Háromszék, 1991. június (3. évfolyam, 385-405. szám)

1991-06-01 / 385. szám

• Csütörtökön Ion Iliescu elnök és Petre Roman kormányfő jelenlétében ülésezett a Hadsereg Legfelsőbb Ka­tonai Tanácsa. Nicolae Spiroiu altá­bornagy honvédelmi miniszter tájé­koztatót tartott a katonai szerv meg­újulási folyamatára vonatkozó eddigi intézkedésekről. • Petre Roman mi­niszterelnök levelet intézett az Euró­pai Közösség Bizottságának elnöké­hez. A levél szorgalmazza a puhatoló­zó tárgyalások megkezdését Romániá­nak az Európai Közösséghez való tár­sulására vonatkozólag. A levelet Eu­gen Dijmărescu nyújtotta át Brüsszel­ben a testület alelnökének.­­ A kö­zösségi szervek nagy óvatossággal fo­gadták Romániának az Európai Kö­zösséghez való társulásának kérését — jelenti a France Presse. A Közös Piac Bizottságának egyik magas rangú tisztségviselője úgy nyilatkozott, hogy a Közös Piacnak előbb véglegesítenie kell a Lengyelországgal, Magyaror­szággal és Csehszlovákiával való tár­gyalásokat, s csak a ,,tizenkettek“ mi­niszterei dönthetnek arról, hogy a társult státust kiterjeszik-e Romániára is.­­ A Románia­i Közöspiac vegyes bizottságának üléséről kiadott közle­mény szerint, a vegyes bizottság má­sodik ülésére Bukarestben kerül sor, 1992. második felében.­­ A román külügyminisztériumi szóvivő közölte, Etiópiában a román követség alkal­mazottai biztonságban vannak. U­­gyancsak a sajtóértekezleten elmon­dotta, a Vaclav Havel csehszlovák és Mitterrand francia elnök kezdemé­nyezésére június 12—14. között sorra kerülő prágai értekezletre, melyen az európai konföderáció létrehozására vonatkozó francia javaslatot vitatják meg, név szerinti meghívásokat intéz­tek a résztvevőkhöz. Romániából Mi­­hai Sorát, Ion Caramitrut, Maria Cel­­lacot Smaranda Enachet, Tőkés Lász­ló püspököt és Nicolae Constantin e­­gyetemi tanárt hívták meg.­­ Francia szakértők egy csoportja Romániába érkezett hogy egy román repülőt is felszereljenek a Nyitott Égbolt-akció keretében a légi ellenőrzést szolgáló berendezéssel.­­ A román kormány megszervezésére és működésére vo­natkozó 37/1990-es törvény értelmé­ben a miniszterelnök június 1-jei ha­tállyal felmentette főtitkári tisztségé­ből Nicolae Olteanut helyébe hat hó­napos időszakra Paul Jerbast nevezte ki. Paul Jerbas 1989 decemberéig a honvédelmi minisztérium tisztje volt, majd a nemzeti egységtanács tagja­ként a szervezési bizottság elnöke lett.­­ A Nyugathoz intézett szovjet se­gélykérés részleteit közölte a The New York Times. A levél szerint a Szovjet­unió mély társadalmi és gazdasági válságban van. Összeomlott a pénz­­gazdálkodás, a fogyasztói és a beru­házó piac, az ország hiperinfláció kü­szöbén áll. Az egyetlen kiút az átfo­gó gazdasági reform, ám ennek meg­valósítására nyugati együttműködésre van szükség.­­ Mitterrand francia el­nök és Kohl német kancellár Lille-i periodikus találkozója első napján megvitatta Gorbacsov elnök ama ké­rését, hogy jelen legyen a hét vezető ipari állam magas szintű összejövete­lén, ahol országa számára gazdasági segélyt kérne. Mindketten kedvezőnek tekintik Gorbacsov óhaját, hogy részt vegyen a Londonban sorra kerülő csúcstalálkozón. Hasonlóképpen véle­kedett Japán, Kanada és Olaszország is. Az USA és Nagy-Britannia tartóz­kodik, attól félve, hogy Gorbacsov az összejövetel sztárja lesz, megnehezít­ve a szovjet gazdaságba való tőkebe­fektetés támogatásának elutasító vá­laszát, ami elhalaszthatja a radikális reformot. © Támogatja a Világkiállí­tás budapesti megrendezésének gon­dolatát a magyar Országgyűlés alkot­mányügyi bizottsága, az 1996-os évre. © Bécs hivatalosan is visszavonta je­lentkezését az 1995-ös Világkiállítás megszervezésére. © A horvát parla­ment úgy döntött, egy hónap­on belül el kell készíteni a köztársaság teljes állami szuverenitását és