Háromszék, 1992. július (4. évfolyam, 658-680. szám)

1992-07-01 / 658. szám

Szent László és a székelyek (folytatás lapunk tegnapi számából) A zsegrai és a bántornyai falképen lát­juk is, amint a lány lerántja lováról a kunt, a többi falképen is, ahol ez a je­lenet hiányzik, az ellenséggel a lány kardcsapása végez, így a szent lovag harcát az egyház győzelme koronázza meg. A Magyar Anjou Legendárium a kép­sor értelmezésében tovább is megy: Szűz Mária gyógyítja meg a harcban megse­besült Szent László sebeit (beata virgo medicat­ipsum), és végül Szent László megdicsőülése zárja a képsort (... ele­­vatus est in aerem). A gelencei Szent László-legenda fal­képeinek krisztianizált értelmezésére még más támpont is kínálkozik. A László-legendát őrző északi falon ma­radt ránk Krisztus Szenvedéstörténe­tének hat jelenete. A két képsor, mely egy-egy mester(műhely) műve, külön­­külön zárt és befejezett, együttvéve viszont egy monumentális, jelképekkel átszőtt, egységes kompozíció. A két képsor tudatos egybeszerkesz­­tésére gondolhatunk abból is, hogy az ikonográfiai szempontból Krisztus Szen­­vedéstörténetéhez tartozó Feltámadás jelenet a templom szemközti, déli fa­lán jelenik meg, más témájú falképek között. Talán azért, mert e kép és a László-legenda jelenetei között nem le­hetett jelképi összefüggést felmutatni. II. Gelencén kívül a László-legenda krisztianizált értelmezésének lehetünk tanúi, ha megnézzük a többi falképcik­lust is. Figyeljünk a falképeken megje­lenő Szent László alakjára, akiről így ír egy 1210 körül feljegyzett legenda: „... mint a csillagok közül támadt új csillag, testi-lelki alkatával már szüle­tésekor Isten kegyelmének szándékát nyilvánította”. „Természeti adottságai­ban pedig az isteni irgalom különös ke­gyelme a kiválóság kiváltságával a kö­zönséges emberi értékek fölé emelte. Mert erős volt a keze, tetszetős a kül­seje, s miként az oroszlánnak hatal­mas lába-keze, óriási a termete, a többi ember közül vállal kimagaslott.” A legenda Szent László jellemzését így folytatja: „Mert bőkezű volt az ín­ségben, nagy türelmű a tűrésben, de­rűs király a kegyességben, a kegyelem ajándékaival teljességben, az igazság gondozója, a szemérem pártfogója, meggyötörtek vigasza, elnyomottak tá­masza, árvák megkönyörülője, gyöngék gyöngéd gyámszülője, a nyomorultak s nincstelenek szükségét bensőséges ir­galommal gazdagon orvosolta.” Kire il­­lenének ezek a tulajdonságok jobban, mint a falképeken ábrázolt Szent Lász­lóra, akinek Krisztus arcával azonos vonásain az ellenséggel való küzde­lemben sincs nyoma dühnek, felindult­­ságnak, hanem az átszellemült, isteni alázat lengi be, mint ahogy Krisztust festette meg a gelencei mester a Szen­vedéstörténetben. Nincs Gelencén közvetlen párhuzam, de igen izgalmas még egy másik mo­tívum is. Szinte minden Felvonulás vagy Ütközet jelenetben a falképeken, a sűrű tömegben egy kutató, kíváncsi vagy biztató arc tűnik fel, amint Lász­lóra (Rimabányán, a Felvonulás jelene­­tében a lányra) visszanéz. A keresztet vivő Jézusra néz így valaki mindig a bámész, csúfolódó vagy együttérző so­kaságból, a szenvedéstörténet-ábrázolá­­sokban. Nem véletlen továbbá az sem, hogy a pogánnyal küzdő Szent László fölött a bibarcfalvi falképen egy angyal je­lenik meg. A Képes Krónika Salamon pozsonyi látomását így írja le: „Tör­tént azután, hogy László a déli csönd­ben a várhoz közeledett. Látta Salamon, hogy jön, megcserélte fegyverzetét, és mit sem sejtve, kiment elébe, de Lász­ló sem ismerte fel őt. Salamon vitézei a várfalon ültek, úgy nézték­ őket. Sa­lamon egyszerű nemesnek nézte őt, e­­zért ment ki, hogy megvívjon vele, mi­helyt azonban a közelébe ért, az arcába nézett, két angyalt látott László feje fölött tüzes karddal röpdöstek, és fe­nyegették ellenségét. Ennek láttára Sa­lamon a várba menekült. Szólottak hoz­zá vitézei: — Uram! Mit láttunk? So­hasem tapasztaltuk, hogy kettőtől, há­romtól megfutamodtál volna, mi tör­tént most? Mondotta erre nekik: — Tudjátok, hogy ember elől meg nem futok, de ez nem ember, mert tüzes kardok védel­mezik. Ennek