Háromszék, 1996. szeptember (8. évfolyam, 1827-1851. szám)
1996-09-02 / 1827. szám
EGÉSZSÉGES NEMZETNEK VAN CSAK JÖVŐJE A TEST EGÉSZSÉGE „A testnek legyen ereje, hogy a léleknek engedelmeskedhessék. A jó szolgának erősnek kell lennie. Minél gyengébb a test, annál többet parancsol, minél erősebb, annál engedelmesebb.'' Az iskolarendszernek, és ebben a testnevelésnek is, figyelembe kell vennie az idegrendszer, a pszichikai, értelmi, testi képességek fejlődésének sajátosságait az iskolás korosztályú gyermekeknél. A megfelelő menynyiségű és minőségű testmozgás, testedzés, versenyzés 14 éves korig életszükséglet, és a normális fejlődés feltétele. Sőt, az egyén 16 éves koráig van a legdinamikusabb kapcsolatban környezetével, így a testgyakorlatok, a sportolás kedvező hatással van az ifjú összfejlődésére. Vannak időperiódusok, amelyekben könnyen tanul, változik, fejlődik egy-egy szervrendszer szükséges inger hatására. Ha valaki ezen időszakasz után kezd intenzív tanulásba, edzésbe, akkor saját lehetőségeinek az optimumát már nem valószínű, hogy eléri. Egyes mozgásteljesítmények nem vállalhatók, mert nem teljesíthetőek bizonyos érettség előtt. A közoktatásban az egészséges életmód, a testnevelés tartalmi megújítása a rendszeres testedzés szokásrendszerének megalapozását, az alapvető fizikai képességek és mozgáskészségek fejlesztését, a sportolás megkedveltetését helyezi előtérbe. Lehetőséget kapnak a pedagógusok az életmódsportok mozgásanyagának elsajátítására, a sportjáték élményének és örömének megismertetésére. A személyiségfejlesztés hangsúlyozása két okból is fontos. Az egyik, hogy a testnevelés és sport lényegét képező mozgásos cselekvések olyan kulturális értékek, amelyek birtokbavétele és alkalmazása a személyiség legfőbb szféráit, a kognitív, az affektív és a motorikus szférát egyaránt igénybe veszik, vagyis a személyiséget minden tulajdonságával igénylik. A másik ok, hogy a testnevelésben is él egy téves nézet, amelyik a még jobb, még nagyobb teljesítményt állítja az oktatási folyamat előterébe, és nem a cselekvő személyiséget, aki fejlődik, értékes tulajdonságokkal gazdagodik a pedagógiailag jól vezetett művelődési folyamatban. A sportjáték és versengés. A sport a latin disportare igéből származik, jelentése: széthordani. Átvitt értelemben: elszakadni valamitől — a hétköznapok gondjaitól, bajaitól a játék, az öröm birodalmába. A francia megfelelője, a disport a fizikai és szellemi erőfeszítésekkel tarkított szórakoztató időtötlést jelenti. Korábban a sportot úgy definiálták, hogy meghatározott helyen, meghatározott időben, önként elfogadott, de feltétlenül kötelező szabályok szerint folyó versengés, valamint arra való felkészülés. Ma a sport meghatározott szabályok szerint, időtöltésként vagy versenyszerűen folytatott testedzés. Egy felnőttnek az egészsége megőrzéséhez szükséges, hetente minimum három alkalommal 35—45 percet 180 mínusz az életkor percenkénti pulzusszámmal kell sportolnia, edzenie. Ez a követelmény gyermekeknél naponta minimum 1 óra szabad, jó