Háromszék, 1996. augusztus (8. évfolyam, 1800-1826. szám)

1996-08-01 / 1800. szám

MARGÓ 1. Az alább következő, az oroszországi helyzetet pontosan leíró tanulmányhoz — amelyet terjedelmi okokból némileg lerövidítve közlünk — nem kell kommentár. A Közép­­európai Egyetem privatizációs projektjének igazgatói pontosan mérik fel és írják le a közép- és kelet-európai privatizációk nagy paradoxonát, a folyamatot, melynek során a nómenk­latúra gazdaságba irányított tagjai olyan gazdasági — és politikai — hatalomra tettek szert, amelyről az emberarcú szocializmus éveiben még csak nem is álmodhattak (!?). 2. Az írás a Magyar Hírlap márciusi számában jelent meg, azóta az elnökválasztás alatt változtak az orosz hatal­mi viszonyok. Jelcin mellett a hatalomba emelődött riválisa, Lebegy tábornok, főként azért, hogy a gazdaságban hatalom­ra jutó nómenklatúra érdekeinek megfelelően végre igyekez­zék „rendet” csinálni, megfékezni a korrupciót, letörni az állami bürokrácia s a vele versenyző maffia hatalmát... 3. Az orosz jövő változatlan kérdése, hogy a keménykezű, puritán embernek tartott tábornoknak ez sikerül-e? Ugyanis az „eredeti tőkefelhalmozódás’ ’ orosz szakasza véget ért, az újgazdagoknak rendre és biztonságra van szükségük. De kikből is áll Oroszország milliárdos rétege?! Hogyan „dolgoznak’ ’, hogyan „szervezik meg’ ’ hatalmukat? Minderre választ kaphatnak az alábbiakban... Bogdán László ____________________________________________________/ ROMAN FRYDMAN, KENNETH MURPHY, ANDREI KAPACZYNSKI AZ ELVTÁRSI ARCÚ KAPITALIZMUS (RÉSZLET) KIK AZ OROSZ ÚJGAZDAGOK? — SURRANÓ KÁDEREK — ELŐRETÖR A KLEPTOKRATÚRA — HÁROM HITTÉTEL — TÚL A HATALOM CSÚCSÁN A kelet-európai reformkommunisták a kezdetektől fogva az átalakulás nélkülözhetetlen elemének tartották a privatizációt: meg akartak szabadulni az állami tulajdon dominanciájától, attól a gazdasági kórokozótól, amely a vállalatok vezetőit hatékonyan ellenőrizni képes tulajdonosok hiányából fakad. A lakosság nagy része sosem látta át egészen e célokat, csak azt tudták, hogy a magánosítás néhány embert elkerülhet­etlenül gazdaggá fog tenni. És attól féltek, sőt, igazából szám­­ottak is rá, hogy ugyanazok az emberek fognak meggazdagodni a privatizációban, akik évtizedeken át elnyo­mták a társadalmat: a kommunista nómenklatúra. Kétségtelen, hogy a reformerek nem tévedtek; végül i­s nincsen ismert példa olyan sikeres gazdaságra, amely nem a magántulaj­donra alapozott piacra épül. Máig eldöntetlen kérdés, hogy ami a kelet-európai államokban privatizáció címén zajlik, meghatároz­ható-e úgy, mint átmenet egy ilyen sikeres, magántulajdonra alapozott piacgazdaságba. A lakosság gyors ítélete viszont máris megalapozottnak látszik, a régi nómenklatúra gyakor­latilag átalakult új tulajdonosi osztállyá a legtöbb országban. Egy volt vezető román politikus szerint hazájában az új milliomosok nyolcvan százaléka a nómenklatúrához tartozott; sokan a hadiiparban dolgoztak, majd fegyverkereskedelemmel csinálták meg a szerencséjüket (megkerülve a Horvátországot és Szerbiát sújtó embargót, ami különösen nagy üzlet volt). A moszkvai Alkalmazott Politikai Intézet toplistájáról — a száz legnagyobb üzletembert véve alapul—egy vizsgálat kimutatta, hogy az orosz újgazdagok hatvanegy százaléka korábban párt­káder volt. Egy lengyel közgazdász nyomon kísérte néhány száz vezető káder karrierjét 1988-tól 1993-ig, és kimutatta, hogy a vizsgáltak több mint fele a magánszektor igazgatói foteljeiben kötött ki. A privatizációt tehát a régi rendszer emberei lovagolták meg, vagyis éppen azok, akiknek a visszaszorítására irányult a magánosítás. Ebből fakad az „egymillió dolláros’ ’ kérdés— amelyet megválaszolva szinte pontosan megjósolhatjuk