hallatára elcsodálkoztak. Ettől fogva még jobban félni kezdtek tőle.” * A László-legenda krisztianizált értel­mezése és mély vallásos töltete nem­hiába jelenik meg középkori templo­maink északi, a liturgia evangéliumi oldalán. A hajdani szentbeszéd olyan témája lehetett, olyan „olvasni való életírás”, amelyre méltán figyeltek az öregek hagyományait is ismerő közép­kori határ menti népek. Tudjuk, hogy történelmi témájú mo­numentális festészetről a XIII—XV. századi magyar művészetben nem be­szélhetünk. Így a László-legenda fal­képei sem lehettek­­— tele teológiai jel­képekkel — valós történelmi esemény elbeszélői. Részleteiben viszont a legen­da valóságelemeket őriz, olyan valóság­elemeket, amelyek a határ menti népré­teg hagyományaiban lelhetők fel, és a­­melyekre az egyház mint „sziklára” é­­píthette fel örök mondanivalóját. Ha tovább akarunk jutni a László­­legenda titkainak felderítésében, a le­genda valóságelemeit kell megkeres­nünk, és ugyanakkor a hagyományok őrzőit kell pontosan megneveznünk. Mielőtt azonban továbbmennénk, idéz­zük fel a gelencei és a homoródszent­­mártoni falképciklusok első jelenetét. A gelencei első jelenet három alakját a következőképpen azonosítottuk: kö­zépen, trónon ülve, kezét áldásra emel­ve Krisztus alakját látjuk, mögötte egy álló szent, akinek azonosíthatatlan sze­mélyét az egyház jelképeként értelmez­tük. Krisztus előtt egy térdelő, sisakos katonát ismertünk fel, aki segítségért fohászkodik. Idézzük hát a krónika ide vonatkozó részét: „A székelyek az Úr 1345-ik évé­ben vízkereszt táján egynéhány ma­gyarral kiszállván a tatárokra, szám­talan pogányt kardra hánytak. A harc három álló napig tartott. És beszélik, hogy míg az öldöklés folyamatban volt, Szent László király fejét a váradi egy­házban sehol sem találták. Az egyház őre negyednap újból bement keresésé­re, akkor már ott volt szokott helyén, de átizzadva, mintha élve, nehéz mun­kából vagy forróságból tért volna visz­­sza. Az őr elmondta a csodát a kano­nokoknak és egyéb jámbor emberek­nek, egy öreg tatár pedig megerősítette állítását. Azt beszélte ugyanis, hogy őket nem a székelyek és a magyarok verték meg, hanem ama László, akit mindig segítségül hívnak. És a többi tatár szintén bizonykodott, hogy mikor a székelység rajtuk ment, egy hatalmas termetű vitéz járt előtte magas lovon, fejében arany korona, kezében szeker­­ce, és mindnyájunkat elfogyatott ret­tenetes csapásaival és vagdalkozásával. A vitéz feje fölött pedig a levegőben egy szépséges asszonyszemély tündök­lőtt csodálatos fényességben, fejében arany korona. — Világos ebből, hogy a székelyeket Krisztusért harcoltukban maga a Boldogságos Szűz Mária és Szent László segítette a pogányok el­len, akik saját erejökbe és sokaságuk­ba vetették bizodalmukat.” A tatár rabok beszámolója Szent László csodás megjelenéséről a széke­lyek körében a székelyek­­évszázados hagyományát rögzítette, amelynek, a­­lapjául egy másik történelmi ütközet szolgált, és amelyet mint a kerlési vagy cserhalmi ütközetet tart számon máig az emlékezet. Történelmi tény, hogy 1068-ban, Gyu­la besenyő vezér Osul nevű főembere a Moldvában lakó besenyőkkel („ku­nokkal”) és az úzokkal a borgói szo­roson át Erdélybe, onnan a meszesi kapun át pusztítva Biharig hatol, majd Szatmáron át a Szamos mentén vissza­tér Erdélybe, ahol Salamon király, Gé­za és László hercegek a kerlési (vagy cserhalmi) ütközetben (Doboka vm.) szétszórják seregét. Az események két fontosabb színhe­lye Bihar Vára és vidéke, valamint a meszesi kapu (gyepű) bejáratánál fekvő Kerlés (Chiraleş) község határában emelkedő Cserhalom, önként adódik a feltételezés, miszerint e vidékek lakos­sága részt vehetett a „kunok” elleni harcokban. Anonymustól tudunk a székelyek X. századi bihari jelenlétéről: „Árpád ve­zér és nemesei közös elhatározással sereget küldtek Mén-Marót bihari ve­zér ellen. Ennek a hadseregnek Ősbő meg Velek lettek a kapitányai és veze­tői. Ezek a szigetről nekiindulva a ho­mokon keresztüllovagoltak, majd a Bod-révnél áthajóztak a Tisza folyón. Innen továbblovagolva