önállósá­gát megvalósító államközi határoza­tokat. © Tiranában tovább tart az ál­talános sztrájk és az utcai zavargá­sok is folytatódnak. © HÍRVILÁG HÁROMSZÉK MEDDIG BÁMULJUK MÉG A SZOMSZÉD KECSKÉJÉT? (folytatás az első oldalról) megegyezés a munkavállaló (alkalma­zott) és a munkáltató (a patronátus képviselői) között, aminek értelmében az egyének külön-külön eladják mun­kavégző képességüket és tudásukat a gyártulajdonosoknak — a mi esetünk­ben az államnak. Ez utóbbi lehetősé­geitől függően, az eddigi személyes hozzáállást, a kereset-kínálat elveit is figyelembe véve bérajánlatot tett az elvégzendő munka arányában, sza­badpiaci elvek szerint emelve (több­ször is) ezt az ajánlatot, mindaddig, amíg kiegyeztünk. Az már csak nor­mális, hogy ha valakinek megfelelő volt már az első felajánlott összeg , azzal maradt. Egy egész évre. Nem lett volna szabad leülni a tár­gyalóasztalhoz a társulat pénzügyi helyzetének mélyebb ismerete nélkül. De a kormány már november 1-től elkezdte az áremeléseket, április 1-től a második lépéssel, úgymond, „betette a kaput“. Várhattunk még a béralku­val? A saját kárunkra csak, hisz az új árak több mint háromszor nagyob­­bak már, a régi bérek pedig jóval a lét­minimum alatt voltak. Sajnos, az új fizetés nem emelkedhetett az árakkal arányosan. Az új bértörvény rögzíti az országos minimálbér nagyságát, ami 3150 lej bruttó, valamint a kedvezményes a­­dózási felső bérhatárt. Irányelvként jelenik meg a régiségpótlék (hűség­­pénz) törlése — ebben az esetben a kedvezményes adóhatár 10°­okkal ma­gasabb lehet. A társulati egyezmény, amit a vezetőség és az alkalmazottak képviselői közösen állítottak össze, meghatározza az ele nve‘v"-" »év év­ben alkalmazandó fizetési formákat, a pótlékok sorsát, a bérlépcsőket, va­lamint rögzíti a munkahelyek nehéz­ségi osztályokba sorolását, elfogadta az egyes munkahelyeken alkalmazott személyes értékelések kritériumait. U­­gyancsak itt rögzítődött a fizetésegye­ző albizottságok és a fellebbezéseket felülvizsgáló bizottság összetétele. A tulajdonképpeni alku lebonyolí­tása, sajnos, már nem volt egységes. Egyes munkahelyvezetők elsiették a tárgyalást, nem adtak elegendő infor­mációt az alkalmazottaknak ahhoz, hogy tartózkodás nélkül ül­-­­sen min­denki a tárgyalóasztalhoz. Ugyancsak elmarasztalóan kell szólnunk a jogi szolgálatunkról is, valamint azon al­egységekről (irodákról), amelyek „ke­zén“ a pénzügyi adatok megfordulnak. Hol volt a munkásszolidaritás a bér­alku előtt? Miért volt önző a többség? Lehet, hogy többet is elérhettünk volna, ha mellőzzük a közeljövőben szükséges beruházásokat, és legkeve­sebb 500 embert az utcára teszünk. Ezt még nem meri vállalni senki. I­­lyen követeléssel szakszemb­eti oldal­ról nem állhattunk elő, habár nem az állandó munkahelyet, hanem az állan­dó foglalkoztatottságot kell biztosíta­ni. Eljövendő jólétünk függ a munka­erő mobilitásának biztosításától. Ott kell dolgoznunk, ahol szükség van tu­dásunkra, munkavégző képességünk­re, és megfizetnek. De hol vannak az új munkhelyek? A társadalombiztosí­tás ezen oldala még nem létezik. A társulati adminisztrációs vonalak nem felelnek meg a piacgazdaság kö­vetelményeinek. Egy kis rosszindulat­tal azt is mondhatjuk, hogy „kapita­­listásdit“ játszunk. A vezetőség teszi magát, hogy ő a tulajdonos, mi meg hagyjuk magunkat kizsákmányolni. Az érdekes csak ezután következik: az állam (a kormány) teszi zsebre a hasznot! Az iparági szakszervezeti szövetség szakemberei felmérést készítettek az átlagember mindennapi kiadásairól. Egy közepes család (férj, feleség és két gyermek) létminimuma havi 8000 lej tiszta jövedelem. Hány családban van ez meg? Az igényeinknek megfe­lelő fizetést főállásból nem tudjuk biz­tosítani. A gondtalan megélhetéshez, sajnos, szükséges lesz a másodállás