Kelet- Európa jövőjét —: vajon ez megakasztja-e a régió fejlődését a nagyobb igazság és gazdasági hatékonyság felé? PÓRÁZ NÉLKÜL A volt szocialista tábor országaiban jóval szerényebb poli­tikai személycseréket hajtottak végre a kommunizmus össze­omlása nyomán, mint amire számítani lehetett volna. Végül is jóformán ugyanazok az arcok tűntek fel Románia, Ukrajna, Fehéroroszország élén és államapparátusában, mint akik a nyolcvanas években kormányoztak (bár vezetési stílusuk je­lentősen megváltozott). De a legnagyobb meglepetés, hogy még ott is viszonylag könnyen surrannak át a káderek a pártirodákból az igazgatói irodákba, ahol a régi rezsim össze­omlása után kilakoltatták a politikai elitet, mint például Lengyelországban, Oroszországban és Magyarországon. .Ahány­szor csak nagy magyar céggel tárgyalok — mondta egy diplo­matából lett amerikai befektetési tanácsadó —, valahogy mindig olyan emberrel ülök szemben az asztalnál, akivel már a kommunizmus idején is tárgyaltam.” Hogy pontosabbak legyünk, a két országról országra változik. A Cseh Köztársaság vállalatigazgatóinak nem különösebben sikerült megtartani hatalmukat. (Több sikerrel jártak a káderek a bankszférában, bár nem jutottak tulajdonhoz.) A lengyel vállalatigazgatók úgy őrizték meg hatalmuk jelentős részét, hogy megakadályozták a legnagyobb cégek privatizációját, de a befolyásukat nem tudták teljes körű tulajdonosi jogosítvánnyá változtatni. (A kisebb vállalatoknál ez már könnyebben ment.) Oroszországban jutottak a legnagyobb hatalomhoz a nómenklatúra­igazgatók, de ott még a munkásoknak is járt részvény, a legértékesebb nyersanyagkincsek bizonyos hányadának tulaj­don­­viszonyai pedig még tisztázatlanok (ami meglehetősen veszélyes). Talán a Cseh Köztársaság kivételével mindenütt kiválóan sikerült a nómenklatúrának politikai befolyását átalakítania gazdaságivá. A posztkommunista átalakulás legabszurdabb fordulatát éppen azok az országok produkálták, ahol a kommu­nisták elveszítették politikai hatalmukat (legalábbis időlegesen): a gazdaság felszabadítása a nómenklatúra uralma alól a nómenk­latúra felszabadításához (is) vezetett. Íme a privatizáció paradoxona: lehetőséget nyújtott (vagy legalábbis sokat segített abban), hogy a nómenklatúra elérjen valamit, am­elyre még a kommunizmus alatt sem vágyhatott. Csak olyan országokban alakított a nómenklatúra széles egység­frontot a nagy volumenű magánosítással szemben, mint Ukrajna, ahol a gazdaságot pénzfaló ipari mamutcégek uralják. Az ukrán gyárigazgatók láthatóan tudják, hogy üzemeiknek csak politikai értéke van, és a magánosítás elkerülhetetlenül azok bezárásához vezetne. Ezért szívesebben maradnak az állam védőszárnyai alatt, az alamizsnák és a mesterséges piac vonzásá­ban. De azokban a „fejlettebb’ ’ országokban is kivágnak az új tulajdonosok egy-egy szeletet a hatalom tortájából, ahol az értékesebb vagyontárgyakat megszerezhették az elegendő hatalommal rendelkezők. Csakhogy ők nem kérnek többé az állami függésből. Mint minden túlélő, igyekeznek a környezetü­ket saját előnyükre formálni: most már szolgálja az állam az ő igényeiket. Ennek a szerepváltásnak a fényében kell vizs­gálni a kommunisták visszatérését számos ország vezetésébe. A TÖRTÉNET KEZDETE Hogy is alakult ki mindez? A történet néhány évvel a kommunizmus végső összeomlása előtt kezdődik. A káderállomány feljavítása vált a régi rezsim reformpolitikájának utolsó, félhivatalos erőfeszítésévé például Lengyelországban, Magyar­­országon és Oroszországban. Minthogy ez a stratégia egyre erősebben hangsúlyozta a piac fontosságát, és teret biztosított bizonyos korlátok között a tulajdonnak, természetesen maguk az elvtársak rendelkeztek a legjobb eszközökkel az