜLJETEK 1 W W TM WSkW. ÜBT Ml M AZ RKP KOVÁSZNA MEGYEI BIZOTTSÁGA ÉS A MEGYEI NÉPTANÁCS LAPJA 3451. szám 1983. március 1., Kedd XVI. ÉVFOLYAM ARA 50 BÁNI Az első két hónapra eső exporttervüket 136 százalékban teljesítették A Kézdivásárhelyi Mechanikai Vállalat (csavargyár) munkaközössége sikerrel eleget tett az 1982-es év tervfeladatainak. Maradéktalanul teljesítették az árutermelési, nettó termelési tervüket, terven felül előállítottak 768 tonna kovácsolt szerelékanyagot és több mint 1 millió lej értékű „ermeto“ típusú szerelékanyagot. Különösen jelentős az a tény, hogy mindezeket a termékeket a termelés minőségi szintjének az emelésével párhuzamosan érték el. Erre enged következtetni a gyártott termékek minőségi reklamációinak a csökkenése mellett az, hogy 1982-ben megtakarítottak több mint 940 megawattóra elektromos energiát, közel 800 tonna egyezményes fűtőanyagot, 127 tonna acélt, a fajlagos fogyasztási normák csökkentésén keresztül, és ez hozzájárult ahhoz, hogy az 1000 lej árutermelésre tervezett költségeket 8,10 lejjel, a tervezett anyagi költségeket 4,80 lejjel csökkentsék. A múlt év folyamán különösen szép sikereket ért el a csavargyár munkaközössége az export terén, az 1982-re eső exporttervét 162,6 százalékban teljesítette. A vállalat először 1981-ben exportálta termékeit Nyugat-Németországba, a Stamex, Wolter és Comex cégeknek. Az azóta eltelt alig két év alatt a csavargyár exportjának jelentős felfutása a szállított termékek minőségének, világpiaci versenyképességének tulajdonítható. Az exportált termékek kitűnő minőségét a termelési folyamatok állandó tökéletesítésével, az egyes munkafázisok közötti ellenőrzések bevezetésével, a mesterek és munkások öntudatának a növelésével, az anyagi érdekeltség fokozásával érték el. Örvendetes az a tény is, hogy időközben a gyártott termékek komplexitása is megnőtt. Kezdetben csak félprecíz anyacsavarokat szállítottak megrendelőiknek,majd félprecíz szabványosított anyacsavarokat, ezt követték a német szabványnak megfelelő anyacsavarok és koronás anyacsavarok, a múlt év folyamán pedig megkezdték a német szabványnak megfelelő félprecíz csavarok exportálását is. Az export gazdaságosságának növeléséhez hozzájárult az is, hogy az exportált termékek 90 százaléka meleg sajtolással, a jelenleg világviszonylatban ismert legmodernebb gyártási eljárással készült, mely a hagyományos fémforgácsoláshoz viszonyítva nemcsak aanyag és energia fajlagos fogyasztási normákat, hanem összehasonlíthatatlanul magasabb munkatermelékenységet is biztosít. A jelen pillanatban a vállalat igazgatója szerződéskötés végett az NSZK-ban van, és remélhetőleg nőni fog az exportra kerülő termékekből a nagy technicitású, több hozzáértést, műszaki-technikai felkészülést követelő, és egyben értékesebb szerelékanyag részaránya. Örvendetes az a tény, hogy a különböző nyersanyag-ellátási nehézségek ellenére a vállalat munkaközössége sikerrel eleget tett az 1983-as év első két hónapjára eső tervfeladatoknak, terven felül előállított 260 tonna kovácsolt alkatrészt, az „ermeto“ típusú szerelékanyagoknál a tervet 120 százalékban teljesítette, az erre az időszakra eső exporttervet pedig 36 százalékkal teljesítette túl. (tömöri) Egy image-kutatás tanulságai Beszélgetés MARTON LÁSZLÓ közgazdásszal, a Megyei Kereskedelmi Igazgatóság kereskedelmi hálózat-szervezőjével — Először is határozzuk meg fogalmainkat. Mi az image? — Mielőtt válaszolnék a feltett kérdésre, megjegyzem, hogy az image-kutatás a marketingkutatások körébe tartozik. Ezek a kereskedelemben úgyszólván nélkülözhetetlenek, s a vezetői döntések jelentős támaszát képezik. Felmerül tehát a kérdés, hogy mit értünk marketingkutatáson. Egy neves szakember szerint: „A marketingkutatás olyan információknak a rendszeres és objektív felkutatása és elemzése, amelyek a marketing területén felmerülő bármely probléma felismerésére és megoldására alkalmasak.