Háromszék, 1993. június (5. évfolyam, 886-907. szám)

1993-06-26 / 905. szám

Esztelnek (2*) Az állattartás kedvezett a szegé­nyebb rétegnek is, mivel a közbirto­­kossági, községi legelőn — sőt kora ta­vasszal és nyár végén a tarlón és a kaszálón is — bárki pásztorkodha­tott. A földművelés intenzívebbé vá­lása az állattenyésztés rovására tör­tént­ Az ugar felszántásával csökkent a legelőterület. Az állatok nagy ré­szét csordába adták. Volt kecske-, sertés-, csikó- és­­ több hazajáró marhacsorda, ugyanakkor több juhse­­reg is. A hivatalos pásztorokat kora tavasszal falugyűlésen fogadták fel. Leginkább szegény emberek ajánl­koztak, de voltak jobb gazdák is,­­a­­kik gyermekeikkel szándékoztak el­látni a teendőket. A pásztorok álta­lában április végén, Szent György-na­­pon állottak ki, s késő őszig, míg az idő engedte, sokszor Katalin-napig is kijártak. A csordától ideiglenesen elmaradt állatok őrzése, valamint az említett idényen kívül eső időben történő legeltetés a gazdák gondja volt. Egyes juhosgazdák,­ hogy spó­rolják a kószot, s mégis az állatok nagyokat bárányozzanak, jól tejelje­nek, a juhokat télen is kijáratták az erdőre vagy fűbúzára. Bizonyos ál­latfajtákat — így a jármas marhá­kat, lovakat nem nélkülözhetvén — nem adtak csordába, hanem a gaz­dák maguk gondoskodtak a legelteté­sükről, külön járatták azokat. A ju­hokat, kecskéket is csak ellés után csapták ki a seregbe, a bárányokat, kecskeollókat egyáltalán nem. A kü­­lönjárók őrzése az öregek, de még inkább a gyerekek feladata volt. A gyermekpásztortól elvárták, hogy „az állatot ismerje, ne verje, jól etes­se, vadtól megőrizze, és pontos számba hazaadja". A vad támadására nyáron és télen egyaránt lehetett számítani. A hava­son minden moccanásra figyelve a­­ludtak a pásztorok. A támadást a ku­tya jelezte; ha farkas közeledett, szaggatta az ugatását, a vaddisznónak kattogtatott. A régi nagy szarvú ma­gyar marhák ilyenkor bömböltek, ka­páltak a lábukkal. A pásztor csükí­­téssel uszította a kutyákat, ő maga bottal, fejszével védekezett és táma­dott. A farkasharapás ellen a kutyák nyakát kovács készítette farkaslánc, ezgárd védte. A csordapásztorok értették az ál­latgyógyítás tudományát is; ha fel­­puffadt a marha, járatták, lábfájás esetén nem volt szabad járatni, a beteg végtagot patakvízzel mosogat­ták, s kreolinnal kúrálták. A járom­törés alól a kelést kinyomták, és marhafaggyúval bekenték. A család állatállománya vagyon­­mércének számított, akárcsak a föld­tulajdon nagysága. A Szacsvai csa­ládnak 1895-ben 16 szarvasmarhája, 32 sertése, 42 juha és 6 lova volt, és csak ők tartottak bivalyát. 1929-ben a 10 holdon felüli gazdáknak átlag 4, a szegényebbeknek 2—3 szarvas­marhájuk volt. A­z erdő fontos szerepet játszott az esztelnekiek életében. A fa­­luközösség határozatainak a betartásával a közbirtokosság erdejé­ből bárki eldölhetett, nemcsak saját szükségletére, hanem eladásra is. Az 1900-as népszámlálás adatai szerint 7 család élt kimondottan őstermelés­ből, erdőzésből, gyűjtögetésből, esetleg halászatból. Az erdőkitermelés jelen­tősége a XX. század