Háromszék, 1992. augusztus (4. évfolyam, 680-701. szám)

1992-08-06 / 684. szám

Erdélyi utakon A Magyar Cserkészbarátok Egyesülete Erdélyi utakon címen szervezett ifjúsá­gi körutat július 14—26. között. A Mün­chenből induló csapatban, természete­sen, öregcserkészek, cserkészvezetők is voltak szép számmal. Programjukat mintegy kéthetes magyarországi előtá­­borozásokkal egészítették ki, s a hónap végén néhány napra ugyancsak oda tértek vissza. Az útitervet hónapokig tartó előkészítő munka után állították össze cserkészvezetők, Erdélyt ismerő szakember, fiatalkorukban itt élők se­gedelmével. „Ez a körút lehetőséget nyújt nektek — idézzük a gazdagon illusztrált, részletes útitervet tartalmazó, igényes kivitelezésű, ez alkalomra nyomtatott útikalauzból — megismerni az erdélyi népművészetet, hagyományo­kat, táncokat és viseletet. Ott járunk majd Kriza János, Orbán Balázs, Gábor Áron, Bem tábornok. Tamási Áron nyomain, betérünk Madéfalvára, és meglátogatjuk Rhédey Claudia grófnő sírját.” Idézzük még két nap program­ját: „Július 20., hétfő: A csángókat el­hagyva Csíkszeredába indulunk. Csík­szereda az Olt mentén fekszik. A csíki magyarság kultúrközpontja. Iskolái hí­resek. A környéken kitűnő szénsavas források, gyógyfürdők vannak. Csíksze­redától Sepsiszentgyörgyre visz­aj­­utunk. Ez a város híres magyar színhá­záról, a református erődtemplomáról, arról, hogy a forradalmár ágyúöntő Gá­bor Áront itt érte a halálos lövés­­ezen a vidéken, így értendő). A Székely Nem­zeti Múzeum ugyancsak­ megtekintésre vár. Július 21., kedd: Ezen a napon a gyógyfürdők és hegyi tavai­ világába érkezünk. Tusnádfürdő vizének gyógy­hatását már az 1600-as években ismer­ték. A Csukás-tó, melynek partján na­gyon szép strand is van, hasonlóan ér­tékes gyógyvizű. Innen út vezet a le­gendás Szent Anna-tóhoz, mely egy ki­aludt vulkán kráterében fekszik. Jó lenne eljutni Kisbaconba is, ahol a ma­gyarok leghíresebb mesemondója, Be­nedek Elek született.” Hát eljutottak oda is. A háromszéki vendégfogadó cserkészeknek, a plébániának köszönhe­tően itteni programjuk jóval gazda­gabbra sikeredett. Bálványos, Kézdivá­­sárhely, Kovászna, Csomakörös, Illye­falva ugyancsak útba esett. A búcsútá­bortüzet a Szemerja-patak melletti tisz­tásra tervezték, ahová Brassóban és környékén túrázó francia egyetemista cserkészeket is meghívtak. Hazulról hozott népdalaiknak selymesen szép hangja a Kárpát-medence magyarsá­gának. Palócvidéktől a moldvai csán­gókig, összecsengő dalaival vegyült, s a Marseillaise taktusaival együtt dobban­hattak a két himnusz — a magyar és a székely — ritmusával a búcsúfáklyák vi­lágánál a szívek. A vendégcserkészek lakóhelyének, szülőföldjének térképraj­zolása a magyar cserkészmozgalomban eddig páratlan. A száztíz (!) résztvevő között a zömükben németországiak, ausztriaiak, magyarországiak mellett ilyen országok is szerepeltek: Brazília, Észak-Amerika, Kanada, s ha jól tu­dom, a Fülöp-szigetek is. A csoporttal jött Izsák Karolina, Venezuela szépe. Miss Venezuelának csak a szerénysé­ge vetekedhet szépségével, s Japánban, az Ázsia szépe versenyén is negyedik helyezett volt. A cserkészbarátok között találtuk ré­gi ismerősünket, Fáth Lajos, immár nem csak svájci (Luzern), hanem buda­pesti illetőségű író barátunkat aki a hetvenes évek elejétől húszon és va­lahány alkalommal járt nálunk karita­tív céllal, Bukaresttől az erdélyi váro­sokig. Az Erdélyi utakon egyik támo­gatója most is a Máltai Szeretetszolgá­lat, s útjuk ugyancsak karitatív jelle­gű. A Fáth Lajossal folytatott beszél­getésünk töredékét azért is adjuk köz­re, hogy a Magyar Cserkészbarátok E­­gyesületét sanda szemmel figyelők megnyugodjanak: céljaik, cselekvéseik humánus értékhordozók.­ ­ Hum &‚ *(*»**} «.V. Európa-falu Tiszakécskén Az 1996-os magyarországi világkiállításra, a ter­vek szerint, Európa-falut építenek fel Tiszakécskén, s a Tiszát Európa-folyónak nyilváníttatják az Eu­rópa Tanáccsal. Fáth Lajos, aki az Európa Tanács svájci megbízottja, tájékoztatott a leendő Európa­­faluról.