felvállalása is. Fogjuk bírni az ütemet? Ami jónak mondható el az egész­ből az, hogy helyrekerült a műszaki értelmiségiek besorolása. Ez persze nem jelenti azt, hogy minden műsza­kinak nagyobb a fizetése, mint a munkásoké. Nagy a „szórás“. Van nagyon alacsony mérnöki fizetés is és magas munkásfizetés is. Némi előny­ben részesült a fiatal munkaerő , az öregebbek fizetése nem nőtt a fiata­lokéval arányosan. Az „egyenlő mun­káért egyenlő bért“ elv alapján, mű­szaki fejlettségünket jellemezve el­tűnt a munkások kategóriánkénti be­sorolás szerinti bérkülönbsége. Az el­végzett munka nehézségi foka volt a döntő tényező. * Panasz, reklamáció, az, mint várha­tó volt, bőven került. Nehéz vállalko­zás lett volna úgy megoldani egy ilyen kényes kérdést, hogy mindenki­nek jó legyen. Nehézséget okoztak — főleg a fel­lebbezési bizottságnál — a munka­­helvezetők, mesterek, egyes munká­sokkal szembeni „kis figyelmedével“, hisz, minden bizalmasság ellenére, pontosan ezek merték el, hoggy egy kicsit „hónuk alá nyúltak“. Így ér­hettek el magasabb fizetéseket. Leér­tékeltek szinte mindenkit, aki a bér­alkut megelőző napokban, hetekben betegség, gyermeknevelés miatt nem tartózkodott, a munkahelyén. Ez már emberi gyarlóség, hisz köztudott, hogy könnyebb elvenni attól, aki nincs je­len.­­ Érdekességként jegyeztem meg ma­gamnak, hogy senki, de senki nem tartja magát átlagon alulinak. Azt sem nagyon akarta megérteni a kö­zösség, hogy ha valaki átlagon felülre került a fizetésével, automatikusan át­lag alá szorított egy másikat. Azok, akik nagyon alacsony alrni­tot­kan­ták, szinte munkanélkülinek tarthat­ják magukat, mert főleg hozzáállásuk, magatartásuk miatt kerültek elmarasz­talt helyzetbe. A gyakori késések, a munkamegtagadás, az italozás (a tár­sulaton belül), a csoportba való be nem illeszkedés, az önálló munkára való képtelenség meg egyéb ez°khez hasonló, szubjektív (?) tényező ne­gatívan hatott nagyon sok ember bér­ajánlatánál. Még volt egy érdekesség. Nem is a saját fizetésük miatt panaszkodtak u­­tólag az alkalmazottak — város- és megyeszinten is szép fizetést alkudha­tott ki a többség magának —, hanem azért, mert a másik (a kolléga) többet kapott. Slány évig fogjuk még a szom­széd kecskéjét bámulni? A munkáról — a társulati béralkut jelentő szinte egy hónap alatt —, mindannak ellenére, hogy az egység­nyi munkaidőre eső munkavégzés na­gyobb, mint például '89-ben volt, ke­vés szó esett. Radikalizmus és mérsékeltség (folytatás­a első oldalról) dikalizmuson, bár nyilvánvalóan el­térő ideológiai háttérrel. Ez ugyanis nem egy egységes ideológiai áramlat. Amit mi összevonva radikalizmusnak­ nevezünk, abban vannak olyanok, a­­kiket mások narodnyik-populistának neveznek, vannak olyanok, akiket má­sok anarchista-liberálisnak vagy a­­narcho-szindikalistának neveznének. Szóval az ideológiai spektrum nagyon távoli pontjairól találkoznak ezek ab­ban, hogy tagadják a mérsékelt poli­tika eredményességét, hogy kis lépé­sekkel messze lehetne jutni. (..) Domokos Géza: — Miért tartózko­dott az RMDSZ az alkotmány első a­­laptételénél, ami definiálta a nemzet­államot? Mi világosan kifejtettük az alkot­­mányozó gyűlésben, hogy nem érthe­tünk egyet a nemzetállam fogalmával. És megindokoltuk, hogy miért. Mégis miért tartózkodtunk ? Azért, mert tudtuk, hogy következik a hetedik alaptétel, amelyik úgy szól, hogy az alkotmány garantálja a kisebbségek nemzeti identitásának megőrzését gazdasági, politikai, kultu­rális, vallási, szellemi téren. Az lett, amire mi számítottunk. A Román Nemzeti Egységpárt képviselői javas­latot nyújtottak be, hogy ezt a tételt­­ töröljék az alkotmányból. Arra gon­­d doltünk, mivel ez számunkra létfon­­­­tosságú pontja az eljövendő alkot­mánynak, nagyon fontos, hogy megér­tésre, támogatásra Már­on a többség