elején növeke­dett, miután 1904-ben létrejött az el­ső esztelneki fűrészgyár. A tőkés tu­lajdonosok munkásokat fogadtak a Nemere—Nagy Sándor­ közötti er­dőrész kitermelésére, az állattartó gazdák fő foglalkozása ettől kezdve a fuvarozás lett. E­nnek a századnak az elején kezdett tért hódítani a kisipar is. A mesteremberek ugyan már a XVIII—XIX. században meg­telepednek Esztelneken. Volt itt timár, csizmadia, molnár, mészáros, kovács, szabó. A fűrészüzemek bein­dításával a népesség egy része mun­kásként dolgozott a végtereken vagy a gattereknél. A szegényparasztság egyhar­mada más földjén is napszá­­moskodott, az agrárproletárság (földnélküliek) viszont bérmunkás­ként vagy cselédként élte le életét. Mivel a helyi kisebb birtokok nem biztosítottak elég munkalehetőséget, sokan átjártak Moldvába, Mărăşeşti környékére, ahol Negro Ponti bojár földjén töltötték nemegyszer az egész mezőgazdasági évadot. A férfiak szántottak, vetettek, a nők kapáltak, kukoricát szedtek és csépeltek, szőlőt szüreteltek, betakarították a répát. Mások a szászkuti cukorgyárban vagy a brăilai konzervgyárban dolgoztak. A helyi munkalehetőségek kiszélese­désével — erdővágás, fuvarozás, fű­részgyárak gyarapodásával — a Mold­vában bérmunkát keresők áramlása jórészt megszűnt. A fiatalok körében a legnépszerűbb pénzkereseti mód a cselédkedés, szol­­gálás volt. A cselédek egy része mező­­gazdasági, más része háztartási al­kalmazottnak szegődött. A falusi ér­tékszemlélet szerint az anyagi kény­szeren túlmenően az idegen gazdasá­gokban való munka egyik célja a ta­nulás, az életre való felkészülés: a falusi, nemesi udvarokban, a városi­polgári házakban sok mindent el le­hetett lesni. Ezért még a legmódosabb gazdák is elküldték szolgálni gyerme­keiket. A kiskorúak rendszerint a közelben, legtávolabb Kézdivásárhely­­re szegődtek el, a nagyobbak család­­alapításig Brassóban, Galacon, Brăi­­lán, Bukarestben, Budapesten szol­gáltak.E­sztelnek hagyományos néprajzi képe sok szempontból átala­kult a század első felében. Te­lepüléstörténeti szempontból azonban sok változás nem történt. Lényegében két, a patakkal párhuzamosan haladó útból és az ezeket összekapcsoló ut­cákból áll, melyek nevükben — Csavar, Domokos, Jakab, Intze, Szacs­vai, Gyergyai, Demény, Bartos, Cserei stb. — őrzik a nagycsaládi település­rend emlékét. A régebb települt Felszeg és az újabban kiépült Alszeg között határként ott áll a Ferenc­­rendi kolostor és a templom. A mó­dosabbak az idők folyamán leköltöz­tek az úthoz, a vasúthoz közelebb fekvő Alszegbe vagy legalább a kö­zépszerbe, s így a két falurész között társadalmi szempontból is határvonal képződött. Az alszegiek lenézték és műveletlenebbeknek tartották a fel­­szegieket, és a két falurész fiatalsága nem annyira egymással, mint a ve­lük közös templomba járó szomszéd­falusiakkal barátkozott. A felszegiek a kurtapatakiakkal a zárdatemplom­ban, az alszegiek a csomortániakkal a másik templomban találkoztak. A legények vizitába, táncba is gyakran átjártak a két faluba, s a közös szó­rakozás gyakran vezetett házasság­hoz. H­osszúkás