új lehetőségek kiaknázására. Így aztán ez a politikai irányvonal olyan népszerű lett a középszintű káderek körében (vállalatvezetői szinten), hogy a vezérkar rövidesen elveszítette uralmát a folyamat fölött. Ebből lett a tülekedés a vagyonért, ami spontán privatizáció néven vált ismertté. A leghírhedtebb példát Magyarország szolgáltatta 1988-ban és ’89-ben,a kommunista adminisztráció utolsó hónapjaiban, amikor a hatóságok törvényes keretek között lehetőséget adtak az állami vállalatoknak különböző vállalkozási formákba — mint például a részvénytársaság vagy a korlátolt felelősségű társaság­i szerveződésre. A gyárigazgatók és jó barátaik kijátszotték, e törvényeket, hogy megszabaduljanak a külső ellenőrzés bármilyen formájától, és lepasszolták az értékes vagyontárgyakat olyan leányválla­latokba, amelyeknek társtulajdonosai lettek. Az államnak pedig meghagyták a cég üres kasszáját és fizetetlen tartozásait. A spontán privatizáció spontánul alakult ki szerte a régióban. A korábbi Securitate-ügynök, Gheorghe Urzica tulajdonában van Bukarest egyik luxusüzletlánca, amelyet hivatalosan sosem privatizáltak. Ami néhány bolttal és kisebb vállalatokkal kezdődött, az gyakran folytatódott grandiózus lopásokban, különösen az olyan országokban, mint Románia, ahol a régi elit megtartotta az állam fölötti felügyeletét az őt felemelő rezsim bukása után is. Victor Stănculescu tábornok—Ceauşescu hadseregének egykori hadfelszerelési felelőse és annak az ideiglenes törvényszéknek a tagja, amely a diktátort halálra ítélte — most Románia vezető fegyverexportőr cégeinek a tulajdonosa, olyan vállalatokénak, amelyeket nyilvánosan soha nem kínáltak fel eladásra.­ Egy lódzi lengyel bankár panaszolta, hogy pénzintézetében a legtöbb rossz hitelt a régi vezetés adta saját baráti körének (akik a már támogatást élvező magánszektorban voltak) abban a néhány hónapban, amikor a Mazowiecki-kabinet kormányzott társbérletben a kommunista elnökkel. JELCIN CIMBORÁJA De a nómenklatúra rablásai egyik országban sem érnek fel az oroszországival, ahol az állam roppant gazdagsága és nyersanyagkincsei estek áldozatul néhány pártmúlttal ren­delkező, modern tolvajbárónak. Ami hivatalosan tudatos szo­vj­et politikaként különböző pártkáderek gazdasági kulcspozíciók­ba való helyezésével kezdődött, az végül olyan magasra jutta­tott embereket, mint Szergej Jegorov esetében, aki a Szovjet Állami Bank és a kommunista párt központi bizottsága pénz­ügyi osztályának elnöke volt, ma pedig Oroszország egyik leggazdagabb embere és a Kereskedelmi Bankszövetség el­nöke. Nyikolaj Rizskov, Gorbacsov egykori miniszterelnöke is váltott „a pártról a klánra”: ma a Tveruniversal Bank elnöke. Az új és gyakran korrupt hatóságokkal fenntartott jó kap­csolatok szintén hoznak privatizációs csemegéket a konyhára. Például múlt novemberben a hatalmas oroszországi Unexim­­bank — Borisz Jelcin titkosszolgálati főnökéhez és ivócim­borájához, Alexander Korzsakovhoz közel álló cég — egy árverésen megszerezte a Norilsk Nickel, a világon a legna­gyobb nikkel-, platina- és kobaltbánya részvényeinek 38 százalékát. Az Uneximbank részben a Norisk Nickel tulajdona — ettől az egész tranzakció családi üggyé válik —, és ez a bank kapta a megbízást az árverés lebonyolítására, majd ugyanez a bank győzött egy olyan összeggel, amely a konku­rens ajánlatának csak a felére rúgott. Az Uneximbank 170 millió dolláros ajánlata mindössze százezer dollárral haladta meg a kikiáltási árat, amelyet, mint tudjuk, az árverésvezető Uneximbank állapított meg. A GDP csaknem 17 százalékát produkáló orosz ener­giaszektor megszerzése felér az évszázad lopásával, sőt, ez talán minden idők legnagyobb lopása. Az olajóriás Gazprom vagyona