levegőn végzett, játékos sportmozgás vagy mozgásos játék. A testedzés a sportoló egyén számára: a jobb közérzet, az egészség, a fizikai és pszi- Jean-Jacques Rousseau ctikai teljesítőképesség megszerzése, megtartása és fokozása érdekében végzett rendszeres sportmozgás. A testedzéseket rendszeresen végző egyén edzett lesz, azaz erős, szívós, ellenálló és nehézségeket leküzdő. A viharedzett jelző többnyire csak a lelki nehézségek legyőzőire használatos. Az edzéstréning-fizikai, technikai, taktikai edzés is lehet — angolszász nyelvekben a training jelentheti a katonai, orvosi, szakmai, például a varrónői felkészülést is. A cselekvések, a sportmozgások megtanulásának, végrehajtásának feltételei a testi képességek. Ezek a szervezet és a személyiség olyan tulajdonságai, amelyek alapvetően szükségesek ahhoz, hogy megfelelő tevékenységformában a végrehajtás eredményes legyen. A testi képességeknek három nagy csoportja elfogadott: kondicionális képességek, koordinációs képességek és az ízületi mozgékonyság. A kondicionális képességeket energetikai tényezők határozzák meg. A három fő képesség: állóképesség, erő, gyorsaság. Ezeknek a legfontosabb fizikai képességeknek a fejlesztése az iskolai tanulók és minden sportág képviselőjének alapfeladata, mivel ezzel érhető el általánosan jó fizikai teljesítőképesség, szilárd egészség és az emberi szervrendszerek harmonikus fejlődése. A koordinációs képességeket a szabályozási folyamatok képviselik, a mozgáskoordináció funkciói. Régebben az ügyesség fogalmával magyarázták. Mára differenciáltabb a kérdés a koordinációs képességek komplexitása (egyensúly, tér—idő tájékozódás, kinesztézis stb.) miatt. Álízületi mozgékonyság az a testi képesség, amely segítségével a mozgásokat—anatómiai korlátokon belül — nagy mozgásterjedelemmel tudjuk végrehajtani, erőkifejtés feltételezésével. A mozgékonyság megítélésében az ízületi rendszer, a szalagok és inak, továbbá a mozgásokban érintett izmok nyújthatósága, erőkifejtő képessége a mérvadó. A legfontosabb képesség, minden életrevaló „mozgás” alapja az állóképesség. Állóképességgel a szervezetnek azt a tulajdonságát jelöljük, amellyel hosszantartó, viszonylag erős ellenállású terheléseknél mozgósíthatja a végrehajtáshoz szükséges energiát. Az állóképes egyén magas intenzitással hosszú ideig tud munkát végezni. Ez a tulajdonság nagymértékben edzhető fiatalok körében, ezért az állóképességet fejlesztő edzések fontosak ifjúkorban. A rendszeres állóképességi testedzést végzők szervezetében pozitív hatások figyelhetők meg a teljesítmény javulásával egyidejűleg, akár 6—8—10 hét után. Ezek a kellő terhelésű állóképességi sportágakban—futás, úszás, kerékpározás, evezés, sífutás stb. — végzett edzések a szív és keringési rendszer teljesítményét javítják. Nemzetközileg az állóképességet leggyakrabban a Cooperteszttel mérik. ___________________Monspart Sarolta^ A HÉT VILÁGVERSENYEI SZEPTEMBER 2—8. Sportlövészet. Junior futócéllövő Európa-bajnokság, Brno. SZEPTEMBER 6—14. Előlégbalon. Európa-bajnokság. Schiellaiten. SZEPTEMBER 7. Triatlon. Hosszú távú világbajnokság. Munde. SZEPTEMBER 8. Duatlon. Európa-bajnokság. Inola. SZEPTEMBER 8. Autósport. Forma—1, Olasz Nagydíj, Imola. SZEPTEMBER 8. Sportlövészet. Junior Európa-bajnokság, Szófia.. 