­­ Az Európa-falu négy régió, észak, dél, nyu­gat, kelet országainak és népeinek legjellegzetesebb épületeiből áll, több mint másfél száz építményből. A területet a magyar állam biztosítja, az épületeket az érdekelt államok építik fel. Az Európa-falu nép­rajzi jellegű, születése után is folyamatosan műkö­dik. Főleg fiatalokat hívnak meg majd a népi mes­terségek gyakorlására és bemutatására. Néprajzi értékű tárgyak árusítására is gondolnak, ezek fel­töltését, pótlását szintén a kérdéses országok, régi­ók intézik. Népművészetre alapozva hirdeti majd: rendezzük végre közös dolgainkat Európában. Ehhez keresünk most szponzorokat, magánszemé­lyeket, egyesületeket, cégeket. A kormányokhoz már elküldtük felhívásainkat. Az Európa Parlamentben Giscard D'Estaigne megkért, mondjam el az egész tervet. Az Európa Tanács ülésén is elmondtuk, hogy miről van szó. Nagyon támogatják. — Hol is van Tiszakécske ? — Lakitelek fölött, a Tisza-kanyarban. Csodála­tosan szép hely... Ez a jelszavunk: egy kalocsai tányér, Európa népművészetével is díszítve, közben Európa csillagaival. A terv már hatéves. Csak nem engedélyezték Magyar­országon sem, mert nem vol­tunk az Európa Tanács tagja. — A beszélgetést folytassuk majd Cserná­­tonban, ahová azért (is) megyünk, hogy az it­teniek esetleges faluépítő részvételének módo­zatait megbeszéljük. — Arról van szó tehát, hogy minden ország fel­építi a maga sajátos jellegű tájházát. Például: Svájc hármat. Lesz egy német, egy svájci olasz s egy francia svájci ház. ők döntik el, milyen háztípust akarnak felépíteni. Minden ház új lesz. Régi stí­lusban, de új. Berendezik az illető régió népmű­vészetével, lakható lesz, egész évi programmal mű­ködik. Egy élő skanzen. — Tőlünk láthatunk-e majd székely házat? Egy felsőháromszékit ? (Haszmann Pál) — Annyi hely nincsen. Lesz egy regáti román s egy erdélyi magyar ház. Hisszük, hogy mindenki elfogadja. A skandinávok, a benelux államok már elfogadták. Akkor mások is így tesznek, mert egy ilyen ügyből nem maradhatnak ki. A csehek és szlovákok is külön házakkal jelentkeznek. A transz­­szilvániai házak között jó lenne, ha elfogadnák, hogy legyen egy szász is. — Hány ház lesz összesen ? —­llat van, ugye, harmincöt ország. Eddig száz­ötvennégy ház szerepel a tervekben. De most, hogy feloszlott a Szovjetunió, ők is ragaszkodnak, hogy mindeniknek külön háza legyen. A Baltikum kü­lönválása is egy csomó házat jelent. A felbomlott Jugoszlávia is egy-egy házat kér majd. Ehhez joga van mindenkinek. — Akkor ezt a jogot nekünk is meg kell adni. Ugyanis nem lehet az erdélyiséget a magyar, a székely, a román és a szász nél­kül elképzelni. (Haszmann Pál) — Itt az is probléma, hogy a magyart és a szé­kelyt szét kell-e választani? Ha mi is szétválaszt­juk a székelyt és a magyart, máris gondolkodási zavarba hozzuk a nyugatiakat s a keletieket is. Azt mondják akkor,­ ők is beismerik, hogy ez a kettő nem azonos nép. — Akkor a transzszilván jelleget kell hang­súlyozni ? — Ne nyelvjárások, tájegységek szerint, hanem az anyanyelv szerint építkezzünk. Minden régió a saját népművészetét mutatja be. A házon belül az­tán lehet érvényesíteni a tájegységeket is. — Tőlünk vannak-e pályázók ? — Én ezt nem tudom. Eddig hét terv van. A nyolcadik most készül. Makovecz Imre a pályázó, aki a sevillai magyar pavilont is tervezte, ami ki­magasló világsiker. — Itt van egy igen tehetséges fiatal mű­­építészcsoport, Zakariásék. Önszorgalomból és önfeláldozással még a diktatúra éveiben „fel­térképezték“ az egész Székelyföld sajátos épü­leteit. Ennek nemcsak a rajzát, leírását ad­ják, hanem, inspirációs forrásként felhasznál­va, az új funkciót is beleálmodták ebbe a háztípusba. Tehát ugyanazzal a céllal, mint ahogyan ezt az Európa-falu tervezői elképzel­ték. A tavaly volt Budán nagy-nagy sikerű kiállításuk... — Haszman P.: Én úgy tudom, készültek vala­mi hasonló tervvel ők is. — A házak felépítését