részéről. Úgy gondoltuk, hogy jobb, ha mi abban a rendkívül érzékeny pu­­­­ban, a nemzetállam fogalmával, ami nagyon felborzolta a kedélyeket, in­kább tartózkodunk. Ezzel nem szavaz­tuk meg, csak tando­ka a pr­lamentben van elvi és taktikai jellegű szavazat. Ezt mi taktikai­ellegű s­z­­vazatnak tekintettük az előbb elmon­dott oknál fogva. Egy másik példát is hoztak fel, a földtörvénnyel kapcsolatban. Hatvan­nál több módosító javaslatot nyújtott be az RMDSZ parlamenti csoportja, amiből négyet fogadtak el. Mégis, mi­ért szavaztuk meg a törvényt? Azért, mert mindent el akartunk követni, hogy meggyőzzük a romániai falu né­pét, hogy minél többen igényeljék és vegyék vissza földjeiket. Sok helyen tapasztaltuk azt, hogy ingadoznak ezt a lépést megtenni. Tartottunk attól, hogy ha ellenszavazunk, akkor a mi paraszttársadalmunk még jobban el­bizonytalanodik, holott ebben a tör­vényben, minden hibája és egyenesen bűne ellenére, még mindig sok olyan jog van, ami lehetőséget nyújt arra, hogy meginduljon egy folyamat, a pa­rasztság újjáéledése, a falu feltáma­dása. Ami a radikalizmust és a romániai magyarságot illeti, jelen pillanatban senki sem tudja azt, hogy a mi vá­lasztóinknak ilyen szempontból mi az álláspontja. Én nem tudom azt állíta­ni, hogy mérsékelt, megfontolt, hész arra, hogy elfogadja a kis lépéseket. De arra sem látok sok jelet, hogy a romániai magyarság radikális lenne, nem értené meg azt, hogy realista kisebbségi puskát ’Mi Mutat”' -a Romániában. Felmerült itt az az ötlet is, hogy létre kell­­­o­n egy ke­ménykutató intézetet, hogy pontosab­ban megismerhessük az RMDSZ tag­ságának, a romániai magyarságnak a véleményét egész sor kérdésről. Segít­hetnek a pontosabb tájékozódásban... 1 .0 „Világiani és világítani (folytatás az első oldalról) Az irányeszmék kifejezésére szánt tanulmányok (in­telmek) közül a legjelentősebb a történelmi alapok meg­őrzéséről készült. Ezen alapok közül elsőnek a földet em­­i­íti. A veszélyt is érzékeltette: a magyar birtok mind sű­rűbben előforduló elidegenítését. Mint liberális tudta, hogy más népeket a birtokszerzésben nem lehet meggátol­ni, ezért a hazaszeretetre és az erkölcsi kötelességre hi­vatkozott. Nagy fontosságot tulajdonított az „egyesületi buzgóságnak“, mert az egyesületi élet gyakorlóiskolája le­het az „ önkormányzásnak, az egyesületi munkásság le­hető nagy számra kiterjesztve pótléka lehet a politikai cselekvőségnek". Mikó a történeti alapok közé sorolta a nemzeti szokások, erkölcsök, történeti hagyományok, ün­nepek, nyelv, zene, tánc és öltözet ápolását és — termé­szetesen —­ a nemzeti öntudatot. A nemzeti öntudat — Mikó fogalmazásában —­ olyan a népek életében, mint az önérzet az egyénnél, alanja a létnek és a „virágzásnak“, s amely nemzet cse­lekedeteiben az öntudatossal nem látszik, vagy csecsemő­korát éli, vagy közeledik sírjához. A nyelvről és a nem­zeti öntudatról Írottak a herber­ nyelv- és történetfilozó­fia ismeretéről tanúskodik. Mikó is arra kényszerült, hogy a sorozat utolsónak közölt intelmében a hazán kívüli lakással foglalkozzék. Mondandója ma is időszerű. Mikó szerint, a hazán kívül lakást csak akkor lehet elfogadni, ha valaki erre kénysze­rítve vagy állásánál fogva erre kötelezve van. azoknak, akik szeszélyből, gyávaságból vagy valamilyen külön ér­dekből a „gólya életét folytatják“, cselekedeteiket helye­selni nem lehet: az ilyen emberek olyanok, „mint az é­­lősdi növények, amelyek a nemes fától elszívják a ned­vet azért, hogy ők haszon nélkül életüket tengessék, se virágot se gyümölcsöt nem teremvén olyanok, mint a he­rék, vagy orvméhek, melyek munká­t emiki kész gyűjte­­ményéből táplálkoznak, ■ mások henyélve töltik el a nyarat“. Mást ma sem mondhatnánk, amikor a megfuta­­modók száma egyre nő. A világ most is így megyen.

Next