1996. SZEPTEMBER 2. ATLÉTIKA SZABÓ GABRIELLA A BERLINI GYŐZTESEK KÖZÖTT A Német Nagydíj viadal több olimpiai bajnokot felvonultatott, rajthoz állított. A tét rendkívüli volt, néhány versenyszámban aranyrúddal ajándékozták meg a győztest. Néhányban csupán, de így is 20 kg arany talált új gazdára. Jöttek az olimpiai bajnokok, láttak... de nem mindenikük győzött. A vesztesek között szerepel a kanadai Bailey, a 100 m olimpiai aranyérmese és újdonsült világcsúcstartója, a hármasugró Harrison, a vágtázó M. Johnson, a gátfutó Adkins, a hosszútávfutó Niyongabo, a nők közül a gátfutó Engquist... Világcsúcsok sem születtek, a dobogósok eredményei jórészt túlnőnek a jegenyefákon. íme a dobogósok: Férfiak: 100 m: 1 .D. Mitchell (amerikai) 10,08 mp,2. Green (amerikai) 10,09 mp, 3. Bailey (kanadai) 10,13 mp, 200 m: 1. Fredericks (namíbiai) 19,97 mp,2. M. Johnson(amerikai)20,02 mp,3. Boldon(trinidadi) 20,37 mp, 110 m gát: 1. Mark Crear (amerikai) 13,26 mp,2. Jarrett(brit) 13,35 mp, 3. Schwarthoff (német) 13,36 mp,400 m gát: 1. Zoellner (amerikai) 48,23 mp, 2. Matete (zambiai) 48,34 mp, 3. Adkins (amerikai) 48,62 mp, 800 m: 1. Kipketer (dániai) 1:43,34 p, 2. Tellez (kubai) 1:44,58 p, 3. Langat (kenyai) 1:44,96 p, 1 mérföld: 1. Morceli (algériai) 3:49,09 p, 2. Niyongabo (burundi) 3:51,01 p, 3. Tanai (kenyai) 3:51,40 p, 5000 m: 1. Komen (kenyai) 13:02,62 p, 2. Kennedy (amerikai) 13:06,57 p, 3. Koech (kenyai) 13:07,45 m, hármasugrás: 1. Edwards (brit) 17,69 m, 2. Quesada (kubai) 17,44 m, 3. Hamson (amerikai) 17,16 m, rúdugrás: 1. Tiwontschik (német) 5,86 m, 2. Trangyenkov (orosz) 5,86 m, 3. Taraszov (orosz) 5,86 m diszkosz: 1. Riedel (német) 70,60 m, 2. Washington (amerikai) 68,44 m. Nők: 100 m: 1. Devers (amerikai) 10,89 mp, 2. Ottey (jamaicai) 10,94 mp, 3. Torrence (amerikai) 11,07 mp, 400 m: Ogunkova (nigériai) 50,31 mp, 1500 m: 1. Masztyerkova (orosz) 4:06,87 p, 2. Djate (francia) 4:08,22 p, 3. Sacramento (portugál)4:08,96 p, 5000 m: Szabó Gabriella (romániai) 15:04,95 p, 100 m gát: 1. Freeman (jamaicai) 12,71 mp, 2. Engquist (svéd) 12,74 mp, 3. Lopez (kubai) 12,92 mp, magasugrás: 1. Kosztadinova (bolgár) 2,03 m, 2. Babakova(ukrán)2,00 m, 3. Astafei (német) 1,97 m, súlylökés: Kumbemuss (német) 19,89 m, gerelydobás: 1. Damaske (német) 66,60 m, 2. Hattestad (norvég) 65,12 m. (Áros) JÉGKORONG VILÁGKUPA —meglepetésekkel. Hát gondolta valaki, hogy a mindig jó csehek, több világbajnoki címmel a hátuk mögött, három forduló után a sor végén fognak kullogni?.. Na de ne folytassam tovább. Nézzük a két csoportküzdelem eddigi eredményeit: Európa-csoport: Svédország—Németország 6—1 (0—0,2—0,4—1), Finnország—Csehország 7—3 (4—1, 1—1, 2—1), Finnország—Németország 8—3 (3—0,3—2,2—1), Csehország—Svédország 0—3 (0—1, 0—2, 0— 0), Németország—Csehország 