minden ország saját re­zsiben végzi. Magyar munkaerővel, de az erdélyi­ek esetében, természetesen, itteniek építhetik fel. — A mi esetünkben ez egy természetes fo­lyamat, akkor is, ha nem épül Európa-ház. Sok erdélyi magyar épít kinn. Oda kell majd a csíki és háromszéki ács, a kőműves és így tovább. — így van. Saját polgármestere lesz ennek a falunak, európai rangja. Az Európa-falu bejáratá­nál egy hatalmas faragott székely kapu lesz. — Tudtok-e arról, hogy Kézdivásárhelyen az erdélyi, moldvai magyar etnikum legtelje­sebb miniatürizált népviseleti gyűjteménye található ? Most is Magyarországon „turnézik“ egy csoportjuk. Mennyire kelnének el ezek abban az erdélyi házban ? — Az ötlet nagyon jó. Egyébként hallottam ró­luk, olvastam is. — Hogyan kapcsolódhatna be ez a múze­um a falu építésébe és a ház fenntartásába ? —• Ha kéri a felvételét az Európa-faluba. — Nem jogi személy. A sepsiszentgyörgyi részlege. S ez is állami múzeum.­­— Haszmann Pál. De a csernátoni Bod Péter Művelődési Egyesület jogi személy. Alakíthat kft.-t. Lehet exportjoga. — így van. Akkor állapodjunk meg ebben. Az oldalt írta és szerkesztette. 1992. AUGUSZTUS 6. Kötelességkeresők ... A másik cserkésztörvény úgy szól, hogy a cserkész szereti a termé­szetet, jó az állatokhoz, és kíméli a környezetet. Micsoda nagy nyereség egy társadalom számára, ha olyan fi­atalok nőnek fel, akik szeretik a ter­mészetet, jók az állatokhoz, és kímé­lik a környező világukat. A többi tör­vényről nem is beszélve, hogy­ ahol tud, segít. A segítés szociális gondo­lat. Mi, cserkészek nem folytatunk na­pi politikát. Nem ítéljük el azt, de nem fogadjuk el. Pártpolitikát nem folytatunk, de minden cserkésznek kö­telessége nemzeti politikát folytatni. A magyarság jövője igenis érdekel minket. Jelszavunk az, hogy cserké­­sziesíteni a társadalmat, átitatni szo­ciális, demokratikus, humánus gondo­latokkal. Ennek nagyon széles útja van. Már csak azért is, mert a cser­készet önkéntes mozgalom. Ez a fő ereje neki. Akkor lép be valaki, ami­kor elfogadta ezt, de akkor száméra kötelező. Erre esküt tesz. Isten, az embertársszolgálat, a napi jótett stb. ... Egy iskolát jár végig, amely egy élet­­eszmény is, egy életprogram, és ami­kor nem tetszik, kilép. De a cserké­szet egy olyan „bacilus“, hogy ha va­laki ezt megkapta, sohasem akar meg­szabadulni tőle... Az idősebb cser­készeknek köszönhető a mai cserkész­mozgalom fellendülése. Akik valami­kor cserkészek voltak, amit kaptak, azt úgy kapták, hogy majdan tovább kell adni. Most, amikor a mozgalomba visszakerültek, sokan azt hiszik, hogy csak nosztalgiáznak. Dehogy nosztal­giáznak ! Szeretnék újra életre hívni ezt a mozgalmat, amelyből az egész társadalomnak csak előnye van. Egy fiatal nemzedéket, nemzetet tud ki­nevelni, amely önként fogad el dol­gokat. Mindig azt mondtuk, először: közügy, másodszor: közügy, harmad­szor: közügy — s csak azután a ma­gánügy. Akkor van egy négy m betűs jelszavunk: A boldogulás ösvénye: mindig, mindent, mindenhol, minden­kinek. Mi elfogadtuk megboldogult gróf Teleki Pál cserkészekhez intézett kérését: több mint szolgálatot, köteles­séget keresünk. És ezt megtaláljuk népünk önzetlen szolgálatában, más formában fogalmazva, önként vállalt népszolgálatot keresünk, kamatos ka­mat nélkül. Ez nemzetszolgálat. A pártok megosztják az országot mindig, és lehetőséget adnak, hogy olyan em­berek használják ki a helyzetet, akik előnyöket szereznek maguknak. Elő­nyökhöz jutni és nem az ország ügyét szolgálni... Valamikor sárral mocs­kolták be ezt a nevet. Voltak embe­rek, körök és pártok — bárminek ne­vezzük őket —, amelyek bemocskolták a szót, s most igenis, tisztára kell mos­ni. A legnagyobbjaink mindig a nép­szolgálatban haltak — ha kellett — hősi halált. Egyházi vonatkozásban is ugyanez a helyzet. Mi azt mondjuk: Jézus népe vagyunk. Jézus a nép volt. A nép szót ki kell emelni és megtisz­títani, mert enélkül nem tudunk to­vábblépni. SYLVESTER LAJOS HAROMSZEK 4

Next