alakú, kettős udvari­ az esztelneki jellegzetes telek­típus. Jobb vagy bal sarkában helyezkedik el, és homlokzatával az utca felé néz a lakóház. A házzal szemben áll a csűr, ennek háta mö­gött húzódik a zöldséges- és gyümöl­csöskert. A hagyományos építkezés szerint a ház falát boronafából rak­ták, tetőzetét szalmazsúppal vagy zsindellyel fedték. Később a zsúpos házak fedelét zsindellyel vagy cserép­pel cserélték ki. A lehetőség szerinti 2 vagy 3 osz­tató házban az élet rendszerint a meglévőnél kevesebb helyiségben zajlott. Egy szobát ugyanis a nagy ünnepi események számára tartottak fenn, vagy tárolóhelyként használták. A századfordulón megváltozik a lakásbelső képe. A régi festett bú­torokat városias jellegűre cserélték fel. A vetett ágy párnahuzatai bolti gyolcsból, horgolt csipkés fejjel ké­szültek, alájuk színes selymet tettek. A kandallós tűzhelyeket lebontották, érckolyhákkal cserélték ki. T­áplálkozásra vonatkozó ismere­teink is vannak Esztelnekről. A század elején ez szegényes volt. A szegények mindennapi rozs­árpa, a módosabbak rozs-búza kenyere mellett napi eledel volt az árpaliszt­ből, haricskából főzött puliszka, a ku­koricalisztből készült málé. A legjel­legzetesebb ételek a kásafélék (ha­ricska, köles). Később — elterjedésé­vel egyidejűleg — nőtt a krumplis ételek jelentősége. Böjti időkben las­kaféléket, tejbelaskát, tökmagos, má­kos laposkát fogyasztottak. Hétközna­pokon a tökmagos, fuszulykás, mákos ételeket, dologidőben száraz élelmet, szalonnát, túrót, hagymát ettek. Ün­nepkor hússal, kaláccsal táplálkoztak. A teafélékkel a papok s a Pesten szolgáló lányok, a kávéval, cukorral az idegen vállalkozók ismertették meg a falu népét. F­elsőháromszék katolikusainak központjává lett Esztelnek a középkorban. Ehhez jelentős módon járult hozzá a már említett Jézus-forrás, amely zarándokhellyé változtatta a helységet. 1648-ban, a nyújtódi sikertelen próbálkozás után Esztelneken több szerencse kísérte a Ferenc-rendi szerzetesek megtele­­pedési szándékát. A már itt is terje­dőben lévő protestantizmus megféke­zésében és majd fokozatos visszaszo­rításában a döntő szerepet az itteni kolostor ferences szerzeteseinek te­vékenysége játssza. A zárda nevét csak 1721-ben vette fel, jó ideig apácakolostornak is hajlékul szolgált. 1822-ben azonban Szepesi püspök az utóbbi intézményt megszüntette. N­agy Mózes, háromszéki szárma­zású kanizsai lelkész a székely­­ség reformálásának a hírére visszajött szülőföldjére, és előbb Ge­­lencén foglalt el lelkész­­hivatalt. Hitbuzgó működésének köszönhetően sikerült ezt a vidéket a katolicizmus számára megtartani, egymaga 9 ek­lézsiát adminisztrált. 