7—1 (4—0, 1— 0, 2—1). A rangsor állása: 1. Finnország 2 2 0 0 15—6 4 Amerika-csoport: Kanada—Oroszország 5—3 (3—1,0—2,2—0), Oroszország—Szlovákia 7—4 (3—2, 2—1, 2—1), Egyesült Államok—Kanada 5—3 (1—2,2—0,2—1). A rangsor állása: 1. Egy. Államok 2. Oroszország 3. Kanada 4. Szlovákia 2. Svédország 2 2 0 0 9—1 4 3. Németország 3 10 2 11—15 2 4. Csehország 3 0 0 3 4—14 05—3210—928—824—70 (Á. K.) TENISZ AZ AMERIKAI NYÍLT VERSENY elérkezett a tizenhatos döntőig. A nőknél mindössze két mérkőzés eredménye nem érkezett be (a Sabatini—Carlsson és a Szeles Mónika—Randriantefy), így aztán elmondhatjuk, hogy az esélyesek jutottak a legjobb tizenhat közé—Graf, Sanchez, Martinez, Davenport, Novotna, Hingis... A férfiak küzdelmének csak az első fele fejeződött be, eddig meglepetés nélkül, ami azt jelenti, hogy a nyolcaddöntőben ott lesz Agassi, Chang, Boetsch, Enqvist... Nők: Davenport (amerikai)—Sidot (francia) 6—0,6—3, Wild (amerikai)—Rittner (német) 6—4,4—6,7—5, Martinez (spanyol)—Sukova (cseh) 6— 4,6—3, Coetzer (dél-afrikai)—Spirlea (román) 7—6, 7— 5, Raymond (amerikai)—Po (amerikai)6—3,6—2, Graf— Zvereva (fehérorosz) 6—4, 6—2, Grande (olasz)—Collens (belga) 7—5,6—1, Wiesner (osztrák)—Langrova (cseh) 6—2, 6—0, Sanchez (spanyol)—Lisutcseva(orosz) 6—1, 6—0,Hingis(svájci)—Kijimoto (japán) 6—2, 6—2, Novotna (cseh)—Whittinger (amerikai) 6—2, 6—3. Férfiak: Agassi—Siemerink (holland) 6—4, 6—2, 7—6, Wheaton (amerkai)—O’Brien (amerikai) 1 —6,7—5,6— 1, 6—2, Enqvist (svéd)—Campana (ecuadori) 6—4, 6—4, 6—2, Sanchez (spanyol)— Stoltenberg (ausztrál) 6—4, 3—6, 4—6, 6—2, 7—6, Boetsch (francia)—Tarango (amerikai) 6—4,6—2,7—6, Chang (amerikai)—Spadea (amerikai) 6—4,5—7,2—6, 7—5,6—3. (ROS) Szerkeszti a budapesti Nemzeti Sport és a Háromszék Felelős szerkesztők: OROSZHEGYI KÁROLY, Nemzet Sport ÁKOS KÁROLY, Háromszék ............. 3 MOTORSPORT OLASZ NAGYDÍJ Imolában a világbajnoki küzdelemsorozat 12. futamát rendezték meg a gyorsasági motorkerékpározók. A három géposztályban — 125 kcm, 250 kcm, 500 kcm —japán, német és ausztrál győzelem született. Ami a gépmárkákat illeti: 2—1 a Honda javára. Két géposztályban a Hondák diadalmaskodtak, egyben az Aprilia bizonyult a leggyorsabbnak. 125 kcm: 1. Tokudome (japán, Aprilia) 42:47, 711 p, 2. Alzamora (spanyol, Honda) 0,374 mp hátrány, 3. Martinez(spanyol, Aprilia) 1,220 mp hátrány... Az összetett állása 12 futam után: 1. Aoki (japán, Honda) 164 pont, 2. Takudome 171 pont, 3. Manako (japán, Honda) 135 pont... 250 kcm: 1. Waldmann (német) 44:02,620 p, 2. Jacque (francia, Honda) 4,770 mp hátrány, Okawa (japán, Honda) 5,298 mp hátrány... Az összetett állása 12 futam után: 1. Biaggi (olasz, Aprilia) 224 pont, 2. Waldmann 212 pont, 3. Fuchs (német, Honda) 136 pont... 500 kcm: 1.Doohan(ausztrál,Honda)29:40,732 p,2. Criville (spanyol, Honda) 0,104 mp hátrány, 3. Okada (japán, Honda) 2,286 mp hátrány... Az összetett állása 12 futam után: 1. Doohan 256 pont, 2. Criville 199 pont, 3. Cadalora (olasz, Honda) 136 pont... % Még három futam van hátra. (MI) sommás.