a Kórógy vize mellett ütöttek tábort. Ott a székelyek, akik előbb Attila király népe voltak, Ősbőnek hírét hallva, békés szándékkal elébe jöttek,­ s önként kezesül a­d­­ák fiaikat különféle ajándékokkal. Sőt, Ősbő serege előtt első hadrendként in­dultak Mén-Marót ellen harcba. A szé­kelyek fiait azonnal elküldték Árpád vezérnek, s ők maguk elöljáróban a székelyekkel Mén-Marót ellen lova­goltak.” Több helynév utal a székelyek haj­dani Bihar környéki jelenlétére. Dél-Biharban Székelytelek, Észak-Bihar te­rületén Székelyhíd falunév. Telegd köz­ség nevére utal a „telegdi székelyek” megnevezés. Kalotaszegi székely össze­tételű helynév Székelyó folyónév Szé­kelytető és Székely dűlőnév. Számos helynév felsorolásával erősíti meg a székelyek hajdani bihari tartózkodását Benkő Lóránd is. A bihari székelyek társadalmi szer­vezetére hoz adatot a Váradi Regest­­rum, melyben Eber falu lakóit (ma puszta Nagyszalonta mellett) 1217 ben mint a Székelyszáz centurionátushoz tartozó várjobbágyokat említik. Az 1068-i események másik színhelye a Meszes-hegység közelében fekvő Ker­lés falu és annak határában Cserha­lom. A Meszes-hegység keleti lábánál, az ún. Meszesi-kapu védelmére Szent István telepített Doboka várához csa­tolt egyharmadon „Jenő-törzsbeli vité­zeket és székelyeket”. E vidék helynév­anyagában is szerepel székely-összeté­telű név: Székelyúj. Székely György a Szolnok-Doboka vármegyei székely településekkel kap­csolatban a következőket állapítja meg: „A magyar település szempontjából pedig fontos volt a Meszes-hegység, egy, a Szamosba ömlő Egregy-patak és a Kraszna vízvidéke közötti középhegy­ség. Ez eredetileg gyepű volt, de a XII. század második felében, amikor a szászokat Erdélybe telepítették és a" szász telepek védelmében a székelyek szerephez jutottak, a meszesi gyepűket feladták, az őrök pedig az új védelmi vonalra kerültek.” A bihari és szolnok-dobokai széke­lyek X—XII. századi településtörténeti adatait megvizsgálva nézzük most mi­ként kapcsolódhattak hagyományaik Szent László alakjához. A bihari székelyek hercegpárti ma­­­gatartása adva volt, hiszen Bihar vára a honfoglalás óta az Árpád-házi herce­gek vára. Mindezek után nem­­ kétel­kedhetünk abban, hogy László oldalán ott voltak a székelyek a kerlési ütkö­zetben és László uralkodása idején, a későbbi besenyő betörések (1085,1091) visszaverésében is jelentős szerepet játszottak. E küzdelmek során a ko­rábbi harcos hagyományok László tet­teiben testesültek meg. László keresi legendája megszületik a szerptanúk ajkán, majd elkészülnek az első fal­képek is: Váradon és Magyarremetén Bihar megyében, Dés, Désakna, Ördön­­gösfüzes és Páncélcseh helységek temp­lomaiban Szolnok-Doboka megye terü­letén. Az első falképek megszületéséig vi­szont László halála után talán több mint két évszázad telt el. Eközben a legendának csak bizonyos részletei él­hettek a nép ajkán. Úgy tűnik, László király szentté avatásakor 1192-ben még nem állt össze a későbbi falképek, kró­nikák oly eleven cserhalmi története. Szent László sok csodája mellett, ame­lyek csakis egy szent életére jellemző­ek, talán nem is volt szükség a profán cserhalmi történetre hivatkozni a szent­té avatáskor készített­­ kanonizációs jegyzőkönyvben. Hangsúlyozni szeretnénk, hogy mi­közben a László-legenda keletkezésé­nek valós történelmi alapjait próbáltuk megtalálni, egy pillanatra sem feled­keztünk meg azokról az elsősömén László Gyula kutatásaiból ismert ke­leti, vagy más szerzők által feltétele­zett nyugat-európai legendaformáló mo­tívumokról, amelyek a falképek ikonog­ráfiájában felismerhetőek. Nem lehet célunk elhallgatni nagy tudású kutatók eredményeit, amelyek a Szent László legenda megfogalmazá­sában ószláv vagy bizánci legenda-re­meket véltek megtalálni. Mindez nem változtat azon a tényen, hogy a faliké­pek legendája a körlési ütközet törté­neteként élt évszázadokig a köz­tudat­ban, és hogy e hagyomány őrzői vagy továbbadói a határ menti törzsek pon­tosabban a sz­é­k­e­ly­e­k voltak. • JANÓ MIHÁLY (folytatjuk) 1992. JÚLIUS 1. Háromszék 5

Next