“ Tehát az információknak a rendszeres felkutatását és elemzését jelenti. És most válaszolok a kérdésre. Az image valamely termékről, gyártóról/ vállalatról nyert, objektív — részben erősen érzelmi színezetű — vélemények, tapasztalatok, emóciók és ismeretek összessége. A fogalom körébe tartoznak a fogyasztóknak az információi és tapasztalatai, amelyeket a termékekről, a gyártóról és a vállalatról szereznek, amelyek bizonyos magatartási formákat alakítanak ki, meghatározott érzelmi reakciókat mutatnak. A jelentése közel áll a hírnév fogalmához. — Esetünkben a sepsiszentgyörgyi Súgás nagyáruház hírnevét kutatták. Mikor? — A múlt év októberében és novemberében. — Kinek a körében? — Elsősorban a vásárlók véleményére voltunk kíváncsiak, de — mivel a módszer megköveteli — az áruház dolgozóinak egy részét is felvettük a mintába. Tehát két kérdőívet állítottunk össze. Egyet a vásárlók és egyet az áruház dolgozói részére. — Milyen volt a mennyiségi, illetve a minőségi reprezentativitás ? — A vásárlók köréből nem volt túlságosan nagy, vett minta összesen 438 kérdőívet töltöttek ki, vagyis ennyien válaszoltak kérdéseinkre. A minőségi reprezentativitás pedig így alakult: 164 munkás, 21 földműves, 96 tisztviselő, 84 értelmiségi, 62 nyugdíjas, 11 diák. ötvenkilencen más me- TASNÁDI Jenő (folytatása a 2—3. oldalon) A Zernye fenyőivel vetekedve (KOVÁCS László felvétele) i Március elején a zöldségmagellátásról Tapasztalt zöldségtermesztő mondta: a zöldségellátás biztosítása jóval a tavasz beállta előtt — a megbeszerzésen múlik. Ha bő választékú és megfelelő mennyiségű zöldségmag áll nemcsak a nagyüzemi gazdaságok, de az egész lakosság rendelkezésére, akkor megoldódott az évi áruellátás. De ha egyetlen zöldségféleségből nincs elegendő vetőmag, a forgalmazók árubeszerző gondjára sokszor lehetetlenség megoldást lelni. Sajnos, a múltban is, ma is zöldségboltjaink árukészlete ilyenkor, télidőben — de főként télutó havában — magán viseli az év eleji vetőmaghiány áldatlan következményét. Ezért vált az idén is március beköszöntése előtti napon időszerűvé a zöldségmagellátás témaköre. Illetékes helyről nyert adatok alapján megyénkben 1600 hektárnyira rúg a zöldségtermesztésre előirányzott idei terület, ebből a lakosság kertjei mintegy nyolcszáz hektárra becsülhetők. Ez a terület számítások szerint megnyugtató alapját képezi a zöldségellátás biztosításának. De csak egy feltétellel: ha idejében gondoskodnak a minden igényt kielégítő vetőmagról. Nos, a beszerzők háza táján megnyugtató hírként közölték, hogy a dughagyma kivételével minden zöldségmagból elegendő mennyiségben hozzájuthatnak az igénylők. A dughagyma beszerzése, akárcsak a múltban, a jelek szerint idén is megoldhatatlan feladatok elé állítja a forgalmazó vállalatot, ugyanis eddig a nagyüzemi zöldségtermesztők is csak bizonyos hányadát szerezték be a szükséges mennyiségnek. A lakosság számára az előjelek szerint az egyedüli megoldás marad továbbra is a szabadpiaci beszerzés, márpedig köztudott, hogy a magántermelők egy része a hiány tudatában igen magas árat szab a dughagymának. S ez az állapot, sajnos, fennmarad mindaddig, amíg nagyüzemi gazdaságokban meg nem oldják kellő mennyiségű dughagyma előállítását. Ugyancsak idei előirányzat szerint hozzávetőleg tizenháromezer négyzetméternyi területet foglalnak le ezen a tavaszon a melegágyak, s több mint nyolcezer négyzetmétert