1681-ben Esztel­neken gimnáziumot alapított — Há­romszéken az elsőt —, ezt azonban csakhamar a központi fekvésű Kan­tába, Kézdivásárhely mellé helyezték át. Az elemi szintű oktatás nem elégí­tette ki az igényeket, ezért 1752-ben Mihálcz József alapítványt tett, hogy „ezen félreeső szögletében a fiatalok neveltessenek, és a hazának jeles polgárok képeztessenek". Csakhamar felépültek a kolostor közelében az iskolaházak, s újraindult, immár ma­gasabb szinten, a tanítás. Kozma Jó­zsef 1771-ben egy újabb alapítvány­nyal az árva gyermekek iskoláztatá­­sát tette lehetővé. Ez idő tájt az is­kola gimnáziummá nőtte ki magát. Itt tanult a szegényebb „felvidéki if­­júság", amely számára iskolai színhá­zat­ is létesítettek. A diákok művelő­dését szolgálta az 5000 kötetes zárdai könyvtár is. A kolostorral szoros összefüggésben lévő iskolát, valószínű, már 1775— 766-ban beszüntették. Az 1808-as föld­rengés folytán megrongálódott isko­laépület javítására már nem került sor, így az itt meghonosodott élénk szellemi élet talaját vesztette. Az is­kola elvesztette régi jelentőségét, és elemi szintre minősült vissza. A fiú­kat a zárdában a szerzetesek tanítot­ták, a lányokat pedig a leánytanító, aki egyben kántor is volt. 1875-ben a katolikus felekezeti iskola községi jellegűvé változott. E­sztelnekről származott Szacsvai János, aki az 1848-as szabad­ságharc idején az önvédelmi harc során megszervezett hadianyag­gyártó részleg vezetője volt. 1848. de­cember 8-án a Kézdivásárhelyen be­indított lőporgyártás biztosának ne­vezték ki. Apja, Szacsvai András, vadász lévén, már korábban is fog­lalkozott puskaporgyártással. A de­cember 8-át megelőző hetekben Szacs­­vaiék bizonyára kikísérletezték és kidolgozták a lőporkészítés technoló­giáját, különben december 8-a után nem kezdődhetett volna el a viszony­lag­­nagyméretű termelés. A lőpor­gyár 52 dolgozója napi 40—80 font puskaport termelt. A lőporgyár helyi­sége az ún. őrnagyi lakásban volt. A ként Torja és Kovászna, a salétromot Torja, a szenet Kézdivásárhely és a szomszédos falvak szolgáltatták. A gyár készített ágyúba és lőfegyverbe való vetőport. A szabadságharc szolgálatá­ban kifejtett­­­evékenysége jutalmául Szacsvai Jánost főhadnaggyá léptet­ték elő. Dr. BINDER PÁL CSEREY ZOLTÁN Vilní.df! Ksmítlfkrúí. SA iW««,«,!! litfii, Ä*' , ; X ' / PAv. : 7"' , c /(' Ismílékezetkiesés áldozata? Idén, június derekán, éjjeli órákban Hár­omszék megyeszékhelyén Csizovsz­­ki Gyula magyar állampolgár elindult megtalálni a nyomtalanul eltűnt sze­mélygépkocsiját. Rá is lel nem messze a városközponttól, a Park Szálló par­kolójában. Két napra rá, reggeli órák­ban beállít sepsiszentgyörgyi ismerő­séhez — autó és cipő nélkül. Csizov­­szki Gyulát beutalták a megyei kór­házba és értesítették Magyarországon élő szüleit, akik rövid időn belül meg is érkeztek Sepsiszentgyörgyre. A kü­lönös módon pórul járt férfin nem ész­leltek bántalmazásra utaló jeleket a kórházban. Június 19-én szintén reg­geli órákban, a kálnoki erdőben meg­találták Csizovszki Gyula ARL—010 rendszámú 1310-es Dacia személygép­kocsiját — nyitott ajtókkal, érintetle­­nül. Az autóban minden a helyén volt, a pénzből, az iratokból semmi sem hi­ányzott. (zágoni) 1993. JÚNIUS 26. A KÉZDIVÁSÁRHELYI Finna kft. a Gábor Áron tér 5. szám alatti (volt Gostat) boltjában 15 százalékos árréssel, megyénkben egyedüli forgalmazó­ként, NAGY TÉTELBEN, VALAMINT OTTHONI FOGYASZ­TÁSRA ODOBESTI-S ÖMLESZTETT ÉS PALACKOZOTT TÁJ­BOROKAT TERMÉSZETES P­ÁLINK­AFELESÉGEKET ÁRUSÍT. (638) “HÁROMSZÉK !

Next