több százmilliárd dollárra tehető. (A legtöbb becslés szerint e vagyon mellett a General Motorsé is eltörpül, ame­lyet pedig sokáig a világ legnagyobb ipari óriásának tartot­tak.) A Gazpromot és a hozzá hasonló vállalatokat ugyan kizárták a hivatalos privatizációs programból, mégis 60 szá­zalékos tulajdonrészük átláthatatlan utakon jutott néhány ember kezébe: a cégek néhány bennfentes alkalmazottjához, bizonyos kiválasztott politikusokhoz, korábbi káderek ve­zette bankokhoz. Állítólag az egyik fő részvényes Viktor Csernomirgyin, a korábbi igazgató, ma kormányfő. Ő maga tagadja, hogy köze lenne a céghez, ám kevesen hisznek neki, különösen amióta a fia pazar kúriát építtet a Gazprom egyik erdős földterületén. (Oroszország talán a világ egy­etlen demok­­ráciája, ahol a miniszterelnök vagyonát akár százmillió dol­láros hibaszázalékkal becsülik fel.) Az elvtársak a titkosrendőrségnél sem maradnak el a pártban hajdan erős pozíciókat betöltő jó barátaik mögött. Oleg Kalugin, Oroszország valamikori disszidens KGB-tábor­­noka mára hazája egyik legnagyobb vagyonát szedte össze egész világra kiterjedő „ócskavas’ ’-kereskedelmével, amelyet rogyadozó gyárak igazgatóitól vásárolt fel kölcsönösen előnyös feltételek­kel. Radu Tinu, aki a Securitate körzeti aligazgató­ja volt, ma az egykori forradalmi város, Temesvár leggazda­gabb üzletemberei közé tartozik. Az ilyen üzleti fejlemények elegendő alapot szolgáltatnak a posztkommunista átalakulás jövőjéről alkotható legdöbbenete­sebb rémlátomáshoz: a titkosszolgálati hálózatok nemzeti és nemzetközi üzleti struktúrákká átalakulva, helyenként a szervezett bűnözéssel is összefonódva, egész Eurázsiát átfogó kereskedelmi birodalmakat hoznak létre. Meglehet, nem teljesen reális ez a vízió a régi rezsimhez kötődő, ám az újban magát kiteljesítő, szűk, titkos elitről, de aligha lehet e veszélyt teljesen figyel­men kívül hagyni. S a kelet-európai közvélemény jelentős hányadában, amely ismeri a konspiráció módszereit, ez a vízió nagyban csökkentheti az új demokratikus rendszer le­gitimitását. A FAUSTI ALKU Nevetséges, hogy a nómenklatúra legnagyobb szerzeményei­hez a rendszer bukása után többnyire nem elfüggönyözött szobákban megkötött egyezségekkel jutott hozzá a régi rezsim végnapjaiban, és nem is nyílt lopással és megvesztegetéssel, hanem teljesen törvényes úton, a különböző magánosítási programokon keresztül, amelyeket az új, reformer kormányok dolgoztak ki és hajtottak végre Kelet-Európában. Ismét Oroszország a legjobb példa. Abból a célból, hogy végre tudják hajtani nagyratörő, gyors privatizációs prog­ramjukat, az Anatolij Csubajsz — Jelcin volt gazdasági mi­niszterelnök-helyettese — vezette orosz reformereknek biz­tosítaniuk kellett, legalább részben, a régi rendszer igazán befolyásos politikai és gazdasági erőinek támogatását. Előre tudható volt, hogy a programból nem mindenki kerül majd ki győztesen, lesznek vesztesek is. A magánosítás fő veszteseinek a régi, centralizált ipari struktúráknak kellett lenniük: ágazati minisztériumoknak, ipari szövetségeknek, trösztöknek és az akkori berendezkedés más lobbyjainak. A fő nyerteseknek azok látszottak, akikkel a reformerek akciószövetségre léptek a gyors privatizáció végrehajtására, az állami vállalatok igazgatói és alkalmazot­tai — feltéve, hogy kiszakadnak a régi struktúrából. Sikerült a régi, centralizált iparszerkezetet a történelem szemétdomb­jára juttatni. Teljességgel példátlan számban, mintegy tizen­négyezer vállalatot privatizáltak 1992 januárja és 1994 júniu­sa között: kombinálták a dolgozói részvényárusítást (vala­mint a nevetségesen alacsony árakon történő átadást) és a kuponos árverést. Fordította: Bihari László 1996. AUGUSZTUS 1.

Next