a fóliasátrak. Időszerű lenne, ha minden gazdaság már e napokban gondoskodna a szükséges polietilén beszerzéséről, a megrongált sátrak kiegészítéséről, kijavításáról s az újak elkészítéséről. A tavaly vidékünk gazdaságainak zöme szép hagyományt alapozott, minden termőszövetkezet, sőt, gépállomás, néptanács udvarain ott díszelegtek a tetszetős fóliasátrak, s tószomszédságukban a mindenféle méretű melegágyak. Néhány gazdaság kantin-vendéglőjének, étkezdéjének teljes szükségletét e melegházakból fedezte. Helyénvaló lenne, ha a falusi és városi zöldségesboltok, fogyasztási szövetkezetek az idén már most gondoskodnának a lakosság, a gazdaságok fóliasátraihoz szükséges polietilénlapok beszerzéséről, a zöldségforgalmazó üzletekben, a vetőmag-árusító szaküzletekben pedig már a napokban megjelennének elegendő mennyiségben és választékban a zöldségmagok. (A termelők rendelkezésére álló vetőmagmennyiségre, a fajok és fajták szerinti választékra közelebbről még részletesen visszatérünk.) MAROSI László A KÜLFÖLDI SAJTÓBÓL A nukleáris leszerelési kampány A nagy-britanniai nukleáris leszerelési mozgalom nemrég ünnepelte 25. évfordulóját. A mozgalomnak a politikai küzdőtérre való újbóli erőteljes visszatérését a múlt héten ismerték el Margaret Thatcher miniszterelnök és a kül-, illetve belügyminiszter általi heves támadása formájában. A mozgalmat legutóbb 20 évvel ezelőtt tüntették ki ilyen bánásmóddal vezető politikusok. Azóta sorai megcsappantak, s a lelkesedők kis csoportja látszólag reménytelenül küzdött a leszerelésért egy érdektelen közönségtől övezve. A mozgalom vezetősége nagy részben annak tulajdonítja a megélénkülést, hogy a lakosság aggódik az amerikai cirkálórakéták nagy-britanniai telepítését célzó kormánytervek miatt, amelyeket a britek többsége elutasít. A cirkálórakéták problémáján túlmenően (REUTER) azonban a brit védelmi politika jelentős fordulóponthoz jutott, tekintettel arra, hogy az idén általános választások várhatók, a mozgalom pedig küzdeni szándékszik a nukleáris elrettentés koncepciója ellen, amelyet immorálisnak tart. A mozgalom újjáéledését ösztönözte az a vita is, amely a 70-es években folyt a nukleáris reaktorokról, továbbá a cirkálórakétákra vonatkozó terv elfogadása. Ez volt az a pillanat, amikor a világ kezdett nemet mondani. Az emberek rájöttek hogy valamennyi elképzelhető célpont számára több mint elégséges a rakéták száma. Az érv, hogy „ha nekik van, nekünk is kell hogy legyen“ kisiskolás logikájára vall — mondotta Sheila Oakes, a mozgalom veteránja. Ma a mozgalom 300 ezer tagot számlál, egy tekintélyes folyóirattal rendelkezik, 15 alkalmazottja és néhány rendkívül tehetséges szóvivője van. Célja nem csak az, hogy megakadályozza a Cruise típusú rakéták brit telepítését, hanem hogy Nagy-Britannia teljesen lemondjon a nukleáris fegyverről, kilépjen a NATO-ból és bezárja az amerikai támaszpontokat — első lépésként a nemzetközi leszerelés felé. Ezzel vele járna a konzervatívkormány programjának meghiúsulása is, nevezetesen a Poláris rendszernek a jóval erősebb, tengeralattjárókra telepített Trident típusú stratégiai rakéták rendszerével való helyettesítése, ami becslési adatok szerint 7,5 milliárd font sterlingbe (11,25 milliárd dollár) kerülne. Ma a mozgalom újból támogatását élvezi a Labarista Pártnak a brit nukleáris arzenál felszámolása tekintetében. A mozgalom azt célozza, hogy mind a cirkálórakéták, mind pedig a Trident fő témaként szerepeljen a választásokon, amelyet meg kell tartani a jövő év májusáig. A kormány tehát máris elszántan küzd a nukleáris fegyvereknek, mint esetleges témának a kiszorításáért a választási kampányból. (